handdator

Visa fullständig version : Rörelsehastighet i den koncentriska fasen ?


Robroy
2007-02-05, 03:13
Jag undrar vad ni anser om eller hur ni själva gör i den koncentriska fasen ?
Jag vet att i den excentriska fasen så ska man inte bara släppa vikten utan hålla emot den, inte nödvändigtvis väldigt långsamt men man ska inte bara släppa vikten helt och hållet.

Ta tex stående bicepscur man kan göra en liknelse med ett skott i innebandy. I innebandy så kan du göra ett slagskott eller ett dragskott. Samma sak i bicepscurlen du kan dra stången uppåt likt ett dragskott eller så kan du använda rörelseenergin och explosivt snabbare dra stången uppåt likt ett slagskott (det behöver inte innebära att man slänger eller kastar upp stången)

Jag tycker att man får lättare pump om man kör enligt dragskottsprincipen men å andra sidan så får man träna på en lägre vikt.

Kör man efter slagskottsprincipen så får jag inte lika lätt pump men kan köra på en tyngre vikt och på så sätt överbelasta muskel maximalt.

1. Vilken träningsmetod använder ni er av ?

2. Vilken metod bygger muskler bäst ?

3. Vilken metod blir man starkast av ?

Raggis
2007-02-05, 04:28
Jag tror en kombination av "slagskott" och "dragskott" är bäst.

per pectoralis
2007-02-05, 05:31
Har du redan provat snärten ?

Danny Devito
2007-02-05, 07:10
I basövningarna lyfter jag alltid vikten så snabbt och explosivt jag kan.
Men i isolationsövningarna (typ bicepscurls och sido-lyft) kör jag lite långsammare i den positiva fasen.

Robroy
2007-02-06, 12:51
Jag tror en kombination av "slagskott" och "dragskott" är bäst.

Hur menar du att man ska träna då ?

Robroy
2007-02-06, 12:52
Har du redan provat snärten ?

Hur går den till ?

Robroy
2007-02-06, 12:53
I basövningarna lyfter jag alltid vikten så snabbt och explosivt jag kan.
Men i isolationsövningarna (typ bicepscurls och sido-lyft) kör jag lite långsammare i den positiva fasen.

Fungerar det bra för dig ? Får du bra resultat av din träning ?

Danny Devito
2007-02-06, 13:03
Ja, ökar varje pass

Robroy
2007-02-06, 19:24
Ja, ökar varje pass

Hur många övningar kör du per muskelgrupp och hur många av dem är då basövningar för varje muskelgrupp ?

Danny Devito
2007-02-06, 19:47
Just nu kör jag 3-1-3 med 1 set per övning, 2-3 övningar per muskelgrupp. Alla set till fail