handdator

Visa fullständig version : Träna upp fightern igen?


Irakiern
2007-02-05, 00:18
Alltså, bara ett par grejer...shit alltså...Jag har hållt på en del med att fightas och så..Det sitter i kroppen. Grejen var att det var ett tag sedan jag höll på med det. När jag var mindre höll jag på med karate, sedan en mer egen variant som vi höll på med...Det sitter i kroppen...men nu när man är lite äldre alltså...Vad är bra att träna för att få en snabb stark kropp?

Det är typ inte bra att köra på maxvikter och shit eller? Köra explosivt snabbt upp långsamt ner typ? Mycket mage, chins armhävningar? Alltså behöver tips hur man ska träna upp "fightern" igen!

L-Sami
2007-02-05, 00:23
Rörlighets och snabbhetsträning är väl det viktigaste. Fotarbete.

Clyde
2007-02-05, 00:23
Hmm.. Vill du få ett bättre självförsvar borde du nog börja träna någon form av kampsport.


Vill du bli råstark skall du följa något kompetent program, träna alla klassiska basövningar och gå upp i vikt.

Irakiern
2007-02-05, 00:25
Rörlighets och snabbhetsträning är väl det viktigaste. Fotarbete.

Ja alltså ja gvet hur man fightas...har varit med om en del brutala fighter alltså. Det sitter i kroppen...

Tänker snarast på hur man ska träna på gymmet? Alltså det lär ju inte vara så bra att vara typ värsta vktkåt och ligga och trycka på maxvikter typ?

Irakiern
2007-02-05, 00:26
Hmm.. Vill du få ett bättre självförsvar borde du nog börja träna någon form av kampsport.


Vill du bli råstark skall du följa något kompetent program, träna alla klassiska basövningar och gå upp i vikt.

Nej man alltså jag KAN fightas...Shit vad många fighter man har gått...

jag menar snarare hur man kan träna bra på gymet för att bli ännu bättre fighter..typ vad som är bra

Stab
2007-02-05, 00:33
Ska du inte lägga in några till gånger om hur myckét box du var med om, haha!
sooooofta.. Basövningar/Flerleds, Explosivt, Låg rep mängd om du satsar på styrka och explosivitet

Irakiern
2007-02-05, 00:37
Ska du inte lägga in några till gånger om hur myckét box du var med om, haha!
sooooofta.. Basövningar/Flerleds, Explosivt, Låg rep mängd om du satsar på styrka och explosivitet

Shit alltså, vet du vad jag snakcar om eller? Jag fick ju svar om hur man skulle fightas men det svarade jag ju att jag kan. Du vet jag kommer från betongen...

Basövningar typ bänk mark böj och chins pullups och stångcurl, tricepscurl axelpress och så eller?

Grejen är, jag bara undrar alltså...Om man ligger och trycker tungt på lågra rep blir det ju liksom inte explosivt då blir ju alla repsen sega och tunga! Är det bra?

Raggis
2007-02-05, 01:06
Shit alltså, vet du vad jag snakcar om eller? Jag fick ju svar om hur man skulle fightas men det svarade jag ju att jag kan. Du vet jag kommer från betongen...

Basövningar typ bänk mark böj och chins pullups och stångcurl, tricepscurl axelpress och så eller?

Grejen är, jag bara undrar alltså...Om man ligger och trycker tungt på lågra rep blir det ju liksom inte explosivt då blir ju alla repsen sega och tunga! Är det bra?

Jag tror inte riktigt du har fattat innebörden av "explosiv träning".

Irakiern
2007-02-05, 01:14
Jag tror inte riktigt du har fattat innebörden av "explosiv träning".

Men ey mannen, schyst om du kunde berätta. Om ja gtrycker på tunga vitker blir det ju fan som för styrkelyftarna, de lyfter ju långsamt för det är tungt ju! Erkänn?!

Englund
2007-02-05, 01:30
Shit alltså, vet du vad jag snakcar om eller? Jag fick ju svar om hur man skulle fightas men det svarade jag ju att jag kan. Du vet jag kommer från betongen...

Haha. Nått du definitivt du bör undvika är testoboosters iaf :P. Du kommer ju från betongen. Och det där med "fightingen", lägg av med det helt och hållet om du inte går i någon kampsport eller dylikt. Vad jag kan rekommendera om du inte vill förlora i en fight är sprint- och konditionsträning. Löp, löp för fulla muggar, då slipper du förlora. Dock så funkar inte denna metod om du går i någon kampsort, då förlorar du ändå. Men på gatan så är löpandet ditt effektivaste vapen.

Irakiern
2007-02-05, 01:32
Haha. Nått du definitivt du bör undvika är testoboosters iaf :P. Du kommer ju från betongen. Och det där med "fightingen", lägg av med det helt och hållet om du inte går i någon kampsport eller dylikt. Vad jag kan rekommendera om du inte vill förlora i en fight är sprint- och konditionsträning. Löp, löp för fulla muggar, då slipper du förlora. Dock så funkar inte denna metod om du går i någon kampsort, då förlorar du ändå. Men på gatan så är löpandet ditt effektivaste vapen.

Alltså vad snackar du om mannen? Tror du jag går och slår ner folk på gatan eller? Då tar du grovt fel kan jag säga. Jag sysslar inte med sådant. jag låter folk vara, folk låter mig vara. Fattar du? Shit alltså!

Englund
2007-02-05, 01:34
Vad sysslar du med då?

Irakiern
2007-02-05, 01:40
Vad sysslar du med då?

Alltså först och främst är jag INGEN salgskämpe ute. Om någon vill bråka med mig ute säger jag "ey ta det lugnt killen, jag vill itne bråka." Om du hade känt mig så hade du vetat att jag är typ världens lugnaste typ. Även om jag KAN slåss. Jag hatar gatuvåld!

Grejen är att jag och ett kompisgäng håller på med en egen sorts fighting, vi har fått låna en lokal och har lagt ut mattor och grejer. Vi har lite oliak bakgrunder, jag har tränat karate, en annan är boxare och en som köt shooto osv...Är du med? Så vi liksom fightas på skoj, även om det kan bli rätt brutalt ibland. Funderar själv på att börja med någon fighting igen. Och därför söker jag liksom tips på hur man kan kompletera med gymträning. Det är det hela!

Liksom som styrkelyftarna de kör ju värsta tungt och det blir långsamma lyft, vad händer med kroppen då? Om na trycker på 2-3 reps och tungt och segt?

Och vad händer med kroppen om man kör lätt och snabbt osv?

Sådant jag behöver ha reda på.

Englund
2007-02-05, 01:44
Okey, låter ju helskoj faktiskt. Jag som trodde att du var en sån som sökte slagsmål på krogen och på gatan. Sorry mannen :)

Irakiern
2007-02-05, 01:53
Okey, låter ju helskoj faktiskt. Jag som trodde att du var en sån som sökte slagsmål på krogen och på gatan. Sorry mannen :)

Det är lugnt! Det gör ingenting att du tog fel! Om någon vill bråka med mig på krogen ger jag honom en klapp på axeln och önskar honom trevlig kväll, hatar onödigt våld, och är ganska bra på att avstyra bråk utan att springa du vet :) bara man är trevlig mot folk! Jag tycker bara om fighting som sport och träning.

Nu ska jag sova, men ha det gott!

Ps. Din träningsjournal är ju GRYM! Du typ tränar med egen kroppsvikt mycket och sådant va?

nutz
2007-02-05, 02:15
Man utvecklar explosiv styrke genom att träna explosivt. Det spelar ingen roll om hur fort det faktiskt går att trycka upp vikten dit den ska, bara man försöker göra det så snabbt som möjligt. Du kan alltså träna 2:or och 3:or med samma resultat ur en ren explosivitetsvinkel(kanske bättre?), men dock kommer du inte få samma muskelkondis av att pressa de allra tyngsta vikterna. Som vanligt är variation nyckeln.

Jacksatan
2007-02-05, 09:24
Vill du träna för att bli bra på att slåss kanske du borde lägga om dina prioriteringar. Inte direkt så man vill hjälpa nån som ska ut och sopa ner folk på stan. Skärp dig för helvete eller dra från forumet!

Irakiern
2007-02-05, 09:28
Vill du träna för att bli bra på att slåss kanske du borde lägga om dina prioriteringar. Inte direkt så man vill hjälpa nån som ska ut och sopa ner folk på stan. Skärp dig för helvete eller dra från forumet!

Ey! Gör mig en tjänst: Gå till första sidan av den här tråden ochläs inlägget jag skrivit längst ner. Okej? Där skriver jag vad jag tycker om gatuvåld.

Irakiern
2007-02-05, 09:29
Man utvecklar explosiv styrke genom att träna explosivt. Det spelar ingen roll om hur fort det faktiskt går att trycka upp vikten dit den ska, bara man försöker göra det så snabbt som möjligt. Du kan alltså träna 2:or och 3:or med samma resultat ur en ren explosivitetsvinkel(kanske bättre?), men dock kommer du inte få samma muskelkondis av att pressa de allra tyngsta vikterna. Som vanligt är variation nyckeln.

Okej, så det gör inget om det tar lite tid att press vikterna då?

Danny Devito
2007-02-05, 09:34
Man får inte samma explosivitet av att köra på max 3:or. Fråga dom som håller på med SL eller OL.

Kör istället 3 reps på 55-60% av maxvikt så snabbt och explosivt du kan, typ 10 set

Irakiern
2007-02-05, 09:36
Man får inte samma explosivitet av att köra på max 3:or. Fråga dom som håller på med SL eller OL.

Kör istället 3 reps på 55-60% av maxvikt så snabbt och explosivt du kan, typ 10 set

Vad är OL?

Okej, men alltså, vad händer med kroppen beroende på hur man tränar? Hade var -it intressant att veta.

1. Om man trycker på tunga vikter man kan, typ två och tre reps.

2. Om man kör få reps så snabbt man kan på 60% av 1rm.

3. Om man kör till fail på typ 8-12 reps.

Danny Devito
2007-02-05, 09:40
1: Max styrkeökning
2: Max explosivitet
3: Max muskeltillväxt

Det här är ju generaliseringar, men dom stämmer ganska bra oftast

Irakiern
2007-02-05, 09:41
1: Max styrkeökning
2: Max explosivitet
3: Max muskeltillväxt

Det här är ju generaliseringar, men dom stämmer ganska bra oftast

Okej! Och om man blandar de tre i perioder så kanske det ger bäst resultat eller?

Danny Devito
2007-02-05, 09:43
Jag är verkligen inte insatt i fighting och kampsporter så jag vet inte riktigt

Irakiern
2007-02-05, 09:48
Jag är verkligen inte insatt i fighting och kampsporter så jag vet inte riktigt

Nej alltså det är lugnt. Hur jag ska öva SJÄLVA fightningen vet jag precis. Jag tänker snarare på vad som är bra att öva på gymet förutom mycket mage.

Stab
2007-02-05, 10:01
Ok, ett seriöst svar då;

För det första, det verkar vara en gemensam nämnare på att många nybörjare tror att när man skall köra thaiboxning/kickbox/MMA så gäller det att träna upp högrep och uthållighet på gymmet. Detta får du på träningen, nu har jag bara koll på thaiboxning så pratar från det hållet.

Endurance får du därifrån och det du vill skaffa på gymmet är STYRKA, du vill ha så pass mycket styrka på så låg volym som möjligt(så du är så stark som möjligt på din viktklass), du vill gaina styrka i första hand dvs. Gäller att utveckla sitt CNS och köra TUNGA vikter hålla dig inom ramen 3-6~rep och köra tungt men explosivt, att lära sig lyfta explosivt (lyfta upp vikten snabbt) är en vane sak och sänk vikten om det går för segt, detta är inga problem om man håller sig inom reps mängden jag skrev.

Kör endast basövningar typ bänkpress, marklyft, knäböj, militärpress, chins, skivrodd. etc etc Tränar du tex. någon kampsport 3x i veckan skulle du kunna köra helkropp 2x / veckan. Och då köra ett tungt pass som tidigare nämt, och ett lättare pass med högre rep. Splitter du kroppen och kör 2-3muskelgrupper i taget på en 3split så väljer du att bara köra via tungt+explosivt.

Viktigt att undvika failure för att få en schysst återhämtningstid samt äta som ett djur om du skall kombinera detta på en bra nivå.

Sitter på jobbet så slängde ihop det lite hastigt nu.

Irakiern
2007-02-05, 10:28
Ok, ett seriöst svar då;

För det första, det verkar vara en gemensam nämnare på att många nybörjare tror att när man skall köra thaiboxning/kickbox/MMA så gäller det att träna upp högrep och uthållighet på gymmet. Detta får du på träningen, nu har jag bara koll på thaiboxning så pratar från det hållet.

Endurance får du därifrån och det du vill skaffa på gymmet är STYRKA, du vill ha så pass mycket styrka på så låg volym som möjligt(så du är så stark som möjligt på din viktklass), du vill gaina styrka i första hand dvs. Gäller att utveckla sitt CNS och köra TUNGA vikter hålla dig inom ramen 3-6~rep och köra tungt men explosivt, att lära sig lyfta explosivt (lyfta upp vikten snabbt) är en vane sak och sänk vikten om det går för segt, detta är inga problem om man håller sig inom reps mängden jag skrev.

Kör endast basövningar typ bänkpress, marklyft, knäböj, militärpress, chins, skivrodd. etc etc Tränar du tex. någon kampsport 3x i veckan skulle du kunna köra helkropp 2x / veckan. Och då köra ett tungt pass som tidigare nämt, och ett lättare pass med högre rep. Splitter du kroppen och kör 2-3muskelgrupper i taget på en 3split så väljer du att bara köra via tungt+explosivt.

Viktigt att undvika failure för att få en schysst återhämtningstid samt äta som ett djur om du skall kombinera detta på en bra nivå.

Sitter på jobbet så slängde ihop det lite hastigt nu.

Schysta svar! Alltså tackar mannen!

ja alltså jag gilalr att köra lågrep faktiskt. Grejen är bara att det går segt, men som du skriver är det väl en vanesak. Och ska jag sänka vikterna blri det låga vikter, haha! Men vad då, måste man lyfta vikten så SNABBT som möjligt? Det gör väl inget om man lyfter lite långsamt om det är tungt? Det känns tryggare med liksom.

Tack i alla fall! Fick lära mig nyttiga grejer.

Stab
2007-02-05, 10:55
Schysta svar! Alltså tackar mannen!

ja alltså jag gilalr att köra lågrep faktiskt. Grejen är bara att det går segt, men som du skriver är det väl en vanesak. Och ska jag sänka vikterna blri det låga vikter, haha! Men vad då, måste man lyfta vikten så SNABBT som möjligt? Det gör väl inget om man lyfter lite långsamt om det är tungt? Det känns tryggare med liksom.

Tack i alla fall! Fick lära mig nyttiga grejer.

Du vill öva upp explosiviteten för det är det du applicerar i dina slag sen. Och explosivt menas inte att du kastar runt med vikter. 1sek upp, 2sek ner kanske. Vägen ner skall vara segare än vägen upp. Annars e det klar vane sak, jag tar inte mer genom att köra segt om vi inte pratar maxningar. Det kommer du måste vänja dig bara.

Kobra73
2007-02-05, 10:56
Men vad då, måste man lyfta vikten så SNABBT som möjligt? Det gör väl inget om man lyfter lite långsamt om det är tungt?

Lyfter man (alltid) långsamt blir man långsam. En variant kan vara att köra en pyramid variant där du kör exv. set 1-3 kör explosivt, 4:e långsamt och tungt och avslutar med 2 explosiva set. Sällan man ser en sprinter bara jogga 3 mil om dagen *whistle* utan annan träning.

Tränar du mycket underarmar? Det ger ofta bra resultat. (Samt mage/rygg som du var inne på).

Jacksatan
2007-02-05, 10:57
Ey! Gör mig en tjänst: Gå till första sidan av den här tråden ochläs inlägget jag skrivit längst ner. Okej? Där skriver jag vad jag tycker om gatuvåld.

Sry, missade ditt inlägg där du skrev att du skulle sparra mot polarna.
Det är alltid bra att vara brutalt stark i kampsport ändå. Man hamnar nästan alltid på backen och har man likvärdig teknik vinner den som är starkast. En kille på 100kg muskler är ett helvete att brottas mot även om man själv är bättre också.

Irakiern
2007-02-05, 11:12
Lyfter man (alltid) långsamt blir man långsam. En variant kan vara att köra en pyramid variant där du kör exv. set 1-3 kör explosivt, 4:e långsamt och tungt och avslutar med 2 explosiva set. Sällan man ser en sprinter bara jogga 3 mil om dagen *whistle* utan annan träning.

Tränar du mycket underarmar? Det ger ofta bra resultat. (Samt mage/rygg som du var inne på).

Okej, för jag ahr kört långsamam tunga reps nu på senaste. Jag tycker det ger bra styrkeökningar?!

Aa, klart man kan köra i pyramid också.

Underarmar kör jag en del ja och mage och höfter och rygg. Där är jag stark.

Irakiern
2007-02-05, 11:13
Sry, missade ditt inlägg där du skrev att du skulle sparra mot polarna.
Det är alltid bra att vara brutalt stark i kampsport ändå. Man hamnar nästan alltid på backen och har man likvärdig teknik vinner den som är starkast. En kille på 100kg muskler är ett helvete att brottas mot även om man själv är bättre också.

Det är lugnt.

Jo alltså du har rätt, om man brottas, men en välriktad spark tar lika hårt på en liten kille som på en stor kille. Även om man ligger dåligt till i brottning. Vi blandar mycket slag och sparkar och sådant med. Det är roligt och man får upp konditionen.

Jacksatan
2007-02-05, 12:11
Det är lugnt.

Jo alltså du har rätt, om man brottas, men en välriktad spark tar lika hårt på en liten kille som på en stor kille. Även om man ligger dåligt till i brottning. Vi blandar mycket slag och sparkar och sådant med. Det är roligt och man får upp konditionen.

Nja, du är klart mer stabil om du är tyngre och har mer muskler, samt att du själv sparkar och slår hårdare. En tungviktsthaiboxare skulle sparka en lättviktare sönder och samman, samt själv inte bli skadad så mkt av lättviktarens sparkar.

Irakiern
2007-02-05, 13:26
Nja, du är klart mer stabil om du är tyngre och har mer muskler, samt att du själv sparkar och slår hårdare. En tungviktsthaiboxare skulle sparka en lättviktare sönder och samman, samt själv inte bli skadad så mkt av lättviktarens sparkar.

Aa alltså jag vet vad du menar. Men en snabb stark, liten smidig kille kan vara riktigt läskig med.

delta_mats
2007-02-05, 18:16
Aa alltså jag vet vad du menar. Men en snabb stark, liten smidig kille kan vara riktigt läskig med.


Ja det kan han. Men om man jämför en tyngre och en lättare med likvärdig teknik så är det alltid en fördel att vara större och starkare.

Irakiern
2007-02-05, 20:54
Ja det kan han. Men om man jämför en tyngre och en lättare med likvärdig teknik så är det alltid en fördel att vara större och starkare.

Om inte den lille killen har värsta vapner eller kniven.

ligne
2007-02-05, 21:03
alltså, är han på riktigt eller :confused:

nutz
2007-02-05, 21:08
Jag tycker mig ha sett studier som bevisar det jag säger i #16

Ingen som verkligen har koll?

sundvall
2007-02-05, 21:12
Om inte den lille killen har värsta vapner eller kniven.

Ja men tänk om den stora har pansarvagn då! *screwy*

nutz
2007-02-05, 21:19
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=85267