handdator

Visa fullständig version : Blanda koffeintabletter och kreatin?


FreCKo
2007-02-04, 23:18
Okej, jag vet att koffein och kreatin inte är bra att blanda osv, men iaf:

Jag funderar på att köpa kre-alkalyn istället för att ta kreatin av den enkla anledningen att jag ALDRIG blev klar med uppladdningen för att jag suger och är glömsk *gah!* Så kre-alkalyn verkar bättre då man dels bara tar det dom dagar man tränar och dessutom så är det i pillerform = mindre pulver att tänka på :thumbup: (Ja, jag är en lat jävel, men jag går iaf till gymmet så ge mig inte så mycket skit för det).

Hur som helst, jag funderar också på att börja ta koffeintabletter innan träning så att jag ska bli lite piggare då jag ibland är riktigt jävla seg efter jobbet och dessutom ska träna. Har jag dessutom inte druckit kaffe på länge och inte hinner göra iordning en ny kopp... Ja, då blir det inget kaffe :D

Min fråga nu är: Är det dåligt att blanda kre-alkalyn och koffeintabletter? Jag vet att man inte ska blanda koffein och kreatin, men gäller det bara kreatin monohydrat eller gäller det också kre-alkalyn?

krilleh
2007-02-04, 23:25
varför är det inte bra att blanda kreatin och koffein?

Whistler
2007-02-04, 23:31
Koffein är direkt motverkade mot kreatin och alltså en totalt värdelös kombination.

paddanboy
2007-02-04, 23:37
Koffein är direkt motverkade mot kreatin och alltså en totalt värdelös kombination.

Nej, vad jag vet så har koffein en vattendrivande effekt vilket gör att kreatin monohydrat(som binder vätska) då tappar effekt. Alltså primärt Kreatin Monohydrat.

Whistler
2007-02-04, 23:42
Nej, vad jag vet så har koffein en vattendrivande effekt vilket gör att kreatin monohydrat(som binder vätska) då tappar effekt. Alltså primärt Kreatin Monohydrat.

Nej, det är faktiskt värre än så. Vätskedrivningen har inte så mycket med saken att göra. Kreatinet motverkas faktiskt direkt av koffeinet, annars skulle jag inte skrivit så i mitt första inlägg.

Har för mig att King Grub visade på en studie om detta i något inlägg. Finns att finnas för den som finner, dvs söker.

Sverker
2007-02-05, 07:22
Praktiskt fungerar kreatin och kaffe utmärkt.


Slutsatsen blir att skippa koffeintabletterna, drick kaffe och utnyttja kreatinets positiva effekt på träningen.

paddanboy
2007-02-05, 07:46
Praktiskt fungerar kreatin och kaffe utmärkt.


Slutsatsen blir att skippa koffeintabletterna, drick kaffe och utnyttja kreatinets positiva effekt på träningen.

Men vi snackar väl fortfarande om monohydrat? Inte CEE, kre-alk, citrat creatin och så vidare?

Förstår inte varför tex "NO-cocktails"(vault, V12, Fierce, NO-shotgun osv) i sådana fall skulle innehålla koffeinsubstanser?

Dr Nick
2007-02-05, 08:21
But this doesn't mean that creatine and caffeine should never be used together. It's important to remember that both studies used very large doses of caffeine (five milligrams of caffeine per kilogram of bodyweight).

http://www.thefactsaboutfitness.com/news/coff_creat.htm

What's more, previous research has used creatine dissolved in warm caffeinated drinks, such as coffee or tea. In other words, only high doses of caffeine have been shown to interfere with the performance-enhancing effects of creatine. A cup of coffee or tea won't have the same negative impact.

En,säkert två koffein tabletter går bra..

FreCKo
2007-02-05, 09:30
varför är det inte bra att blanda kreatin och koffein?

Jag har provat kreatin i pulverform (monohydrat) men jag glömmer hela tiden att ta varje dag...

Praktiskt fungerar kreatin och kaffe utmärkt.


Slutsatsen blir att skippa koffeintabletterna, drick kaffe och utnyttja kreatinets positiva effekt på träningen.

Jojo, kaffe är ju prio nr1, men dom dagar man inte KAN få i sig en kopp kaffe och inte känner för att slänga ut 20 spänn på en sketen kopp stark java så tar jag hellre en koffeintablett när en burk ändå kostar typ 80 spänn.

http://www.thefactsaboutfitness.com/news/coff_creat.htm



En,säkert två koffein tabletter går bra..

Det var precis det jag ville höra ;)

jedimind
2007-02-06, 23:55
Men vi snackar väl fortfarande om monohydrat? Inte CEE, kre-alk, citrat creatin och så vidare?

Förstår inte varför tex "NO-cocktails"(vault, V12, Fierce, NO-shotgun osv) i sådana fall skulle innehålla koffeinsubstanser?


Mängden koffein som e i NO-produkter är mycket liten och är för själva transporten utav ämnena till cellerna...

Scratch89
2007-02-07, 13:16
Så slutsatsen är: Det fungerar ypperligt bra med två koffeintabletter och ett par tabletter kre-alkalyn en timma innan träningen? Det är det jag själv tänkt testa.

jedimind
2007-02-07, 14:07
Så slutsatsen är: Det fungerar ypperligt bra med två koffeintabletter och ett par tabletter kre-alkalyn en timma innan träningen? Det är det jag själv tänkt testa.


Jag tycker det är en perfekt kombination...Finns massa studier som säger att effekterna motverkar varandra...sen finns det också studier som visar att dom inte tar ut varandra alls....

bara testa å köra! tycker det funkar kanon bra!

kreatin/koffein/ipod, what else do ya need`? =)

FreCKo
2007-02-07, 16:34
Jag tycker det är en perfekt kombination...Finns massa studier som säger att effekterna motverkar varandra...sen finns det också studier som visar att dom inte tar ut varandra alls....

bara testa å köra! tycker det funkar kanon bra!

kreatin/koffein/ipod, what else do ya need`? =)

Fan va bra! Om koffeintabletterna inte funkar som jag trodde alternativt inte med kreatin så säljer jag dom till någon gamer-kille istället *whistle*

Fartman
2007-02-07, 17:18
Men vi snackar väl fortfarande om monohydrat? Inte CEE, kre-alk, citrat creatin och så vidare?


Nu ska man väl kanske inte underskatta eventuell placebo men i vilket fall som helst så upplever jag bra effekt av kreatin monohydrat (kolozzeums) tillsammans med en riklig kaffekonsumtion. Något jag också gjort tidigare och med andra kreatinprodukter som tex KCG.