handdator

Visa fullständig version : Mjölksyreträning?


Xealswe
2007-02-04, 22:41
Tjena!

Förra året sprang jag gbg varvet 21km på 1:45. I år ska jag springa detta igen. Som det ser ut nu har jag sprungit intervaller 1-2 ggr i veckan ända sedan dess för att bibehålla konditionen

Nu till frågan

Jag känner att jag inte har lika stor mjölksyretålighet i benen sen jag styrketränade benen hela hösten på gymmet, det har varit en stor nackdel i löpningen då benen ger upp innan ork och puls gör det

Mitt upplägg som det ser ut nu är att springa ett långpass på 10-15km , varav ett intervall pass på max 10km nästa gång och repetera

Vad är era synpunkter på detta?

Englund
2007-02-04, 22:45
Nackdelen med mjölksyraträning är att det kräver väldigt lång återhämtningstid. Jag tycker du bör lägga in ett tempoträningspass också. Dvs. hård löpning i 10-20 minuter ungefär, nära max.

Xealswe
2007-02-04, 23:02
Mån: 15km löpning i sight-seeing tempo

Ons: 2*5km motionspår löpning som går upp och ner , jämnt tempo

Fre: Hardcore löpning, 2,5km banan vid motionspåret hårt som fan tre ggr varav några min vila mellan varje runda

skaparn
2007-02-05, 09:19
Nackdelen med mjölksyraträning är att det kräver väldigt lång återhämtningstid. Jag tycker du bör lägga in ett tempoträningspass också. Dvs. hård löpning i 10-20 minuter ungefär, nära max.

Det är dessutom ett bättre sätt än mjölksyreträning att förbättra sin tid på längre distanser. Vanan att sätta det ena benet framför det andra väldigt ofta behöver tränas upp. Jag brukar ibland slänga in fartsträckor i svag utförslöpa så man får jobba med ännu högre frekvens.