handdator

Visa fullständig version : EAA till frukost?


Xealswe
2007-02-04, 21:53
Tjena!

I en tråd säger Gruben att EAA stimulerar proteinsyntesen flera hundra & i flera timmar framåt

Varför ska man då ta EAA före styrketräning som även det är en kraftfull stimulator av proteinsyntesen?

Borde inte ett upplägg där man tar EAA på morgonen t.ex vara mer optimalt om man t.ex tränar på eftermiddagen?

Vad är de studerade mest optimala tidpunkterna då man kan ta EAA? Mängder vet jag är inget som än är bevisat, men hur låg det till med tidpunkterna?

Tack på förhand!

King Grub
2007-02-04, 21:57
Varför ska man då ta EAA före styrketräning som även det är en kraftfull stimulator av proteinsyntesen?

Det är då det har störst effekt. Aminosyror i blodet under träningen stimulerar proteinsyntesen efter passet.

http://ajpendo.physiology.org/cgi/reprint/281/2/E197.pdf

Borde inte ett upplägg där man tar EAA på morgonen t.ex vara mer optimalt om man t.ex tränar på eftermiddagen?

Nä. Effekten är kort och du har inte aminsyrorna kvar i blodet på eftermiddagen.

Vad är de studerade mest optimala tidpunkterna då man kan ta EAA?

Direkt före träning - störst effekt. Efter träning är effekten ungefär lika stor vid intag 1, 2 eller 3 timmar efteråt, men långt efter intag direkt före.

Xealswe
2007-02-04, 22:10
Okej gruben!

Då ska jag inta de EAA jag köpt enbart före träningspassen då ;)
Får jag en högre proteinsyntes även vid konditionsträning?

King Grub
2007-02-04, 22:25
EAA-intag stimulerar alltid proteinsyntesen, men konditionsträning har inte samma effekt på muskeltillväxten som styrketräning, och det finns ingen 1+1-effekt mellan konditionsträning och EAA-intag som det gör med styrketräning. Antagligen blir aminosyrorna mest bränsle.

Xealswe
2007-02-04, 23:05
Okej då vet jag!
Då intar jag nu under deffen enbart EAA inför styrketräningspassen och koffeintabletter istället inför konditionsträningen

mikeey
2007-02-05, 00:36
Vad är eaa för nåt? är det ett kostillskott eller?

L-Sami
2007-02-05, 00:42
Vad är eaa för nåt? är det ett kostillskott eller?

Ja, det är ett kosttillskott. Det är essentiella aminosyror.

EiseltUK
2007-02-05, 13:02
Okej då vet jag!
Då intar jag nu under deffen enbart EAA inför styrketräningspassen och koffeintabletter istället inför konditionsträningen

Tillsammans med kolhydrater har EAA en antikatabol effekt om du dricker som sportdryck, dvs under träningspasset.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?itool=abstractplus&db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=abstractplus&list_uids=16631431

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=16456674&query_hl=40&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?itool=abstractplus&db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=abstractplus&list_uids=16472979

King Grub
2007-02-05, 13:19
I dessa studier har man inte tillfört aminosyror före passet; gör man det, har man redan aminsyror i omlopp.

EiseltUK
2007-02-05, 13:31
I dessa studier har man inte tillfört aminosyror före passet; gör man det, har man redan aminsyror i omlopp.

Ja kan tänkas att en dos före träning + kolhydrater under träningen har samma effekt. Det är ju lite synd att missa dosen före.

King Grub
2007-02-05, 13:32
Enbart kolhydrat under passet verkar t o m enligt första studien ovan reducera kortisolfrisättningen mer än kolhydrat+EAA.

Conversely, the CHO and CHO+EAA groups displayed a decrease in cortisol levels of 11% and 7%, respectively

3-MH-utsöndringen minskade dock mest med en kombination.

L-Sami
2007-02-05, 14:45
Enbart kolhydrat under passet verkar t o m enligt första studien ovan reducera kortisolfrisättningen mer än kolhydrat+EAA.



3-MH-utsöndringen minskade dock mest med en kombination.

Vad är 3-MH?

King Grub
2007-02-05, 14:50
3-methylhistidin. Utsöndring av 3-methylhistidin via urin är ett mått på skelettmuskelmassa och proteinnedbrytning.

Johannes
2007-02-05, 15:29
Hm är esa pro nåt att rekomendera? eller ska jag försöka få proteinet från mat?

King Grub
2007-02-05, 15:39
Du skall få majoriteten av ditt protein från kosten. Sedan kan du, om du vill, komplettera med vassleprotein eller EAA (som EsaPro) i samband med träning. EAA är snäppet effektivare än vassleprotein, åtminstone i akuta mätningar.

remixxa
2007-02-05, 15:46
Du skall få majoriteten av ditt protein från kosten. Sedan kan du, om du vill, komplettera med vassleprotein eller EAA (som EsaPro) i samband med träning. EAA är snäppet effektivare än vassleprotein, åtminstone i akuta mätningar.

Snäppet = 2.5ggr bättre?

Johannes
2007-02-05, 15:46
Kan man typ ta complete protein och esa pro före träning och sedan ta complete protein igen efter och sedan nån timme efter det esa pro?

Axmode
2007-02-05, 16:04
Kan man typ ta complete protein och esa pro före träning och sedan ta complete protein igen efter och sedan nån timme efter det esa pro?

complete protein kommer sega ner ditt eaa och därav försvinner hela poängen med eaa.

Danny Devito
2007-02-05, 16:05
Kan man typ ta complete protein och esa pro före träning och sedan ta complete protein igen efter och sedan nån timme efter det esa pro?

Nej, du ska inte ta ESAPro med något annat än snabba kolhydrater, annars "slöar du ner upptaget"

Johannes
2007-02-05, 16:12
Ok

nån som tar esa pro? är smaken god o.s.v? och hur många gram är det man ska ta före och efter träning?

larre
2007-02-05, 16:20
Ok

nån som tar esa pro? är smaken god o.s.v? och hur många gram är det man ska ta före och efter träning?

Smaken = Fruktansvärd, du måste blanda ut den med något för att det ska gå att dricka.

Danny Devito
2007-02-05, 16:23
6-10 gram före, samma dos direkt efter och 1 timme efter är bra

Johannes
2007-02-05, 16:28
Smaken = Fruktansvärd, du måste blanda ut den med något för att det ska gå att dricka.


vad brukar du dricka det med? vatten?

larre
2007-02-05, 16:34
vad brukar du dricka det med? vatten?

Vatten + funlight

flenders
2007-02-05, 16:52
vad brukar du dricka det med? vatten?Blanda ut det med vatten + malto. Folk uppfattar saker annorlunda. Jag höll på att kräckas första gången jag smakade det, nu kan jag klunka det utan problem. Bli inte avskräckt från att vara optimal för några har problem med smaken. *flex*

Johannes
2007-02-05, 16:53
Blanda ut det med vatten + malto. Folk uppfattar saker annorlunda. Jag höll på att kräckas första gången jag smakade det, nu kan jag klunka det utan problem. Bli inte avskräckt från att vara optimal för några har problem med smaken. *flex*


Så äcklig smak kan det väl inte va eller?

King Grub
2007-02-05, 17:02
Jo. Kloak.

maRRtin
2007-02-05, 17:04
EAA-intag stimulerar alltid proteinsyntesen, men konditionsträning har inte samma effekt på muskeltillväxten som styrketräning, och det finns ingen 1+1-effekt mellan konditionsträning och EAA-intag som det gör med styrketräning. Antagligen blir aminosyrorna mest bränsle.
Så det finns ingen mening med att ta EAA tillsammans med kolhydraterna efter konditionspasset för att minimera proteinnedbrytning eller dyl? Det räcker med en liten insulinutsöndring för att bli "antikatabol"?

Så äcklig smak kan det väl inte va eller?
Jo!
Första gången jag testade så tänkte jag att jag tar bara lite vatten så blir det inte så mycket att svälja, vilken miss *spy*
Sen nästa gång tog jag mer vatten, då gick det mycket bättre. Sen vänjer man sig också.

Johannes
2007-02-05, 17:04
Vart kan man köpa malto?

maRRtin
2007-02-05, 17:07
Vart kan man köpa malto?
http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=159

King Grub
2007-02-05, 17:10
Så det finns ingen mening med att ta EAA tillsammans med kolhydraterna efter konditionspasset för att minimera proteinnedbrytning eller dyl? Det räcker med en liten insulinutsöndring för att bli "antikatabol"?

EAA efter träning stimulerar proteinsyntesen, men minskar inte nedbrytning.

Johannes
2007-02-05, 17:10
Vad dricker ni andra esa pro med? förrutom fun light och malto?

remixxa
2007-02-05, 17:32
Vad dricker ni andra esa pro med? förrutom fun light och malto?

Om du vill få bort smaken till stor del kan du ha i vanlig apelsinjuice. Jag kör med vatten bara, orkar inte hålla på och mixtra.

Dr Nick
2007-02-05, 19:37
Alltså,även om man inte har tagit eaa innan gym passet så är det bättre med enbart kolhydrater under passet?
Eller hade man tagit eaa innan i den studien?

EiseltUK
2007-02-05, 19:53
Alltså,även om man inte har tagit eaa innan gym passet så är det bättre med enbart kolhydrater under passet?
Eller hade man tagit eaa innan i den studien?

Med enbart kolhydrater minskades kortisolet något mer men utsöndingen av 3-MH minskade mer med EAA + kolhydrater. 3-MH är ett tecken på muskelnedbrytningen, mindre 3-MH = mindre nedbrytning.

Johannes
2007-02-05, 19:56
Med enbart kolhydrater minskades kortisolet något mer men utsöndingen av 3-MH minskade mer med EAA + kolhydrater. 3-MH är ett tecken på muskelnedbrytningen, mindre 3-MH = mindre nedbrytning.


Så alltså är eaa och kolhydrater detta bästa före och efter träning?

Dr Nick
2007-02-05, 19:57
Med enbart kolhydrater minskades kortisolet något mer men utsöndingen av 3-MH minskade mer med EAA + kolhydrater. 3-MH är ett tecken på muskelnedbrytningen, mindre 3-MH = mindre nedbrytning.


Men kortisol bryter ju med ner musklerna?

Finns det inget samband mellan kortisol och 3-MH?

EiseltUK
2007-02-05, 20:00
Men kortisol bryter ju med ner musklerna?

Finns det inget samband mellan kortisol och 3-MH?

Jo men förmodligen motverkade EAA kortisolets effekt.

Johannes
2007-02-05, 20:05
Kan man blanda esa pro+malto och sedan dricka före och efter träning för bästa resultat av träningen?

King Grub
2007-02-05, 20:09
Kan man blanda esa pro+malto och sedan dricka före och efter träning för bästa resultat av träningen?

Ja.

Dr Nick
2007-02-05, 20:10
Jo men förmodligen motverkade EAA kortisolets effekt.

Jag är inte riktigt med här..:Virro

Om kolhydrater minskades kortisolet något mer än med både eaa och kolhydrater så borde ju det vara bättre?om än mikroskopiskt bättre?

Vad är bäst att minska?
Kortisol eller 3-MH?

Är det inte exakt samma sak igentligen?

Förstår att denna frågan är rätt meningslös igentligen om man pratar om praktisk betydelse.

Sverker
2007-02-05, 20:24
Det är ju samma sak. Mer kortisol minskar upptaget av energi i musklerna och nedbrytningen av muskelprotein ökar. Mer nedbrutet muskelprotein ger högre 3-MH-nivåer.

Dr Nick
2007-02-05, 20:28
Det är ju samma sak. Mer kortisol minskar upptaget av energi i musklerna och nedbrytningen av muskelprotein ökar. Mer nedbrutet muskelprotein ger högre 3-MH-nivåer.

Som jag trodde,blev förvirrad av grubs och eiselts poster bara.
Tack.

Johannes
2007-02-05, 20:30
Ja.


vad menas då med detta ?Måste jag komplettera med vassleprotein/kolhydrater efter träningen?
EsaPro ökar den kortsiktiga proteinsyntesen och ett proteinpulver ger inga extra fördelar. Dubbla hellre dosen av EsaPro eller ta flera upprepade doser varje timme. Om du vill komplettera med extra protein (och kolhydrater) så rekommenderar vi att du gör det ca två timmar efter träning och då inriktat på att tillgodose det mer långsiktiga behovet av aminosyror för muskeluppbyggnad. Tänk på att återhämtningen tar minst 48 timmar så du bör givetvis försäkra dig om att få i dig ca 30 gr protein varannan eller var tredje timme fr o m 2-3 timmar efter träningen.


så alltså så kan jag bara dricka eaa+malto innan träning och sedan dricka endast malto eftersom man skall vänta minst 1-3 timmar före den första intaget eller?

King Grub
2007-02-05, 20:54
Du "måste" inget, men det är en fördel att tillföra protein och kolhydrat före och efter träning. EAA är den effektivaste formen av proteindelen, särskilt vid intag före passet. Du kan rama in passet med intag direkt före och direkt efter.

Med "ja" menas att svaret på din fråga är "ja". Ordagrant.

Johannes
2007-02-05, 21:13
Du "måste" inget, men det är en fördel att tillföra protein och kolhydrat före och efter träning. EAA är den effektivaste formen av proteindelen, särskilt vid intag före passet. Du kan rama in passet med intag direkt före och direkt efter.

Med "ja" menas att svaret på din fråga är "ja". Ordagrant.


Ja men den innehåller inte speciellt mycket protein eftersom man inte behöver så många gram före och efter.

och om man har problem med att få all protein från maten och brukar få det mesta från andra kostillskott som whey o.s.v vad ska man göra då?

eftersom man inte ska blanda eaa med nån annan proteintillskott

Dr Nick
2007-02-05, 21:23
Ta eaa ihop med mat bara under dagen så borde det motverka muskel nedbrytning precis som vassle gör ihop med tex långsamma kolhydrater.

King Grub
2007-02-05, 21:24
Äta mer mat alt komplettera upp den med proteinpulver.

Du behöver inte och skall inte äta dagens hela proteinintag vid träningstillfället.

Använder du EAA-tillskott räcker det med 6-10 gram före och ev efter. Protein från mat och tillskott kan du lägga vid andra tidpunkter.

Johannes
2007-02-05, 21:25
Ta eaa ihop med mat bara under dagen så borde det motverka muskel nedbrytning precis som vassle gör ihop med tex långsamma kolhydrater.


Man brukar väl endast använda eaa de dagar man tränar?

eller kör ni de dagar man har vilodag med?

Dr Nick
2007-02-05, 21:32
Jag använder Protec som mellanmål ihop med havegryn.
Använder bara esapro runt träning på tränings dagar.

Ch4rles
2008-06-02, 06:21
Är det en fördel att ta EAA med maltodextrin innan passet? Jag läst lite olika saker angående det. Jag hade tänkt att ta det precis innan passet när jag vaknat, alltså innan frukost. Är det då viktigt att få i sig snabba kolhydrater innan passet?

Alfred Nobel
2008-06-02, 07:09
Är det en fördel att ta EAA med maltodextrin innan passet? Jag läst lite olika saker angående det. Jag hade tänkt att ta det precis innan passet när jag vaknat, alltså innan frukost. Är det då viktigt att få i sig snabba kolhydrater innan passet?

Läs igenom tråden så finner du svaret på din fråga. Svaret är, ja.

Ch4rles
2008-06-02, 08:38
Okej, tack. Hur mycket malto är att rekommendera med EEA innan passet då?

kalle_banan
2008-06-02, 12:51
Så kan vi sammanfatta EAA såhär?

Vad gör EAA?
Stimulerar proteinsyntesen
När ska jag ta EAA?
15 minuter innan passet
Kan jag blanda det med kolhydrater?
Ja, det är bra
Kan jag ta det efter gympasset?
Ja, det är bra
Kan jag ta det med proteindrinken?
Nej, då försvinner hela poängen med EAA
Kan jag ta det i samband med konditionsträning?
Det är förmodligen värdelöst

Jag är medveten om att det går att lägga till saker, specifiera osv, men i grova drag, är detta riktigt?

Ganymedes
2008-06-02, 12:57
Så kan vi sammanfatta EAA såhär?

Vad gör EAA?
Stimulerar proteinsyntesen
När ska jag ta EAA?
15 minuter innan passet
Kan jag blanda det med kolhydrater?
Ja, det är bra
Kan jag ta det efter gympasset?
Ja, det är bra
Kan jag ta det med proteindrinken?
Nej, då försvinner hela poängen med EAA
Kan jag ta det i samband med konditionsträning?
Det är förmodligen värdelöst

Jag är medveten om att det går att lägga till saker, specifiera osv, men i grova drag, är detta riktigt?

Helt ok, men jag skulle vilja ändra till följande:
Kan jag ta det efter gympasset?
Ja, men det är ännu bättre att ta det innan.

Förresten, vart läser du att det ska tas 15 min före passet? Direkt innan är det enda som står skrivet...

King Grub
2008-06-02, 13:00
Kan jag ta det med proteindrinken?
Nej, då försvinner hela poängen med EAA

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15256687

Kan jag ta det i samband med konditionsträning?
Det är förmodligen värdelöst

Definiera "värdelöst". Det är fortfarande aminosyror, som utövar den effekt aminosyror har. Dom går inte upp i rök.

Ganymedes
2008-06-02, 13:03
För att förenkla Grubs länk:

We conclude that after resistance exercise, a mixture of whey protein, AA, and CHO stimulated muscle protein synthesis to a greater extent than isoenergetic CHO alone. Further, compared to previously reported findings, the addition of protein to an AA+ CHO mixture seems to extend the anabolic effect.

kalle_banan
2008-06-02, 13:33
Kan jag ta det med proteindrinken?
Nej, då försvinner hela poängen med EAA

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15256687

Kan jag ta det i samband med konditionsträning?
Det är förmodligen värdelöst

Definiera "värdelöst". Det är fortfarande aminosyror, som utövar den effekt aminosyror har. Dom går inte upp i rök.

Var jag fick "värdelöst" ifrån var här: http://kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=2073962&postcount=4

Jag menar inte på något sätt att det jag skrev är hugget i sten, tagga ner, jag var ute efter kritik men ni verkar tro att jag härmed har bestämt att såhär är det...


Är detta mer korrekt?
Vad gör EAA?
Stimulerar proteinsyntesen
När ska jag ta EAA?
Direkt innan passet
Kan jag blanda det med kolhydrater?
Ja, det är bra
Kan jag ta det efter gympasset?
Ja, det är bra, men hellre innan passet
Kan jag ta det med proteindrinken?
Ja, det är en riktigt bra kombination
Kan jag ta det i samband med konditionsträning?
Antagligen blir aminosyrorna mest bränsle, men du får ändå en förhöjd proteinsyntes

King Grub
2008-06-02, 13:48
Byt ut "värdelöst" till "onödigt" så blir det nog närmare sanningen.

Vid långdistans kan det nog vara av värde.

Vadå "tagga ner"? Var läste du in aggressiviteten någonstans?

AJO
2008-06-02, 14:02
Vadå "tagga ner"? Var läste du in aggressiviteten någonstans?


Han klarade inte av faktumet att du hade rätt och han hade fel. Genom att skriva "tagga ner" försöker han förhöja sig själv eftersom han ser det som ett nederlag.

Han försöker inta en vuxen, kontrollerad roll och försöker göra dig till "barnet" i interaktionen.
Stör mig otroligt mycket på sådant...

kalle_banan
2008-06-02, 15:01
Han klarade inte av faktumet att du hade rätt och han hade fel. Genom att skriva "tagga ner" försöker han förhöja sig själv eftersom han ser det som ett nederlag.

Han försöker inta en vuxen, kontrollerad roll och försöker göra dig till "barnet" i interaktionen.
Stör mig otroligt mycket på sådant...

Hehe, du läser mig som en bok :P
Ärligt alltså, jag har lätt att överreagera på småsaker, det kan bli pinsamt ibland.

Ch4rles
2008-06-02, 15:32
Lite offtopic, men jag har en snabb fråga. Vet någon hur stor volym det är på skopan som följer med Amino Rush? En full skopa ger 14g. Under den står 25,0 CC. Ingen aning om det är något utländskt mått

Ganymedes
2008-06-02, 16:10
Lite offtopic, men jag har en snabb fråga. Vet någon hur stor volym det är på skopan som följer med Amino Rush? En full skopa ger 14g. Under den står 25,0 CC. Ingen aning om det är något utländskt mått

CC är ett mått de använder i Star Trek. Du vet, när den där hologram-läkaren säger "Give him 12 CC's of Cordrazin", vilket alltid hjälper oavsett vad patienten råkat ut för. Sånt är det.

Edit: Eller var det dr. Bashir som jämt gav cordrazine? ;)

Musselbank
2008-06-02, 16:28
http://en.wikipedia.org/wiki/Cubic_centimetre dvs = ml

Ganymedes
2008-06-02, 16:34
http://en.wikipedia.org/wiki/Cubic_centimetre dvs = ml

Och det i Star Trek.

Ch4rles
2008-06-02, 17:14
CC är ett mått de använder i Star Trek. Du vet, när den där hologram-läkaren säger "Give him 12 CC's of Cordrazin", vilket alltid hjälper oavsett vad patienten råkat ut för. Sånt är det.

Edit: Eller var det dr. Bashir som jämt gav cordrazine? ;)

I'm a doctor, not a lawer! Men nu erinrar det mig att dom faktiskt säger så i Cityakuten och liknande serier, så det är troligtvis en ganska verklig måttenhet. Tack Musselbank för länken!

frambogir
2008-06-02, 18:25
Låter dyrt med EEA till frulle?

Ch4rles
2008-06-02, 19:33
En portion är ju 6 gram, så det är väl inte så dyrt om 800g kostar 349kr.

En fråga, kan EAA saktas ned av att man druckit mycket vätska? Jag brukar dricka en dryg halvliter te innan, gå till gymmet, och sedan ta EAA + malto med en halvliter vatten. Blir det för mycket vatten i magen då för att EAA ska tas upp snabbt?

King Grub
2008-06-02, 19:34
Ju mer vatten, desto snabbare magsäckstömning, inte tvärtom.

Ganymedes
2008-06-02, 19:41
Låter dyrt med EEA till frulle?

Näh, det är ju rätt lite som går åt. Dyrt är relativt btw. Finns ju de som dricker litervis med oboy varje dag. Det borde vara dyrare. Och bara nästan lika opti. :)

loverius
2008-06-02, 20:14
Ju mer vatten, desto snabbare magsäckstömning, inte tvärtom.

kan det påståendet gälla även att dricka malto med mycket vatten? Istället för att använda det dyra vitargo?

wrack
2008-06-02, 20:29
Jag har nåt som heter HydraPro i någon låda. Innehåller Vitargo och EsaPRO. På framsidan står det "Free form essential amino acids in combination with Vitargo and carbohydrate complex." Per portion på 50 gram är det 6 gram Essentiella aminosyror och 40 gram kolhydrater.

Det låter som en bra grej att ta innan(och under) träning, eller har jag missuppfattat detta grovt? Blir jag biffigare av detta? :)

King Grub
2008-06-02, 20:30
kan det påståendet gälla även att dricka malto med mycket vatten? Istället för att använda det dyra vitargo?

Ja, ju mer hypoton lösningen är, desto snabbare blir magsäckstömningen.

King Grub
2008-06-02, 20:31
Det låter som en bra grej

Absolut.

Blir jag biffigare av detta? :)

Det kan man inte säga, inte i sig, men du ger träningen bättre förutsättningar att maximera sin effekt.

frambogir
2008-06-02, 22:06
Näh, det är ju rätt lite som går åt. Dyrt är relativt btw. Finns ju de som dricker litervis med oboy varje dag. Det borde vara dyrare. Och bara nästan lika opti. :)

Don't talk shit about O'boy ;)

engdahl_86
2008-06-03, 20:57
Måste passa på och fråga, jag har en gainer med ca: 1/3 av en portion protein (vassle). Skulle ni rekomendera "ren" kolhydrat drink, malto t.ex innan träning med EAA. Eftersom min gainer innehåller 88gr kolhydrater och 25gr protein på en portion.
Funderar på om man ska köra malto EAA innan passet, och gainersdrinken efter? Sen nån timma eller 2 en EAA portion och 2 eller 3h efter passat mat.

Vad tror ni?

King Grub
2008-06-03, 21:00
Funderar på om man ska köra malto EAA innan passet, och gainersdrinken efter?

Det är säkert bra.

Sen nån timma eller 2 en EAA portion

Gå hem och ät mat direkt i stället.