handdator

Visa fullständig version : Kan ni hjälpa mig?


iingenalls
2007-02-04, 19:34
Tänkte att jag skulle vända mig till någon som kan detta nu.
Visste inte om jag skulle lägga denna tråd på kost eller träning, men jag chansar.

Ja, min fråga är helt enkelt; kan ni hjälpa mig gå ner i vikt?
Jag har kämpat länge nu, men det går inte. Har börjat gå upp igen och det blir en motivationsdödare så idag har jag ätit allt jag hittat.

Vet inte vad ni behöver veta för att hjälpa mig. 66 kg till 163,5 cm i alla fall, och jag är tjej.

Hur ska jag träna, hur ska jag äta, för att gå ner?
Jag har absolut ingenting emot att träna mycket, tvärt om.

Har kämpat i ett halvår nu och är så less. Jag är beredd att göra vad som helst.

Handcuff
2007-02-04, 19:39
Svaret är så enkelt att det är tråkigt :)

Stoppa i dig mindre energi än vad du gör av med. Klart :thumbup: Kan ej misslyckas...

Anders The Peak
2007-02-04, 19:41
Den här är ganska bra: http://www.formfixaren.com/
Annars är viktminskning ganska jobbigt i början och det gäller att ha tålamod och försöka hålla viktminskningen till 1/2 kg per vecka.

Den här är bättre: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Lycka till:thumbup:

iingenalls
2007-02-04, 19:42
Svaret är så enkelt att det är tråkigt :)

Stoppa i dig mindre energi än vad du gör av med. Klart :thumbup: Kan ej misslyckas...

Hm, kaloriräkning alltså. Men det är ju så svårt :em:

Handcuff
2007-02-04, 19:44
Hm, kaloriräkning alltså. Men det är ju så svårt :em:

Räcker med att ha en grov uppskattning och prova sig fram. Går du ner i vikt så går det åt rätt håll...går du upp måste du minska intaget eller öka förbränningen osv. Behöver inte räkna spec mycket:)

Anders The Peak
2007-02-04, 19:48
Räcker med att ha en grov uppskattning och prova sig fram. Går du ner i vikt så går det åt rätt håll...går du upp måste du minska intaget eller öka förbränningen osv. Behöver inte räkna spec mycket:)

När det gäller ökad förbränning kan du visa på någon aktivitet och beräkna den ökade förbränningen som aktiviteten ger?

Gärna utifrån lilla ingenalls stats....

Handcuff
2007-02-04, 19:50
När det gäller ökad förbränning kan du visa på någon aktivitet och beräkna den ökade förbränningen som aktiviteten ger?

Vilken random fysisk aktivitet som helst. Åka pulka, springa, åka skidor, cykla och gymma osv.

Alltså öka mängden fysisk aktivitet, inte veta på watten hur mkt energi det går åt i en viss övning *screwy*

ligne
2007-02-04, 20:04
Tänkte att jag skulle vända mig till någon som kan detta nu.
Visste inte om jag skulle lägga denna tråd på kost eller träning, men jag chansar.

Ja, min fråga är helt enkelt; kan ni hjälpa mig gå ner i vikt?
Jag har kämpat länge nu, men det går inte. Har börjat gå upp igen och det blir en motivationsdödare så idag har jag ätit allt jag hittat.

Vet inte vad ni behöver veta för att hjälpa mig. 66 kg till 163,5 cm i alla fall, och jag är tjej.

Hur ska jag träna, hur ska jag äta, för att gå ner?
Jag har absolut ingenting emot att träna mycket, tvärt om.

Har kämpat i ett halvår nu och är så less. Jag är beredd att göra vad som helst.

tänk på att om du inte har tränat innan så får du en hel del ny muskelmassa som också väger. det kan vara en av anledningarna till att du ökat i vikt.

sen är det som dom andra här säger, minska på maten.
det är helst kolhydraterna du ska undvika i den mån det går.
protein behöver du för att behålla muskelmassan när du går igenom en viktminskning :D

lycka till!

iingenalls
2007-02-04, 20:06
Jag är lite rädd för att sitta och räkna kalorier... då jag haft en lättare typ av ätstörning kan man väl säga.
Det slutade med att jag åt ungefär två köttbullar och en halv potatis till middag.

Har gått ner kring 15-20 kg innan och under sommaren. Inte illa för en femtonåring med godisälskande föräldrar va? ;)

Är lite rädd att jag "pajat min matsmältning" genom den hårda dieten jag råkade hamna på.


Men är kaloriräkning det enda sättet, då gör jag det.

ligne
2007-02-04, 20:10
neeej, du behöver inte räkna kalorierna.
du behöver bara göra av med mer än vad du får i dig!

vill du inte klydda med maten så fortsätt äta som du gör nu
men öka träningsdosen istället :thumbup:

iingenalls
2007-02-04, 20:13
neeej, du behöver inte räkna kalorierna.
du behöver bara göra av med mer än vad du får i dig!

vill du inte klydda med maten så fortsätt äta som du gör nu
men öka träningsdosen istället :thumbup:

Öka träningsdosen gör jag gärna. Jag älskar träning.
Förutom gym och box, vad kan man köra då?
En vanlig dag kan jag köra 40 min längd, 1,5 timme på gym (både kondis och styrka) och 1 timmes ridning. Men det blir lite trist i längden.

Raggis
2007-02-04, 20:14
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=27177 + en våg = definitiv viktnedgång ;) Det är skitenkelt.

ligne
2007-02-04, 20:17
Öka träningsdosen gör jag gärna. Jag älskar träning.
Förutom gym och box, vad kan man köra då?
En vanlig dag kan jag köra 40 min längd, 1,5 timme på gym (både kondis och styrka) och 1 timmes ridning. Men det blir lite trist i längden.

det ser bra ut tycker jag.
en sak som är mycket effektivt är att ta morgonpromenader.

så, om du inte är morgontrött så kan jag väl tycka att du ska försöka lägga in det på schemat.
du behöver inte gå speciellt länge, minsta lilla gör nytta =)
men om du vill och har tid så kan du annars gå 60-90 min i rask takt innan frukost.

Jax
2007-02-04, 22:56
Jag är lite rädd för att sitta och räkna kalorier... då jag haft en lättare typ av ätstörning kan man väl säga.
Det slutade med att jag åt ungefär två köttbullar och en halv potatis till middag.

Har gått ner kring 15-20 kg innan och under sommaren. Inte illa för en femtonåring med godisälskande föräldrar va? ;)

Är lite rädd att jag "pajat min matsmältning" genom den hårda dieten jag råkade hamna på.


Men är kaloriräkning det enda sättet, då gör jag det.
Om du har haft en ätstörning tycker jag att du ska passa dig för att vara för fixerad vid din vikt. Var inte för insnöad på att du måste gå ner i vikt utan försök att hitta en livstil som innehåller lagom mycket träning (dvs ganska mycket) och som du gillar. Låter du det gå till överdrift är risken stor att du antingen tröttnar och slutar eller betydligt värre, du blir helt besatt av din vikt. Med andra ord, ät normalt och försök att äta nyttigt (det är är verkligen inte detsamma som lite), träna så mycket du orkar och tycker är roligt och slutligen försök att vara nöjd med din kropp även om den inte är perfekt, för det blir den aldrig.

FreCKo
2007-02-04, 23:06
Det lättaste är helt enkelt att äta sånt som är nyttigt (det kanske är lättare att säga att undvika riktigt fet mat och mat/snacks som innehåller mycket socker), sen bara röra på sig så mycket som möjligt så att man förbränner mer kalorier än vad man stoppar i sig. Lätta sätt är att t.ex. gå/cykla till jobbet, ta en promenad på lunchen, undvika fika osv.

Jacksatan
2007-02-04, 23:21
Jag är lite rädd för att sitta och räkna kalorier... då jag haft en lättare typ av ätstörning kan man väl säga.
Det slutade med att jag åt ungefär två köttbullar och en halv potatis till middag.

Har gått ner kring 15-20 kg innan och under sommaren. Inte illa för en femtonåring med godisälskande föräldrar va? ;)

Är lite rädd att jag "pajat min matsmältning" genom den hårda dieten jag råkade hamna på.


Men är kaloriräkning det enda sättet, då gör jag det.

Jag tycker det är lättare att hålla sig ifrån ätstörningar när man räknar kalorier motför när man inte gör det. Det blir lätt att man lägger sig för lågt i mat för att vara på den säkra sidan när man inte har nån koll på hur mkt kalorier man stoppar i sig.

iingenalls
2007-02-04, 23:22
Hur 17 lyckas man låta bli alla onyttigheter på helgerna??

ligne
2007-02-05, 14:19
Hur 17 lyckas man låta bli alla onyttigheter på helgerna??

ja det är inte det lättaste, men man kan försöka =)

iingenalls
2007-02-05, 18:34
Jag tycker det är lättare att hålla sig ifrån ätstörningar när man räknar kalorier motför när man inte gör det. Det blir lätt att man lägger sig för lågt i mat för att vara på den säkra sidan när man inte har nån koll på hur mkt kalorier man stoppar i sig.

I och för sig, det lät ju ganska logiskt. Bara man inte blir för fixerad...

iingenalls
2007-02-05, 18:39
Igår gick inte så bra... som sagt... då var det nästan så att man kunde stoppa mig under hetsätningsfacket :D

Men idag har det gått bättre.

Morron: Två morotsfullkornsbröd med yttepyttelite kaviar plus pumpakärnor och solrosfrön. Ett glas vatten.
Träning förmiddag: Ca 30 min rask promenad.
Lunch: En fjärdedel av tallriken ris, en halv fjärdedel korvstroganoff och den andra halva fjärdedelen vegetarisk stroganoff. Halva tallriken sallad (morot, sallad, ananas, gurka). Vatten.
Träning eftermiddag: 20 minuters jogg på löpband, 10 min gång på löpbandet, och så styrka. Vet inte riktigt vad de olika övningarna heter men jag kör iaf 3 omgångar på varje maskin med 15 upprepningar på varje. Mage, rygg, armar och ben.
Mellanmål: Apelsin.
Middag: Kycklinggryta och en o en halv fullkornsmorotsbröd. Vatten. Ok, inte så bra middag kanske...

Ikväll kommer jag äta ett äpple.

Inte en allt för tokig dag va?
Men i alla fall, jag måste på badhuset på torsdag men känner mig så svullen.. kan jag köra nutrilett till på torsdag tror ni?

ligne
2007-02-05, 18:57
bra dag det där. fortsätt så!

Nutrilett ger jag inte mycket för och är inget jag vill rekomendera.
då är det bättre om du äter riktig mat och kämpar vidare med träningen :D

nutz
2007-02-05, 21:32
Hur 17 lyckas man låta bli alla onyttigheter på helgerna??

Hur tror du? Det kallas för jävlaranamma, och har du inget sånt så kommer du inte lyckas.

Egentligen, behöver du verkligen fundera över vad som går fel och vad som i sin tur gör att du inte tappar vikt? Tänk efter, för innerst inne vet du precis vad som är fel.

För den delen så väger du 66 kg och det är verkligen ingen katastrof till dina 163,5 cm. Jag slår vad om att du ser bra ut! :)

Jax
2007-02-05, 22:15
Men i alla fall, jag måste på badhuset på torsdag men känner mig så svullen.. kan jag köra nutrilett till på torsdag tror ni?
Nej!

Och hur man låt blir alla onyttigtheter. Man äter ordentligt med riktig mat och stuntar helt enkelt i att överäta godis, chips och liknande. Ta en kaka till fikat är ingen fara, ens om du gör det varje dag. Äta en gräddsås eller en pizza då och då är heller inga problem. Det som däremot är förkastligt är att ibland ha "perfekta" dagar för är sedan falla in i någon form av hetsätning. Håll en jämn nivå hela tiden som du klarar av att hålla.

Ber om ursäkt om det låter lite hårt men jag blev lite förskräckt av att du ens tänker tanken att snabbsvälta dig med nutrilett bara för att du ska visa dig i bikini.

iingenalls
2007-02-06, 10:40
Hmm.. började fundera kring det där med ätardagar på helger nu...
Är det bättre att sprida ut det mer, på veckans andra dagar? Många säger att det är det men lika många säger att det inte är det.
Kanske nu inte så att man äter en chokladkaka om dagen, men ni fattar säkert.

Ett av mina "problem" är att det är så otroligt lätt att stå emot ALLT onyttigt på veckorna, men sen så kan jag ju äta sånt en hel helg också...
Det känns förbjudet på veckorna men tillåtet på helgerna.
Tror att jag lurar mig själv att jag kan äta vad jag vill utan kroppen lägger på sig nå mer vikt, bara för att det är helg :D

nr16
2007-02-06, 17:42
Hur 17 lyckas man låta bli alla onyttigheter på helgerna??

Det är inte så svårt.
För ett par veckor sedan så var jag precis lika dan. Men så började jag äta 4 mackor med keso på morgonen, tog inte med mig pengar till skolan, har man inga pengar och inte vill låna, hur kan man då få tag i godis? Sen när det var helg så glömde jag och köpa godis...pröva det.


Hoppas att det funkar för dig med...:)

nutz
2007-02-06, 19:05
Sen när det var helg så glömde jag och köpa godis...pröva det.

Bästa tipset jag hört :D det är bara att glömma!