handdator

Visa fullständig version : Innehåller soja bönor för mycket fett?


erik_strid
2007-02-04, 18:31
Morsan har handlat sojabönor och såg att det innehöll väldigt mycket protein.Såg också att det innehöll ungefär 20 % fett.Är det för mycket.Ska man äta en stor mängd av sojabönor?

King Grub
2007-02-04, 18:35
För mycket för vad? :) Räkna in mängden du äter i ditt dagliga intag, bara (om du räknar). Fett är inte dåligt i sig.

Anova
2007-02-04, 18:39
Som vegitarian/vegan så kan sojabönornas fettrikedom vara ganska bra då många vegorätter är fettfattiga. Äter man sojabönor till mellanmål och äter skräpmat resten av dagen så givetvis är fettintaget för mycket..
På frågan "för mycket" så är svaret "beror på".

Föresten.. Soja är en starkt allergiframkallande ämne, så mycket soja är inte at rekomendera..

erik_strid
2007-02-04, 18:45
Om jag byter mjölk så borde det väl gå bra?Dricker röd mjölk och den innhåller 3 % fett.Jag dricker en liter om dagen så det blir 30 gram fett från mjölken om dagen.Byter jag till blå mjöl så blir det 5 gram fett från mjölken om dagen.

erik_strid
2007-02-04, 18:46
Tänkte ta sojabönor efter träning

Anova
2007-02-04, 18:49
Hur (lite) mycket tränar du egentligen för att behöva bry dig så mycket om fetter?
Sojabönors protein är "fullvärdigt" protein så det bör ju gå att äta efter träning, men tänker du bara äta sojabönor?

erik_strid
2007-02-04, 18:54
Tränar bara kondition än så länge men ska böja gymma nästa vecka.Nej jag tänker inte bara äta sojabönor.Men blir det bra om jag tar med en matlåda med kycklingfile' eller nått,sojabönor och snabba kolhydrater o tar efter träningen?

Anova
2007-02-04, 19:01
Så länge du tränar så tycker jag inte du ska behöva räkna fetter och sånt, antar att du är ganska ung dessutom..

Mat är superbra efter ett träningspass, men det känns väldigt mycket om du ska äta sojaprotein + kycklingprotein, så mycket protein tror jag inte att du behöver..

erik_strid
2007-02-04, 19:29
Hur mycket behöver jag då?

Anova
2007-02-04, 19:44
Jag gymmar inte för att få massa muskler, men tränar mycket hårt konditionsmässigt..
Jag har lärt mig att man ska räkna ens proteinbehov/per dag såhär:
0.75*ens vikt + 10% om man tränar hårt.
Tar man mig som exempel så väger jag 53 kg så jag bör alltså äta
0,75*53 = ca 40 + 10%
40*1,10 = 44 gram protein per dag.

erik_strid
2007-02-04, 19:46
skall man inte käka 2 gram per kroppsvikt?

ramagoen
2007-02-04, 19:48
skall man inte käka 2 gram per kroppsvikt?

Inget måste.

Eddie Vedder
2007-02-04, 19:49
Att käka sojabönor efter träningen e väl egentligen den sämsta tiden du kan äta dom, annars är de helt suverän mat. Dock direkt efter träning är dom kanske inte att föredra just p.g.a. fettet som sänker GI:t väldigt, dom är även väldigt fiberrika vilket är väldigt bra men ännu en sak som inte är de bästa som återhämtning då de oxå har GI-sänkande effekt.

Annars på din fråga om de är "för mycket fett" så kan man ju omöjligt svara på de, hur stor del av fett som du väljer att basera din kost på e ju individuellt. Ketodieter har ju ofta uppåt 70E% fett i kosten, vill du inte gå upp i vikt får du se till att kcal intaget inte överstiger förbrukningen bara.

Anova
2007-02-04, 19:50
skall man inte käka 2 gram per kroppsvikt?

Det har jag aldrig hört!!
Tycker inte att man ska äta för mycket protein, är man normalbyggd och frisk, tränar för hälsans/skojs skull (alltså inte för tävling) så är min formel den som rekomenderas.

Scratch89
2007-02-05, 09:39
Det har jag aldrig hört!!
Tycker inte att man ska äta för mycket protein, är man normalbyggd och frisk, tränar för hälsans/skojs skull (alltså inte för tävling) så är min formel den som rekomenderas.

Va? Vad pratar du om egentligen?

Eddie Vedder
2007-02-05, 09:48
Va? Vad pratar du om egentligen?

Hon pratar om att så mycke protein som 2g/kg kroppsvikt är mer än vad som är nödvändigt, vilket även stämmer. Dom flesta av oss äter mer protein än vad som är nödvändigt, jag ligger förmodligen oxå i närheten av 2g/kg skulle jag tro, den rekommendationen handlar mest om att man vill ha god marginal till att fylla kroppens proteinbehov varje dag.

Fed up
2007-02-05, 09:49
Det har jag aldrig hört!!
Tycker inte att man ska äta för mycket protein, är man normalbyggd och frisk, tränar för hälsans/skojs skull (alltså inte för tävling) så är min formel den som rekomenderas.

Svär inte i kyrkan!:banned

Trance
2007-02-05, 10:29
den rekommendationen handlar mest om att man vill ha god marginal till att fylla kroppens proteinbehov varje dag.

Förmodlingen ja. Vilket inte är något fel alls med.

Eddie Vedder
2007-02-05, 11:02
Förmodlingen ja. Vilket inte är något fel alls med.

Nä å jag påstod inte att ve nåt fel heller, som jag skrev ligger jag ju nånstans i den proteinnivån jag oxå. De e bara de att många startar trådar å säger "man ska ju få i sej 2gram protein per kilo kroppsvikt...". Det är ju inget fysiologiskt krav att få i sej så mycke protien å de kan va bra å veta för doim som tror de.

Max
2007-02-05, 19:37
Synd för min hälsa att jag utan problem och extra proteindrinkar ofta hamnar på 2.5 g protein / kg och dygn. Och då tycker jag inte heller att jag äter konstigt mycket protein, stora filéer, stekar, mkt mjölk osv.

Eddie Vedder
2007-02-05, 19:44
Synd för min hälsa att jag utan problem och extra proteindrinkar ofta hamnar på 2.5 g protein / kg och dygn. Och då tycker jag inte heller att jag äter konstigt mycket protein, stora filéer, stekar, mkt mjölk osv.

Du behöver inte va orolig för hälsan, bara de att mycke av de där proteinet oxiderar till glukos som du likagärna kunde fått i dej genom kolhydrater. Proteinets främsta uppgift är ju att fungera som byggstenar i kroppens olika vävnader och för detta krävs inte 2g/kg kroppsvikt. Proteinrik mat e ju dock god mat så de blir ju alltid ett högt intag*drool*

erik_strid
2007-02-05, 19:53
varför ska man käka så mycket när man tränar om man inte behöver jätte mycket protein?Vad är det man behöver?

Eddie Vedder
2007-02-05, 19:55
varför ska man käka så mycket när man tränar om man inte behöver jätte mycket protein?Vad är det man behöver?

Energi å mikronäringsämnen:confused: