handdator

Visa fullständig version : övning för övre delen av ryggen?


G_lund
2007-02-04, 17:39
hej

har alltid haft lite framåtdragna axlar, vet inte om det är efter att mc-åkning?
kollade i spegeln idag o märkte att det egentligen inte är så mycket axlarna som drar frammåt utan mer övredelen av ryggen som böjer sig lite frammåt.

om jag sträcker på ryggen men fortfarande är avslappnad i axlarna ser det bra ut.

är det bra att köra mer rodd på gymmet eller finns det någon annan bra övning för övre delen av ryggen?

flenders
2007-02-04, 17:44
Denna fixar framåtroterande axlar: http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/CBRearDeltRow.html. Det och roddövningar så borde saken bli bättre.

major Pectoralis
2007-02-04, 17:44
hej

har alltid haft lite framåtdragna axlar, vet inte om det är efter att mc-åkning?
kollade i spegeln idag o märkte att det egentligen inte är så mycket axlarna som drar frammåt utan mer övredelen av ryggen som böjer sig lite frammåt.

om jag sträcker på ryggen men fortfarande är avslappnad i axlarna ser det bra ut.

är det bra att köra mer rodd på gymmet eller finns det någon annan bra övning för övre delen av ryggen?

Som du skriver beror framåtroterade axlar inte alltid på att man är för svag i utåtrotatorerna. Istället kan det bero på att man är för svag i ryggsträckarna i bröstryggen. Man orkar helt enkelt inte sträcka på sig.
En bra övning för att åtgärda detta problem är att köra hyperextensions med stödet strax under bröstkorgen. På så sätt får man specifik träning av bröstryggens ryggsträckare. Kör man hyperextensions med rak rygg missar man definitivt denna del och även om man rullar upp är risken stor att "man missar". Dessa hyperextensions med stöd strax under bröstkorgen kan även kombineras med hantellyft åt sidan. På så sätt får man träning av både utåtrotatorerna och ryggsträckarna i samma rörelse. Även om man inte kör med hantel är det viktigt att knipa ihop skuldrorna i toppläget. Händerna kan hållas vid öronen. Denna rörelse är liten och skall utföras i lugnt tempo.
Rodd mot bröstet är en bra övning för bröstryggen, likaså "bent-over hantellyft med god sving" kombinerat med en liknande maskinövning som man utför i mera "kontrollerad form".

G_lund
2007-02-04, 17:53
Major: vet du om nån länk så man kan se de övningar du menar?

G_lund
2007-02-04, 17:57
hittade hyperextensions i övningsbaken. :)

tack för tipsen major, blir till o lägga in hyperextensions i ryggpasset imorrn.

Bondlurk
2007-02-04, 18:04
hittade hyperextensions i övningsbaken. :)

tack för tipsen major, blir till o lägga in hyperextensions i ryggpasset imorrn.

Han menade inte riktigt vanliga Hyperextensions, vad jag fattade det som, ville han att du skulle ändra läget på en stöddyna så den låg precis under bröstkorgen.

G_lund
2007-02-04, 18:06
Han menade inte riktigt vanliga Hyperextensions, vad jag fattade det som, ville han att du skulle ändra läget på en stöddyna så den låg precis under bröstkorgen.

japps, så långt är jag med.
får se om stödet går att dra upp så långt. är ju 1.94:)

major Pectoralis
2007-02-04, 18:19
Major: vet du om nån länk så man kan se de övningar du menar?

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/DBRearLateralRaise.html
jag tycker dock man kan stå lite mer "bent-over". Dessutom kan man vinkla upp tummen istället för lillfingret i toppläget för att "få upp bröstet" mer.

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/LVRearLateralRaise.html

"Hyperextensions med högt stöd" har jag ingen länk på.

G_lund
2007-02-04, 18:33
tackar. :)