handdator

Visa fullständig version : Smalt grepp vid latsdrag-fråga


Wirre
2007-02-04, 17:22
På mitt gym har vi bara ett smalt handtag där greppen inte går parallelt med varandra utan dom är vinklade lite så dom är som en pil (överdrivet) hoppas ni fattar vad jag menar.

Vid smalalatsdrag ska man då ha den del där det är som bredast mellan greppen mot kroppen ( knogarna kommer då utåt bort från kroppen ) eller den del där det är smalt mot kroppen (knogarna kommer då lite mer inmot kroppen ) ?

Åse Columbus
2007-02-04, 17:50
den smala delen mot kroppen innebär ett mera neutralt läge för dina armbågar som ska passera förbi din kropp i dragets lägre position...eller åtminstone med det som målet....beror ju mycket på hur bred kroppen är om man kommer förbi eller inte....

Wirre
2007-02-04, 17:55
okej, gör det nån större skillnad överhuvudtaget, det känns ju spontant som att det bara är handlederna som roteras lite.
Jag brukar köra med den smala delen mot kroppen men satte på den fel idag och då började tänka efter så det var lika bra att fråga här :D

pragmatist
2007-02-04, 18:24
okej, gör det nån större skillnad överhuvudtaget, det känns ju spontant som att det bara är handlederna som roteras lite.
Jag brukar köra med den smala delen mot kroppen men satte på den fel idag och då började tänka efter så det var lika bra att fråga här :D

Det är armbågarnas rörelsebana i förhållande till kroppen som är intressant vad gäller hur ryggen arbetar. I detta fall vill jag påstå att skillnaden mellan de två utförandena är helt minimal. Möjligen håller man in armbågarna lite mer med halv-supinerat grepp än med halv-pronerat men jag tror inte det spelar någon roll egentligen.