handdator

Visa fullständig version : hungern..


Erkan
2007-02-04, 15:32
Ni som deffar, och vet vad de handlar om.. hör de till processen att vara halv hungrig hela tiden eller ska man öka med 1 mål/dag då? :MrT:

Känns som jag blir katabol om jag går runt och är halv hungrig hela tiden men de kanske bara är psykisk ovana?

Sheogorath
2007-02-04, 15:37
Ni som deffar, och vet vad de handlar om.. hör de till processen att vara halv hungrig hela tiden eller ska man öka med 1 mål/dag då? :MrT:

Känns som jag blir katabol om jag går runt och är halv hungrig hela tiden men de kanske bara är psykisk ovana?

När du deffar ÄR du katabol. Du bryter ner kroppsmassa = katabolism.

Erkan
2007-02-04, 15:41
När du deffar ÄR du katabol. Du bryter ner kroppsmassa = katabolism.

Hmm jooo ioförsej dock, men ja tänkte mera på muskelmassan, bör jag lägga till ett mål om jag går runt och är halv hungrig hela tiden eller bör jag inte bry mig om att jag är halv hungrig för de inte spelar någon större roll rent muskel reducerings mässigt ifall jag är halv hungrig eller inte?

Vore snällt att få en bra förklaring och tips och råd :em: :)

King Grub
2007-02-04, 15:46
Hunger i sig betyder inte muskelnedbrytning.

Det går att leva på enbart glukos+EAA utan muskelnedbrytning, men då är man garanterat konstant hungrig.

Erkan
2007-02-04, 16:00
Hunger i sig betyder inte muskelnedbrytning.

Det går att leva på enbart glukos+EAA utan muskelnedbrytning, men då är man garanterat konstant hungrig.

Okej tack för detta konstaterande Grub! Ville bara veta ifall de alltid är muskelreducerande om man är hungrig, blev lite orolig och därför min förfrågning eftersom de är diet start idag!

Tack för svaret!

Erik

TylerDurden84
2007-02-04, 18:59
Hunger i sig betyder inte muskelnedbrytning.

Det går att leva på enbart glukos+EAA utan muskelnedbrytning, men då är man garanterat konstant hungrig.

Jag gjorde liknande en dag.
10 g EsaPro x 4
10 g Malto x 4
10 g nötter x 4
4 st omega-3 tab

dvs ca 600 kcal (+vitamintab).

Häller man upp drycken dagen innan och ger sig f*n på att man bara ska använda sig av den är det inte så farligt. Dagarna efter åt jag i princip som vanligt, men då upplevde jag inte alls samma hunger som jag gjort dagarna innan. Kan man ha lurat kroppen/hjärnan tro? Jag gjorde detta för ett par veckor sedan och har dämpad hunger (matsug) än.

ramagoen
2007-02-04, 19:12
Jag känner mindre hunger av 2-4 mål om dagen än som vissa äter, t.ex. var 3e timma. (Bästa är för mig 2 måltider om dagen hungermässigt.)

Som idag så åt jag frukost halv 10, 1,5dl havregryn,250g kvarg, 4rågrut, 40g lätta smör, 100g hamburgerkött.

Tränade kl 20 över 2 till 20 över 4, åt 4 riskakor före, 5 efter.
Sen klockan 5 åt jag 240g lax, 250g potatis, 4 riskakor, runt 300g broccoli+morötter+vitkål, 250g kvarg samt stuvad spenat till laxen.


edit; runt 2100-2200kcal totalt

Om nån va nyfiken :)

I övrigt är det tuggummi, kaffe och vatten(givetvis inte i alltför stora mängder).

paddanboy
2007-02-04, 19:33
Hunger i sig betyder inte muskelnedbrytning.

Det går att leva på enbart glukos+EAA utan muskelnedbrytning, men då är man garanterat konstant hungrig.

Glukos?

Börjat intressera mig för detta, skulle ju innebära otroliga fettförluster varje vecka. Med fortsatt tung styrketräning, utan kondition. Ligga på runt 600 kcal... måste betyda runt 2-3 kg fett per vecka?

TylerDurden84
2007-02-04, 19:41
Glukos?

Börjat intressera mig för detta, skulle ju innebära otroliga fettförluster varje vecka. Med fortsatt tung styrketräning, utan kondition. Ligga på runt 600 kcal... måste betyda runt 2-3 kg fett per vecka?

Glukos=Druvsocker.

Kan tänka mig att personen inte tränade tung styrketräning dessa dagar, om han nu låg på 600 kcal/dag (vilket inte har nämnt)!?

ramagoen
2007-02-04, 19:49
Glukos?

Börjat intressera mig för detta, skulle ju innebära otroliga fettförluster varje vecka. Med fortsatt tung styrketräning, utan kondition. Ligga på runt 600 kcal... måste betyda runt 2-3 kg fett per vecka?

Det beror på hur mycket fett du redan har på kroppen. Ett kg fett kan släppa ifrån sig runt 70kcal per dag. Så har du 10kg fett på kroppen kan du ligga på ett kaloriunderskott på runt 700kcal per dag. Detta är dock bara ett riktvärde vad jag förstått.

edit: well, glömde säga att om du ligger på ett kcal-underskott på 800kcal och har t.ex. 10kg fett, så kommer fettfri massa(muskelmassa) kataboliseras.. Som sagt, bara riktvärden.

paddanboy
2007-02-04, 19:56
Glukos=Druvsocker.

Kan tänka mig att personen inte tränade tung styrketräning dessa dagar, om han nu låg på 600 kcal/dag (vilket inte har nämnt)!?

Mja, håva i sig en jävla massa koffein och dra ner till gymmet. Köra 4-6 reps... 5 set på varje, det fungerar nog.

ramagoen
2007-02-04, 20:06
Mja, håva i sig en jävla massa koffein och dra ner till gymmet. Köra 4-6 reps... 5 set på varje, det fungerar nog.

Du har nog inte så mycket energi trots allt koffein på 600kcal ;) ...

TylerDurden84
2007-02-04, 20:10
Mja, håva i sig en jävla massa koffein och dra ner till gymmet. Köra 4-6 reps... 5 set på varje, det fungerar nog.

Det går säkert bra i nån/några dagar. Snackar vi veckor så hjälper inga koffeintab i världen ;) Om vi förutsätter att det var 600 kcal/dag som gällde.

paddanboy
2007-02-04, 20:17
Om varje kilo fett enbart kan lösgöra 70kcal/dygn, medför detta att 10kg fett avger 700 kcal/dygn. (hur skulle då "VLCD deff" fungera utan avsevärd muskelförlust?)

Om man väger 100kg exempelvis(med(BF%10) 10 kg fett) och har ett behov av 4000kcal.

För att deffa med minimal muskelförlust ska man då ligga på 3300 kcalorier?

När personen sedan gått ner till BF9% skall man ta bort ytterligare 70 kalorier per dag och äta 630 kalorier minde under sitt dagliga behov för att fortsätta nedgången?

King Grub
2007-02-04, 20:30
70 kcal per dygn är en teoretisk siffra för max energifrisättning från varje kilo kroppsfett, ja.

Allt underskott över den siffran innebär omedelbar katabolisering av fettfri massa.

VLC-dieter är avsedda för morbid övervikt, inte "deff".

paddanboy
2007-02-04, 20:33
70 kcal per dygn är en teoretisk siffra för max energifrisättning från varje kilo kroppsfett, ja.

Allt underskott över den siffran innebär omedelbar katabolisering av fettfri massa.

VLC-dieter är avsedda för morbid övervikt, inte "deff".

Ja men då innebär ju dessa LCD deffs med många EsaProdrinkar fortfarande en muskelförlust(utan dess like).

Fast jag är skarpt skeptiskt till 70/kcal per dygn, finns det beräkningar på hur mycket muskelmassa kroppen kan frigöra? Där tordes det i sådana fall inte finnas några begränsningar alls, annars går det ju inte ihop att människor i de mest extrema fallen kan fortsätta arbeta trots ingen "fri energi" i kroppen... (förutom fettet)

Danny Devito
2007-02-05, 03:09
Läs Grubs inlägg längst ner:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=84455&highlight=23+timmars+aktivitet+under+7+dygns