handdator

Visa fullständig version : Hur många kombinerar mental träning med den fysiska?


Muffasa
2007-02-04, 12:54
Först vill jag hälsa mig välkommen och tacka så mycket för det.

Sen utvecklar vi rubrikfrågan något.

Med mental träning så menar jag då såklart utöver det "vanliga". Mer än att bara peppa sig på olika vis. Där man avsätter minst lika mycket tid för den mentala förberedelsen som vad det tar i tid att utföra själva set'et.

Har själv tillämpat det i variende grad sen några år tillbaka men det är först på senare tid som jag insett hur långt man ta det... eller... hur långt det kan ta en.

Visualisering... ett starkt ord :)

Any inputs?

Cerberus
2007-02-04, 12:59
Jag kör nog en del mental träning, det är ju faktiskt min hjärna som avgör om ja ska lyfta eller ej.

T.ex när jag kör mark eller knäböj försöker jag bli arg genom att se arg ut. Visualisering är bra det med.

ikariotis
2007-02-04, 13:06
jag har en bok som heter idrottspsykologi som är att rekommenderar om ämnet

Muffasa
2007-02-04, 13:16
Jag kör nog en del mental träning, det är ju faktiskt min hjärna som avgör om ja ska lyfta eller ej.

T.ex när jag kör mark eller knäböj försöker jag bli arg genom att se arg ut. Visualisering är bra det med.

Jo det är väl lite sådär dom flesta kör. Inklusive mig själv. Och gör fortfarande. Däremot kombinerar jag det med just visualiseringen. Innan jag kör - kör jag hela setet i skallen. Är ju medveten om vilken vikt jag har på och ser hur det t.ex börjar bli riktigt segt på 4e... men fixar en 6a. Aggressionen ligger sedan under ytan och kommer inte fram såvida jag inte riskerar att misslyckas köra så som det var tänkt....

Varför jag tar upp detta är ju för att det används flitigt inom de flesta sporter. Har sett hur M.Schumacher förbättrat sina tider genom samma teknik...

Muffasa
2007-02-04, 13:19
jag har en bok som heter idrottspsykologi som är att rekommenderar om ämnet

Intressant... sökte lite på det. Är det denna; http://www.bokus.com/b/912709149X.html

Gorilla
2007-02-04, 13:22
Min mentala träning går ut på att jag lyssnar på aggressiv musik, tänker på folk jag är förbannad på för tillfället (om det nu skulle finnas några sådana).

Med andra ord försöker jag bli så taggad som möjligt innan jag tränar tungt.

Mell
2007-02-04, 13:27
mental outburst at its finest:

http://youtube.com/watch?v=5wDzg1M81hs

<3 det klippet

Olof
2007-02-04, 13:28
Använder mig av visualisering både under och utanför träning. Jag sittter ofta och visualiserar slag- och sparkkombinationer.

Diggler
2007-02-04, 15:27
Inte jag, jag får sämre resultat och passen går sämre om jag kör mental träning.

aron
2007-02-09, 16:02
Koncentrera er hellre på den praktiska och teoretiska träningen än den mentala träningen. Det var vad jag fick lära mig under mina 20p idrottspsykologi. Läs något i ämnet av Stefan Söderfjäll eller John Jansson så får ni motiveringarna till det.

Eddie Vedder
2007-02-09, 16:26
Min mentala träning går ut på att jag lyssnar på aggressiv musik, tänker på folk jag är förbannad på för tillfället (om det nu skulle finnas några sådana).

Med andra ord försöker jag bli så taggad som möjligt innan jag tränar tungt.

Samma här, riktigt hård å aggressiv musik hjälper för träningsresultaten. Annars skiljer inte jag på mental å fysisk träning, min fysiska träning är min mentala träning. All form av träning hjälper ju till att frisläppa saker som kan tänkas kännas jobbiga för tillfället. Långa promenader på fina sommarmorgonar är mer terapi än nån terapeut nånsin skulle kunna ge mej. Naturupplevelser är nog den bästa mentala träningen som finns.

Sunesha
2007-02-09, 19:09
Jag bara fokuserar mig på lyftet och under lyftet så försöker jag var total fokus över andningen. Samt att jag inte tänker på att det är tungt. Kör väldigt likt den meditiva övningar jag använder som när jag går.

Försöker se vikterna som en del av mig. När jag dålig fokus så lyfter jag sämre.

z_bumbi
2007-02-09, 19:48
Koncentrera er hellre på den praktiska och teoretiska träningen än den mentala träningen. Det var vad jag fick lära mig under mina 20p idrottspsykologi. Läs något i ämnet av Stefan Söderfjäll eller John Jansson så får ni motiveringarna till det.

Jag tycker det verkar vara en ganska förenklad bild av verkligheten, särskilt som Johan Jansson i den första artikeln jag hittade säger att det har effekt.

Sverker
2007-02-09, 20:11
Klart att den mentala biten är viktig. Jag tränar den inte...den ska bara finnas där. Däremot är det bra att LÄSA mental träning så att man själv kan fundera över vad man håller på med.


Aggresivitet eller tung musik kommer, enligt mig, bara störa koncentrationen och störa fokuseringen.