handdator

Visa fullständig version : ont i visdomstand!


sibbemannen
2007-02-04, 10:20
Jag har sedan en vecka tillbaka haft lite små ont i en av mina visdomständer, jag är bara 20 år gammal och den har börjat växa ut lite, det gör lite små ont när man tuggar på den, fast det känns mer irreterat. Jag är lite orolig bara så detinte blir värre jag ska nämligen till thailand i 2 månader om 2 dagar. Vad kan detta bero på? Något man kan göra åt det?

blekfet2
2007-02-04, 10:28
ja du håller på att tappa alla dina tänder.



dra ut tanden.

shadowfire
2007-02-04, 10:31
Är det tanden eller tandköttet omkring som är inflammerat?
Visdomständer har nämligen en förmåga att dölja matrester kring/under tandköttet som kan vara svårt att komma åt med en tandborste. Lite bakterier på det och vips så har du en lättare inflammation (som dock blir ömt och känns i halva kinden). Lösningen då är givetvis att rensa upp riktigt runtom tanden med tandpetare, tandtråd o borste.

Annars kan det vara miljarder med orsaker, är det inte inflammerat så boka en akuttid hos en tandläkare.

Hades
2007-02-04, 10:32
Är det inte bara tandköttet som gör ont då?

Edit: Pucktvåa.

sibbemannen
2007-02-04, 10:36
Det tandköttet som är lite ömt och lite svullet...

King Grub
2007-02-04, 10:44
Du kan räkna med att tandköttet kommer att, åtminstone av och till, att vara irriterat tills tanden är uppe. Samlas det skräp i fickor kring tanden eller om den växer snett, kan du räkna med att det kan bli riktiga problem, och att låta en tandläkare ta en titt är ingen dum idé (annat än ekonomiskt, kanske).

Danny Devito
2007-02-04, 10:51
Ursäkta om jag snor tråden. Jag har fan samma problem. Också en visdomstand som håller på och växer, men den gör inte ont. Problemet är att den växer snett. Måste man dra till tandläkaren och dra ut den eller kan den växa ut av sig själv såsmåningom?

King Grub
2007-02-04, 10:54
Den kan rätta till sig, men det kan man inte säga i förväg utan att vara tandläkare (om ens då). Har du gott om plats är chanserna bättre, men är det tätt mellan tänderna och ont om plats bakom sista tanden, är dom betydligt sämre.

Förresten är det bara skönt att vara av med visdomständerna.

Danny Devito
2007-02-04, 11:00
Jag har nog gott om plats längst bak tror jag. Det gör typ bara ont i tanden när jag äter nötter och "hård mat". Hmm, låter väl den vara kvar ett tag till, men om det börjar knasa sig så måste jag nog tvinga mig till tandläkaren, vilket jag inte gillar *cry*

Larsson
2007-02-04, 11:01
Det man kan göra själv om man har ont i visdomständerna är att köpa Oxytol munskölj det dödar alla bakterier i munnen. Men det kan ändå vara klokt att gå till tandläkaren och undersöka.

King Grub
2007-02-04, 11:09
Att döda bakterierna i munnen skall man dock enbart göra om problemet är högst temporärt. Det dödar alla bra bakterier också.

Larsson
2007-02-04, 11:14
Att döda bakterierna i munnen skall man dock enbart göra om problemet är högst temporärt. Det dödar alla bra bakterier också.

Absolut, sen kan man få missfärgade tänder av munsköljet också. Men var min tandläkare som att man kunde skölja lite då och då i förebyggande syfte.

johnnytex
2007-07-29, 19:35
Såja.

Idag fick visdomstanden för sig att den ville kika up ur tandköttet. Det gör ont så in i *grr27*

Kan inte stänga munnen för då rör jag vid där det gör ont, kan således inte tugga. Så har levt på mixade havregryn och vassle, typ. Blivit en liter havregryn hittils. Det suger. Någon som varit med om samma och har tips på vad man kan "äta" ? Finns det något man kan köpa för och bedöva känslan? Har testat värktabletter men det hjälper inte så mycket tycker jag.

gibfel
2007-07-29, 20:05
Såja.

Idag fick visdomstanden för sig att den ville kika up ur tandköttet. Det gör ont så in i *grr27*

Kan inte stänga munnen för då rör jag vid där det gör ont, kan således inte tugga. Så har levt på mixade havregryn och vassle, typ. Blivit en liter havregryn hittils. Det suger. Någon som varit med om samma och har tips på vad man kan "äta" ? Finns det något man kan köpa för och bedöva känslan? Har testat värktabletter men det hjälper inte så mycket tycker jag.


Vad sägs om att DRA UT SKITEN så fort ni alla har chansen:naughty:
Kommer göra djävulusiskt (:devil: ) ont (smärtar ända upp i huvudet) eftersom dom ofta sitter så hårt i käkbenet att dom måste operaras bort. Be om lustgas eller att sövas om du inte gillar konstant smärta under ca 1 timme.

King Grub
2007-07-29, 20:10
Be om lustgas eller att sövas om du inte gillar konstant smärta under ca 1 timme.

Dom flesta tandkirurger gick över till lokalbedövning för någon generation sedan...

Tolkia
2007-07-29, 20:29
Kan inte stänga munnen för då rör jag vid där det gör ont, kan således inte tugga. Så har levt på mixade havregryn och vassle, typ. Blivit en liter havregryn hittils. Det suger. Någon som varit med om samma och har tips på vad man kan "äta" ? Finns det något man kan köpa för och bedöva känslan? Har testat värktabletter men det hjälper inte så mycket tycker jag.
Mjuka saker; soppa, kräm, mjukt bröd osv.

Enda lösningen på sikt är dock att, som någon uttryckte det ovan "dra ut skiten". Höjning av livskvalitet med 100%.

Bönne
2007-07-29, 20:35
Har också börjat få värk i en kindtand, fast det är snarare tanden framför ena visdomstanden som börjat värka, känns på något sätt som det är visdomstanden som växer ut den sista biten och då trycker på tanden framför.

Går "gratis" hos tandläkaren, dock avskyr jag dem, väldig låg smärttröskel gällande tänderna, och flyr allt vad sprutor heter. Försöker ignorera värken istället, funkat bra i en vecka nu i alla fall =P

King Grub
2007-07-29, 20:37
Har också börjat få värk i en kindtand, fast det är snarare tanden framför ena visdomstanden som börjat värka, känns på något sätt som det är visdomstanden som växer ut den sista biten och då trycker på tanden framför.

Det bör du göra något åt. Om det är så, kan tanden framför förstöras, både via urgröpning och karies.

tntballe
2007-07-29, 20:39
Har också börjat få värk i en kindtand, fast det är snarare tanden framför ena visdomstanden som börjat värka, känns på något sätt som det är visdomstanden som växer ut den sista biten och då trycker på tanden framför.

Går "gratis" hos tandläkaren, dock avskyr jag dem, väldig låg smärttröskel gällande tänderna, och flyr allt vad sprutor heter. Försöker ignorera värken istället, funkat bra i en vecka nu i alla fall =P

Går du gratis så tycker jag du ska försöka ta dig till tandläkaren regelbundet, hellre det än att tvingas dra ut tänder eller rotfylla p.g.a. det gått för långt.

gibfel
2007-07-29, 20:53
Dom flesta tandkirurger gick över till lokalbedövning för någon generation sedan...


Auch *cry* Jag använder lustgas när jag drar ut. Har faktiskt aldrig dragit ut visdomstand själv men har 4 "vanliga" tänder som merit ;) har sett en polare dra ut visdomstand och jag trodde han hade en golfboll innanför kinden efteråt *spy*

Det tog närmre 30-40min per vanlig tand och det gjorde ganska ont även om jag var inne i drömvärlden som man blir med lustgas. Låg och lyssnade på någon slags 8-bits "Supermario-musik" som aldrig slutade samtidigt som jag hade tunnelseende med massa "prickar" i synfältet och knappt någon känsel någonstans. Känns ganska häftigt faktiskt:hbang: Slutade dock med att jag var väldigt nära på att spy efter att ha andats lustgasen i över 1 timme.

johnnytex
2007-07-29, 21:04
Vad sägs om att DRA UT SKITEN så fort ni alla har chansen:naughty:
Kommer göra djävulusiskt (:devil: ) ont (smärtar ända upp i huvudet) eftersom dom ofta sitter så hårt i käkbenet att dom måste operaras bort. Be om lustgas eller att sövas om du inte gillar konstant smärta under ca 1 timme.

Mjuka saker; soppa, kräm, mjukt bröd osv.

Enda lösningen på sikt är dock att, som någon uttryckte det ovan "dra ut skiten". Höjning av livskvalitet med 100%.

Men det är bara en topp som tittar fram nu så kan inte dra ut skiten ännu :cryout:

Soppor ja, ffs! Sparrissoppa och ärtsoppa imorn med andra ord. Trött på vassle och havregryn.

Allan
2007-07-29, 21:06
Ingen som hittills föreslagit det mest uppenbara: GÅ TILL TANDLÄKAREN FÖR BÖVELEN!

Tolkia
2007-07-29, 21:08
Men det är bara en topp som tittar fram nu så kan inte dra ut skiten ännu :cryout:
Been there, done that. Observera dock att det inte är säkert att den tittar upp så mycket att man kan dra; i så fall opererar man ut den. Bara så att du inte väntar och lider i onödan.

King Grub
2007-07-29, 21:13
Men det är bara en topp som tittar fram nu så kan inte dra ut skiten ännu :cryout:

Jodå, kirurgen blottlägger tanden, bryter den i bitar, och tar bort dessa.

johnnytex
2007-07-29, 21:18
Ingen som hittills föreslagit det mest uppenbara: GÅ TILL TANDLÄKAREN FÖR BÖVELEN!

Been there, done that. Observera dock att det inte är säkert att den tittar upp så mycket att man kan dra; i så fall opererar man ut den. Bara så att du inte väntar och lider i onödan.

Känns inte som tandläkaren hade gjort så mycket första dagen man har ont :/ Får nog avvakta ett litet tag iaf...

Får hålla den lille rackaren under obsveration nu, det värsta är bara att jag inte kan öppna munnen så mkt utan att det gör ont så svårt och se in.

Jodå, kirurgen blottlägger tanden, bryter den i bitar, och tar bort dessa.

Ah! Ja, då har jag planer för den rackaren i så fall om det inte lugnar sig snart...