handdator

Visa fullständig version : Fråga om utförande av Pec Deck


LeftRight
2007-02-04, 03:00
Jag har en fråga ang. pec deck-maskinen.

Ska man "följa med" rörelsen med axlarna eller ska man stabilisera axlarna bakåt på samma sätt som när man kör bänkpress?

Jag har kört båda men vet inte vilket som är bättre.

Alla svar välkomnas:)

Lostsoul4ever
2007-02-04, 09:55
OBS detta är bara vad jag kan tänka mig..

Lite beror på hur maskinen är byggd. Den vi har på gymmet (en Technogym) gör att axlarna följer med i rörelsen framåt eftersom kuddarna är placerade ganska långt fram.

På det andra stället jag tränar ibland är kuddarna närmre kroppen vilket gör att axlarna kan stabiliseras bakåt lättare och inte följer med i rörelsen lika mycket...

jag skulle nog föredra alt. 2.

rain
2007-02-04, 12:23
Försök att hålla ihop skuldrorna på ryggen i hela rörelsen, kanske släppa lite för att klara av dom sista reppen.

LeftRight
2007-02-04, 22:23
Tack för tipsen. Jag ska hålla axlarna bakåt och skuldrorna låsta som ni föreslog :)

Clyde
2007-02-05, 00:12
Sitt högt upp, sitt så pass högt upp att armbågarna befinner sig lägre än bröstet. Skjut på rörelsen med hjälp av armbågarna och försök slappna av i händerna.

ugly_kid
2007-02-05, 10:13
Sitt högt upp, sitt så pass högt upp att armbågarna befinner sig lägre än bröstet. Skjut på rörelsen med hjälp av armbågarna och försök slappna av i händerna.

jag skulle säga tvärtom, tycker det är bättre att sitta långt ner, tränar övre bröstet lite mer och blir striktare, man orkar visserligen lite mindre vikt men det är skitsamma i den övningen, försök lägga vikterna på bänken istället.

Clyde
2007-02-05, 12:18
jag skulle säga tvärtom, tycker det är bättre att sitta långt ner, tränar övre bröstet lite mer och blir striktare, man orkar visserligen lite mindre vikt men det är skitsamma i den övningen, försök lägga vikterna på bänken istället.

Problemet med att sitta långt ner i peck-decken är att det då tar mest på framsida axlar.

För övrigt är peck-decken en onödig övning om du frågar mig, isf är det bättre att lägga energin på tex flyes som komplement.

ugly_kid
2007-02-05, 12:23
Problemet med att sitta långt ner i peck-decken är att det då tar mest på framsida axlar.

För övrigt är peck-decken en onödig övning om du frågar mig, isf är det bättre att lägga energin på tex flyes som komplement.


Jag tycker ju visserligen med den är onödig. jag kön nästan alltid bara pressövningar.

LeftRight
2007-02-05, 19:37
Tack för tipsen.

Jag gillar och köra övningen de dagar jag kör lägre vikt/högre volym. Ger bra pump *flex*

larre
2007-02-05, 23:45
Jag har en fråga ang. pec deck-maskinen.

Ska man "följa med" rörelsen med axlarna eller ska man stabilisera axlarna bakåt på samma sätt som när man kör bänkpress?

Jag har kört båda men vet inte vilket som är bättre.

Alla svar välkomnas:)

Jag kör den så att armarna är plana med golvet och trycker bara ihop den så fort jag kan utan att fuska och släpper ut sakta. Axlarna trycker jag varken fram eller bak. Den är med i mina bröstpass och jag har verkligen inga planer på att ta bort den. Tycker att den ger mycket bra kontakt och den är bra att få pump med ;)

larre
2007-02-05, 23:52
Vet inte om det är värt att tillägga eller ej men jag trycker ihop den med armbågarna, inte händerna.