handdator

Visa fullständig version : Är rakat en frisyr?


Lilla Brynolf
2007-02-03, 19:23
Hej,
har haft en livlig debatt med polarna.

Om man rakar bort håret på huvudet, har man då en frisyr? Eller är man utan frisyr?

Upplys mig!

Longshot
2007-02-03, 19:49
Ja.

Frisyr (av franska frisure, av friser ’krusa’) är sättet på vilket hår klipps, kammas och sätts upp.

källa: NE

Lellan
2007-02-03, 19:58
Rakat är frisyr, skallig (pga håravfall) är det inte.

Loke
2007-02-03, 20:17
Rakat är frisyr, skallig (pga håravfall) är det inte.

Va? Hur kan det skilja om det ser lika ut? Om en mans harfäste har dragit sig tillbaka en aning utan att göra honom skallig på långa vägar, och han sedan rakar sig, är det då en frisyr?

Osten80
2007-02-03, 20:18
Va? Hur kan det skilja om det ser lika ut? Om en mans harfäste har dragit sig tillbaka en aning utan att göra honom skallig på långa vägar, och han sedan rakar sig, är det då en frisyr?

En frisyr väljer man.

Lellan
2007-02-03, 20:20
En frisyr väljer man.

Det jag menade men fann inte orden, thanx.. :thumbup:

Dnepr
2007-02-03, 20:21
Va? Hur kan det skilja om det ser lika ut? Om en mans harfäste har dragit sig tillbaka en aning utan att göra honom skallig på långa vägar, och han sedan rakar sig, är det då en frisyr?

Hon sa ju att skallighet inte var det, medans du sa att han inte var skallig på långa vägar. Alltså olika saker. Den ena är ofrivilligt skallig men den andra har rakat av sig det mesta.

Loke
2007-02-03, 20:22
En frisyr väljer man.

Knappast någon som blir så skallig att allt hår försvinner. Resten rakar man av. Alltså är det ett val.

AlexGBG
2007-02-03, 20:25
ja. om man passar i det.

Brian Boitano
2007-02-03, 20:26
Knappast någon som blir så skallig att allt hår försvinner.

Alopecia totalis?

Dnepr
2007-02-03, 20:33
Knappast någon som blir så skallig att allt hår försvinner. Resten rakar man av. Alltså är det ett val.

Hur går detta ihop? Om allt hår försvinner så finns det rimligtsvis inget att raka av va?

Loke
2007-02-03, 20:38
Alopecia totalis?

Så länge man inte Alopecia totalis, så är det en frisyr, är det så du menar? :)

Hur går detta ihop? Om allt hår försvinner så finns det rimligtsvis inget att raka av va?

Du missförstår mig tror jag. Jag menar att en stor del av de som blir flintis ändå har en del hår kvar, som de skulle kunna frisera på olika sätt, men de väljer att raka av det.

Dnepr
2007-02-03, 20:40
Så länge man inte Alopecia totalis, så är det en frisyr, är det så du menar? :)



Du missförstår mig tror jag. Jag menar att en stor del av de som blir flintis ändå har en del hår kvar, som de skulle kunna frisera på olika sätt, men de väljer att raka av det.

Om dom väljer att raka av det så är dom inte helt skalliga. Att medvetet göra ett val är att skapa sig en frisyr.