handdator

Visa fullständig version : Vad behövs vid formatering?


Scratch89
2007-02-03, 18:08
Godkväll! Jag hade tänkt att formatera min gamla Bettan, då hon går lite segt och dragit på sig lite allt möjligt under månaderna.

*Jag har en xpskiva med sp2, och jag har cds med drivrutiner till mitt grafikkort och till moderkortet. Dock är dessa drivrutiner från när jag köpte datorn (dvs förra sommaren).

* Uppdateringar från deras hemsidor kanske är att tänka på? Eftersom det är ett gforce så blir det ju tyvärr en stor fil (eftersom alla deras grafikkort har samma uppdateringsfil), men vad ska man ladda hem till moderkortet? Där finns det ju ingen klumpuppdatering utan man måste välja fram o tebax vad man ska välja.

* Antivirusprogram har jag inget, men jag kommer köra med xps brandvägg. Finns det något bra gratis antivirusprogram med nedladdningsbara filer som har en massa updates redo att mosas in i programmet; precis så som man vill ha det efter en formatering?

Något som har bra svar, eller vet något jag glömt?

King Grub
2007-02-03, 18:11
Uppdateringar från deras hemsidor kanske är att tänka på?

Ja.

vad ska man ladda hem till moderkortet?

Dom senaste drivrutinerna för ditt moderkort?

Finns det något bra gratis antivirusprogram med nedladdningsbara filer som har en massa updates redo att mosas in i programmet; precis så som man vill ha det efter en formatering?

http://www.free-av.com/

Laddar du ner det, är det hyggligt uppdaterat från början, någon dag gammalt bara, och du kan uppdatera det direkt själv sedan.

Kurash
2007-02-03, 18:12
Det räcker väl med XP-skivan? Resten kan du tanka när du installerat om.

Windstalker
2007-02-03, 18:12
Bra antivirusprogram som är gratis är:

http://www.free-av.com/

och

http://www.activevirusshield.com/antivirus/freeav/index.adp

/Wind

Edit: lite sen :p

Scratch89
2007-02-03, 18:13
Dom senaste drivrutinerna för ditt moderkort?


Men det var ju det som var kruxet. Det finns säkert 8 olika saker att ladda hem, men är det nödvändigt att ladda hem alltihop?
(Tack för dina andra svar! :))

Scratch89
2007-02-03, 18:14
En annan grej: De här automatiska uppdateringarna som man vid installerat läge får hem, och som ger extra brandväggskydd, kan man ladda ner dessa? Jag har inte hittat någonstans där man faktiskt kan få hem en .exefil eller liknande, utan den känner bara av vilka som saknas, men det är ju redan för sent eftersom jag då redan har stoppat i nätverkskabeln.

King Grub
2007-02-03, 18:17
En annan grej: De här automatiska uppdateringarna som man vid installerat läge får hem, och som ger extra brandväggskydd, kan man ladda ner dessa? Jag har inte hittat någonstans där man faktiskt kan få hem en .exefil eller liknande, utan den känner bara av vilka som saknas, men det är ju redan för sent eftersom jag då redan har stoppat i nätverkskabeln.

Har du SP2 installerat är du tillräckligt skyddad för att det inte skall vara någon minutstrid.

Nalfaren
2007-02-03, 23:45
Om du inte har nätverkskortet integrerat och drivrutinerna till nätverkskortet.
Så se till att ha dessa innan. Efter OS-installation bör prioritet vara internet/
nätverk. Där kan du sedan hitta alla andra drivrutiner som du kanske glömt
att ordna... XP SP2 klarar dock av de flesta Realtek/intel nätverkskort av
nyare sort.

Kwon
2007-02-03, 23:50
Vad behövs vid formatering?

En dator.

tossefar
2007-02-04, 01:14
Kopiera allt från %appdata% så slipper du fixa inställningarna i dina program igen.