handdator

Visa fullständig version : Övning för att dra tillbaka axlarna


Johan86
2007-02-03, 15:03
Om man kör armhävningar nästan varje dag så kommer det bli att man drar fram axlarna och får dålig hållning. Hur ska man göra för att motverka detta? Finns det några övningar utan att gå till gymmet? Det gäller alltså lumpen

Timmi
2007-02-03, 15:17
Träna rygg, baksida axlar, strecha bröstet, sök på kolo och du skall finna ;)

/Tim

o.z.z
2007-02-03, 15:39
testa extreme stretching med vikter...som tex denna (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/attachment.php?attachmentid=19774&stc=1&d=1123683875)

blekfet2
2007-02-03, 15:53
varför kör man armhävningar varje dag?

Sunesha
2007-02-03, 15:59
Om man kör armhävningar nästan varje dag så kommer det bli att man drar fram axlarna och får dålig hållning. Hur ska man göra för att motverka detta? Finns det några övningar utan att gå till gymmet? Det gäller alltså lumpen

Pullups och chins. Det gör du genom att dra dig uppåt. Bara leta upp något att fatta tag om.

Ifall du inte hittar något går det också att fatta tag i en dörrsöverkant och häva sig. Dock föredrar jag själv en gren/räcke.

Jag skulle rekomendera just olika drag övningar. Skadar aldrig att bygga upp ryggen. I lumpen gör man många ryggresningar också. Bra övning för erector/korsryggen.

Jag bruckar tänka att jag skall göra lika många drag övningar som press övningar för överkroppen för att ha jämn styrka.

Variera gärna din armhävningar med kålmasken, jänkarna kör den mycket i det militära och jag anser att det mer trevlig övning.

Sunesha
2007-02-03, 16:00
varför kör man armhävningar varje dag?

Vanlig uppvärming i det miltära. Där man ofta kör jägarsits, ryggresningar, armhävningar varje morgon som uppvärmning på dagen.

Bra sätt att vakna på. Uthållighet är A och O i det militära..

G_lund
2007-02-03, 19:42
Variera gärna din armhävningar med kålmasken, jänkarna kör den mycket i det militära och jag anser att det mer trevlig övning.

hur gör man en kålmask??

Beepfaaarp
2007-02-03, 19:49
hur gör man en kålmask??

Man rullar in sig i täcket och kryper runt på golvet.

Sunesha
2007-02-03, 19:56
Kålmask:
http://www.frixo.com/sites/fitness/exercises/pics/hpress1.jpg
http://www.frixo.com/sites/fitness/exercises/pics/hpress2.jpg
http://www.frixo.com/sites/fitness/exercises/pics/hpress3.jpg

Sen e de bra reptera.

Sedan om man villa ha mer utmanning med armhävningar. Sätt händerna på 2 tjocka böcker alternativt två stolar. Dessutom kan man gör armhävningar med fötterna på en stol. Dessu högre fötterna kommer upp dessu tyngre blir armhävningarna.

Man kan ju också dippa mella två barstolar om man äger sådana. Dips är helt klart mycket tyngre än armhävningar.

Sedan kan man alltid köra enhands armhävningar. Då kan man till och med få det tungt.

Jag är övertygad att man kan bli stark utan vikter, dock kanske inte SL-stark. Men bra jäkla stark.

blekfet2
2007-02-03, 20:01
Vanlig uppvärming i det miltära. Där man ofta kör jägarsits, ryggresningar, armhävningar varje morgon som uppvärmning på dagen.

Bra sätt att vakna på. Uthållighet är A och O i det militära..

fniss, jag har gjort lumpen.

major Pectoralis
2007-02-03, 20:06
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2036128&postcount=11

major Pectoralis
2007-02-03, 20:10
Pullups och chins. Det gör du genom att dra dig uppåt. Bara leta upp något att fatta tag om.

Ifall du inte hittar något går det också att fatta tag i en dörrsöverkant och häva sig. Dock föredrar jag själv en gren/räcke.

Jag skulle rekomendera just olika drag övningar. Skadar aldrig att bygga upp ryggen. I lumpen gör man många ryggresningar också. Bra övning för erector/korsryggen.

Jag bruckar tänka att jag skall göra lika många drag övningar som press övningar för överkroppen för att ha jämn styrka.

Variera gärna din armhävningar med kålmasken, jänkarna kör den mycket i det militära och jag anser att det mer trevlig övning.

Chins är ingen höjdare i syfte att undvika framåtroterade axlar. Även latsen drar fram axlarna. Dessutom belastar inte chins utåtrotatorerna i någon större omfattning. Rodd är ett långt bättre alternativ.
För att få chins (och liknande övningar) att ta så mycket på bröstryggen som möjligt är det viktigt att man lyfter bröstet och strävar efter att dra detta mot räcket istället för att sträva efter att "svinga upp hakan".

DavidN
2007-02-03, 20:13
bänkpress och hantelpress är definitivt inte dåligt heller, snarare tvärtom. Det kommer att sträcka ut bröst och axelmuskulatur sålänge man tränar långt och utförligt.

major Pectoralis
2007-02-03, 20:24
bänkpress och hantelpress är definitivt inte dåligt heller, snarare tvärtom. Det kommer att sträcka ut bröst och axelmuskulatur sålänge man tränar långt och utförligt.

Inget fel att träna bröstet så länge inte styrkan där blir för stor i förhållande till utåtrotatorerna. Man skall sträva efter att i rodd mot bröstet ta åtminstone 80% av maxvikten i bänkpress.

G_lund
2007-02-03, 20:44
Man rullar in sig i täcket och kryper runt på golvet.


:laugh:

jeanclaudevandamme9
2007-02-03, 20:58
Man skall sträva efter att i rodd mot bröstet ta åtminstone 80% av maxvikten i bänkpress.

Detta låter bra!

Hur kom du fram till dessa siffror?

Sunesha
2007-02-03, 23:53
Chins är ingen höjdare i syfte att undvika framåtroterade axlar. Även latsen drar fram axlarna. Dessutom belastar inte chins utåtrotatorerna i någon större omfattning. Rodd är ett långt bättre alternativ.
För att få chins (och liknande övningar) att ta så mycket på bröstryggen som möjligt är det viktigt att man lyfter bröstet och strävar efter att dra detta mot räcket istället för att sträva efter att "svinga upp hakan".

Tack, visste inte att latsen kunde dra fram axlar. Men blir logiskt när jag funderat på det. Hmm bakre axlar känns ju inte den mest aktiva muskeln i chins. Så du har säkert rätt. Sen är ju nog rhomboidsen än lägre. Roddar mot ansikte kanske bäst?


Dock är nog rodds knepigare utan utrustning som jag förstod orginalpostaren. Men kan alltid kasta en handuk runt ett dörrhandtag och rodda sig upp med en hand i taget ifrån lutande kroppsställning.

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...8&postcount=11

Sweet man lär sig så länge man lever.

major Pectoralis
2007-02-04, 17:33
Detta låter bra!

Hur kom du fram till dessa siffror?

Gamla "vedertagna siffror". En annan sådan är att man skall lyfta lika mycket i raka marklyft som i knäböj.

major Pectoralis
2007-02-04, 17:35
Tack, visste inte att latsen kunde dra fram axlar. Men blir logiskt när jag funderat på det. Hmm bakre axlar känns ju inte den mest aktiva muskeln i chins. Så du har säkert rätt. Sen är ju nog rhomboidsen än lägre. Roddar mot ansikte kanske bäst?


Dock är nog rodds knepigare utan utrustning som jag förstod orginalpostaren. Men kan alltid kasta en handuk runt ett dörrhandtag och rodda sig upp med en hand i taget ifrån lutande kroppsställning.



Sweet man lär sig så länge man lever.


För denna övning krävs inte heller så mycket utrustning om man har fantasi.
http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/WTSupineRow.html
Handuk kring dörrhandtag?

jeanclaudevandamme9
2007-02-04, 18:02
Gamla "vedertagna siffror". En annan sådan är att man skall lyfta lika mycket i raka marklyft som i knäböj.

För att ha bra balans i benmusklerna?

major Pectoralis
2007-02-04, 18:14
För att ha bra balans i benmusklerna?

Ja, bra styrkebalans.