handdator

Visa fullständig version : Går det att ge allt?


Danne S
2002-04-20, 15:17
Jag har jämt varit rädd för en sak, man hör allt snack om att man ska ge allt vid ett träningstillfälle. Att tex efter ett set 20reps knäböj ens orka att röra sig de närmaste minuterna och kanske till och med spy. Jag försöker verkligen ta ut mig när jag tränar men jag vet aldrig om jag har tagit ut mig så totalt som vissa verkar göra.
Visst efter ett hårt set knäböj är jag grymt trött men jag kan fortfarande röra på mig även om det verkligen tar emot en hel del om jag försöker att gå i en trappa.
Men tex när jag kör bänk så brukar jag aldrig bli speciellt trött, det är väl lite skillnad kanske eftersom man ligger still hela tiden men jag är ändå jämt orolig om jag verkligen har gett allt. jag kör nästan till failure då också.
Jag tränar 2 ggr per vecka så jag tycker att jag borde orka ta ut mig max på dessa tillfällen och det kanske jag gör också men jag vill typ att det ska lysa en lampa om jag har gett "allt" :)
Hmm kanske låter lite sjukt men så är det.

John M
2002-04-20, 16:55
Kör du tills du inte orkar lyfta vikten längre har du ju tagit ut dig så mycket du orkar. Du skulle ju kunna sänka vikten efter varje gång du har kört ett set till failure, och sen börja om på nästa set direkt efter. Om du håller på sådär tills du bara har stången kvar på axlarna kan jag garantera att du har kört hårt :).

Men om du körde så skulle du bli nåt så otroligt övertränad och skulle förmodligen inte kunna köra ben på flera veckor.


Ursprungligen skickat av Danne S:
<STRONG>Jag har jämt varit rädd för en sak, man hör allt snack om att man ska ge allt vid ett träningstillfälle. Att tex efter ett set 20reps knäböj ens orka att röra sig de närmaste minuterna och kanske till och med spy. Jag försöker verkligen ta ut mig när jag tränar men jag vet aldrig om jag har tagit ut mig så totalt som vissa verkar göra.
Visst efter ett hårt set knäböj är jag grymt trött men jag kan fortfarande röra på mig även om det verkligen tar emot en hel del om jag försöker att gå i en trappa.
Men tex när jag kör bänk så brukar jag aldrig bli speciellt trött, det är väl lite skillnad kanske eftersom man ligger still hela tiden men jag är ändå jämt orolig om jag verkligen har gett allt. jag kör nästan till failure då också.
Jag tränar 2 ggr per vecka så jag tycker att jag borde orka ta ut mig max på dessa tillfällen och det kanske jag gör också men jag vill typ att det ska lysa en lampa om jag har gett "allt" :)
Hmm kanske låter lite sjukt men så är det.</STRONG>

Chris
2002-04-20, 22:51
Det är ju klart man inte bli HELT utmattad om man sitter o kör benspark, däremot om du kör breating-squats och når fail på 20e reppet så har du inget annat val än att sätta dig ner och må illa. :) Men att bli så trött är väl ingenting man ska satsa på under ett pass, själv blir jag bara utmattad när jag kört mark och böj. :p

Mia
2002-04-22, 19:21
Jag har upplevt samma som Danne, det känns nästan som om man är för svag för att det ska bli riktigt hardcore att ge allt.

När vikten vägrar flytta sig en millimeter till har jag fortfarande lågt till spystadiet.

Forest
2002-04-22, 19:35
Jag håller med Chris, det är bara i relativt högrepare på mark och knäböj som man kan köra slut på sig totalt.

Enda möjligheten på de andra mindre övningarna är att superseta dem eler köra cirkelträning med väldigt lite vila. Det är dock troligen inte optimalt för styrkeökning.

Petrus
2002-04-22, 20:31
Positive Failure är bara ett mått. Ni måste alla själva sätta upp hur högt upp det ska sitta. Sen är det bara att sträva efter att komma så nära det som möjligt. Man kan aldrig veta om man verkligen gett allt innan man har försökt. Jag har satt upp "mitt" PF till lite högre än jag klarar av att nå. På så vis fortsätter man att kämpa för det.
Vänligen,

Petrus