handdator

Visa fullständig version : Blir jag svagare när jag går ner i vikt?


Nadia
2003-02-27, 20:36
Jag är en tjej som håller på att gå ner i vikt och det går mycket bra, lite väl långsamt men jag minskar ju hela tiden så jag är nöjd.

Nu undrar jag vad kommer att hända med min styrka samtidigt som jag blir mindre och mindre?

d3lez
2003-02-27, 20:41
Jag är väll inte nån expert innom det området precis. Men jag skulle tro att du förlorar muskler samtidigt. Mycket eller lite beror ju på hur du sköter din kost och så. Jag tror att du får räkna med iallafall en liten förlust av styrka :(

Fultjack
2003-02-27, 21:05
det tror iofs inte jag att du gör, när du som du säger, går ner sakta men säkert...
men jag är inte heller nå expert

Nadia
2003-02-27, 21:40
Tack för svaren och nu undrar jag om det finns någon expert här som vet mera?

;)

-xR-
2003-02-27, 22:13
Man kan även bli starkare under en diet! Bara för att muskeln inte expanderar betyder det inte att man inte kan bli starkare!

Munter
2003-02-27, 22:21
Äter du tillräckligt med protein och inte har alltför snabb takt på viktminskningen finns inget skäl till varför du ska tappa nämnvärt mycket muskler, om ens några.

Viveqa
2003-02-27, 23:57
Det finns ingen anledning till att behöva tappa muskler under en diet nej, ät regelbundet var 3.e timme, MInst 1,5-2g protein per kg kroppsvikt per dag.

Det som dock händer när du äter mindre kolhydrater är att dina glukogendepåer i musklerna töms, vilket kommer att göra det jobbigare och tråkigare att styrketräna... och tillfälligt minska styrkan något, men det kommer ju tillbacks när du avslutar din diet, faktum är att den absolut bästa tidpunkten att lägga in en uppbyggnadsperiod är precis efter en avslutad diet, då har ovanligt lätt att lägga på dig rejält då p.g.a. bl.a. kvävebalansen och insulinkänsligheten i kroppen.

-AG-
2003-02-28, 09:48
Det beror på med vilka förutsättningar man går ner i vikt. Som bekant lyfter folk alltid mer ju mer de väger i olika viktklasser i styrkegrenar. Är man topptränad tappar man styrka om man går ner i vikt, oavsett om man har lite överskott på fett. Detta har att göra med den minskade insulinproduktionen vid minskat födointag. Men man kan gå ner i vikt på olika sätt och vissa är bättre än andra. Men generellt sett så tappar man styrka om man går ner i vikt, om man inte var otränad då man började.

Viveqa
2003-02-28, 11:25
D.v.s. man blir svagare under själva dieten, men inte efter avslutad diet?

Insulinkänsligheten ökar väl också desto längre man dietar, alltså borde minskad insulinproduktion börja spela mindre roll?
Speciellt ifall man kolhydratsladdar då och då?

-AG-
2003-02-28, 13:32
Mängden insulin i sig beror i stort sett på mängden mat man stoppar i sig (förändras om man har en infektion i kroppen eller liknande). De försök som görs med insulinkänslighet görs på otränade personer och då har de som väger mer en lägre insulinkänslighet. Men för en vältränad människa där viktuppgång och nedgång är någorlunda "normala" så gäller nog sambandet mängd mat=mängd insulin.

För att hålla en viss vikt krävs en viss mängd mat, och går du ner i vikt kommer du att kräva mindre mat (om du inte ska gå upp i vikt igen) och därigenom producera mindre insulin. Detta gör att mängden muskler är ganska kopplat till vilken vikt du har. Att gå ner i vikt och öka muskelmassan är svårt såvida man inte är otränad och ganska överviktig.

Däremot är styrka mycket mer än bara muskelmassa. Muskelkvalite (vilka muskelfibrer man har) och aktivering (styrka på nervsignaler) tex. Dessa kan ju bli bättre under en viktnedgång

Eftersom att musklerna förbrukar energi även i vila så är de resursförbrukande och inget kroppen vill ha under en situation med dålig tillgång till föda. Detta gör att ju mindre kroppsfett ju mer muskler tappar vi med viktnedgång. Därför ter det sig väldigt underligt att kunna väga 120kg hård som man ser vissa gör. Viloenergin är hög och underhudsfettet lågt.

Megatuttarna
2003-02-28, 14:51
Originally posted by -AG-
Det beror på med vilka förutsättningar man går ner i vikt. Som bekant lyfter folk alltid mer ju mer de väger i olika viktklasser i styrkegrenar. Är man topptränad tappar man styrka om man går ner i vikt, oavsett om man har lite överskott på fett. Detta har att göra med den minskade insulinproduktionen vid minskat födointag. Men man kan gå ner i vikt på olika sätt och vissa är bättre än andra. Men generellt sett så tappar man styrka om man går ner i vikt, om man inte var otränad då man började.

Det låter som ett rent stycke bs enligt mig!

Du kan deffa och samtidigt bli starkare! Det behöver du ingen expert för att ta reda på! Ta och testa! Ät protein till varje måltid, mellan 2 - 3g/kg!

Styrkan sitter inte bara i muskeln, men även i nervsystemet! Får du bättre kontroll över nervsystemet så kan du bli väldigt stark! Kolla bara på styrkelyftare, vissa av dem e normalbyggda men vidrigt starka ändå!

Jag har kört ketodiet i snart 9 veckor och jag har bara blivit starkare samtidigt som jag gått ner i vikt och inte tappat så mkt muskelmassa!

Lillgrabben
2003-02-28, 15:19
Hörrö Megatuttarna:

Ifall du läser AG.s alla inlägg noga så ser du precis vad - AG - menar.


Vänligen

Sjölin
2003-02-28, 15:20
Man är olika och har olika förutsättningar och olika utgångslägen. Jag som har en del över skott av fett kan med minska fett lätt och smatidigt öka i styrka och muskelmassa. Men man vet själv inte förens man prövat. Så jag tycker att man skall käka protein (mängd se före föregående talare) och allmänt sköta sin kost och motion och efter ett tag utvärdera för att se om det går åt rätt håll.

//Andreas