handdator

Visa fullständig version : Överträning?


Framtidens_Biff
2007-02-02, 20:14
Hej. Jag har precis börjat träna igen, efter något år av soffsittande, och kör på z_bumbi's Endagsschema sen några veckor tillbaks.
Alla dagar jag inte gymmar löper jag ca 5 km i hyfsad fart, och maxar upp för backarna i slingan. Efter löppasset kör jag 20x3 armhävningar och 30x3 tåhävningar på varje fot.

Nu är det några som klagar på att det är överträning då jag fortfarande är ganska otränad, stämmer det? Om inte, något jag kan lägga till?

Offtopic men passar på ändå: Är snabbnudlar ("Ramen", som kommer i en klump i en förpackning och kokas på 3min, kostar runt 4 kr) någotsånär bra att äta till lunch, mellanmål eller middag?

jeanclaudevandamme9
2007-02-02, 20:24
Skippa nudlarna, det är skit!

Överträning vet jag inte om du drabbas av nej. Vad väger du?

Älskar ditt nick

katzeklo
2007-02-02, 20:36
nudlar är bra som fan till mellanmål. Men näringsvärdet kan variera nå jävulskt beroende på märke.

Guddi
2007-02-02, 20:46
Det är inte överträning förrän du blir övertränad ;)

Allvarligt talat så tycker jag att du borde ha åtminstone en vilodag i din träning. Sen har jag lite svårt att förstå varför du lägger in armhävningar och tåhävningar i dina löppass?

Det enda du bör (kan) lägga till om du inte redan har det i programet är bra mat och vila.

Framtidens_Biff
2007-02-02, 22:06
Någon som har några kommentarer om min löpning? Räcker 5 km, borde jag köra mer intervaller?
Mina mål med gymträning och löpning är styrka och kondition, volymen kommer i tredje hand.

Skippa nudlarna, det är skit!

Överträning vet jag inte om du drabbas av nej. Vad väger du?

Älskar ditt nick

Men det är ju så billigt, hmm..
Jag väger runt 70 kg och är 186 cm lång

nudlar är bra som fan till mellanmål. Men näringsvärdet kan variera nå jävulskt beroende på märke.

Okej, några bra märken du kan tipsa om?

Allvarligt talat så tycker jag att du borde ha åtminstone en vilodag i din träning. Sen har jag lite svårt att förstå varför du lägger in armhävningar och tåhävningar i dina löppass?

Hmm vet inte riktigt, har bara blivit så. Känns som bra komplettering då jag bara tränar på gymmet en gång i veckan just nu. Men det måste väl göra mer nytta än skada, eller?

katzeklo
2007-02-06, 08:57
dom billigaste du hittar =P
kolla på baksidan av paketet.
ramen med dendär kinespojken som kutar med nå varmt knyte är dåligt dock!

Ignatius72
2007-02-06, 09:40
Spring färre antal gånger men längre, uppemot en mil hade jag sagt. Skit i armhävningarna och fukusera dig på gymmet istället där du med fördel ska träna fler gånger om du vill upp från de 70 kilona. Ett par tre rejäla styrkepass och det kommer att gå fortare uppför backarna när du kutar också.

Eddie Vedder
2007-02-06, 09:48
Spring färre antal gånger men längre, uppemot en mil hade jag sagt. Skit i armhävningarna och fukusera dig på gymmet istället där du med fördel ska träna fler gånger om du vill upp från de 70 kilona. Ett par tre rejäla styrkepass och det kommer att gå fortare uppför backarna när du kutar också.

Det där e jag tveksam till, den bästa träningen är ju ändå den man har motivation och ork nog att regelbundet kunna genomföra. De e ju kanon att ta flera löprundor i veckan även om distansen inte är särskilt lång. Gillar man inte löpning nog mycke för att löpa längre/intensivare finns bara risken att de blir en gång i veckan å att man hatar skiten.

"Alla dagar jag inte gymmar" vet jag inte hur många dagar de är, men hursomhelst är ju tre 5kilometersrundor bättre än en enmilsrunda.


Va gäller nudlarna håller jag med om att de inte är nånting att basera kosten på, innehåller ofta väldigt mycke fett så de blir ett väldigt kaloririkt, näringsfattigt å nästintill proteinbefiat mellanmål. I en sammansatt måltid är de väl mer "acceptabelt" men fortfarande underlägset exempelvis linser, havregryn, fullkornspasta, råris etc.

pragmatist
2007-02-06, 10:05
Överträning är väl svårt att uttala sig om, däremot är ju inte löpningen det mest optimala om du vill ha ut maximalt av din styrketräning. Jag vet själv av egen erfarenhet att när jag varvade löpning och gymmande på ungefär det sätt som du beskriver (plus kampsportande två dagar i veckan) så utvecklades jag inte ett smack i gymmet. Fick dock hyfsat flås.

Stab
2007-02-06, 10:29
Om du som du säger bryr dig om flås mer än volym så är det väl bara att köra, men att köra armhävningar och sånna hemmaövningar varje vilodag, speciellt när du är "fresh" är att ta i för mycket. Angående linserna så är det skit. Ris, Pasta, Couscos, Bulgur, Havregryn etc. etc är bättre.