handdator

Visa fullständig version : Ska städaren tjäna lika mycket som läkaren?


sehnpaa
2007-02-02, 15:32
Nå, vad anser du?

Angel
2007-02-02, 15:33
Nej, för läkaren har läst i 6år och räddar liv. Hon måste kunna betala av sina studieskulder

jwzrd
2007-02-02, 15:34
Nej. Läkare är ett svårare och mer kvalificerat yrke.

Ryska_raketen
2007-02-02, 15:35
Vad menar du? Att alla yrken ska tjäna lika mycket? Eller bara just dom här två y rkena?

Solros
2007-02-02, 15:36
Om du med städare menar en hitman, så ja. Annars nej

Dnepr
2007-02-02, 15:37
Nä det tycker jag inte. Läkaren har en längre utbildning och hans jobb kräver mer av honom.

Shakemynuts
2007-02-02, 15:37
Nej, för läkaren har läst i 6år och räddar liv. Hon måste kunna betala av sina studieskulder

Ja han måste betala av studieskulder. ;)

jwzrd
2007-02-02, 15:38
Ja han måste betala av studieskulder. ;)

Tror du att det är färre städare med studieskulder?

Trance
2007-02-02, 15:38
De skall självklart inte tjäna lika mycket om man på något sätt tvingar fram det. Men det finns ingenting som objektivt säger att läkaren nödvändigtvis måste tjäna mer, bara att en läkare i vårat samhälle gör det.

psirus
2007-02-02, 15:38
vilken dum poll.:smash:

Så klart ska inte en städare ge lika mycke $$$ som en läkare.

Angel
2007-02-02, 15:40
Eller vill städföretaget betala lika mycket så är det väl inget som hindrar dom.

Skakaminanötter: hon ja

MasterChief
2007-02-02, 15:40
Det finns inget "skall" här. Det beror på vems tjänst som värderas högst av marknaden (om den nu vore helt fri).

I den semidiktatur vi lever i så vill jag helst se att läkaren tjänar mera.

Gpajpen
2007-02-02, 15:41
givetvis inte. nån jävla måtta får det vara.
en läkare måste vara skärpt och kvalificerad, genomgå en lång utbildning och vem som helst kan inte bli det. bland annat.

Dnepr
2007-02-02, 15:41
Tror du att det är färre städare med studieskulder?

Ja det kan man utgå ifrån. Många tar ju städjobbet just för att dom saknar utbildning.

Daniiiel
2007-02-02, 15:42
Onödig poll..kan ju inte finnas någon som tycker det. Att en läkare skulle tjäna lika mycket som en städare är ju omöjligt och vore katastrof för sjukvården.

Shakemynuts
2007-02-02, 15:44
Skakaminanötter: hon ja

Kan kvinnor bli läkare? :D

jwzrd
2007-02-02, 15:45
Ja det kan man utgå ifrån. Många tar ju städjobbet just för att dom saknar utbildning.

Att inte ha någon utbildning är inte samma sak som att sakna studieskulder. Jag tror många som studerat men antingen inte blivit klara eller bara slöar/latar sig t ex jobbar som städare för att ha råd med skogaholmslimpan.

Shakemynuts
2007-02-02, 15:47
Då utgår vi från att alla städare har studieskulder som på ett eller annat sätt misslyckats då, så får de högre löner och så tar vi från läkare. :smash:

jwzrd
2007-02-02, 15:48
Då utgår vi från att alla städare har studieskulder som på ett eller annat sätt misslyckats då, så får de högre löner och så tar vi från läkare. :smash:

Varför gör vi det?

Angel
2007-02-02, 15:48
Kan kvinnor bli läkare? :D

Yes, jag ska bli *cupid*

Dnepr
2007-02-02, 15:50
Att inte ha någon utbildning är inte samma sak som att sakna studieskulder. Jag tror många som studerat men antingen inte blivit klara eller bara slöar/latar sig t ex jobbar som städare för att ha råd med skogaholmslimpan.

Dom flesta läkare bör rimligtsvis ha studieskulder - men inget tyder på att dom flesta städare skulle ha det. Jag vet att många som jobbar som städare är invandrare utan utbildning.

Shakemynuts
2007-02-02, 15:51
Varför gör vi det?

Förstår inte riktigt vart du vill komma med det du pratar om?

pragmatist
2007-02-02, 15:51
I ett fritt samhälle så bestämmer inte någon myndighet hur mycket folk ska ha betalt utan det beror på hur mycket folk är villiga att betala för en viss tjänst eller produkt. Det finns ingen särskild anledning att förvänta sig att löner ska uppfattas som "rättvisa" i ett sådant system. Porrkungar och skrothandlare kommer tjäna miljoner, medan socialarbetare som hjälper människor kommer tjäna korvören. Taskigt? Ja kanske, men alternativen till det systemet avskräcker (minst sagt).

jwzrd
2007-02-02, 15:52
Förstår inte riktigt vart du vill komma med det du pratar om?

Har du provat att läsa det jag skriver?

Shakemynuts
2007-02-02, 15:54
Har du provat att läsa det jag skriver?

Studieskulder är irrelenvant. Så jag förstår fortfarande inte vart du vill komma med ditt tjafs.

Diana
2007-02-02, 15:55
Nej, en lön ska ta mer hänsyn till psykisk stress/påfrestning, tycka jag. Inte fysisk aka. skit under naglar.

jwzrd
2007-02-02, 15:56
Studieskulder är irrelenvant. Så jag förstår fortfarande inte vart du vill komma med ditt tjafs.

Nu börjar du bli onödigt otrevlig och off topic. Vad är det du inte förstår?

Shakemynuts
2007-02-02, 15:57
Nu börjar du bli onödigt otrevlig och off topic. Vad är det du inte förstår?

:)

jwzrd
2007-02-02, 15:57
Nej, en lön ska ta hänsyn till psykisk stress/påfrestning, tycka jag. Inte fysisk aka. skit under naglar.

Är påfrestningen ditt psyke utsätts för större än den min motsvarande?

chidde
2007-02-02, 15:58
Om du med städare menar en hitman, så ja. Annars nej

LEON *cupid* *cupid*

hultman
2007-02-02, 16:00
Jag tycker inte att någon annan än din arbetsgivare ska sätta din lön, och om någon är beredd att betala en högre lön till än städare än till vad läkare tjänar i allmänhet så tänker jag inte moralisera. Båda läkare och städare behövs - åtminstone för tillfället - och visst är det logiskt att lönen bestäms utifrån utbud och efterfrågan.

Capt
2007-02-02, 16:00
Yes, jag ska bli *cupid*

Vart är världen påväg?:(



















:D

Capt
2007-02-02, 16:02
LEON *cupid*

Natalie Portman*cupid*





(inte då:nono:men nu:D fan tror ni om mig egentligen*mini* )

skaparn
2007-02-02, 16:02
Enligt den stora boken där allas löner står fastslagna ser jag att förhållandet ska vara exakt 1:1,4 dem emellan.

Bla bla. MasterChief skrev det rätta svaret. Nu kan vi ägna resten av tråden att häckla nötskakarn.

L-Sami
2007-02-02, 16:03
Vad är det här för snack? Vem som helst kan ju städa, men vem som helst kan inte bli läkare.

coxie
2007-02-02, 16:03
Om någon är villig att betala städaren samma lön som en annan arbetsgivare ger en läkare så gärna för mig, detta är ju iof jävligt ovanligt men en "fri" marknad kan ju skapa dessa tillfällen.

Shakemynuts
2007-02-02, 16:04
Yez. Hacka på mig!

jwzrd
2007-02-02, 16:04
Om någon är villig att betala städaren samma lön som en annan arbetsgivare ger en läkare så gärna för mig, detta är ju iof jävligt ovanligt men en "fri" marknad kan ju skapa dessa tillfällen.

En fri marknad kan köpa en annan städare för halva priset.

jwzrd
2007-02-02, 16:05
Yez. Hacka på mig!

Skulle du vilja komma tillbaka i debatten igen och förklara vad det är du inte förstår så att någon kan bemöta det du säger?

L-Sami
2007-02-02, 16:08
LEON *cupid* *cupid*

Mrs Smith *cupid*

Angel
2007-02-02, 16:10
Gud va ja inte gillar sånna här debatter egentligen

Shakemynuts
2007-02-02, 16:10
Skulle du vilja komma tillbaka i debatten igen och förklara vad det är du inte förstår så att någon kan bemöta det du säger?

Ja han måste betala av studieskulder. ;)

Jag antar att det var det som startade allt?
Vad har det du säger med det att göra?

jwzrd
2007-02-02, 16:10
Ni som säger att städaren ska tjäna lika mycket, kunde ni inte berätta hur ni resonerar?

coxie
2007-02-02, 16:11
En fri marknad kan köpa en annan städare för halva priset.

Ja, men om städaren skulle vara riktigt het/annan anledning till den extra höga lönen så ska ju ingen kunna säga "nej du får inte ha så hög lön".

Shakemynuts
2007-02-02, 16:11
Gud va ja inte gillar sånna här debatter egentligen

Kul att du ska bli läkare. Då får jag fixa grovjobbet efter bilolyckan sen dumpar jag alla hos dig då! :D

jwzrd
2007-02-02, 16:11
Jag antar att det var det som startade allt?
Vad har det du säger med det att göra?

Ja. Och jag upplyste dig om att städare också har studieskulder.

Diana
2007-02-02, 16:12
Är påfrestningen ditt psyke utsätts för större än den min motsvarande?

Om du är städarn och jag läkarn, jaomenvisst, jag har ju isf en jäkla massa studier i bakfickan(det ingår i min helhetsberäkning av psykisk påfrestning) sen är ju typen av press en läkare har på sej lite annorlunda än den på en städare, men det är mindre relevant imo eftersom en städare tvärt om kan ha det värre, välmåendewise... *popcorn*

Angel
2007-02-02, 16:12
Kul att du ska bli läkare. Då får jag fixa grovjobbet efter bilolyckan sen dumpar jag alla hos dig då! :D


Vad skall du bli? Ambulansssk? Likstädare?

frökenzelda
2007-02-02, 16:13
Nej, verkligen inte. Läkaren räddar liv, hjälper människor, etc. Klart det behövs städare också men det läkaren gör är fortfarande en större insats för samhället (på många plan) och har krävt flera års studier med studielån och allt vad det innebär. Han/hon ska kunna betala av studieskulderna och känna att det ger lön för mödan att arbeta med människor även när det känns jobbigt och är tungt fysiskt/mentalt.

En del läkare är också utsatta för risker och hot. Det kan man säkert vara som städare också men man behöver åtminstonde inte vara med om att inte kunna rädda livet på en person och se hur barn som blivit sönderslagna av sina föräldrar eller klasskamrater åker in på akuten....

Och jag tror självklart att det är färre städare med studieskulder. Man behöver inte vara utbildad för att vara städare, åtminstonde inte av vad jag sett när jag kollat på lediga städjobb på ams hemsida. Sen finns det väll de som har städningen som extraknäck vid sidan av sitt riktiga jobb för att kunna betala av just studieskulder men det är en annan sak.

jwzrd
2007-02-02, 16:13
Ja, men om städaren skulle vara riktigt het/annan anledning till den extra höga lönen så ska ju ingen kunna säga "nej du får inte ha så hög lön".

Givetvis inte; men då talar vi om totalt godtyckligt satta löner. Någon kan ju betala sitt barn 47k i månaden rent också bara för att det är möjligt.

Shakemynuts
2007-02-02, 16:13
Ja. Och jag upplyste dig om att städare också har studieskulder.

Jag har inte uttalat mig något om det förrutom att det är irrelevant vem som har vilka lån.

Shakemynuts
2007-02-02, 16:14
Vad skall du bli? Ambulansssk? Likstädare?

Ambulanssjukvårdare! :)

jwzrd
2007-02-02, 16:14
Om du är städarn och jag läkarn, jaomenvisst, jag har ju isf en jäkla massa studier i bakfickan(det ingår i min helhetsberäkning av psykisk påfrestning) sen är ju typen av press en läkare har på sej lite annorlunda än den på en städare, men det är mindre relevant imo eftersom en städare tvärt om kan ha det värre, välmåendewise... *popcorn*

Så hur avgör du hur mycket ditt respektive psyke påverkas så att vi kan jämföra?

Angel
2007-02-02, 16:14
Jag tycker undersköterskor skall ha högre löner än städare ;)

Nina L
2007-02-02, 16:15
Vilken orimlig och kommunistisk tanke! Jag rasar!

Angel
2007-02-02, 16:15
Ambulanssjukvårdare! :)

Stopp NEJ, bli INTE ambulanssjukvårdare. Det finns inga som anställer dom längre. Vill du jobba i Ambulans så är det SSK som gäller.

(ja har ssk me ambulansvub som andrahandsval)

jwzrd
2007-02-02, 16:16
Jag har inte uttalat mig något om det förrutom att det är irrelevant vem som har vilka lån.

Jo, du skrev att läkare har studieskulder att betala som svar på varför läkare har högre lön. Om studieskulder vore grund till hög lön så skulle städare också ha det, städare har också studieskulder.

Shakemynuts
2007-02-02, 16:17
Stopp NEJ, bli INTE ambulanssjukvårdare. Det finns inga som anställer dom längre. Vill du jobba i Ambulans så är det SSK som gäller.

(ja har ssk me ambulansvub som andrahandsval)

ssk?
Jag kan inga förkortningar! :D
Sjuksköterska?
Det är det jag blir först, sen är det en termin på komvux för att få sitta i ambulansen.
Jag fick veta att de inte anställer ambulanssjukvårdare längre. Men du menar alltså ambulanssjuksköterska! :D

Jag är med på noterna nu, det är ambulansssk du sa som jag menade. My bad!

Shakemynuts
2007-02-02, 16:19
Jo, du skrev att läkare har studieskulder att betala som svar på varför läkare har högre lön. Om studieskulder vore grund till hög lön så skulle städare också ha det, städare har också studieskulder.

Nej det sa jag inte. Du misstolkade nog mitt inlägg.

Läs Angels första inlägg. Sen läser du mitt. Då förstår du vad jag menade.
Läs vem jag citerade och svarade på.

Angel
2007-02-02, 16:20
ssk?
Jag kan inga förkortningar! :D
Sjuksköterska?
Det är det jag blir först, sen är det en termin på komvux för att få sitta i ambulansen.
Jag fick veta att de inte anställer ambulanssjukvårdare längre. Men du menar alltså ambulanssjuksköterska! :D

Jag är med på noterna nu, det är ambulansssk du sa som jag menade. My bad!

Nej nej du har fått detta om bakfoten helt.

Det finns en utbildning till ambulanssjukvårdare, en typ KY utbildning men den leder INTE till jobb.

Först är det 3år till Sjuksköterska. Sedan får du jobba något år sedan läser du en vidareutbildning i Ambulans på högskolan som är på 1år.

Det finns inte någon 1 terminsutbildning på komvux??

Diana
2007-02-02, 16:22
Så hur avgör du hur mycket ditt respektive psyke påverkas så att vi kan jämföra?

Altså ansträngningen av psyket blir ju större för en stackare som suttit och kraffsat i skolbänken X antal år för sin läkarutbildning än för nån som glider in på arbetsförmedlingen och blir tilldelad mopp och rullbar skurhink nästa dag. Det kan va skitsvårt att avgöra vem av läkaren eller städaren som mår sämst av själva arbetet därför borde ju utbildning(=psykisk påfrestning) vara bra fingerpekare på vart lönen ska hamna.

Shakemynuts
2007-02-02, 16:22
Nej nej du har fått detta om bakfoten helt.

Det finns en utbildning till ambulanssjukvårdare, en typ KY utbildning men den leder INTE till jobb.

Först är det 3år till Sjuksköterska. Sedan får du jobba något år sedan läser du en vidareutbildning i Ambulans på högskolan som är på 1år.

Det finns inte någon 1 terminsutbildning på komvux??

Jag har sett många olika sätt att få sitta i den jäkla ambulansbilen. :(
Jag har sett 1 termins på komvux och att man måste ha ssk. Jag har sett att man inte alls behöver ssk.

Så det är ssk och 1 år högskola med inriktning ambulans som gäller?

hultman
2007-02-02, 16:25
Ni som säger att städaren ska tjäna lika mycket, kunde ni inte berätta hur ni resonerar?

Det är väl ingen som hittills tyckt att en läkare och en städare ska tjäna lika mycket? Vem är egentligen rätt person att sätta löner på hela yrkeskategorier egentligen? En fri marknad skulle ju lösa problemet på ett korrekt sätt.

Shakemynuts
2007-02-02, 16:26
3st av 75 har sagt ja.
Men de svarar inte i tråden antagligen för att de kommer bli sönderbombade med svar som säger annat och inte har något att säga till om.

RassK
2007-02-02, 16:26
Mer ansvar bör ha mer betalt imo

Angel
2007-02-02, 16:28
Jag har kollat upp detta (och jag tror Tolkia som är sjuksköterska också hade samma uppfattning).

Förr så anställdes något som kallades ambulanssjukvårdare, därför kan det finnas sådana "kvar" i ambulanserna än idag. Men för att få en nyanställning i ambulans idag så krävs det att man först läser dom 3åren till sjuksköterska. Sedan skall man jobba något år innan man kan söka en vidareutbildning. Ambulansvidareutbildningen vet jag finns bla på Karlstad Universitet.

här är lite länkar du kan kika på:

https://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=94735

http://portal.omv.lu.se/Portal/Utbildning/200501/spec/webbplatser/vamsy_vk05/info_ambutb

http://www.ambulansforum.se/PAM/artiklar/98/boras.shtml

ambulansforum.se rekommenderas också

Angel
2007-02-02, 16:29
Självklart skall du också ha körkort.

Shakemynuts
2007-02-02, 16:30
Jag har kollat upp detta (och jag tror Tolkia som är sjuksköterska också hade samma uppfattning).

Förr så anställdes något som kallades ambulanssjukvårdare, därför kan det finnas sådana "kvar" i ambulanserna än idag. Men för att få en nyanställning i ambulans idag så krävs det att man först läser dom 3åren till sjuksköterska. Sedan skall man jobba något år innan man kan söka en vidareutbildning. Ambulansvidareutbildningen vet jag finns bla på Karlstad Universitet.

här är lite länkar du kan kika på:

https://www.skane.se/templates/Page.aspx?id=94735

http://portal.omv.lu.se/Portal/Utbildning/200501/spec/webbplatser/vamsy_vk05/info_ambutb

http://www.ambulansforum.se/PAM/artiklar/98/boras.shtml

ambulansforum.se rekommenderas också

Tack för att du reder ut det här åt mig Angel. :bow:
Nu kan vi hålla oss borta från off topic. *whistle*

Edit: körkort hajade jag att jag behövde! :D

sehnpaa
2007-02-02, 16:30
Trodde nästan Trance förstörde tråden med sitt tidiga svar, men så blev det inte. :)

Jag fastnar också redan på första ordet ett i denna klassiska fråga. En del tycker det är världens naturligaste sak att läkaren har högre lön än städaren. Andra vägrar snubbla in på att luddiga faktorer ska bestämma lönen. Eller tänker vi lika, men tolkar frågan olika?

Inget offtopic i min kommunisttråd!

Angel
2007-02-02, 16:32
Skakaomminanötter: Inga problem, nu är det bara att börja satsa på sjuksköterska då

Angel
2007-02-02, 16:33
En städares jobb är ju också viktigt ur hälsosynpunkt.

backflash
2007-02-02, 16:45
Mer ansvar bör ha mer betalt imo

Väntade på den här.

Räknas städare som ett jobb med stort ansvar?

Diana
2007-02-02, 16:48
Jag skulle kunna se hur man kan känna större medlidande med stackarn som petar snusloskor från skolans innertak och får krummad rygg av att städa under 140 bänkar i veckan men det måste ju finnas en morot för att dra folk till en viss typ av yrken som läkare (och sen uttnyttja överblivnaderna, de som inte orkar/kan plugga till städ jobb o dyl). Om lönen yrkena emellan jämnades skulle folk fortfarande utbilda sej till läkare alls i samma utsträckning?

Naj dagens klyfta behövs, basta.

Snafu
2007-02-02, 17:10
Jag tycker vi ska ha medborgarlöner *ironi*

Nu är det väl inte så himla stor skillnad mellan städar- och läkarlöner i Sverige iofs.

sehnpaa
2007-02-02, 17:10
Jag skulle kunna se hur man kan känna större medlidande med stackarn som petar snusloskor från skolans innertak och får krummad rygg av att städa under 140 bänkar i veckan men det måste ju finnas en morot för att dra folk till en viss typ av yrken som läkare (och sen uttnyttja överblivnaderna, de som inte orkar/kan plugga till städ jobb o dyl). Om lönen yrkena emellan jämnades skulle folk fortfarande utbilda sej till läkare alls i samma utsträckning?

Naj dagens klyfta behövs, basta.Är du beredd att försvara nivån på morotsfördelningen och inkomstklyftorna? Hurdå?

sehnpaa
2007-02-02, 17:11
Jag tycker vi ska ha medborgarlöner *ironi*Jag har gjort en tråd om det också. ;)

semicroma
2007-02-02, 17:25
Städaren ska tjäna mera. Att städa är tråkigt men att rädda liv och göra en insats är inspirerande och något en god människa borde göra utan att kräva massa pengar för.

regus
2007-02-02, 17:30
Städaren ska tjäna mera. Att städa är tråkigt men att rädda liv och göra en insats är inspirerande och något en god människa borde göra utan att kräva massa pengar för.
*screwy*

hultman
2007-02-02, 17:31
Jag tycker vi ska ha medborgarlöner *ironi*

Nu är det väl inte så himla stor skillnad mellan städar- och läkarlöner i Sverige iofs.

Inte?

Diana
2007-02-02, 17:31
Är du beredd att försvara nivån på morotsfördelningen och inkomstklyftorna? Hurdå?

Nepp inte med exakta siffror, är aningen för kasst insatt för det :D bara att en löneutjämning skulle kunna leda till en brist på arbetskraft inom yrken som kräver lång jobbig utbildning.

hultman
2007-02-02, 17:32
Städaren ska tjäna mera. Att städa är tråkigt men att rädda liv och göra en insats är inspirerande och något en god människa borde göra utan att kräva massa pengar för.

Genomsnittsbehandlingen räddar ju knappast liv direkt.

Trance
2007-02-02, 17:36
Trodde nästan Trance förstörde tråden med sitt tidiga svar, men så blev det inte. :)



Pff, folk har lärt sig att inte läsa vad jag skriver. Hur som helst, borde du skapa en tråd som heter "Skall läkaren tjäna mer än städaren" för att få lite mer intressant diskussion tror jag.

Garnax
2007-02-02, 18:07
Jag vill varken vara utan städare eller läkare. Men måste jag välja så är jag utan städare innan jag är utan läkare. Så där har läkaren en fördel, han är "värd" mer för samhället.

Och det heter faktiskt Lokalvårdare nu för tiden :P

Liten Men Fet
2007-02-02, 18:09
Man måste ju ha nånting som motiverar människor att plugga de här 6 åren och ge det engagemang som krävs för att klara studierna. Om man skulle tjäna lika mycket på att vara städare är det ju naturligtvis mycket färre som söker till läkarutbildningarna.

Med det sagt så har jag lite svårt att förstå dom som plöjer ner 4-5 år i en utbildning där dom tjänar som en industriarbetare med minimal löneutveckling.
Exempel: Lärare, sjuksköterska..

Gpajpen
2007-02-02, 18:11
enligt vissa här skall alltså pojken som springer ärenden med hundringar tjäna lika mkt som den huvudansvarige för att datorerna på wall street funkar?

Shakemynuts
2007-02-02, 18:12
Man måste ju ha nånting som motiverar människor att plugga de här 6 åren och ge det engagemang som krävs för att klara studierna. Om man skulle tjäna lika mycket på att vara städare är det ju naturligtvis mycket färre som söker till läkarutbildningarna.

Med det sagt så har jag lite svårt att förstå dom som plöjer ner 4-5 år i en utbildning där dom tjänar som en industriarbetare med minimal löneutveckling.
Exempel: Lärare, sjuksköterska..

Man väljer inte bara utbildning efter pengar. :) Inte alla iallafall.
Men det är skillnad på "lokalvårdare" :D och läkare då.

skaparn
2007-02-02, 18:12
Pff, folk har lärt sig att inte läsa vad jag skriver. Hur som helst, borde du skapa en tråd som heter "Skall läkaren tjäna mer än städaren" för att få lite mer intressant diskussion tror jag.

Eller kanske slänga in en särskrivning? Det har funkat förr.

Pellefant
2007-02-02, 18:14
Tycker att en läkare skall tjäna ungefär tre-fem gånger mer än en städare efter skatt.

Dumleman
2007-02-02, 18:15
Den genomsnittlige städaren räddar betydligt fler liv och räddar betydligt fler människor från diverse skador än vad den genomsnittlige läkaren gör men det syns inte i statistiken.

Trance
2007-02-02, 18:15
Eller kanske slänga in en särskrivning? Det har funkat förr.

Jag har kommit fram till att det är en konspiration. Moderatorerna försöker trycka ner min brillians genom att manipulera mina texter.

Allan
2007-02-02, 18:20
Vem ska tjäna mest av en lärare och en byggnadsarbetare då? Av en konsumkassörska och en undersköterska? Av en bilmekaniker och en börsanalytiker? Om biljäveln lagas felaktigt dör folk, om börsanalytikern gör fel förlorar rika människor pengar....

Angel
2007-02-02, 18:22
Det är kul lite hur folk ser upp till läkare. När ja va på praktik på AVA så var jag och sköterskan inne hos en tant som va lite smågrinig och hörde knappt ingenting. Så jag skrek åt henne "DU KANSKE SKA STOPPA I HÖRAPPARATEN SÅ DU HÖR VAD JAG SÄGER"....."nejdå nejdå, jag hör så bra så" säger hon...Jo tjena, fick skrika så hela avdelningen hörde.

Lite senare gick jag ronden med läkaren och när vi kom in till den tantens rum och hon såg den vita läkarrocken så slängde hon sig på sin hörapparat och stoppade in den. Då va det minsann viktigt att inte missa ett ord.


Okej detta kanske va lite lätt OT...

Dnepr
2007-02-02, 18:22
Jag har kommit fram till att det är en konspiration. Moderatorerna försöker trycka ner min brillians genom att manipulera mina texter.

Fan vad taskigt. Nu ändrade dom så du stavade briljans fel.

Trance
2007-02-02, 18:24
Fan vad taskigt. Nu ändrade dom så du stavade briljans fel.

Jag säger ju det groggen, moderatorerna är as!

skaparn
2007-02-02, 18:26
Av en bilmekaniker och en börsanalytiker? Om biljäveln lagas felaktigt dör folk, om börsanalytikern gör fel förlorar rika människor pengar....

...och utan det välstånd vi lever i idag och som upprätthålls av bland andra "börsanalytiker" så dör miljontals i sjukdomar som annars kunde ha botats.

LAR
2007-02-02, 18:30
...och utan det välstånd vi lever i idag och som upprätthålls av bland andra "börsanalytiker" så dör miljontals i sjukdomar som annars kunde ha botats.

fyfan vad bra svar.

Allan
2007-02-02, 18:33
Vad jag vet är det knappast börsanalytikerna som kreerar välståndet men det är inte den springande punkten. I såna fall kunde man ju lika gärna säga att utan de städare som håller sjukhusen rena hade miljontals människor dött i följdsjukdomar orsakade av dålig hygien - en situation som är mycket påtaglig i stora delar av världen.

LAR
2007-02-02, 18:34
det är ju det som är hans poäng. att se på saken som du gör är korkat. dina två senaste inlägg säger emot varandra.

skaparn
2007-02-02, 18:37
Vad jag vet är det knappast börsanalytikerna som kreerar välståndet men det är inte den springande punkten. I såna fall kunde man ju lika gärna säga att utan de städare som håller sjukhusen rena hade miljontals människor dött i följdsjukdomar orsakade av dålig hygien - en situation som är mycket påtaglig i stora delar av världen.

Så du håller alltså med om att din första jämförelse var irrelevant eftersom man kan dra orsakssamband nästan hur långt som helst?

Löner kan helt enkelt inte bestämmas baserat på någon objektiv värdering utan lämnas bäst att utsättas för marknaden.

Allan
2007-02-02, 18:39
det är ju det som är hans poäng. att se på saken som du gör är korkat. dina två senaste inlägg säger emot varandra.

Hur ser jag på saken?

Garnax
2007-02-02, 18:40
Jag tror inte folk blir läkare eller sådant för lönens skull, jag tror inte det är lönen
som drar dom igenom 11 terminer av studier för att sedan bli allmänläkare i 1 år
för att sedan kunna speciellisera sig 3-6 år innom något område för att sedan
få assistera (några år?) innan man sen slutligen är en kirurg som själv får utföra vilken operation det nu rör sig om

Var man ute efter pengarna vore pilot eller något snabbare. Jag tror det finns ett
intresse för det man vill hålla på med. Folk vill jobba med människor, barn, teknik
osv. Sen får en del naturligtvis ta jobb dom kan få som dom kanske inte vill
jobba med.

läste någonstans att en murare tjänar lika mycket under sitt arbetssamma liv
som en tandläkare. En murare börjar jobba vid 18-19 års ålder och har inga skulder. Medans en tandläkare är närmare 30 eller kanske över, vet inte hur länge dom får plugga, dessutom med över miljonen i studieskulder.

skaparn
2007-02-02, 18:42
Hur ser jag på saken?

Du kanske har glömt

Vem ska tjäna mest av en lärare och en byggnadsarbetare då? Av en konsumkassörska och en undersköterska? Av en bilmekaniker och en börsanalytiker? Om biljäveln lagas felaktigt dör folk, om börsanalytikern gör fel förlorar rika människor pengar....

Om inte det där andas förakt mot att vissa som i din mening gör en mindre viktig insats ändå tjänar grova pengar då ska jag, förutom äta upp min hatt, börja tolka allt skrivet ordagrant.

petersson
2007-02-02, 18:43
skaparn: Allan kanske menar exakt samma sak som du menade med
"...och utan det välstånd vi lever i idag och som upprätthålls av bland andra "börsanalytiker" så dör miljontals i sjukdomar som annars kunde ha botats."

skaparn
2007-02-02, 18:43
skaparn: Allan kanske menar exakt samma sak som du menade med
"...och utan det välstånd vi lever i idag och som upprätthålls av bland andra "börsanalytiker" så dör miljontals i sjukdomar som annars kunde ha botats."

Man kan ju hoppas.

Allan
2007-02-02, 18:47
Klart det finns ett förakt i det. Det finns inte en börsmäklare som går till jobbet för att göra världen till en bättre plats. Men det betyder faktiskt inte att jag tycker att en läkare och en städare kan tjäna lika mycket - det är inget man kan bestämma. Finns det ett överskott av läkare kommer deras löner att sjunka. Finns det ett underskott av städare kommer deras löner stiga.

stahlberg
2007-02-02, 18:47
Jag tycker skillnaden i lön mellan yrkesgrupper som städare och läkare saknar samhällelig betydelse.

Däremot finns det löneklyftor som direkt påverkar rättvisan i samhället. Det finns direktörer för storföretag som tjänar löner som är direkt orimliga i proportion till deras insatser för sina företag. Dessutom får de bonus om företaget går bra, men inget motsvarande avdrag om det går dåligt. Mångmiljardföretag som gör miljoner i vinst avskedar personal för att de måste spara, men höjer samtidigt lönerna för sina chefer med orimliga procenttal. Detta har enligt min åsikt inget med rättvisa att göra, utan beror på att de nämnda cheferna hör till en grupp av "ledare" som alla håller varandra om ryggen.

Också riksdagsmän tillhör denna grupp. Riksdagsmän som uppmanar arbetstagarna att inte kräva lönehöjningar pga att samhället måste spara och sedan höjer sina egna löner med tiotals procent har helt mist sitt sinne för allt vad rättvisa heter.

När de finska riksdagsmännen för något år sedan chockhöjde sina löner motiverade de detta med attde finska riksdagsmännen låg i en "lönegrop" jämfört med övriga riksdagsmän i världen. Det enda som förundrar mig är att man inte ännu kommit på att t.ex städare har ORIMLIGT HÖGA löner i förhållande till städarnas löner t.ex i Gambia eller Indien, och med detta som motivering sänkt de finska (eller varför inte svenska) städarnas löner.

Kanske jag borde föreslå detta till någon myndighet. Så mycket pengar som skulle sparas i löneutbetalningar på det sättet skulle kanske ge mig Nobelpriset i ekonomi?:thumbup:

Garnax
2007-02-02, 18:51
Klart det finns ett förakt i det. Det finns inte en börsmäklare som går till jobbet för att göra världen till en bättre plats. Men det betyder faktiskt inte att jag tycker att en läkare och en städare kan tjäna lika mycket - det är inget man kan bestämma. Finns det ett överskott av läkare kommer deras löner att sjunka. Finns det ett underskott av städare kommer deras löner stiga.

Sänker man läkarens lön till städlönen skulle bara dom som verkligen ville bli
läkare bli det, resten skulle städa istället.

Allan
2007-02-02, 18:52
Sänker man läkarens lön till städlönen skulle bara dom som verkligen ville bli
läkare bli det, resten skulle städa istället.

Nope. Det funkar inte så.

Garnax
2007-02-02, 18:53
Nope. Det funkar inte så.

Så om man satte en läkares grundlön på säg 13000kr efter skatt
så skulle vad hända?

Allan
2007-02-02, 18:54
Så om man satte en läkares grundlön på säg 13000kr efter skatt
så skulle vad hända?

De skulle flytta dit lönen var högre

Garnax
2007-02-02, 18:58
De skulle flytta dit lönen var högre

Och om det inte var det någon annanstans?

Om alla enades om att en läkare ska tjäna lika mycket som
en städare?

regus
2007-02-02, 19:01
Och om det inte var det någon annanstans?

Om alla enades om att en läkare ska tjäna lika mycket som
en städare?

Ganska osannolikt, för osanolikt att ha det som argument.

Garnax
2007-02-02, 19:03
Ganska osannolikt, för osanolikt att ha det som argument.

mmm för att Sverige skulle sänka läkarna löner till städar nivå är ju inte
osannolikt

Pellefant
2007-02-02, 19:09
De skulle flytta dit lönen var högre

Japp, jämför med de svenska tandläkarna som i hög grad håller på att flytta från sverige.

"Lönen är 3-4 ggr högre. Svårt att ”börja om” i Sverige efter 7 års bortovaro"

"Årligen utbildas ca 170 tandläkare i Sverige. Detta antal skulle normalt räcka för att till-godose behovet av nya tandläkare inom allmäntandvården. Oroande är att så många som mellan 30 – 50 % av dessa planerar att flytta utomlands där lönen som erbjuds kan vara mellan två till tre gånger så hög som i Sverige"

http://216.239.59.104/search?q=cache:WbaUxelAbTEJ:www.ki.se/odont/cariologi_endodonti/98b/FilipLotfinia,GermanHenareh.pdf+svenska+tandl%C3%A 4kares+situation+i+storbritanien&hl=sv&ct=clnk&cd=1

Allan
2007-02-02, 19:32
De flyttar för att det erbjuds billigare tandvård från låglöneländerna.

Metal_boy_
2007-02-02, 19:39
Jag tycker undersköterskor skall ha högre löner än städare ;)

För vad? Gå omkring och tugga gummi, ha högklackat och lukta gammal askkopp?

;)

Metal_boy_
2007-02-02, 19:40
De flyttar för att det erbjuds billigare tandvård från låglöneländerna.


Vilket är kalas!

Angel
2007-02-02, 20:12
För vad? Gå omkring och tugga gummi, ha högklackat och lukta gammal askkopp?

;)

Say what? Nä ja tänkte mest för all slitsam omvårdnad och omsorg...

Palm
2007-02-02, 20:13
Och om det inte var det någon annanstans?

Om alla enades om att en läkare ska tjäna lika mycket som
en städare?

Vad gör man då om det blir brist på läkare? Tvångsutbildar folk? Va? Va? :)

hultman
2007-02-02, 20:53
Vad gör man då om det blir brist på läkare? Tvångsutbildar folk? Va? Va? :)

Ja, vad gör man inte i kommuniststater?

LAR
2007-02-02, 21:14
varför inte bara slopa löner helt och få matkuponger, en bil och en lägenhet utsedd av staten? fick idén från sovietempire.com.

Pierre_C
2007-02-02, 21:56
Nej för tusan. Vart tar du "moroten" att bli läkare vägen?
(att rädda liv och bla bla men klart man hellre skiter i den 6 åriga utbildningen och sopar lite för samma lön :P)

Palm
2007-02-02, 21:58
varför inte bara slopa löner helt och få matkuponger, en bil och en lägenhet utsedd av staten? fick idén från sovietempire.com.

Eller ännu hellre... Slopa varenda bidrag som finns och dela ut de pengarna lika till alla i landet. Miljarder i byråkrati och fuskkontroll skulle sparas in. Har hört att folk har räknat på det där (inga källor :em:) och det skulle bli en rejäl slant var. Vill man sedan ha mer pengar får man jobba. Ska se om jag hittar nånting på Det Nät om det...

Michaels
2007-02-02, 22:15
Spontant så tycker jag att en städare är värd lika mycket som en läkare som person och detta ställer mig i ett dilemma då jag skall utse vem som är värd mest pengar i lönekuvertet.
Städaren som städar läkarens kontor bör ju ha lika mycket betalt som läkaren själv för vem vill gå in i en svinstia och bli undersökt.. Vem stryker hans hennes rock och tömmer dess papperskorg, Mmm, det är nog städaren.
Och kanske, ibland troligtvis så är denna städare högt utbildad med många års studier bakom sig en mycket duktig barnläkare tex.
Jag har pratat med flera städare som har visat sig ha spetskompitens inom vissa yrken, och när man hör det så blir man bara ledsen...

Men det är ju inte fy skam att vara en duktig städare, hellre det än en dålig läkare...

Mvh
Michael

PS: Detta var mitt första inlägg på detta forum.

tossefar
2007-02-02, 22:39
Vilken sosfall som helst kan städa, endast läkaren kan läka.

nr16
2007-02-02, 22:43
Nej, läkare har gått längre utbildningar och det finns inte så många som kan/orkar gå dom och därför är läkare mer behövda efterosm att dom även räddar liv. Städorskor finns det gott om iaf billiga Polacker som man kan anställa eftersom att ALLA kan städa men alla kan inte fixa brutna ben!

Michaels
2007-02-02, 23:01
Jaså.. Bara för att man har gått en utbildning på tex. sex år så är man värd mer pengar?

Hmm.. Rätt vad det är så är det en städare som just räddar Ditt liv genom att han gått en LABC-kurs när du har satt en valnöt i halsen.. Vem vet. :-)

Polacker.. Vad fick du det ifrån?
Man kan säkert få läkare från Polen att beakta en svensk städarlön som skälig.

Tycker inte ni att det blivit populärt att gå till tandhygenist efter tandläkarbesök? Ett sätt att suga ut oss med tänder kanske? :-)

sehnpaa
2007-02-02, 23:03
Konstigt det blir när ni svarar på frågan. :)
Här har ni en annan ni inte borde kunna svara på: Vilka faktorer använder ni för att komma fram till en rimlig lön för andra arbetare, och hur värderar ni varje faktor?

Metal_boy_
2007-02-02, 23:37
Say what? Nä ja tänkte mest för all slitsam omvårdnad och omsorg...

Vad är det som är så slitsamt att det borde vara betydligt bättre betalt?

Metal_boy_
2007-02-02, 23:40
På ett sätt så är frågan lika dum som att högsta chefer och ägare till företag skulle tjäna lika mycket som dom som jobbar där. Inte en jävel skulle ju lägga ner energi på att starta eget eller jobba sig uppåt.

Angel
2007-02-02, 23:43
Vad är det som är så slitsamt att det borde vara betydligt bättre betalt?


Lyfta 100kg tanter från golvet och torka upp efter en hård diarreattack är rätt slitsamt, även göra iordning efter dödsfall och få slag och sparkar emellanåt.

tossefar
2007-02-02, 23:53
Lyfta 100kg tanter från golvet och torka upp efter en hård diarreattack är rätt slitsamt, även göra iordning efter dödsfall och få slag och sparkar emellanåt.

Visst kan det vara väldigt slitsamt, men svårt är det ju inte.

Angel
2007-02-03, 00:08
Visst kan det vara väldigt slitsamt, men svårt är det ju inte.

Det kan vara svårt med, ja kan fortfarande inte koppla ett EKG utan att kika på beskrivningen...eller helt hundra säga om någon håller på att få en infarkt eller bara har ångest. Och gör man fel då kan någon dö.

LarsK
2007-02-03, 00:35
Nu börjar du bli onödigt otrevlig och off topic. Vad är det du inte förstår?

Som en kompis till mig brukar säga; Det kom från rätt röv! :smash:

Loke
2007-02-03, 00:36
På ett sätt så är frågan lika dum som att högsta chefer och ägare till företag skulle tjäna lika mycket som dom som jobbar där. Inte en jävel skulle ju lägga ner energi på att starta eget eller jobba sig uppåt.

Och ändå säger vissa företagare att det inte är pengarna som driver dem. Ljuger de?

LarsK
2007-02-03, 00:40
Jo, du skrev att läkare har studieskulder att betala som svar på varför läkare har högre lön. Om studieskulder vore grund till hög lön så skulle städare också ha det, städare har också studieskulder.

Nu tänker du inte särskilt lång. Man går fan inte på universitet för att bli städare!
Shakemynuts +1, jwzrd -1.

Mantus
2007-02-03, 01:12
Det är kul lite hur folk ser upp till läkare. När ja va på praktik på AVA så var jag och sköterskan inne hos en tant som va lite smågrinig och hörde knappt ingenting. Så jag skrek åt henne "DU KANSKE SKA STOPPA I HÖRAPPARATEN SÅ DU HÖR VAD JAG SÄGER"....."nejdå nejdå, jag hör så bra så" säger hon...Jo tjena, fick skrika så hela avdelningen hörde.

Lite senare gick jag ronden med läkaren och när vi kom in till den tantens rum och hon såg den vita läkarrocken så slängde hon sig på sin hörapparat och stoppade in den. Då va det minsann viktigt att inte missa ett ord.


Okej detta kanske va lite lätt OT...

Vad jag har förstått så är läkaraspiranter ofta ett otroligt drygt släkte med noll respekt för underliggande yrkesgrupper. Har hört mycket om deras brist på empati och vanlig hyffs.

Metal_boy_
2007-02-03, 01:40
Och ändå säger vissa företagare att det inte är pengarna som driver dem. Ljuger de?

Absolut. Tror du att nån skulle investera pengar och tillgångar i något som dom inte kan få ut mer av än om dom är vanligt anställda? Vilket är smartast? Dessutom har jag inte hört många som sagt det.

Metal_boy_
2007-02-03, 01:44
Lyfta 100kg tanter från golvet och torka upp efter en hård diarreattack är rätt slitsamt, även göra iordning efter dödsfall och få slag och sparkar emellanåt.

Ni har väl liftar till vissa moment när ni lyfter? Hur jobbigt är det att torka skit? Äckligt kanske, men knappast jobbigare än nått annat. Äckligt tror jag inte ni som valt yrket heller tycker efter ett tag.

jakke
2007-02-03, 02:02
Ni har väl liftar till vissa moment när ni lyfter? Hur jobbigt är det att torka skit? Äckligt kanske, men knappast jobbigare än nått annat. Äckligt tror jag inte ni som valt yrket heller tycker efter ett tag.

Visst det finns lyftar, men seriöst du har ingen anning vad du snackar om.. Jag är mkt starkare än dig och kan ända känna mig sliten i rygg efter en dag på servicehuset.

Shakemynuts
2007-02-03, 02:05
Ni har väl liftar till vissa moment när ni lyfter? Hur jobbigt är det att torka skit? Äckligt kanske, men knappast jobbigare än nått annat. Äckligt tror jag inte ni som valt yrket heller tycker efter ett tag.

Haha, kör ett par år som undersköterska så får vi se hur du känner dig då. :)

Visst finns vissa hjälpmedel, men tror du att man alltid kan använda hjälpmedel?
Tror du att de äldre bryr sig eller ens kan bry sig?
Tycker det är förbannat jobbigt när dom envisas att lägga armen om ens nacke och drar. Får försöka säga till dom, men det går inte alltid och så glömmer dom bort det.
Man ska alltid jobba 2 egentligen, men personal så man kan göra det finns inte.

Metal_boy_
2007-02-03, 02:07
Haha, kör ett par år som undersköterska så får vi se hur du känner dig då. :)

Visst finns vissa hjälpmedel, men tror du att man alltid kan använda hjälpmedel?
Tror du att de äldre bryr sig eller ens kan bry sig?
Tycker det är förbannat jobbigt när dom envisas att lägga armen om ens nacke och drar. Får försöka säga till dom, men det går inte alltid och så glömmer dom bort det.
Man ska alltid jobba 2 egentligen, men personal så man kan göra det finns inte.

Du jag jobbar på en gård och rullar balar och andra tunga grejer. Snacka inte med mig om vad som är tungt och jobbigt :)

Shakemynuts
2007-02-03, 02:11
Jag struntar väl i vad du gör.
Vad har det med saken att göra?

Loke
2007-02-03, 02:19
Absolut. Tror du att nån skulle investera pengar och tillgångar i något som dom inte kan få ut mer av än om dom är vanligt anställda? Vilket är smartast? Dessutom har jag inte hört många som sagt det.

Är pengar det enda folk eftersträvar i världen? Inflytande och frihet då? Tror du inte det kan vara värt att lägga ut pengar för att få inflytande och frihet? Varför finns det i så fall så många småföretag som nätt och jämt håller sig flytande? Varför drömmer folk om att få chans att starta en egen frisörsalong? Är det för att tjäna stora pengar?

Kanske är det så, vad vet jag. Men då finns det jäkligt många företagare som är korkade, för de har uppenbarligen inte lyckats tjäna i närheten av vad de skulle om de bara tog ett vanligt jobb, och ändå fortsätter de.

Dajollee
2007-02-03, 08:24
en städare sliter ut kroppen mer så jag tycker ja

3eo
2007-02-03, 08:28
En läkare har betydligt mer ansvar än en städare och bara det ger ju skäl till att en läkare ska tjäna mer pengar än en städare.

Pellefant
2007-02-03, 09:20
Om läkare och städare hade samma lön, skulle diverse vänstersympasitörer ändå kräva att städarna skulle tjäna mer. *whistle*

Allan
2007-02-03, 09:24
Om läkare och städare hade samma lön, skulle diverse vänstersympasitörer ändå kräva att städarna skulle tjäna mer. *whistle*

Va?

skaparn
2007-02-03, 09:29
Va?

plusett

Det skulle jag också vilja ha förklarat. Nå, Pelle?

Pellefant
2007-02-03, 09:32
plusett

Det skulle jag också vilja ha förklarat. Nå, Pelle?

Det var ironiskt menat. :) ("mer vill ha mer")

skaparn
2007-02-03, 09:35
Det var ironiskt menat. :) ("mer vill ha mer")

Va?

Ironi säger skenbart en sak, men menar egentligen motsatsen.[...]

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ironi

Ryska_raketen
2007-02-03, 09:36
Du jag jobbar på en gård och rullar balar och andra tunga grejer. Snacka inte med mig om vad som är tungt och jobbigt :)

word up farmer fred

adis
2007-02-03, 09:40
[QUOTE=Michaels;2069246]Jaså.. Bara för att man har gått en utbildning på tex. sex år så är man värd mer pengar?QUOTE]


ABOLUST!

Väldigt dum fråga enligt mig.
Klart man är "värd" mer pengar om man går klart en utbildning på tex. 6 år.
Det är inte precis så att folk skriver in sig på högskolan för att leka där?

Jag kan ta en dammkvast och rusha in o städa, men inte fan vet jag vad jag ska ge en diabetiker.

Bottom line is : Läkare SKA tjäna mer pengar än en städare.

Angel
2007-02-03, 10:47
Ni har väl liftar till vissa moment när ni lyfter? Hur jobbigt är det att torka skit? Äckligt kanske, men knappast jobbigare än nått annat. Äckligt tror jag inte ni som valt yrket heller tycker efter ett tag.

Eftersom jag jobbar ute hos folk så finns det i 98% inga lyftar, det kan vara en människa du aldrig träffat förrut och den kan ligga riktigt taskigt till.

Och ja har haft häst sen jag var typ 6år så jag sprang runt och lyfte balar och skit redan som liten flicka*flex*

Angel
2007-02-03, 10:49
Vad jag har förstått så är läkaraspiranter ofta ett otroligt drygt släkte med noll respekt för underliggande yrkesgrupper. Har hört mycket om deras brist på empati och vanlig hyffs.


Det är ju inte direkt så att dom sätter sig brevid en i fikarummet, dom sätter sig vid eget bord.

skaparn
2007-02-03, 10:50
Det är ju inte direkt så att dom sätter sig brevid en i fikarummet, dom sätter sig vid eget bord.

Sätter du dig vid deras bord då?

Angel
2007-02-03, 10:51
Sätter du dig vid deras bord då?

Jag satt nog alltid i fikarummet när dom kom tror ja, nu e jag ju inte kvar på sjukhuset längre.

skaparn
2007-02-03, 11:02
Jag satt nog alltid i fikarummet när dom kom tror ja, nu e jag ju inte kvar på sjukhuset längre.

Ej heller verkar du ha förstått poängen.

Det jag menar är att orsaken till att alla inte direkt kastar sig in i för dem avskiljda sociala nätverk och grupperingar sällan är den snobbighet man ofta tror.

Allan
2007-02-03, 11:44
Jag tycker det är lite festligt att så många tror att det är utbildningens längd som ska avgöra hur mycket stålar man ska tjäna, eller att det skulle vara den "samhälleliga" nyttan som avgör det.

Zäta
2007-02-03, 12:26
Det går, enligt min mening, inte att svara på frågan utifrån dessa förutsättningslösa omständigheterna. För att en läkare och en städare ska tjäna lika mycket så krävs det att en mängd andra förutsättningar och faktorer också är vedertagna i vårat samhälle. Tex. så måste all utbildning vara gratis. Om inte så kommer en städare och en läkare aldrig att tjäna lika mycket. Man kan faktiskt säga att både en städare och en läkare utgör lika viktiga samhälls strukturer. För vad skulle hända om ingen helt plötsligt ville göra "skitgörat"??? Jag tror att om pengar i sig utgjorde en mindre viktig del av våra liv än vad de gör idag så skulle våra prestationer på ett arbete vara mer viktiga, ur ett samhälleligt perspektiv. Många företag skulle försvinna just för att deras idé är överflödig i ett samhälle där människornas högsta dröm inte är att tjäna pengar eller profitera på varandra. Att istället arbeta för varandra och ha som mål att få en så hög koncentration kunskap hos så många invånare som möjligt tror jag är ett sundare "ultimate goal". That's my word!

Metal_boy_
2007-02-03, 12:47
word up farmer fred

Käft, jag är bara dräng!

Metal_boy_
2007-02-03, 12:51
Eftersom jag jobbar ute hos folk så finns det i 98% inga lyftar, det kan vara en människa du aldrig träffat förrut och den kan ligga riktigt taskigt till.

Och ja har haft häst sen jag var typ 6år så jag sprang runt och lyfte balar och skit redan som liten flicka*flex*


Ok, du LYFTE stora inplastade balar som kanske väger 250kg? Är du Pippi Långstrump eller? :D

Angel
2007-02-03, 12:53
Ok, du LYFTE stora inplastade balar som kanske väger 250kg? Är du Pippi Långstrump eller? :D


Tss...You get my point.

Angel
2007-02-03, 12:54
Ej heller verkar du ha förstått poängen.

Det jag menar är att orsaken till att alla inte direkt kastar sig in i för dem avskiljda sociala nätverk och grupperingar sällan är den snobbighet man ofta tror.

I get your point..

Metal_boy_
2007-02-03, 13:14
Är pengar det enda folk eftersträvar i världen? Inflytande och frihet då? Tror du inte det kan vara värt att lägga ut pengar för att få inflytande och frihet? Varför finns det i så fall så många småföretag som nätt och jämt håller sig flytande? Varför drömmer folk om att få chans att starta en egen frisörsalong? Är det för att tjäna stora pengar?

Kanske är det så, vad vet jag. Men då finns det jäkligt många företagare som är korkade, för de har uppenbarligen inte lyckats tjäna i närheten av vad de skulle om de bara tog ett vanligt jobb, och ändå fortsätter de.

Klart att det finns andra fördelar man strävar efter, men säg inte att folk skulle satsa om dom tjänade lika mycket som de anställda på stället. Det säger sig själv. Självklart finns det väl alltid vanliga jobb som du tjänar mer på än att äga en ica-butik. Men du tjänar ju mer än de som är anställda på ica-butiken.

Metal_boy_
2007-02-03, 13:20
Visst det finns lyftar, men seriöst du har ingen anning vad du snackar om.. Jag är mkt starkare än dig och kan ända känna mig sliten i rygg efter en dag på servicehuset.

Så länge majoriteten i yrket är överviktiga, kakmonster, rökare, så ser jag ingen som helst anledning att tro att du är stark eller vet något om min styrka. ;)

Lasse Kongo
2007-02-03, 13:32
Så länge majoriteten i yrket är överviktiga, kakmonster, rökare, så ser jag ingen som helst anledning att tro att du är stark eller vet något om min styrka. ;)

Mental!

Vafan lever du, hoppas allt är bra där annars i Husby Backe? :laugh:

Metal_boy_
2007-02-03, 17:05
Mental!

Vafan lever du, hoppas allt är bra där annars i Husby Backe? :laugh:

Jag bor hör oppe där Ingemar bor!!:laugh: :laugh: Uffe den tuffeee, Uffe den tuffeee, Uffe den tuffeee. så var hans namn! Uffe den tuffeee, Uffe den tuffeee!

:laugh: