handdator

Visa fullständig version : Tyngdlyftning uteslutet?


K.J
2007-02-02, 13:14
Det som hände var att axeln har varit ur led ett par gånger, och så övade jag press bakom nacken stående. helt plötsligt hör jag ett knak eller en smäll och jag tappar skivstången och allt ser förvridet ut. Hela axeln har hoppat ur led och armen har nästan vridit sig helt fel. Efter röntgen och isättning av axeln igen så gick jag på återbesök, och då förklarade läkaren, att det brosket som sitter RUNT axelskålen, alltså skålen som leden sitter i, har blivit trasigt när axeln åkte ur. Den hade dragit med sig brosk liksom. Så press ovanför huvudet får jag inte göra igen, eftersom då är risken MYCKET stor att den hoppar ur igen.

Läkaren anser att operation inte är nödvändigt så länge man klarar sig i vardagslivet utan problem. Efter den olyckan har dessutom impulserna från ena bröstmuskeln blivit sämre, reflexerna. Och nu känns det otäckt vid tung bänkpress. Om inte detta hade varit hade jag kunnat vara rätt stark i bänk.

Den har varit ur led innan dess.

Jag hade gärna velat köra tyngdlyftningsövnignar annars. Men det är uteslutet eller?

Bönne
2007-02-02, 13:17
Förklara för läkaren att träning är en stor del av ditt liv, ditt vardagliga liv, att det känns otänkbart att lämna det bakom dig (vilket det i princip innebär för din del) och be om att få det opererat.

Ska han nog gå med på då, annars gå till en annan läkare.

K.J
2007-02-02, 13:20
Förklara för läkaren att träning är en stor del av ditt liv, ditt vardagliga liv, att det känns otänkbart att lämna det bakom dig (vilket det i princip innebär för din del) och be om att få det opererat.

Ska han nog gå med på då, annars gå till en annan läkare.

Nja alltså bara jag undviker pressövningar över skallen så går det bra. Och bänkpress om jag håller stången långt ner. Tänkte bara att tyngdlyftning är antagligen uteslutet...Fan.

Nilsjohan
2007-02-02, 13:25
Den farligaste övningen för en med axlar som lätt luxerar brukar vara att hänga gardiner.

Att axeln går ur led bakåt är ovanligt. Främre axelledsluxation (framåt/nedåt) sker i 95% av fallen.

Den vanligaste formen av axelluxation uppkommer vid fall på utsträckt hand eller i samband med armarna uppåtförda t.ex. vid skott i handboll eller hänga gardiner. Ledhuvudet glider då framåt, nedåt och själva ledkapseln sträcks då ut eller går sönder. Även labrum, och benkanten på skulderbladets ledpanna kan skadas.

Bönne
2007-02-02, 13:26
Nja alltså bara jag undviker pressövningar över skallen så går det bra. Och bänkpress om jag håller stången långt ner. Tänkte bara att tyngdlyftning är antagligen uteslutet...Fan.Menar hur du ska lägga upp det för läkaren för att få operationen.

Att man klarar av att träna samtliga muskelgrupper utan att pressa ovanför huvudet vet jag, men träningen ska också vara rolig och ska inte kännas obehaglig.

K.J
2007-02-02, 13:47
Tack båda för svaren. Ja visserligen...Samma i bänkpress, hade axeln varit fullt okej hade jag vågat brassa på till mitt yttersta. Men jag klarar egen kroppsvikt i alla fall, haha! *stolt* Borde höra med läkaren då.

Timme
2007-02-02, 13:50
Tack båda för svaren. Ja visserligen...Samma i bänkpress, hade axeln varit fullt okej hade jag vågat brassa på till mitt yttersta. Men jag klarar egen kroppsvikt i alla fall, haha! *stolt* Borde höra med läkaren då.

Ja det borde du sannerligen göra. Klart att du ska operera dig!

K.J
2007-02-02, 13:53
Ja det borde du sannerligen göra. Klart att du ska operera dig!

Fan vad läskigt! Sedan får man rehabträna i några år :D