handdator

Visa fullständig version : Dagens Svd:


Eddie Vedder
2007-02-02, 10:11
"Dietisters råd orsakar fetma" lyder rubriken. Måste säga att rent spontant känns de bara som en besvikelse att en annars bra tidning som Svd sänker sej till kvällspressnivå. Tycker inte den säger nånting egentligen, gammal vanlig antikolhydratpropaganda.

Men de kanske ligger nånting i den?

http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_14546168.asp#kommentera

pragmatist
2007-02-02, 11:34
Det är en insänd debattartikel, d.v.s. inte något som SvD hittat på själv.

Han har också en poäng, om man minns hur snacket gick på 80- och början av 90-talet då det var ett evigt tjat om hur fettsnål mat skulle vara och kvällstidningarna publicerade artiklar där det basunerades ut att man inte blev fet av smågodis (sant!)

martin86
2007-02-02, 11:45
Förstår inte varför alla s.k. "experter" ska klanka ner på potatis, bröd och ris. Börjar bli ganska tröttsamt vid det här laget. *screwy*

Tolkia
2007-02-02, 11:45
Jag skulle vilja veta hur många (seriösa) dietister som idag rekommenderar att man skall utesluta fett ur kosten eller inte äta "riktig mat" (sedan kan man ha olika åsikt om vad som är riktig mat, men låt oss lämna definitionsfrågan därhän). Jag är också lite tveksam till att jämföra 50-talets situation med dagens utan att titta på någon annan variabel än fettinnehållet i kosten (jag vet inte heller riktigt vad han baserar sitt uttalande på där; om det är någon undersökning eller hans egen åsikt eftersom han var där, då). Lite av en fajt mot väderkvarnar.

Som en (o)intressant detalj kan nämnas att artikelförfattaren haft samma artikel inne i Sundsvalls Tidning.

Eddie Vedder
2007-02-02, 12:57
Gemensamt i alla dessa artiklar, och för alla dom personerna som håller med och hyllar dessa, tycker jag är känslan av att man på nåt sätt drivs mer av ett hat mot Livsmedelsverket å dietister än drivs av en strävan mot bättre hälsa.

Om man läser kommentarerna känns de som om dessa människor har fått moticvation till att gå ner i vikt bara genom att "nu jävlar ska jag visa att dom som gjort mej fet har fel". De är ju aldrig ens eget ansvar att hålla sej i trim utan nåns fel måste de ju vara å va funkar då bättre än att ge sej på vetenskapen "som försöker lura oss" å hitta på konstiga resonemang till varför vi är feta.

Jag är övertygad av att många som gått ner i vikt genom att plocka bort kolhydrater å börjat köra högfettskost lyckas me detta just därför att drivkraften att "visa dom jävlarna" är en så stark motivationsfaktor. Givetvis är alla motivationskällor till en hälsoförbättring av godo men detta vendetta mot dietisters näringsrekommendationer (som dessutom är rent förtal mot dietisterna, då ingen ger den typen av rekommendationer som författaren ifråga nämner) känns så extremt onödigt å larvigt. De skapar nån sorts "vi-mot-dom" känsla.

machine gun
2007-02-02, 17:04
Jag vet att jag är subjektiv eftersom jag råkar läsa mitt tredje år på dietistprogrammet för tillfället, men jag är så trött på den här hetsjakten på dietister! Har personer som klankar ner på dietister ens träffat någon? Vet de någonting om dietisters arbetssätt?

Enligt Riksmaten (tror jag) så äter svenska folket något mindre fett, men mer kolhydrater nu än förr, av kolhydratintaget står läsk för den största ökningen. Svenska folket konsumerar alltså mindre fett, men mer socker idag än för några decennier sedan. Man kan sedan allmänt konstatera att folk är fetare nu än förr. Vad säger det logiska tänkandet? Att det är sockret eller rågbrödet som är boven till fetmaepidemin?

Att sedan använda sig av 150 år gamla referenser i en artikel sänker ju trovärdigheten en aning..

Han är ju inte lite ute och cyklar när han påstår att folk är feta för att hela befolkningen följer dietisternas råd.. Om alla åt enligt SNR skulle folk inte vara feta. punkt.

z_bumbi
2007-02-02, 17:12
Om alla åt enligt SNR skulle folk inte vara feta. punkt.

99% skulle inte ens behöva äta enligt SNR, det räcker om de rör sig enligt SNR. :D

Guddi
2007-02-02, 17:53
99% skulle inte ens behöva äta enligt SNR, det räcker om de rör sig enligt SNR. :D:thumbup: :D

larre
2007-02-02, 18:02
Kul att en läkare intresserar sig i frågan och skriver en artikel. Men varför skulle det vara just dietisternas fel att fetman ökat? Varför är det inte folkets eget fel? Det är dom som ätit för mycket på mc donalds och suttit framför tv´n med stora chipspåsen och inte följt dietisternas råd, mindre fett(inte uteslutande av fett) och mycket mer motion är väl knappast dåliga tips(givetvis beroende på hur kosten ser ut innan).
Det är fel att beskylla dietisterna för att fetman ökat precis som det är fel att skylla fetman på mc donalds, det är faktiskt idiotiskt.

"På 1950- och 60-talet skar man aldrig bort fett på skinkan och drack alltid fet mjölk och det fanns knappast några feta människor alls. Och förr visste alla att ville man ha grisarna feta skulle man ge dem potatis och spannmål, det vill säga kolhydrater i riklig mängd."
Varför skulle det vara just denna förändring som har gjort svenskarna fetare? Det finns väldigt många olika saker som kan spela in, tex livstil, andra livsmedel, mer snabbmat/annan matkultur eller fråga farfar hur många mc donk/sibylla fanns det på 50/60 talet? Hur stressiga liv hade man då jämför med nu osv. Att dra den parell som författaren gjort är bara dåligt.

Varför skulle det vara kolhydratens fel? Läst lite för mycket GI böcker\gammal forskning och missat senaste rönen om gi?

Det är inte dietisternas fel, det är ingen annans fel än personen som lider av fetman, den personen har inte skött sin kost eller motionerat för lite, krångligare än så är det inte. Sluta skyll på det ena eller det andra för att det finns fetma.

Jag kan dock förstå läkarens frustration som driver honom att skriva den här artikeln, han får säkert ta hand om personer dagligen som fått tips/råd från dietister som inte stämmer och har säkert retat upp sig på det ganska längre.

Cerberus
2007-02-02, 19:27
herregud så korkad artikel! Bekräftar ju bara hur dåligt utbildade läkare är inom nutrition(vilket är ironiskt då maten påverkar vår hälsa väldigt mycket).

Det är upp till folket själv att gå ner i vikt, inte nån dietist. Vill nån inte gå ner i vikt så hittar man nåt o skylla på åtminstone.

Att om man befinner sig på negativ energibalans så kan man ju i princip äta vad som helst, få av tidnings-skribenter verkar fatta det!

Englund
2007-02-02, 21:08
Tänk om media skulle upplysa befolkningen om nutrition och grundläggande fysiologi. Det skulle troligtvis vara mycket mer hälsosamt för den svenska befolkningen på lång sikt. Folk skulle väga mindre sett över en längre tid på så vis tror jag. Istället för att komma med mirakelmetoder så som "ät-lite-frukt-och-grönsaker(max 800 kcal/dag)-metoden". Detta är ju givetvis effektivare på kort sikt men knappast på lång sikt då dessa metoder inte ger några som helst kunskaper om näringslära etc.

Kvällsblaskorna borde som sagt inrikta sig mer på att lära ut fakta så att läsarna får reda på varför man går ner i vikt och varför det är si och så. Inte; "gör på detta vis så går du ner i vikt"!

Fartman
2007-02-02, 21:28
Ett klart fall av "det var bättre förr".

Tolkia
2007-02-02, 23:15
Jag kan dock förstå läkarens frustration som driver honom att skriva den här artikeln, han får säkert ta hand om personer dagligen som fått tips/råd från dietister som inte stämmer och har säkert retat upp sig på det ganska längre.
En sak som jag skulle vilja veta är hur ofta artikelförfattaren faktiskt träffar dessa personer - som patienter alltså, och inte bara som stoppklossar på bussen att irritera sig på. Bakom "läkare" kan ju dölja sig allt från urolog över rättsmedicinare till forskande epidemiolog. Ingetdera nödvändigtvis med nobelprisvärdiga kunskaper i näringslära. ;)

machine gun
2007-02-02, 23:45
Jag kan dock förstå läkarens frustration som driver honom att skriva den här artikeln, han får säkert ta hand om personer dagligen som fått tips/råd från dietister som inte stämmer och har säkert retat upp sig på det ganska längre.

Jag tror knappast att han träffat en massa patienter som fått felaktiga råd av dietister. Till att börja med så krävs det vanligtvis remiss från en läkare för att få komma till en dietist. Och de råd dietister kommer med gällande viktminskning syftar till att minska personens energiintag och om personen i fråga skulle följa detta skulle han/hon gå ner i vikt. Om viktnedgång uteblir har personen troligtvis inte följt råden.

Att gå därifrån till att säga att dietister rekommenderar sina patienter att sluta äta fett och istället äta socker är ju ett ganska långt steg.

isoz
2007-02-03, 08:52
Tycker på nästan synd om Dietiserna.... trots att det är dom som är utbildade i hur vi skall äta så dyker dom i stortsett aldrig upp när det pratas mat och viktminskning i media, (däremot så verkar det finnas en uppsjö av "kostexperter") kanske är deras råd för välkända och tråkiga för att passa i ett modernt media samhälle....=(

Sverker
2007-02-03, 10:08
Tycker på nästan synd om Dietiserna.... trots att det är dom som är utbildade i hur vi skall äta så dyker dom i stortsett aldrig upp när det pratas mat och viktminskning i media, (däremot så verkar det finnas en uppsjö av "kostexperter") kanske är deras råd för välkända och tråkiga för att passa i ett modernt media samhälle....=(

Jag tror mer att patienter remiteras till dietister efter en diagnos. Det är inte dietisters uppgift att söka upp och missionera det senaste inom näringslära.


Sedan kommer ju frågan :
Varför ska man misionera ? Var och en salig på sin tro och matvanor.

Eddie Vedder
2007-02-03, 13:06
Sedan kommer ju frågan :
Varför ska man misionera ? Var och en salig på sin tro och matvanor.

De e nog framför allt just detta jag personligen vänder mej emot i både den här artikeln å även andra liknande artiklar jag läst i ämnet, för att inte tala om alla bloggar som finns om man letar runt på nätet.

Istället för bara köra sitt race å äta den kost man tror på samt propagera för dom fördelarna man ser å dom teorierna man har för varför det skulle kunna vara bättre så väljer man att istället rikta den största energin på att vara förbannad på dietister och Livsmedelsverket. Alla människor har ju givetvis rätt att tro på vad dom vill å går en person ner i vikt å mår bättre av högfettskost ska ju personen i fråga fortsätta med det.
Men istället för att va nöjd över att man hittat sin väg så riktas en ogrundad ilska mot alla som rekommenderar nåt annat.

Läser man sedan även kommentarerna som följer under artikeln så finns det ju folk som verkar tror att legitimerad dietist är nåt man blir genom att skriva en 5-poängstenta om kostcirkeln ungefär och mer kunskap än så krävs inte.

Personligen kan jag bara drömma om att komma in på dietistprogrammet och är avundsjuk som fan på personer som machine gun som kommer hamna i det yrket.

Anders The Peak
2007-02-03, 13:18
Tror mer artikeln handlar om att skapa en debatt i ämnet därmed är hans syfte med artikeln uppnådd.

Anders The Peak
2007-02-03, 13:23
Tror mer artikeln handlar om att skapa en debatt i ämnet därmed är hans syfte med artikeln uppnådd.

Den här borde skapa debatt här utifrån den kunskap ni har med er:

http://www.coachen.se/artiklar/fystraning/metod-for-att-omvandla-fett-till-muskler.html

machine gun
2007-02-15, 20:28
Att Christer Enkvist blev avstängd från sin läkartjänst kanske kan vara intressant att veta i sammanhanget.

Eddie Vedder
2007-02-15, 20:30
Att Christer Enkvist blev avstängd från sin läkartjänst kanske kan vara intressant att veta i sammanhanget.

Ojojoj, detta lär väcka ramaskri mot kolhydrathatarna först doktor Dahlqvist å nu doktor Enkvist.
Detta måste kännas som en personlig seger för dej som blivande dietist.:D

Klein
2007-02-15, 21:02
En sak som jag skulle vilja veta är hur ofta artikelförfattaren faktiskt träffar dessa personer - som patienter alltså, och inte bara som stoppklossar på bussen att irritera sig på. Bakom "läkare" kan ju dölja sig allt från urolog över rättsmedicinare till forskande epidemiolog. Ingetdera nödvändigtvis med nobelprisvärdiga kunskaper i näringslära. ;)

I avdelningen för kuriosa bör man notera att nobelpristagare i regel har mycket extrema åsikter och insnöade uppfattningar.

Vad gäller fetma och kolhydrater så är det helt enkelt så att man blir mättare på samma energimängd från fett och därför tenderar man att äta mindre energi då man utesluter kolhydrater. Det är trots allt hungern som styr hur mycket en vanlig person äter...

Klein
2007-02-15, 21:17
De e nog framför allt just detta jag personligen vänder mej emot i både den här artikeln å även andra liknande artiklar jag läst i ämnet, för att inte tala om alla bloggar som finns om man letar runt på nätet.

Istället för bara köra sitt race å äta den kost man tror på samt propagera för dom fördelarna man ser å dom teorierna man har för varför det skulle kunna vara bättre så väljer man att istället rikta den största energin på att vara förbannad på dietister och Livsmedelsverket. Alla människor har ju givetvis rätt att tro på vad dom vill å går en person ner i vikt å mår bättre av högfettskost ska ju personen i fråga fortsätta med det.
Men istället för att va nöjd över att man hittat sin väg så riktas en ogrundad ilska mot alla som rekommenderar nåt annat.

Läser man sedan även kommentarerna som följer under artikeln så finns det ju folk som verkar tror att legitimerad dietist är nåt man blir genom att skriva en 5-poängstenta om kostcirkeln ungefär och mer kunskap än så krävs inte.

Personligen kan jag bara drömma om att komma in på dietistprogrammet och är avundsjuk som fan på personer som machine gun som kommer hamna i det yrket.

Personligen finner jag det väldigt svårt att försvara just livsmedelsverket. För hårt arbetande människors skattepengar så hittar de på en massa dumheter som ökar gapet mellan producent och konsument. Människan har klarat av sitt ätande i årmiljoner utan ett livsmedelsverk som bökar, stånkar och lägger sig i. Jag är övertygad om att människor i allmänhet skulle vara betydligt friskare och mer normalviktiga om livsmedelsverket inte existerade.

Vad gäller dietister så är hela konceptet med särskild mat när man är "sjuk" och "vanlig" mat när man är "frisk" fullkomligt absurt.

Eddie Vedder
2007-02-15, 21:28
Vad gäller dietister så är hela konceptet med särskild mat när man är "sjuk" och "vanlig" mat när man är "frisk" fullkomligt absurt.

Menar du på allvar att det är absurt för en person som lider av exempelvis högt blodtryck, diabets mellitus lr olika former av näringsbrist (kvinnor med järnbrist t.ex.) ändrar om sin kosthållning?

Om du inte tycker att det är rätt med att ändra kosten utifrån folks olika sjukdomar betyder ju det att du i stort ett tycker hela dietistprofessionen är onödig överhuvudtaget?

Tolkia
2007-02-15, 21:35
Vad gäller fetma och kolhydrater så är det helt enkelt så att man blir mättare på samma energimängd från fett och därför tenderar man att äta mindre energi då man utesluter kolhydrater. Det är trots allt hungern som styr hur mycket en vanlig person äter...
Här har du en stor poäng. Det är väl känt att en extrem diet åt andra hållet, d.v.s. att äta BARA kolhydrater och utesluta fett i möjligaste mån, brukar få till följd att man är hungrig mer eller mindre jämt, vilket i förlängningen leder till att man äter mer (och ojämnare). Någon förståsigpåare (jag har glömt vem) har sagt "Man kan inte kriga mot hungern och vinna. Antingen äter man, eller också dör man"; jag tycker att det ligger mycket i det. Även för den mest disciplinerade passeras någonstans gränsen för när kontrollen brister, så en diet där man är hungrig jämt funkar inget vidare i ett längre perspektiv. Personligen är jag ingen vän av extremer i någondera riktningen, åtminstone inte som något slags allmän regim. Däremot bör ju var och en få göra på det sätt som han/hon känner fungerar, och som han/hon mår bra på.
Vad gäller dietister så är hela konceptet med särskild mat när man är "sjuk" och "vanlig" mat när man är "frisk" fullkomligt absurt.
Det är inte min erfarenhet av dietister att de gör den här distinktionen (om du inte med "sjuk" menar typ glutenintolerans och födoämnesallergier, men där vet jag inte riktigt hur man skulle kunna förhålla sig annorlunda?). Men jag kan ju ha haft tur och bara stött på högst vettiga och resonabla sådana.

Ang. passningen om nobelpristagare är säkert möjligt att de ofta har extrema åsikter om lite av varje (även om de flesta av dem idag verkar vara tämligen välfungerande forskare och inte svara mot den romantiska bilden av det missförstådda geniet, på kollisionskurs med hela samhället), men man måste också erkänna att deras upptäckter förvisso för vetenskapen framåt, men inte fullt lika ofta är möjliga att tillämpa i "vanliga" människors vardag. ;)

machine gun
2007-02-15, 23:02
Vad gäller dietister så är hela konceptet med särskild mat när man är "sjuk" och "vanlig" mat när man är "frisk" fullkomligt absurt.

De sjukdomar som behandlas med koststrategier är t.ex. celiaki (glutenintolerans), födoämnesallergier, mag-tarmsjukdomar, njursjukdomar, leversjukdomar osv. Dietisten har även en given roll på t.ex. onkologiavdelningar då det är viktigt att cancerpatienternas energi- och näringsintag är tillräckligt för att de ska kunna tillgodogöra sig den mycket påfrestande behandlingen. Strävan är alltid att patienten ska kunna äta så "normalt" som möjligt utan att få näringsbrister. Dvs, det finns inte någon speciell "sjukdomskost" utan målet är detsamma som för friska, dvs en så allsidig, varierad och näringsrik kosthållning som möjligt som samtidigt är tilltalande för patienten. Dietister är en del av sjukvården, precis som sjuksköterskor, undersköterskor, läkare, sjukgymnaster, arbetsterapeuter, logopeder m fl. Jag tycker att det finns all anledning att ta reda på mer fakta innan man uttalar sig negativt om en hel yrkesgrupp.

Klein
2007-02-15, 23:54
Man måste ha nått insikten att det finns en ideal kosthållning som passar alla människor fysiologiskt för att kunna begripa degenerativa sjukdomar överhuvudtaget. Har man inte nått den insikten så kan man iaf trösta sig med att man inte är sämre informerad än merparten av mänskligheten.