handdator

Visa fullständig version : hur skaffar man jobb i annan stad?


better__bodies
2007-02-01, 21:59
Det är flera personer som flyttar till en stad och direkt får jobb där. Exempel en snickare bor i Malmö men flyttar till Umeå och får ett jobb där direkt...Man vill ju gärna ha jobb dit man flyttar. Ifall har jobb där vill man ha en billig bostad. hur går man till väga?

Angel
2007-02-01, 22:02
Det är flera personer som flyttar till en stad och direkt får jobb där. Exempel en snickare bor i Malmö men flyttar till Umeå och får ett jobb där direkt...Man vill ju gärna ha jobb dit man flyttar. Ifall har jobb där vill man ha en billig bostad. hur går man till väga?


Man söker jobbet innan man flyttar?

Loke
2007-02-01, 22:09
Man flyttar väl dit man får jobb? Eller ska du flytta av sociala skäl?

better__bodies
2007-02-01, 22:34
Jo men tänk om man får jobbet men inte lägenhet då, ska man sitta och pendla då?

Empe
2007-02-01, 22:39
Jo men tänk om man får jobbet men inte lägenhet då, ska man sitta och pendla då?

Då tar man bara valfri ledig lya. Bor i kartonger ett tag medan man letar annan lägenhet. Man kan ju inte få det perfekt på en gång.

NikkoS
2007-02-02, 11:31
Jo men tänk om man får jobbet men inte lägenhet då, ska man sitta och pendla då?

Men man brukar ju få gå före i kön till lägenheter om man skulle få jobb i en annan stad så länge det inte är innom pendling avstånd dock.. Och sedan så som någon redan nämnt så söker man ju jobbet innan man flyttar..iaf dom flesta!!

jwzrd
2007-02-02, 11:35
Man söker jobb och bostad samtidigt och håller båda parter - när båda är på gång - varse om respektive status. Dvs arbetsplatsen vet att du fortfarande inte har bostad om det är så, bostadsförmedlaren vet att du inte har skrivit kontraktet för anställningen ännu. Då uppstår inga missförstånd, alla blir nöjda och glada.

skaparn
2007-02-02, 11:35
Jag tog det i omvänd ordning.

Eftersom jag alltid varit Stockholmwannabe tvekade jag inte när jag fick tag i en lägenhet. Jobb är lättare att hitta än bostad. Och se, det var det. Nu är mitt problem att hitta några miljoner till en lägenhet på Strandvägen.

Sofia4_4
2007-02-02, 11:40
det är inte alls svårt att hitta lägenhet, det finns många i andra hand. Varför är man rädd för en sån alternativ?
Sen är det bara att söka jobb. Vilken tur att det finns internet då.

chidde
2007-02-02, 12:02
det är inte alls svårt att hitta lägenhet, det finns många i andra hand. Varför är man rädd för en sån alternativ?
Sen är det bara att söka jobb. Vilken tur att det finns internet då.

vilka sidor tittar du på isåfall?

jag söker i malmö, 1-2 rok...
brukar ringa 2 fastighetsförvaltare vid varje månadsskifte och de hade inget den här månaden heller!!

blocket har bara fantasipriser, typ... del i lägenhet för 3000 kr *screwy*
vissa vill t o m ha 4000 kr, att dem inte skäms

Sofia4_4
2007-02-02, 12:07
vilka sidor tittar du på isåfall?

jag söker i malmö, 1-2 rok...
brukar ringa 2 fastighetsförvaltare vid varje månadsskifte och de hade inget den här månaden heller!!

blocket har bara fantasipriser, typ... del i lägenhet för 3000 kr *screwy*
vissa vill t o m ha 4000 kr, att dem inte skäms

http://www.hyrestorget.com/
http://www.malmobostadsformedling.se/
http://www.itbostad.se/default.aspx?url=main.aspx
http://www.lgh.se/

bl.a.

Snafu
2007-02-02, 12:09
vilka sidor tittar du på isåfall?

jag söker i malmö, 1-2 rok...
brukar ringa 2 fastighetsförvaltare vid varje månadsskifte och de hade inget den här månaden heller!!

blocket har bara fantasipriser, typ... del i lägenhet för 3000 kr *screwy*
vissa vill t o m ha 4000 kr, att dem inte skäms

Jag betalar 5500:- för ett rum i en lägenhet/hus med 8 rum.:furious:

3000 är faktiskt inte alldeles för farligt för att dela, ens för Sverige. Det beror såklart på inkomst iofs.

DavidN
2007-02-02, 12:10
Du ser till att vara inskriven på arbetsförmedlingen,
söker jobb där du vill bo
får du intervju betalar arbetsförmedlingen resan(orna)
får du jobb får du flyttbidrag och förtur i bostadskön i staden

btw. informera alltid arbetsförmedlingen FÖRST, annars får du ingen hjälp