handdator

Visa fullständig version : Förbättra psyket, hur?


xarizma
2007-02-01, 21:15
Andvände sökfunktionen men hittade inget svar på denna fråga. Iallafall, min fråga är hur jag kan öka mitt psyke och få bättre uthållighet, och stå ut med den sköna smärtan? Självklart vill jag öka mitt psyke gällande allt, vet bara inte riktigt hur.

Dav0d
2007-02-01, 22:15
Stå ut med den sköna smärtan ?

Bara för vi tycker att smärtan är skön betyder det inte att den är det för dig. Du kanske har en annan uppfattning eftersom du måste "stå ut med den". Vi andra(få tal personer dock) strävar snarare efter den i mängder.

Hur man börjar gilla den ? Ja det är en vana som du får fram efter åratals med träning antar jag. Sedan beror det på hur du definerar "smärta". Det du upplever kanske är minimalt jämfört med vad jag upplever o.s.v.

Men jag skulle nog säga vana och att man älskar träning samt de det ger.

Larsen
2007-02-01, 22:37
Jag känner ingen smärta när jag tränar och om jag skulle göra det skulle jag nog sluta träna illa kvickt. :)

blekfet2
2007-02-01, 22:40
Jag känner ingen smärta när jag tränar och om jag skulle göra det skulle jag nog sluta träna illa kvickt. :)

Då tränar du inte hårt nog ;)

Liten Men Fet
2007-02-01, 22:51
Jag känner ingen smärta alls när jag tränar, ibland kan man få ordentligt pump eller brännande känsla av mjölksyra. Men jag klassar det inte riktigt som smärta, inte smärta som man har när man har magknip eller riktigt ont i halsen motsv.

Sen är det nog annorlunda för dom som tränar konditionskrävande aktiviteter, där finns det ju en smärta ibland när man springer om det beror på håll eller mjölksyra, där kan man behöva bita ihop och fortsätta fast det gör lite ont.

Men generellt sätt så tycker inte jag man ska behöva ha ont som icke elitidrottare om man inte håller på med kampsport. Smärta i träningen är heller inget jag eftersträvar.

Strongman
2007-02-01, 23:07
Inte smärta direkt.. det är ju aldrig skönt att ha ont i ryggen för då är ju nåt allvarligt fel

men jag kommer ihåg när man tränade hockey, kanske inte just under träningen man tyckte så men, satan vad skönt det var att vara så sjukt jävla trött att man knappt orkar ta ett skär och sen få en lufttömande tackling (brukar iofs räcka med att vara jävligt trött :D)

Albatross
2007-02-01, 23:07
Bygg upp hat och bli vred.

Jax
2007-02-01, 23:11
- Leta upp en grusgrop
- Slå upp ett tält
- Sov där
- Blunda när du ställer väckerklockan på en slumpmässig tid
- När klockan ringer, gå upp och spring det antalet kilometer som lilla visaren står på
- Upprepa varje natt i ett år

Göran Kropp-style

Sen tror jag inte att man lär sig älska smärtan.
Däremot lär man sig att stå ut med den.

Jax
2007-02-01, 23:17
- Leta upp en grusgrop
- Slå upp ett tält
- Sov där
- Blunda när du ställer väckerklockan på en slumpmässig tid
- När klockan ringer, gå upp och spring det antalet kilometer som lilla visaren står på
- Upprepa varje natt i ett år

Göran Kropp-style

Sen tror jag inte att man lär sig älska smärtan.
Däremot lär man sig att stå ut med den.
Var visst inte varje natt, å andra sidan var det inte kilometer utan varv på en terrängbana. Gissningvis 2,5 km om jag gissar rätt på slingan.
http://www.utsidan.se/kropp/artikel-pk.htm

Daniel-san
2007-02-01, 23:19
Läs "Mental Tuffhetsträning" av Torsten Hansson och Lars-Eric Uneståhl. Det kan vara en bra början.

xarizma
2007-02-02, 16:12
Tack för all svar. :thumbup:

GymTT
2007-02-02, 16:14
Härda dig, det som inte dödar härdar:)

L-Sami
2007-02-02, 17:06
Utsätt dig för psykiska påfrestningar så får du ett bättre psyke.

BigForre
2007-02-02, 21:29
Det gäller att få lite perspektiv på saker och ting. Styrketräning har jag aldrig uplevt som direkt smärtsamt. Tror det beror på två anledningar, för det första så vet jag att känslan är ofarlig och för det andra är det under så kort tid, man vet att den släpper snart. Träning som medför en mer ihållande "smärta" till exempel mjölksyreträning (ex intervallträning backe). Det tycker jag är lite påfrestande för huvudet och skulle kunna ge lite perspektiv över vad som är smärtsamt och inte.

Sonny.
2007-02-03, 07:32
Hm, om du tycker att det är jobbigt så fortsätt? Men bli inte galen.

stridis
2007-02-03, 10:25
Men generellt sätt så tycker inte jag man ska behöva ha ont som icke elitidrottare om man inte håller på med kampsport.

Om man nu håller på med kampsport då? Slag i huvudet gör ju inte ont oftast inte heller solar plexus slag (men de är obehagliga, luften åker ju ur och så), dock när man krockar med benen, då gör det ont. För det mesta är när man gör fel och träffar med foten eller andra missöden som det gör ont, och det är ju inte det man eftersträvar. Lite ömma skenben räknar jag inte.

LadyG
2007-02-03, 11:34
Om man nu håller på med kampsport då? Slag i huvudet gör ju inte ont oftast inte heller solar plexus slag (men de är obehagliga, luften åker ju ur och så), dock när man krockar med benen, då gör det ont. För det mesta är när man gör fel och träffar med foten eller andra missöden som det gör ont, och det är ju inte det man eftersträvar. Lite ömma skenben räknar jag inte.

Exakt, det är när man gör fel det gör ont. :thumbup:

Jag tycker väggklättring gör betydligt mer ont än kampsport. Mer mjölksyresmärta, mer ont från skrapade kroppsdelar (bäggarna är otroligt sträva), mer ont från klämda tår och i stort sett bara mer ont rent generellt. Men om man inte kan ta sig förbi lite smärta kommer man aldrig att utvecklas. Det är när man pressar sig bortom det man trodde var möjligt som man flyttar gränserna.

Mr. Moose
2007-02-03, 12:54
Knäböj: 20 reps!

Enligt orginalvarianten, använd en vikt du normalt kan köra 10 reps med, ta den tid det tar att köra 20 reps utan att lägga stången ifrån dig.

Garanterat stärkande för psyket.

En enklare variant är att börja med en lättare vikt och öka med 2,5 - 5 Kg var vecka.