handdator

Visa fullständig version : Armhävning vs bänkpress


Korpral
2007-02-01, 20:54
Hur bra är armhävningar i jämförelse med bänkpress och hantelpress för musklens uppbyggnad?

Finns det några fördelar med att träna armhävningar, eller iaf ha med dessa i träningsprogrammet och någon gång i veckan träna armhävningar?

von huff
2007-02-01, 21:05
Hur bra är armhävningar i jämförelse med bänkpress och hantelpress för musklens uppbyggnad?

Finns det några fördelar med att träna armhävningar, eller iaf ha med dessa i träningsprogrammet och någon gång i veckan träna armhävningar?

inte för att jag är nån expert men armhävningar är ju int så mycket motstånd.Musklerna växer av överbelastning men om du inte har tränat förut så kan det va bra att börjamed lite armhävningar:)

Englund
2007-02-01, 21:08
armhävningar är ju int så mycket motstånd.

Det är ju såklart relativt. I övrigt så är ju rörelsebanorna ganska lika. Så jag vet inte om det skulle vara så stor skillnad. Armhävningar funkar nog med stor sannolikhet som komplement till annan bröstträning, dvs. om man lyckas göra tunga armhävningar. Finns ju vikter.

FreCKo
2007-02-01, 21:08
Armhävningar funkar bra som uppvärmning för bröstpassen, jag har också gjort lite armhävningar hemma när en halv vecka har gått och jag känner att jag kunde presterat lite bättre i bröstpasset.

Emil_Larsson
2007-02-01, 21:30
Bänkpress bör vara bättre (om du inte lägger 50kg på ryggen samtidigt som du gör armhävningar) Med bänkpress kan man ju välja motstånd. Det kan man ju inte direkt på armhävningar.

Jag har däremot börjat köra med benen uppe på en halvmeter höjd drygt. Då blir det tyngre och effektivare *kissass*

Englund
2007-02-01, 22:58
Säg att du gör max 8 reps på en specifik vikt på bänkpress samt att rep max på armhävningar är 8. Sedan jämför ni övningarna. Helvette.. Jämföra 50RM armhävningar med 8RM bänkpress är ju som att jämföra svart och vitt.

Liten Men Fet
2007-02-01, 22:58
Jag tycker det är ganska stor skillnad på bänkpress och armhävningar, jag kunde en gång i tiden gör 50 strikta armhävningar eller 10 enhands på varje arm och vid samma tidpunkt kunde jag kanske pressa upp 55-60 kg i bänkpressen.
Armhävningar fungerar som uppvärmning eller som en övning för att få lite mer blodgenomströmning genom musklerna men jag är ytterst tveksam om det bygger någon styrka eller volym, troligast bara uthållighet.

Englund
2007-02-01, 23:00
Jag tycker det är ganska stor skillnad på bänkpress och armhävningar, jag kunde en gång i tiden gör 50 strikta armhävningar eller 10 enhands på varje arm och vid samma tidpunkt kunde jag kanske pressa upp 55-60 kg i bänkpressen

Undrar vad det kan bero på? KANSKE ÄR VIKTEN PÅ ARMHÄVNINGAR FÖRDELAD EN ANING ANNORLUNDA!

Englund
2007-02-01, 23:04
Hur bra är armhävningar i jämförelse med bänkpress och hantelpress för musklens uppbyggnad?

Finns det några fördelar med att träna armhävningar, eller iaf ha med dessa i träningsprogrammet och någon gång i veckan träna armhävningar?

Jag tror aldrig att du kommer få denna fråga besvarad korrekt. Eftersom det inte är så många, om ens någon, som lyckats/kan/vill köra armhävningar tungt så kan man inte jämföra hypertrofi-/styrke-utvecklingen man får genom armhävningar. Och därmed så är det omöjligt att jämföra med bänkpress. Och att jämföra 50RM armhävningar med 8RM bänkpress är ju som att jämföra svart och vitt.

Liten Men Fet
2007-02-01, 23:51
Undrar vad det kan bero på? KANSKE ÄR VIKTEN PÅ ARMHÄVNINGAR FÖRDELAD EN ANING ANNORLUNDA!

JA och just därför är det ju jävligt fånigt att göra en jämförelse i teorin och säga: Om belastning på musklerna är lika stor vid armhävningar som vid bänkpress så är dom någorlunda jämförbara.

Då det bara inträffar om man är antingen sjukt klen i bänken eller sjukt fet så det är tungt att göra armhävningar så är det ju inte aktuellt att jämföra bänk och armhävningar.

Bänkpressen säger inte mycket om bra man är på att göra armhävningar och antalet armhävningar säger inte mycket om vad man klarar i bänk.

Det var min poäng.

Englund
2007-02-02, 01:11
Varför är det fånigt? Tänk om personen som undrade är "sjukt klen i bänken", "sjukt fet" eller rentav allmänt intresserad av likheterna/skillnaderna mellan armhävningar och bänkpress.

Baha
2007-02-02, 05:41
kör man armhävningar tungt med massa vikt tycker jag nästan man kan sw det som en basövning ala knäböj nästan, kräver ju en hel del stabilisering av en stor del av kroppen.

Eddie Vedder
2007-02-02, 06:33
kör man armhävningar tungt med massa vikt tycker jag nästan man kan sw det som en basövning ala knäböj nästan, kräver ju en hel del stabilisering av en stor del av kroppen.

Exakt, inte för att jag skulle lägga in massa armhävninar i ett bröstpas men för en person som kör lite styrka hemma framför TV:n som lite extramotion så är ju armhävnigar en övning som även belastar ryggen och magen bra (med bra menar jag då om man förutsätter att personen inte är särskilt van vid styrketräning i övrigt).

Finns många som gillar att köra rygglyft/sit-ups/armhävningar å nöjer sej med detta å då är de ju definitivt en okej övning.

Men tråden handlar ju om huruvida armhävningar ger samma uppbyggnad som bänkpress för en person som tränar styrka seriöst å där är jag övertygad om att bänkpressen är tämligen överlägsen.

roller
2007-02-02, 07:07
Jag brukar köra lite armhävningar på en arm när jag känner att jag vill krama ur det sista ur muskeln i omklädningsrummet :thumbup:

Stab
2007-02-02, 09:32
Att jämföra armhävningar och bänkpress sedan när man tränat upp sig lite funkar ju inte. Visst när man e totalt fresh och inte tränat så kanske det kan vara positivt att börja med att köra armhävningar, men det tar ju inte lång tid tills man tagit sig bort från att ha vinning av det(volym mässigt).

Dock så skulle man kunna göra armhävningar som en slags hypertrofi booster om man vill förbättra bröstet, om dessa är breda och aktiverar bröstet i +50~rep för att återhämta sig snabbare, blood flow, öka på glukos depåer, forsla bort slaggprodukter m.m

DavidN
2007-02-02, 10:16
Vad Stab sa samt att du kan ju lägga vikter på ryggen och köra mellan två föremål så du kommer djupare

Liten Men Fet
2007-02-02, 12:04
Vad Stab sa samt att du kan ju lägga vikter på ryggen och köra mellan två föremål så du kommer djupare

Ja men hur smidigt är det att lasta en 40-50 kg på ryggen och göra armhävningar när man är ensam? Ska man lasta på sig det när man ligger ner? Eller i en ryggsäck som kan halka snett?

Sheogorath
2007-02-02, 12:07
För övrigt heter det armböj. Armhävning är rent tekniskt när man häver sig m.h.a. armarna, dvs en pullup eller chinup. Räckhäv eller då armhävning på svenska. :thumbup:

DavidN
2007-02-02, 12:08
Ja men hur smidigt är det att lasta en 40-50 kg på ryggen och göra armhävningar när man är ensam? Ska man lasta på sig det när man ligger ner? Eller i en ryggsäck som kan halka snett?

du får lösa det precis hur du vill, själv tycker jag det är ett jävla krångel för att undvika bänkpress och hantelpress

pragmatist
2007-02-02, 12:29
Push-ups kan vara ganska effektiva som dropset-övning också. Kör ett set tung bänk- eller hantelpress och sedan ett maxset push-ups 20-30 sekunder senare. Det tar bra vill jag lova. :thumbup:

Liten Men Fet
2007-02-02, 12:36
du får lösa det precis hur du vill, själv tycker jag det är ett jävla krångel för att undvika bänkpress och hantelpress

Men då är vi ju precis på samma linje.. :Virro

Stab
2007-02-02, 12:37
Push-ups kan vara ganska effektiva som dropset-övning också. Kör ett set tung bänk- eller hantelpress och sedan ett maxset push-ups 20-30 sekunder senare. Det tar bra vill jag lova. :thumbup:

Jo, att det bränner rejält kan jag nog tro. Frågan är dock om det är effektivt i hypertrofi aspekt..

Diggler
2007-02-02, 13:25
Är man mindre bra på armhävningar och kan göra ganska få i ett set (under 20 kan vi välja helt godtyckligt) är det en skitbra övning, bättre än både bänkpress och hantelpress.

Timme
2007-02-02, 13:38
Är man mindre bra på armhävningar och kan göra ganska få i ett set (under 20 kan vi välja helt godtyckligt) är det en skitbra övning, bättre än både bänkpress och hantelpress.

Mycket bra komplement till bänk om man kan hänga kedjor runt sig för att öka belastningen. Lite coolt att maxa i pushups :D
Har du löst face pulls och pushups artikeln på nation förresten? Den är bra!

major Pectoralis
2007-02-02, 13:41
Armhävningar är guld och kan utföras i säkert hundra olika varianter, mer eller mindre tunga/krävande. Tyvärr är det många som inte lärt sig att utföra korrekta armhävningar och som därmed förstör träningseffekten totalt.
Tveklöst är armhävningar mer "total" än bänkpress när det gäller att aktivera en stor del kroppen.
Armhävningar är även en av de viktigaste förberedande övningarna som man bör köra massor av innan man går in på gymmet och lastar på - just eftersom den är en bra övning för att "stabilisera upp" hela överkroppen.
En stor skillnad mellan armhävningar och bänkpress är att man i armhävningar flyttar kroppen medan man i bänkpress flyttar armarna. Detta medför att många muskler engageras på ett helt annat sätt för att stabilisera. Får t.ex. aldrig så mycket träningsvärk i serratus anterrior som efter ett ordentligt pass armhävningar.
Armhävningar är även ett relativt säkert sätt att träna exentrisk overload (någon trycker på ryggen) eftersom man slipper riskera att bli halshuggen....
Visst kan man bli starkare i bänkpress av armhävningar men jag håller dock med om att det inte finns någon direkt transfer.

Timme
2007-02-02, 13:53
Armhävningar är guld och kan utföras i säkert hundra olika varianter, mer eller mindre tunga/krävande. Tyvärr är det många som inte lärt sig att utföra korrekta armhävningar och som därmed förstör träningseffekten totalt.
Tveklöst är armhävningar mer "total" än bänkpress när det gäller att aktivera en stor del kroppen.
Armhävningar är även en av de viktigaste förberedande övningarna som man bör köra massor av innan man går in på gymmet och lastar på - just eftersom den är en bra övning för att "stabilisera upp" hela överkroppen.
En stor skillnad mellan armhävningar och bänkpress är att man i armhävningar flyttar kroppen medan man i bänkpress flyttar armarna. Detta medför att många muskler engageras på ett helt annat sätt för att stabilisera. Får t.ex. aldrig så mycket träningsvärk i serratus anterrior som efter ett ordentligt pass armhävningar. Armhävningar är även ett relativt säkert sätt att träna exentrisk overload (någon trycker på ryggen) eftersom man slipper riskera att bli halshuggen....
Visst kan man bli starkare i bänkpress av armhävningar men jag håller dock med om att det inte finns någon direkt transfer.


Så sant så! Vilken enormt skön träningsvärk man får i serratus efter armhävningar! Ännu bättre effekt får man om man har fötterna på en upphöjning.

Sheogorath
2007-02-02, 14:01
Så sant så! Vilken enormt skön träningsvärk man får i serratus efter armhävningar! Ännu bättre effekt får man om man har fötterna på en upphöjning.

+1

GymTT
2007-02-02, 16:06
Mycket beror nog på hur länge individen tränat.

Fartman
2007-02-02, 17:28
För övrigt heter det armböj. Armhävning är rent tekniskt när man häver sig m.h.a. armarna, dvs en pullup eller chinup. Räckhäv eller då armhävning på svenska. :thumbup:

Är du verkligen säker på det? En gammal gymnastiklärare jag hade hävdade bestämt att det korrekta namnet var armpress. Det känns inte helt fel faktiskt.

burre
2007-02-02, 17:32
Försvarsmakten lär ut "böj-sträck", följdaktligen är det det enda rätta namnet.


PS. (Slut. Frågor? *fnizz*)

krellik
2007-02-02, 23:35
....Man kan ju även nämna att "armhävning" kan innebära en jävla massa varianter... Snackar vi tex strikta enarmade armhävningar eller handstående armhävningar så är det en liten skillnad mot vanliga standard armhävningar. Hursomhelst är det "the shit"...

Men allt handlar ju om mål och syfte, för max styrka tex så är ju uppenbarligen bänkpressen bättre... För explosivitet är tex en plyo armhävning bättre... (jo jag vet att man blir mer explosiv av ökad max styrka... ...till en viss gräns)

major Pectoralis
2007-02-02, 23:38
....Man kan ju även nämna att "armhävning" kan innebära en jävla massa varianter... Snackar vi tex strikta enarmade armhävningar eller handstående armhävningar så är det en liten skillnad mot vanliga standard armhävningar. Hursomhelst är det "the shit"...

Men allt handlar ju om mål och syfte, för max styrka tex så är ju uppenbarligen bänkpressen bättre... För explosivitet är tex en plyo armhävning bättre... (jo jag vet att man blir mer explosiv av ökad max styrka... ...till en viss gräns)

Har en bekant som kan köra plyoarmhävningar till "stående". Klart häftigt. Han tar 130kg i bänk, vilket möjligen inte är lika imponerande.

krellik
2007-02-02, 23:48
....Im impressed...;)

Timme
2007-02-03, 10:54
vilka är bäst tycker ni om man utför båda varianterna så explosivt man kan?

Timme
2007-02-03, 10:56
Har en bekant som kan köra plyoarmhävningar till "stående". Klart häftigt. Han tar 130kg i bänk, vilket möjligen inte är lika imponerande.

Har du sett det med egna ögon? Det låter ju helt otroligt! Jag tvivlar inte på att han klarar det men fy vad imponarande!

Skulle du inte kunna filma honom när han gör det? Jag skulle gräna vilja se.

Clyde
2007-02-03, 11:28
Om man gillar armhävningar finns det handtag man kan köpa (eller göra själv), så man kan träna i längre rörelse. Vanliga armhävningar sträcker ju knappt ut bröstet ett smack.

Clyde
2007-02-03, 11:33
..

ramagoen
2007-02-03, 12:46
Om man gillar armhävningar finns det handtag man kan köpa (eller göra själv), så man kan träna i längre rörelse. Vanliga armhävningar sträcker ju knappt ut bröstet ett smack.

Borde gå lika bra att köra mellan 2 bänkar. Fast lika läskigare kanske att tappa greppet och flyga ner med ansiktet i golvet :D

major Pectoralis
2007-02-03, 18:48
Har du sett det med egna ögon? Det låter ju helt otroligt! Jag tvivlar inte på att han klarar det men fy vad imponarande!

Skulle du inte kunna filma honom när han gör det? Jag skulle gräna vilja se.

Jo, jag har sett det men det var längesedan (säkert tio år sedan). Jag tror inte på något jag inte sett, av erfarenhet...:D Jag var med i en träningsgrupp som tränade mycket styrkegymnastik när jag var liten. Momentet var att göra armhävningar med så många klapp som möjligt. Det var där det hände. Många klapp blev det.
Jag träffar honom sällan. Vi bor långt ifrån varandra. Jag har heller ingen filmkamera och vet inte hur man lägger in en film på nätet. Om jag löser dessa problem kommer filmen någon gång i framtiden.

DavidN
2007-02-03, 18:54
Har du sett det med egna ögon? Det låter ju helt otroligt! Jag tvivlar inte på att han klarar det men fy vad imponarande!

Skulle du inte kunna filma honom när han gör det? Jag skulle gräna vilja se.

jag kunde göra ett par när jag tränade som mest capoeira:


3SpIvZibzAU

http://www.youtube.com/watch?v=3SpIvZibzAU