handdator

Visa fullständig version : Deff - Hjälp?


Killingbeast
2007-02-01, 18:42
Tjenare, första deffen hitills då! Så jag behöver lite hjälp med detta. Har räknat ut att jag behöver ca 2300kcal men eftersom jag går i skolan kan jag inte reglera min mat underdagen (Då jag är för lag för matlåda).

07:00 Frukost:
Gröt, glas vatten, multivitaminer ink omega3 tillskott, två fullkornsmackor med skinka utan smör. (Bra start på morgonen?)

10:30 Lunch:
Sallad, kött med potatis ris, två knäckemackor.

13:00 Mellanmål:
Två frukter

15:00-17:00
Gainer efter gym

17:00-20:00 Middag:
Pasta, kött

Kör gym på tis, ons och fredagar vilket kan variera lite, fast gämt tre gånger veckan. Kör endast styrkelyft, ingen kondition.
Unviker allt som innehåller socker, och tex potatismos.
Jag har körd detta i två veckor nu. Gått ner från 81 till 77. Vilket jag tycker är helt okej? Något att tillägga?

Eddie Vedder
2007-02-01, 18:47
Tjenare, första deffen hitills då! Så jag behöver lite hjälp med detta. Har räknat ut att jag behöver ca 2300kcal men eftersom jag går i skolan kan jag inte reglera min mat underdagen (Då jag är för lag för matlåda).

07:00 Frukost:
Gröt, glas vatten, multivitaminer ink omega3 tillskott, två fullkornsmackor med skinka utan smör. (Bra start på morgonen?)

10:30 Lunch:
Sallad, kött med potatis ris, två knäckemackor.

13:00 Mellanmål:
Två frukter

15:00-17:00
Gainer efter gym

17:00-20:00 Middag:
Pasta, kött

Kör gym på tis, ons och fredagar vilket kan variera lite, fast gämt tre gånger veckan. Kör endast styrkelyft, ingen kondition.
Unviker allt som innehåller socker, och tex potatismos.
Jag har körd detta i två veckor nu. Gått ner från 81 till 77. Vilket jag tycker är helt okej? Något att tillägga?

Du äter en helt okej kost å verkar ha bra koll på energibehov o.s.v.

En fråga bara: Va betyder multivitaminer? Du tar väl inte flera stycken multivitamintabletter per dag!?

GymTT
2007-02-01, 18:48
Mer protein överlag, t.e.x en prottedrink till mellanmål och en 250grams kvarg till frullen.

Kör hårt annars!

FreCKo
2007-02-01, 19:01
Kör gym på tis, ons och fredagar vilket kan variera lite, fast gämt tre gånger veckan. Kör endast styrkelyft, ingen kondition.
Unviker allt som innehåller socker, och tex potatismos.
Jag har körd detta i två veckor nu. Gått ner från 81 till 77. Vilket jag tycker är helt okej? Något att tillägga?

Varför potatismos? :confused: Hemgjort potatismos är väl kalas?

Skitbra att du sumpat 4kg på två veckor, dock så brukar man förlora lite vätska i början när man deffar, så det kanske går lite långsammare i framtiden...

Lycka till btw :thumbup: Ta lite bilder nu och efter så att du har något att jämföra med!

Killingbeast
2007-02-01, 20:36
Du tar väl inte flera stycken multivitamintabletter per dag!?

Nej, jag tar två piller som innehåller följade:
Arginin 2000mg
Glycin 600mg
c-vitamin 200mg
e-vitamin 200mg
k-vitamin 25mg
d-vitamin 20mg
a-vitamin 1000mg
magnesium 100mg
b1 10mg
b2 10mg
b3- niacin 20mg
b5 10mg
b6 10mg
b12 100mg
Järn 29mg
Zink 15mg
koppar 2mg
Mangan 2mg
Biotin 500mg
flosyra 400mg
Selen 200mg
jod 150mg
Krom 120mg
molybden 100mg


Varför potatismos? Hemgjort potatismos är väl kalas?
Hemmagjord ja, men i skolan serverar gämt pulvermos. Ber om ursäkt om jag var utydlig med det. Bilder är redan tagna. Bara mage, överarmar, lår som igenkligen behövs deffas.

Eddie Vedder
2007-02-01, 20:44
Nej, jag tar två piller som innehåller följade:
Arginin 2000mg
Glycin 600mg
c-vitamin 200mg
e-vitamin 200mg
k-vitamin 25mg
d-vitamin 20mg
a-vitamin 1000mg
magnesium 100mg
b1 10mg
b2 10mg
b3- niacin 20mg
b5 10mg
b6 10mg
b12 100mg
Järn 29mg
Zink 15mg
koppar 2mg
Mangan 2mg
Biotin 500mg
flosyra 400mg
Selen 200mg
jod 150mg
Krom 120mg
molybden 100mg


Tar du två såna så tar du ju flera stycken, de där verkar gott å väl täcka RDI så du bör definitivt inte ta dubbel dos. Du får ju i dej mikronutrienter via kosten oxå å mer är inte per definiton bättre. Va gäller vitaminer och mineraler är de snarare tvärtom, en överdosering via tillskott kan va direkt hälsofarligt.

Eddie Vedder
2007-02-01, 20:47
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=10179

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=9492

Killingbeast
2007-02-01, 20:47
Som sagt, inte påläst på alla delar om detta. Alltså Vi snackar om ETT piller som inner håller allt detta. Men jag börjar ta en kapsel istället?

puhh, börja läsa artikeln. Tur att jag bara åt två under en vecka. Sen har det gått två veckor efter det så. Börja med en igen?

Killingbeast
2007-02-01, 20:55
Hur gäller det med dubbel post?

Oj, blivit ett enormt fel. En del av dessa mg ska vara µg. Men dessa piller ligger fortfrande över dagliga intaget?

FreCKo
2007-02-01, 21:10
Hemmagjord ja, men i skolan serverar gämt pulvermos. Ber om ursäkt om jag var utydlig med det. Bilder är redan tagna. Bara mage, överarmar, lår som igenkligen behövs deffas.

Jaaaaaa okej, då fattar jag :D Trodde att du läst någonstans att potatis är katabolt eller något *whistle*

Eddie Vedder
2007-02-01, 21:14
Hur gäller det med dubbel post?

Oj, blivit ett enormt fel. En del av dessa mg ska vara µg. Men dessa piller ligger fortfrande över dagliga intaget?

Hehe, jo jag vet men de räknade jag me oxå;) Vissa av dom mängderna skulle nog va olagliga om de gällde milligram ist för mikrogram, men fortfarande finns de ingen som helst anledning att ta dubbel dos. De där täcker förmodligen gott å väl RDI, sen äter du ju trots allt mat oxå. Om du läste länkarna jag postade så ser du ju att de finns misstankar mot vitamintillskott om man inte är säker på att de finns behov.

Killingbeast
2007-02-01, 21:25
Hehe, jo jag vet men de räknade jag me oxå;) Vissa av dom mängderna skulle nog va olagliga om de gällde milligram ist för mikrogram, men fortfarande finns de ingen som helst anledning att ta dubbel dos. De där täcker förmodligen gott å väl RDI, sen äter du ju trots allt mat oxå. Om du läste länkarna jag postade så ser du ju att de finns misstankar mot vitamintillskott om man inte är säker på att de finns behov.

Känner mig enormt mycket piggare när jag äter dem. Så någon effekt har dem på mitt system. Dock märker jag att mycket går ut igenom urinet så vet inte hur mycket systemet igenkligen tar upp.
Menar, just nu ligger jag nog på minus vad gällande en bra balans på vitaminer. Menar, min kost bestog i princip endast av, kött och potatis/ris tidigare och massor av socker.

Eddie Vedder
2007-02-02, 03:47
Känner mig enormt mycket piggare när jag äter dem. Så någon effekt har dem på mitt system. Dock märker jag att mycket går ut igenom urinet så vet inte hur mycket systemet igenkligen tar upp.
Menar, just nu ligger jag nog på minus vad gällande en bra balans på vitaminer. Menar, min kost bestog i princip endast av, kött och potatis/ris tidigare och massor av socker.

Jag kan lova dej att överkonsumtion av multivitamintabletter INTE är va som får dej piggare. Du har ju uppenbarligen börjat levt hälsosammare å de är ju där de ligger.

Du kan inte ersätta en tidigare ovarierad kost me att överkonsumera massa vitaminer å mineraler nu, vitaminer behöver du få i dej kontinuerligt varje dag. Vissa mikronäringsämnen lagras i kroppen såsom A-vitamin och järn men eftersom du alltid ätit kött har du definitivt inte brist på dom. Finns en myt om att alla vitaminer finns i frukt och grönsaker. Alla vitaminer och mineraler förutom vitamin-C kan du få i dej via animaliska källor, de e snarare tvärtom att vitaminer och mineraler i många fall är mer lättupptagliga i animaliska produkter, vitamin B-12 finns inte överhuvudtaget i vegetabiliska produkter.

Äter du mycke kött samt tar 200% av RDI i tillskottsform varje dag kan du nog fanimej bli järnförgiftad i slutändan.