handdator

Visa fullständig version : Naturgodis.


Snatch
2007-02-01, 17:25
Köpte banan chips häromdagen, riktigt gott att ha som snacks till film. Undrar om det är onyttigt, står att det är socker i men inte hur mycket. Skall ju vara "Gi godkänt" precis som cashewnötter... Gilar snacks till film och försöker hitta något nyttigt alternativ. Tacksam för svar...

GymTT
2007-02-01, 17:27
Bättre än vanligt godis lär det vara, om det dock är nyttigt tåls väl att diskutera.
Kika på SLVs listor.

Bonnie
2007-02-01, 18:15
BANANCHIPS
Art nr: 226.51 450 g, 12 st

Ingredienser: banan, kokosnötolja, socker, banansmakämne
Näringsvärde per 100 g: energi 534 kcal/2231 kJ, kolhydrater 53,6g, fett 31g, protein 4,7g, mineraler 1g, vitaminer 2,4mg

Lite väl lite Protein för min del, jag hade nog valt tex pistagenötter:

PISTAGENÖTTER USA ROSTADE & SALTADE
Art nr: 214.16 190 g, 30 st

Ingredienser:
Kaliforniska pistagenötter, salt
Näringsvärde per 100g:
energi 582 kcal/2413 kJ, kolhydrater 16g, fett 48,4g, protein 20,6g, fibrer 10,8g

Näringsinnehåll för samtliga naturgodis sorter finns på denna sida:
http://www.exoticsnacks.se/

FreCKo
2007-02-01, 19:30
Fan va coolt, pistagenötter är nyttigare än jag trodde *cupid* Dock så kan det väl inte vara bra med allt salt, men nån kväll i veckan slinker det nog ner *drool* Frågan nu är om man ska köpa sånt där yoghurtdoppat godis istället för vanligt snask...

Zakath
2007-02-01, 19:35
Alla nötter är nyttiga, i lagom mängd. Dock en fördel om de är osaltade då det annars lätt blir för mycket salt.

Eddie Vedder
2007-02-01, 19:35
Fan va coolt, pistagenötter är nyttigare än jag trodde *cupid* Dock så kan det väl inte vara bra med allt salt, men nån kväll i veckan slinker det nog ner *drool* Frågan nu är om man ska köpa sånt där yoghurtdoppat godis istället för vanligt snask...

Tycker du att naturgodiset är godare kan de ju va idé annars finns de väl knappast anledning att byta från att unna sej nåt onyttigt som man tycker mycke om till nåt annat nästan lika onyttigt som man inte gillar lika mycke. Din kost baseras ju förmodligen inte på varken de ena lr de andra av dessa å äter du hälsosamt i övrigt finns de ju utrymme för att unna sej nåt onyttigt om man trivs me de. Har du bestämt dej för att unna dej nåt extra finns de ju ingen direkt anledning att överväga vilket som är mer lr mindre nyttigt.

Känns lite som när nån undrar va som är nyttigast av hawaii å calzone, i praktiken gör de ju knappast stor skillnad.

Så unna dej helt enkelt de du trivs bäst me:thumbup:

Anova
2007-02-01, 21:23
Bananchips är väl fritterade?

SummerS
2007-02-01, 22:49
Tror de är friterade och det är samma kcal och fettinnehåll i vanliga potatischips som i banachipsen.. Nötter är nog nyttigare?

Snatch
2007-02-02, 14:05
Tror de är friterade och det är samma kcal och fettinnehåll i vanliga potatischips som i banachipsen.. Nötter är nog nyttigare?
Ja fast jag kallar dom för chips. Torkade skivor av banan, finns som lösvikt vid naturgodis ståndet. tror inte de är friterade.

Diana
2007-02-02, 14:12
Naturgodis är wuuunderbart, guds gåva till oss som går igång på den där trevliga lilla desillusionerade känslan av nyttighet :D Fast det enda det godiset gör, med sin sk. nyttighet, är att få en att kunna käka mer utan att bli nöjd.. (behöver inte va en universiell regel, så mkt som nåt som bara gäller vissa iofs hehe) Därför vill jag promota en annan typ av naturgodis som är som små nötter och krumilurer i påse dränkta i kryddor(hyffsat luddigt? :D men minns fn inte namnet) som "mättar" mkt bättre, tips! *drool*

SummerS
2007-02-02, 14:57
Ja fast jag kallar dom för chips. Torkade skivor av banan, finns som lösvikt vid naturgodis ståndet. tror inte de är friterade.

Ah ok, du skrev banachips i starten så jag trodde du menade såna. De som bara är torkade är säkert bättre då :)

machine gun
2007-02-02, 15:30
Menar du inte såna här? Jag är ganska säker på att de är friterade.

http://www.nilssonsgott.se/images/upload/Bananchipslitenomgjord.jpg

GymTT
2007-02-02, 15:33
Menade du inte sådana täckta med yoghurt?

Snatch
2007-02-02, 16:23
Menar du inte såna här? Jag är ganska säker på att de är friterade.

http://www.nilssonsgott.se/images/upload/Bananchipslitenomgjord.jpgJoo... Det är de..jaha då va de "onyttigt" då. Va f-n skall man äta för snacks som inte lägger på fetttdjävleskapet runt midjan? Är det bara luft och vatten som gäller? Frukt säger ni kanske då, men det har jag ätit mig less på....

GymTT
2007-02-02, 16:24
Joo... Det är de..jaha då va de "onyttigt" då. Va f-n skall man äta för snacks som inte lägger på fetttdjävleskapet runt midjan? Är det bara luft och vatten som gäller? Frukt säger ni kanske då, men det har jag ätit mig less på....

Ät en-två ggr i veckan och kör hårt så ordnar det sig.

Lostsoul4ever
2007-02-03, 08:55
Se om du kan hitta dessa i din matbutik..Tillverkare Ridderheims.
Shinkenchips
Kallrökt och lufttorkad skinka i chipsform. (f.d. Tirolerchips).
8% fetthalt.

isoz
2007-02-03, 09:21
Annars funkar Viltchips som är torkat och flingat kött, kanske är det lite salt dock (dom smakar iallafall rätt salt)

/Isoz

Shakemynuts
2007-02-03, 09:32
Yoghurt müsli eller russin i yoghurt! :D

Pellefant
2007-02-03, 09:35
Skall ju vara "Gi godkänt"

Fast det innehåller ändå massor med kalorier. Ungefär samma kcal mängd som lösviktsgodis eller som vanlig choklad.

Max
2007-02-03, 18:17
Joo... Det är de..jaha då va de "onyttigt" då. Va f-n skall man äta för snacks som inte lägger på fetttdjävleskapet runt midjan? Är det bara luft och vatten som gäller? Frukt säger ni kanske då, men det har jag ätit mig less på....
Köp bananer och torka själv kanske. Jag skulle inte orka det, men sen har jag inget direkt sug efter snacks heller. Testa om du vill.

timoat
2007-02-05, 06:53
Basta snacksen framfor filmen:

Edamame

http://www.seapointfarms.com/products.asp?cat=47&hierarchy=0

Finns kanske inte i sweden dock.