handdator

Visa fullständig version : Axelproblem, vänster axel.


Bondlurk
2007-02-01, 17:21
Hej, jag har sedan några månader tillbaka haft en smärta i vänster axel, jag fick problemet då jag skulle lyfta axlar på mitt jobb ovanför huvudet in i en ställning då jag gjorde en tillsynes dum rörelse i axlen, försöker förklara i anatomiska termer:

Jag höll axlarna med vänsteraxlen 90 grader Abdukionerad(om det nu heter så, rakt ut från kroppen till vänster), och underarmen 90 grader inåtroterad så axlen vilade mot min nacke
därefter en rund rörelse så axeln flyttade sig till andra sidan nacken(höger).

Som ni kanske märker är jag ingen expert på verkligen anatomi eller dess terminologi, men jag gjorde ett försök.

Problemet uppkommer i princip vid all aktivering av "Deltoid Lateral" och "Deltoid Anterior", exempel på övningar är militärpress och bänkpress. Cable cross och flyes fungerar utmärkt, om jag håller ut armarna ordentligt (90 grader+) från kroppen.

Detta var sista hoppet innan ett läkarbesök, om jag i varje fall kunde få riktlinjer på vad problemet är, eller t.om. bra rehabövningar.

Tack på förhand!

Gabs
2007-02-01, 18:13
Hade inte riktigt samma problem. Kunde dock inte heller köra bänkpress och militärpress, cablecross gick dock galant!

Gick på undersökning och blev tillsagd att köra utsida rotation i kabel, liggandes med hantel gick också bra. Jag föredrar dock i kabel.
Efter ett par månader med denna rehabövningen som enda övning för axeln kunde jag börja med både hantel(bänk)press och hante(axel)press, samt baksida axel. Så du kan ju pröva på den övningen, sen helt klart vila från alla övningar som gör ont.

Bondlurk
2007-02-01, 19:06
Rotationsövnigar har korsat tankebanorna, men det gör lite ont i axlen att utföra dom. Så jag vet inte om jag vågar.

Gabs
2007-02-01, 20:42
Ta du och gör en undersökning så du får en ordentlig diagnos!

Du behöver inte ha märkbar vikt vid rehabövningar, de är just rehabövningar inte muskelbyggande övningar. Börja på lättaste som finns och öka succesivt.

Jajje
2007-02-01, 21:42
Ta du och gör en undersökning så du får en ordentlig diagnos!

Du behöver inte ha märkbar vikt vid rehabövningar, de är just rehabövningar inte muskelbyggande övningar. Börja på lättaste som finns och öka succesivt.

Jag har också problem med en axel. Var är det bra att göra en undersökning? Väldig brist på sjukgymnaster här i stan men när jag hade problem med knän gick jag till vårdscentralen och en läkare kollade upp och kunde diagnostisera. Kan det fungera även med axelskada? :D