handdator

Visa fullständig version : You say -I obey!


Arnoldski
2007-02-01, 16:29
Tja!

Kollade mitt träningsschema med folk här och fick rekommendationen att lägga till några benövningar.

Körde idag för första gången någonsin knäböj.
Jag tog det lugnt eftersom det var första gången. Jag tyckte det verkade lite läbbigt att gå ner så där djupt som man skulle -men jäklar vad den var skön!

-En fråga; Är det dåligt om knäna så att säga spretar lite utåt, och inte 100% rakt fram utifrån kroppen? Annars var det svårt att ha hälarna kvar i marken tyckte jag.

****************'

Testade även utfall med hantlar för att tajta till rompan.
Kändes lite konstigt. Det var liksom så att om jag gick ut så långt som jag tyckte fick jag nästan "hoppa" tillbaka. Hur löser man detta? Ska jag fortsätta "gå" framåt eller ta mindre kliv?
*******'

Tack alla som har kommit med råd och tips!

Har läst på massor om knäböj här på forumet innan jag började och kände mig rustad, -en värdefull resurs. Nu är jag tusikens styv i låren... (-:

Arf Pingvin
2007-02-01, 16:44
-En fråga; Är det dåligt om knäna så att säga spretar lite utåt, och inte 100% rakt fram utifrån kroppen? Annars var det svårt att ha hälarna kvar i marken tyckte jag.

Nej men se till att tårna pekar i samma riktning som knäna bara. Det är lättare att komma djupt med en bred fotställning och då kommer knäna att peka utåt.

Gabs
2007-02-01, 16:50
Tycker du det är knepigt med utfall kan du stanna kvar i källaren. Dvs istället för att gå upp till grundposition för att sedan falla ut igen, kan du istället stanna kvar i ditt utkliv och bara resa dig upp/sänka dig på plats.

Arnoldski
2007-02-01, 16:53
Tycker du det är knepigt med utfall kan du stanna kvar i källaren. Dvs istället för att gå upp till grundposition för att sedan falla ut igen, kan du istället stanna kvar i ditt utkliv och bara resa dig upp/sänka dig på plats.

Hmmm... vet inte riktigt om jag fattar...

Menar du att det typ blir som knäböj på ett ben, med det andra benet utsträckt/släpandes bakåt?