handdator

Visa fullständig version : Tyngre vikter men då brister tekniken!


knazcandy
2007-02-01, 14:19
Hur ofta ser man inte stora muskulösa killar på gymmet köra t.e.x. hantelcurl, med hjälp utav hela kroppen. Alltså där man står upp och slänger/häver upp vikten och svajar fram med hela kroppen för att orka lyfta den tunga vikten. Eller när någon lyfter en skivstångcurl med lite för tunga vikter, så att istället för att armbågarna är intill kroppen vinklar de sig utåt för att hjälpa upp vikten. Exempeln är många..

Anledningen att jag frågar är att jag har svårt att öka i volym och kg på just armar (både triceps och biceps) fast å andra sidan är jag ytterst noga med tekniken. Skulle kunna slänga på mer vikt, men som sagt, då brister tekniken och man fuskar. Är det accepterat att fuska lite (om volymen ska öka) eller ska man inte tänja på tekniken?*flex*

isato
2007-02-01, 14:21
tänja på tekniken kan man väll så länge man inte riskerar att skada sig i sitt utförande

Rudis
2007-02-01, 14:24
Hur ofta ser man inte stora muskulösa killar på gymmet köra t.e.x. hantelcurl, med hjälp utav hela kroppen. Alltså där man står upp och slänger/häver upp vikten och svajar fram med hela kroppen för att orka lyfta den tunga vikten. Eller när någon lyfter en skivstångcurl med lite för tunga vikter, så att istället för att armbågarna är intill kroppen vinklar de sig utåt för att hjälpa upp vikten. Exempeln är många..

Anledningen att jag frågar är att jag har svårt att öka i volym och kg på just armar (både triceps och biceps) fast å andra sidan är jag ytterst noga med tekniken. Skulle kunna slänga på mer vikt, men som sagt, då brister tekniken och man fuskar. Är det accepterat att fuska lite (om volymen ska öka) eller ska man inte tänja på tekniken?*flex*



Gör det, men bara om ingen ser dig !! Helst ska du vara själv på gymmet !! *kissass*


Gör så här, Testa och se hur det funkar för dig *flex*

Gpajpen
2007-02-01, 14:24
jag röstar för en medelväg.

Raggis
2007-02-01, 14:25
Varför "måste" viktvolymen öka? Inte värt att fuska, bara för att det ska se bättre ut. Träna i din egen takt.

Rudis
2007-02-01, 14:29
Varför "måste" viktvolymen öka? Inte värt att fuska, bara för att det ska se bättre ut. Träna i din egen takt.


Det är väl muskelvolymen som han har svårt att få upp, som jag förstod det iaf. Då kan det vara värt att byta träningsform litegranna och se hur resultaten blir...

Raggis
2007-02-01, 14:30
Det är väl muskelvolymen som han har svårt att få upp, som jag förstod det iaf. Då kan det vara värt att byta träningsform litegranna och se hur resultaten blir...

Du menar övningar? För fuska hjälper knappast.

FreCKo
2007-02-01, 14:30
Hur tränar du armar? Vilka övningar, antal reps och sets osv?

isato
2007-02-01, 14:34
Du menar övningar? För fuska hjälper knappast.

tyngre vikter hur som helst och varför skulle inte det hjälpa?

knazcandy
2007-02-01, 14:35
Det är väl muskelvolymen som han har svårt att få upp, som jag förstod det iaf. Då kan det vara värt att byta träningsform litegranna och se hur resultaten blir...

Jag är en hon :em: men som sagt, jag vill att mina armar ska bli grovare, mer muskulösa helt enkelt. Det går väldigt trögt med det, är därför undrar jag om man nu kan tänja på tekniken (utan att skada kroppen) för att nå detta mål. Det jag funderar på är ju huruvida viktig tekniken är i utförandet.

krima
2007-02-01, 14:37
Hur ofta ser man inte stora muskulösa killar på gymmet köra t.e.x. hantelcurl, med hjälp utav hela kroppen. Alltså där man står upp och slänger/häver upp vikten och svajar fram med hela kroppen för att orka lyfta den tunga vikten. Eller när någon lyfter en skivstångcurl med lite för tunga vikter, så att istället för att armbågarna är intill kroppen vinklar de sig utåt för att hjälpa upp vikten. Exempeln är många..

Anledningen att jag frågar är att jag har svårt att öka i volym och kg på just armar (både triceps och biceps) fast å andra sidan är jag ytterst noga med tekniken. Skulle kunna slänga på mer vikt, men som sagt, då brister tekniken och man fuskar. Är det accepterat att fuska lite (om volymen ska öka) eller ska man inte tänja på tekniken?*flex*

Jag tycker det är helt ok att köra ett eller två set med högre vikt och bristfällig teknik. Om du stirrar dig blind på utförande och teknik så blir det svårare att öka belastningen. Om du kan köra 10 repetitioner med en viss belastning och bra teknik så är det antagligen dags att höja även om det innebär sämre utförande. Annars kommer din träning att stagnera.

Edit: Självklart får det inte gå så långt att du utsätter dig för skaderisk. I vissa övningar är tekniken jätteviktig t.ex. i benböj.

knazcandy
2007-02-01, 14:39
Hur tränar du armar? Vilka övningar, antal reps och sets osv?

Jag kör just nu stångscurl och sittande hantelcurl för biceps, ibland slänger jag in koncentrationscurl (då endast 2 set av denna övning) i programmet om tid finnes. 4 set (varav ett uppvärming) med 8-10 reps
Triceps får smaka på pushdown, frenchpress (stång) och kickback samma set och reps som biceps.
Kanske är det så enkelt att jag behöver en träningspartner som piskar mig lite..

Raggis
2007-02-01, 14:40
tyngre vikter hur som helst och varför skulle inte det hjälpa?

För att du slänger och har dig när du överbelastar, t.ex. i hantelcurls. Om du vanligtvis kör på 20 kg, och utför rörelsen rätt. Men, sen får du för dig att öka till 22 kg, fastän det nästan är på gränsen till att du klarar t.ex. 4 reps med 20 kg. Så upplever jag det iallafall. Om jag tränar på en för hög vikt, så fuskar jag omedvetet, och då tar det automatiskt mindre på dom musklerna som övningen är lämpad för.

sleep is the enemy
2007-02-01, 14:43
För att du slänger och har dig när du överbelastar, t.ex. i hantelcurls. Om du vanligtvis kör på 20 kg, och utför rörelsen rätt. Men, sen får du för dig att öka till 22 kg, fastän det nästan är på gränsen till att du klarar t.ex. 4 reps med 20 kg. Så upplever jag det iallafall. Om jag tränar på en för hög vikt, så fuskar jag omedvetet, och då tar det automatiskt mindre på dom musklerna som övningen är lämpad för.

Överbelastning bygger...

Raggis
2007-02-01, 14:46
Överbelastning bygger...

Tänkte mer på om du knappt orkar 1-2 reps på den vikten du kör :P Men, sen när du utför övningen fel (fuskar), så kanske du klarar av 5-6 reps.

knazcandy
2007-02-01, 14:48
För att du slänger och har dig när du överbelastar, t.ex. i hantelcurls. Om du vanligtvis kör på 20 kg, och utför rörelsen rätt. Men, sen får du för dig att öka till 22 kg, fastän det nästan är på gränsen till att du klarar t.ex. 4 reps med 20 kg. Så upplever jag det iallafall. Om jag tränar på en för hög vikt, så fuskar jag omedvetet, och då tar det automatiskt mindre på dom musklerna som övningen är lämpad för.

Det är så jag tänker också, kanske är det så att i själva verket får inte den tänkta muskeln jobba mer (om man ökar vikten och fuskar lite), utan helt enkelt andra muskler som tar vid istället.

sleep is the enemy
2007-02-01, 14:50
Tänkte mer på om du knappt orkar 1-2 reps på den vikten du kör :P Men, sen när du utför övningen fel (fuskar), så kanske du klarar av 5-6 reps.

tja, ja tycker de kan va okej å fuska ibland (självklart till en viss gräns). Om ja står stilla på en vikt ett tag kan ja lägga på mer vikt ändå, fuska lite halvt å vänja kroppen vid den nya belastningen. Nästa gång kanske ja sänker tillbaks till den vikt ja hade innan, som då kan kännas lättare. När man går fram å tillbaks så ett tag tycker ja till slut man känner sig stark nog att klara "riktiga" set på den tyngre vikten...

Raggis
2007-02-01, 14:56
tja, ja tycker de kan va okej å fuska ibland (självklart till en viss gräns). Om ja står stilla på en vikt ett tag kan ja lägga på mer vikt ändå, fuska lite halvt å vänja kroppen vid den nya belastningen. Nästa gång kanske ja sänker tillbaks till den vikt ja hade innan, som då kan kännas lättare. När man går fram å tillbaks så ett tag tycker ja till slut man känner sig stark nog att klara "riktiga" set på den tyngre vikten...

Det är väl helt individuellt. Jag ökar ändå, utan att behöva "fuska" mig fram.

Corpobal
2007-02-01, 15:30
Jag kör just nu stångscurl och sittande hantelcurl för biceps, ibland slänger jag in koncentrationscurl (då endast 2 set av denna övning) i programmet om tid finnes. 4 set (varav ett uppvärming) med 8-10 reps
Triceps får smaka på pushdown, frenchpress (stång) och kickback samma set och reps som biceps.


Att fuska kontrollerat i bicepscurl är en vedertagen metod för att bli starkare, dvs använda viss "sving" för att komma förbi svagaste delen av rörelsen. Så länge man inte böjer ryggen eller övriga kroppsdelar på ett ofördelaktigt sätt så finns det ingen stor skaderisk. Full rörelsebana även vid tunga vikter givetvis!

Mitt tips om du vill bli starkare i triceps är att lägga av med kickbacks och köra exempelvis smal bänkpress istället. Samt att pröva en tyngre vikt och mindre antal repetitioner.

major Pectoralis
2007-02-01, 15:40
Mitt svar från tidigare tråd:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2041270&postcount=20

och som mr. Allan brukar skriva: ät mer och gå upp i vikt för större armar.

Arnoldski
2007-02-01, 15:41
Man kan fuska på olika sätt -bra och dåliga (-:

Min uppfattning är att man absolut kan tänja på gränserna en tid, men då sliter det mer och man bör byta efter kanske 5-6 veckor till mer strikta reps ett tag.

Exempel på bra "fusk" om man vill pressa sig:
*Svinga upp bicepscurlen, men köra strikt som tusan i nedåtfasen.
*Hjälpa till med kroppen och häva sig bakåt i latsdraget, men se då för tusans till att du går upp till strikt ställning innan du släpper tillbaka (annars kan man köra rodd istället)

Exempel på dåliga fusk:
*Kränga upp militärpress med att skjuva axelpartiet = stor skaderisk
*Släppa på svanken och böja ryggen i marklyft
*Alla övningar då man fuskar även i den negativa fasen

-detta är förståss mina ödmjuka åsikter.., (-:

L-Sami
2007-02-01, 15:58
Ja, men kolla på Robbans videoklipp här på kolozzeum, tunn är han inte trots att han kör med sin egen teknik i vissa övningar. Teknik som inte är tagen ur S.A.F.E regelbok direkt. Så länge man inte skadar sig , så kan det inte vara så dåligt att fuska lite.

Arf Pingvin
2007-02-01, 16:05
Det är så jag tänker också, kanske är det så att i själva verket får inte den tänkta muskeln jobba mer (om man ökar vikten och fuskar lite), utan helt enkelt andra muskler som tar vid istället.

Det är bara en basövning om man fuskar lite. Perfekt att andra muskler kopplas in, mer massa!

Axmode
2007-02-01, 16:57
Klart man kan fuska träna lite. Kolla bara på robbans ötföranden så kommer ni förstå. Galet värre*flex*

knazcandy
2007-02-01, 17:25
Klart man kan fuska träna lite. Kolla bara på robbans ötföranden så kommer ni förstå. Galet värre*flex*

KOllade in Robbans filmer, det är onekligen sådant "fusk" jag snackar om, om man nu kan kalla det för fusk när det ger sådana resultat ;)
Oki, ska iväg till gymmet sen och köra rygg och biceps, nu ska det fläskas på med vikter.

rolf
2007-02-01, 20:07
Kontrollerad cheat brukar man ju tala om. Att stå helt spikrak och stilla när man t.ex. curlar är ju bara onaturligt. Lite rörelse måste man ju ha.

ligne
2007-02-01, 20:17
Eller när någon lyfter en skivstångcurl med lite för tunga vikter, så att istället för att armbågarna är intill kroppen vinklar de sig utåt för att hjälpa upp vikten.

vem har sagt att man "måste" ha armbågarna intill kroppen?
det går lika bra, kanske till och med bättre, att hålla ett bredare grepp och ha armbågarna en bit ifrån kroppen. :cool:

Totte på slottet
2007-02-02, 22:07
Du säger att du har sett stora muskulösa killar stå och svinga säger du... Det kanske är därför de är stora? ;)

Rudis
2007-02-02, 22:10
Ja, men kolla på Robbans videoklipp här på kolozzeum, tunn är han inte trots att han kör med sin egen teknik i vissa övningar. Teknik som inte är tagen ur S.A.F.E regelbok direkt. Så länge man inte skadar sig , så kan det inte vara så dåligt att fuska lite.


Ja, Robban är ju verkligen ett levande exempel mot alla som hellre mördar än att fuska lite i en bicep-curl .. *flex*

knazcandy
2007-02-02, 22:14
Du säger att du har sett stora muskulösa killar stå och svinga säger du... Det kanske är därför de är stora? ;)

Kan ju finnas andra anledningar till att de är stora också, det kan ju fuskas på många olika sätt.

Piranha
2007-02-02, 22:17
Jag säger såhär.

Man håller alltid tekniken, men om det med fusk går att få upp ett reps till är det grönt.

Detta betyder då inte att det är okej att fuska ifrån rep 1.

Baan
2007-02-02, 22:21
Klart du kan testa släppa lite på tekniken och helt enkelt känna dig fram. För stelt utförande och "för strikt" tror jag inte är bra heller. Lite övergeneralisering som inte är 100% bra men skitsamma.

Hades
2007-02-02, 22:36
Tja, man måste ju få lite fart på vikterna. Om man kör för strikt blir det inte särskilt explosivt och då förlorar man nog mycket träningseffekt. Explosivt och med bra teknik, tycker jag man ska köra.

ArnoldOnLehmä
2007-02-02, 22:56
Piranha har helt rätt. I övningar som tex stångcurl så kör du med en vikt som du vet att du klarar 5 strikta med, när du gjort dem fem så tar du lite hjälp med ben och rygg så du orkar 1-3 reps till. Resultatet blir 5+1-3halvor istället för bara 5 strikta om du slutat där. Men så här ska man såklart bara göra med snälla övningar som stångcurl. inte benböj och marklyft

Enheim
2007-02-03, 16:36
Överbelastning bygger...

Jag håller med, läste någon stans att fusk är bra, eftersom det gör att du överbelastar. Och det är när du överbelastar som du bygger muskler. (Bryter ner fibrer, som överkompenseras i uppbyggnaden). :thumbup:
Så fusk e helt klart bra för att bygga, se bara till att det inte skadar kroppen.

lungan
2007-02-04, 01:02
Har ingen erfaranhet egentligen men känns bara som att man använder andra muskler om man börjar fuska allt för mycket, i tex skivstångscurl om man svingar
så inbillar jag mig att det blir ryggen som gör lyftet medans "armbågen" inte varit i rörelse

varland
2007-02-04, 04:19
jag brukar börja strikt de första set:en, sedan bli ostriktare och ostriktare. De sista set:en går fan inte ens upp utan passning utan att någon blåser lite på vikten. (Alla negativa görs i 5-10 sek sänkning dock, skiten måste upp fort och ner saaaaaaaakta).

Jag kör som den krävs för att få upp vikten helt enkelt, och för mig funkar det, armarna växer och vikterna ökar, trots skadade handleder.

cammen
2007-02-04, 10:38
Jag kör just nu stångscurl och sittande hantelcurl för biceps, ibland slänger jag in koncentrationscurl (då endast 2 set av denna övning) i programmet om tid finnes. 4 set (varav ett uppvärming) med 8-10 reps
Triceps får smaka på pushdown, frenchpress (stång) och kickback samma set och reps som biceps.
Kanske är det så enkelt att jag behöver en träningspartner som piskar mig lite..

Testa lite nya övningar typ stångcurl, ez-curl(smalt/brett grepp) och sen kanske lite hammercurl? För triceps kan du köra smalbänkpress, liggande tricepspress och avsluta med någon variation av push-downs