handdator

Visa fullständig version : Antalet mål vid deff och vad man tappar!


AJO
2007-02-01, 13:58
Antalet mål vid viktnedgång spelar ju ingen roll om man ser till hur mycket man går ner i vikt!


Men blir det någon skillnad i vad man tappar. Tappar man något mindre fett än protein om man tex äter 2 mål om dagen, jämfört med om man skulle ätit maten uppdelat på fler mål.

Eddie Vedder
2007-02-01, 14:04
Antalet mål vid viktnedgång spelar ju ingen roll om man ser till hur mycket man går ner i vikt!


Men blir det någon skillnad i vad man tappar. Tappar man något mindre fett än protein om man tex äter 2 mål om dagen, jämfört med om man skulle ätit maten uppdelat på fler mål.

Vid samma proteinmängd lär du i stort sett ligga på samma proteinbalans. 60 gram protein vid ett och samma mål kommer nog inte göra nån skillnad jämört med 20 gram uppdelat på tre mindre måltider eftersom kroppen utsöndrar proteinet långsamt och successivt. Har inte koll på hur många gram protein kroppen kan utsöndra i timmen dock, men de har nämnts ett flertal ggr på forumet så om du söker kan du nog hitta svaret.
Sen hur de där kommer funka sett till proteinsyntesen om du tränar hårt vet jag inte. De e ju skillnad när man snackar näringstajming efter träning.

styler88
2007-02-01, 14:07
Är det inte så att fler måltider höjer ämnesomsättningen och det bidrar till mer fett förbränning?

Gpajpen
2007-02-01, 14:10
Är det inte så att fler måltider höjer ämnesomsättningen och det bidrar till mer fett förbränning?

Nej.

Raggis
2007-02-01, 14:15
Det enda jag kan komma på, är att små måltider - relativt ofta - förhindrar blodsockerfall. Blodsockerfall gör ofta en trött.

Är dock vad jag tror ^^ Inte helt säker.

Thimmy
2007-02-01, 14:25
Nej.

Inte? For ett ar sen trodde folk till 100% pa att amnesomsattningen okar om man ater ofta och att detta okar fettforbranningen. Men det kanske har andrat sig sedan dess? Nar hande det?

King Grub
2007-02-01, 15:13
Inte? For ett ar sen trodde folk till 100% pa att amnesomsattningen okar om man ater ofta och att detta okar fettforbranningen. Men det kanske har andrat sig sedan dess? Nar hande det?

Det har inte ändrat sig eftersom det inte har varit så. Vad folk tror är irrelevant. ;)

pragmatist
2007-02-01, 15:22
Troligen beror föreställningen att ämnesomsättningen blir högre om man äter ofta på att människor felbedömer energiinnehållet i stora måltider. Studier tyder på att människor felbedömer energin i stora måltider med upp till 40%, men har mycket lättare att bedöma små måltiders energimängd. Alltså är det troligt att folk som rapporterar större viktminskning med många små måltider helt enkelt äter mindre energi än de som äter få men stora.

Fartman
2007-02-01, 18:16
Det enda jag kan komma på, är att små måltider - relativt ofta - förhindrar blodsockerfall. Blodsockerfall gör ofta en trött.

Är dock vad jag tror ^^ Inte helt säker.

Om inte annat så upplever jag att man inte blir lika hungrig av flera mindre mål tätt inpå varandra än om man låter det gå kanske 5h mellan måltiderna även om de är större portioner.

ramagoen
2007-02-01, 20:25
Det enda jag kan komma på, är att små måltider - relativt ofta - förhindrar blodsockerfall. Blodsockerfall gör ofta en trött.

Är dock vad jag tror ^^ Inte helt säker.

Kolhydrater/fett torde utsöndras långsammare om man äter en stor måltid.

En vanlig måltid tar väl runt 5 timmar bara för att lämna magsäcken?