handdator

Visa fullständig version : DC + dåliga resultat?


Halldin
2007-02-01, 11:56
Har kollat in DC-konceptet lite, och jag har bara sett positiva kommentarer om det från dom som har kört det.

Därför undrar jag om någon här har följt DC, och inte varit nöjd, och varför?

norsk_gadd
2007-02-01, 12:22
Har kollat in DC-konceptet lite, och jag har bara sett positiva kommentarer om det från dom som har kört det.

Därför undrar jag om någon här har följt DC, och inte varit nöjd, och varför?

Jag, helt klart. Jag fick otroliga resultat men du måste verkligen se till att du slänger in viloperioder. DC funkar men är inte gjort för vanliga dödliga utan för grabbar med riktigt bra gener som återhämtar sig efter sånna monsterpass.

Wirre
2007-02-01, 12:47
var hittar man info ang DC ?

Stab
2007-02-01, 14:21
Sök på kolo, någon "biFFson" eller nått översatte DC programmet. Förövrigt så vad jag har förstått det kan man skippa extreme stretching och dra ner lite på det då det blir för hårt för dom flesta om man inte trycker.

Jay-Z
2007-02-01, 14:25
Dante rekommenderar väl en cruising period efter 6 veckor eller liknande. Den rekommendationen håller nog inte för de som inte har handen i godispåsen. Återhämtningsmässigt. Annars är DC vettigt.

jwzrd
2007-02-01, 14:33
Dante rekommenderar väl en cruising period efter 6 veckor eller liknande. Den rekommendationen håller nog inte för de som inte har handen i godispåsen. Återhämtningsmässigt. Annars är DC vettigt.

Vadå håller inte? För rena atleter är cruising-perioden exakt det du behöver för att inte bränna alla proppar. Stab har en god poäng där han säger att en ren atlet även behöver sänka "insatsen" en del för att få något ur programmet (och jag vill tillägga: till en början för de som är vana vid ett genomsnittligt kolo-helkroppsfikaprogram eller bodybuilding-en-kroppsdel-per-pass-handväske-program).

Min syn på programmet är att det innehåller många grundidéer som jag själv också tror är effektiva. Man bör, tycker jag, köra rest-pause-metoden så som han föreslår den, dvs, inte rest-pause i någon egentlig mening utan verkligen tre set med kort vila (kring 30 sekunder). Vad man, som jag tycker igen, inte bör göra är att sega/krysta upp en sista repetition med hela kroppen eller köra till failure. Däremot är det en mycket bra ide att verkligen försöka spöa sina tidigare resultat hela tiden under en period (efter vilken man kommer att vara rejält sliten) för att sedan gå över i ett par veckor - och verkligen se till att det blir ett par veckor, 3-4 tror jag nog iallafall - där man sänker belastningarna 20-30% och stannar längre ifrån failure än vanligt. Detta för att få kroppen att göra de gains man lade grunden till i perioden före. Detta är, tycker jag, bättre än att vila helt från gymmet.

Jay-Z
2007-02-01, 14:43
Vadå håller inte?


Jag anser att cruisingperioden bör komma tidigare.

jwzrd
2007-02-01, 14:50
Jag anser att cruisingperioden bör komma tidigare.

Ah, det är en annan femma.

Jay-Z
2007-02-01, 14:53
Ah, det är en annan femma.


Jo. :)

Var ju en aning slarvigt formulerat av mig som gjorde att det kunde misstolkas, men 3-4 veckor, som du skriver, känns mer rimligt. Särskilt för dem som är lite mer "avancerade" atleter där träning tilll failure kanske sliter ännu hårdare, dvs man är "duktigare" på att verkligen gå till failure.

jwzrd
2007-02-01, 14:58
Jo. :)

Var ju en aning slarvigt formulerat av mig som gjorde att det kunde misstolkas, men 3-4 veckor, som du skriver, känns mer rimligt. Särskilt för dem som är lite mer "avancerade" atleter där träning tilll failure kanske sliter ännu hårdare, dvs man är "duktigare" på att verkligen gå till failure.

3-4 veckor av återhämtande träning alltså. Men jag tycker man bör ligga på en nivå man kan hålla i 4-6 veckor. Annars är frågan om man inte hamrar sig för hårt för att "hinna" göra några framsteg. Det är trots allt träning och inte egenadministrerad misshandel.

Jay-Z
2007-02-01, 15:12
3-4 veckor av återhämtande träning alltså.


Läsa och skriva är inte min starka sida idag. :smash:

Halldin
2007-02-02, 12:41
Värdefulla inlägg ifall man tänker testa. :thumbup:

Mer bud?