handdator

Visa fullständig version : Egen lägenhet!


Toxic
2007-02-01, 11:08
Har precis fått nycklarna till min första egna lya...
Vad behöver jag har handlat det mesta tycker jag men alltid missat nått...
Help me!*gah!*

HerrArne
2007-02-01, 11:10
Toapapper. Det är (i stort sett) det enda du får problem att springa å köpa vid behov...

Ganymedes
2007-02-01, 11:12
Om man utgår ifrån att du redan fixat möbler och tv/stereo/dator så är följande rätt bra: micro, dammsugare, bestick, tallrikar, glas, kaffebryggare, grytor och hantlar. :)

Shakemynuts
2007-02-01, 11:13
Finns hur mycket skit som helst att inhandla.
Fyll kylen och se till att ha basic saker som bestick och andra köksredskap.
Toapapper som sas ovan!!!
Sen är lättast att köpa sakerna efter behov när du märker att du behöver det.

Men rengöringsgrejer är trevligt, tvättmedel osv.

Toxic
2007-02-01, 11:19
Om man utgår ifrån att du redan fixat möbler och tv/stereo/dator så är följande rätt bra: micro, dammsugare, bestick, tallrikar, glas, kaffebryggare, grytor och hantlar. :)

Har mesta möblerna...
Tv ska hämtas på lördag
Hemma bio från elgiganten ska inhandlas
Dator ja Stationär och bärbar
Micro ska hämtas i helgen, bestick, kaffe bryggare, div glas finns här
Ska till ikea en sväng o köpa servis idag + golv till sovrummet
Har Handdukar täcken kuddar extra filt... mensjälva inflytten sker inte förens i nästa vecka... ska lägga golv och ta dit lite små prylar nu i helgen... målar om + tapeter nästa vecka...:hbang:

Cilia
2007-02-01, 11:24
Grattis

köp så lite som möjligt och bo in dig.
Först efter ett tag så märker du vad du verkligen behöver och vad du vill ha.
Dom flesta av oss har alldeles för mycket saker som vi inte använder.

Hitta din stil och det tar tid.

Me_Myself
2007-02-01, 11:26
Lampor är ju rätt basic så du ser någonting.

Nilsjohan
2007-02-01, 11:28
Finns det inte "flytta-hemifrån-lådor" på ikea, basic prylar till köket och något mera.

delta_mats
2007-02-01, 11:35
Dammsugare.

Lite verktyg är bra att ha också.

Snafu
2007-02-01, 11:42
Grattis

köp så lite som möjligt och bo in dig.
Först efter ett tag så märker du vad du verkligen behöver och vad du vill ha.
Dom flesta av oss har alldeles för mycket saker som vi inte använder.

Hitta din stil och det tar tid.


+1

Håller fullständigt med. Köp inte allt på samma gång (om det nu inte är så att dina föräldrar etc känner att de vill betala allt). Du kommer nog köpa en massa saker som du aldrig kommer använda om du bulk-shoppar direkt. Känn efter först, bo in dig som Cilia sade, och köp hellre efter behov när dessa uppstår.

Solros
2007-02-01, 11:50
Finns det inte "flytta-hemifrån-lådor" på ikea, basic prylar till köket och något mera.

Jo, ingen aning om kvaliten, men skönt att få allt i en låda kanske?
http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=15570&catalogId=10103&storeId=2&productId=32494&langId=-11&chosenPartNumber=60065946

G_lund
2007-02-01, 12:16
basic verktyg typ skruvmejslar i lite olika storlekar, en sax om du inte har det, är ganska störande när man inte får upp matförpackningar. :)

kaer
2007-02-01, 12:45
Rödvin, ha ALLTID en flaska hemma, man vet aldrig när man vill bjuda in ngn på ett glas ^^
(servera inte ifrån pappmuggar)

Om inte annat så börja fasa in nya lakan/handdukar, jävligt tråkigt att ha med hemmifrån.

Lövbiffen
2007-02-01, 12:51
Glöm inte dörrmattan! (ja jag är seriös)

David86
2007-02-01, 12:54
Grenuttag kan nog vara bra med tanke på att du införskaffar dig en del elektroniksaker.

SWETiger
2007-02-01, 13:00
Glöm inte sängkläder. Flyttar också in i min lya idag men får nöja mig med ett studentrum.

Mantus
2007-02-01, 13:30
Seriöst så kan man ALDRIG få för mångagrenuttag samt behändiga sladdbindare. Sedan har de även behändiga verktygslådor på Clas Ohlsson med hammare och mattkniv mm. Behändigt och tillräckligt iaf för oss som inte är snickare till yrket och har lägenhet. Väckarklocka och mobilladdare är rätt essentiellt at ha i en märkt låda så at du lätt kan hitta dem när du packar upp. Glöm inte heller diskborstar, tvättsvampar och disktrasor. + en halv miljon saker, jag åkte i princip skytteltrafik till Coop och IKEA första månaden.:)

Tjuckot
2007-02-01, 13:38
konservöppnare, osthyvel, smörar gör du med osthyveln så smörkniv är överflödigt. Gardiner, duschdraperi.

s_himself
2007-02-01, 13:39
en HILTI behöver du ha och plugg. Jag lovar!

myggan
2007-02-01, 13:55
mopp, såpa, trasor, tvättmedel, diskmedel, vaskpropp, växter, dörrmatta, skafferisaker, kryddor etc..
första handlingen är fan inte rolig :(

s_himself
2007-02-01, 14:01
mopp, såpa, trasor, tvättmedel, diskmedel, vaskpropp, växter, dörrmatta, skafferisaker, kryddor etc..
första handlingen är fan inte rolig :(



Kryddor handlar man efter behov så blir det inte så dyrt. Även kött så räcker det med att man handlar det nödvändigaste. Man behöver inte köpa oxfilé och sådant i början. Och se till att handla på lidl och netto och andra lågprisbutiker.

myggan
2007-02-01, 14:25
Kryddor handlar man efter behov så blir det inte så dyrt. Även kött så räcker det med att man handlar det nödvändigaste. Man behöver inte köpa oxfilé och sådant i början. Och se till att handla på lidl och netto och andra lågprisbutiker.


tänkte mest på salt och peppar och det nödvändigaste så man i alla fall får ner det billiga köttet man köpt på lidl *whistle*

hatework
2007-02-01, 14:35
www.minhembio.com där kan du få inspiration, lägg gjärna ut bilder på din lägenhet när du är klar snart och har flyttat in :)

Toxic
2007-02-01, 15:22
Oj vilken respons!
Har precis langat upp golvet i lägenheten (ska ligga 48h i rumstemp före läggning)
Blir lite ikea hem över det hela faktiskt, åker o köper tapeter o färg på tisdag!
Dock ska servis inhandlas från duka då en kompis som jobbar på ikea förklarat att deras porslin ofta är undermåligt..

Toxic
2007-02-01, 15:22
www.minhembio.com där kan du få inspiration, lägg gjärna ut bilder på din lägenhet när du är klar snart och har flyttat in :)

Ovärt blir en billig modell...

Kaboffastar
2007-02-01, 15:40
Kom just hem från "riksbyggen" har också hämtat nycklarna till min första lgh idag.

Grattis till oss.

MasterChief
2007-02-01, 15:44
Fan vad mycket meningslösa tips det fanns här. En fet projektor (med nödvändiga tillbehör) samt ett konto på Pussytorrents är det enda som behövs när man är ungkarl.

Toxic
2007-02-01, 15:45
Fan vad mycket meningslösa tips det fanns här. En fet projektor (med nödvändiga tillbehör) samt ett konto på Pussytorrents är det enda som behövs när man är ungkarl.

Jag har flickvän?:smash: *whistle*

Mantus
2007-02-01, 15:51
Fan vad mycket meningslösa tips det fanns här. En fet projektor (med nödvändiga tillbehör) samt ett konto på Pussytorrents är det enda som behövs när man är ungkarl.

:laugh: :laugh:

666white
2007-02-01, 15:55
Det viktigaste
1. tandborste och tandkräm
2. dasspapper
3. tv
4. hemmabio
5. soffa
6. säng
7. en flickvän/pojkvän
8. inget mer.

eandersson
2007-02-01, 16:08
2 osthyvlar, en ligger oftast i disken.

Själv skrev jag på ett hyreskontrakt för bara några timmar sedan. Flytten blir av i April.

Lycka till!

Toxic
2007-02-02, 16:46
hehe trevligt trevligt :) ja osthyvlar låter bra!:D

rono
2007-02-02, 16:52
Så jävla mycket bestick och porslin du kan få in i skåpen!
För du kommer inte att diska förrens sista gaffeln är använd ;)

GymTT
2007-02-02, 17:00
Inflyttningsfest ikväll torgny?

Diana
2007-02-02, 17:01
Mmmmm den här tråden väcken saftigt nostalgiska minnen.. =) Grattis

Håll :krampus dej :krampus borta :krampus från :krampus IKEA :krampus

Garnax
2007-02-02, 17:59
Har man en säng att ligga i och toapapper så är vasselin och en kobratelefon
allt man behöver för att kunna leva i egen lägenhet. Tjejen kommer du göra dig av med när du testat telefonen iaf

Toxic
2007-02-05, 01:56
Aja hunnit få igång internet i nya lägenheten nu iaf... lägger golv imorgon då det inte blev av i helgen... ska köpa lite smått o gått på tisdag så som färg och lite mer tapet på tisdag, förhoppningsvis har jag råd att göra klart golven i slutet av mars...:D
Slängt in lite små prylar i skåpen också ska handla lite basic stoff som kaffefilter+kaffe, socker, pasta, ris ja sånt där som håller ett tag...*whistle*
Edit: Bilder kommer imorgon !

PowPow
2007-02-05, 02:12
Rödvin, ha ALLTID en flaska hemma, man vet aldrig när man vill bjuda in ngn på ett glas ^^
(servera inte ifrån pappmuggar)


+enmiljon!

Jag vet inte hur många gånger jag varit en vinflaska kort. Senast igår. Jag ska härmed följa ditt råd och alltid ha minst en flaska hemma!

Mantus
2007-02-05, 02:18
+enmiljon!

Jag vet inte hur många gånger jag varit en vinflaska kort. Senast igår. Jag ska härmed följa ditt råd och alltid ha minst en flaska hemma!

Du kunde kutat in till mig, ett Pm och en snabb spurt var allt som behövdes, jag har alltid en flaska hemma. För rätt pris hade jag sålt den till dig:devil: .

PowPow
2007-02-05, 02:24
Du kunde kutat in till mig, ett Pm och en snabb spurt var allt som behövdes, jag har alltid en flaska hemma. För rätt pris hade jag sålt den till dig:devil: .

GAH! Säger du det nu!?
Vart fanken bor du förresten? Du har nog sagt det, men jag har glömt.
Det var nära i alla fall.

Mantus
2007-02-05, 02:27
GAH! Säger du det nu!?
Vart fanken bor du förresten? Du har nog sagt det, men jag har glömt.
Det var nära i alla fall.

Ett stenkast ifrån. JAg bor alldeles intill ICA. På Banergatan 16, hyreshuset med stor gräsmatta med en gran som är fullproppad med julgransbelysning. Gräsmattan vätter mot vägen som du säkert går för att komma till ICA(om du ens handlar där, jag har inte sett dig där).

PowPow
2007-02-05, 02:29
Ett stenkast ifrån. JAg bor alldeles intill ICA. På Banergatan 16, hyreshuset med stor gräsmatta med en gran som är fullproppad med julgransbelysning. Gräsmattan vätter mot vägen som du säkert går för att komma till ICA(om du ens handlar där, jag har inte sett dig där).

Ah ok, då vet jag!
Ica handlar jag tyvärr alltid på. Det är jag som köper upp all deras budgetsnus, lättkesella och lättmjölk ju (ok, inte all kanske)!

Mantus
2007-02-05, 02:34
Ah ok, då vet jag!
Ica handlar jag tyvärr alltid på. Det är jag som köper upp all deras budgetsnus, lättkesella och lättmjölk ju (ok, inte all kanske)!

Konstigt att jag inte sett dig. Tycker själv att jag spenderar alldeles för mycket tid i den förbannade butiken. Det är jag som köper upp all deras minimjölk och ärtsoppa btw.
Tänker faktiskt ta bilen och åka och storhandla, jag är i valet och kvalet, antingen Coop och Netto eller ICA och Lidl, vilket skall jag välja?*gah!* .

PowPow
2007-02-05, 02:42
Konstigt att jag inte sett dig. Tycker själv att jag spenderar alldeles för mycket tid i den förbannade butiken. Det är jag som köper upp all deras minimjölk och ärtsoppa btw.
Tänker faktiskt ta bilen och åka och storhandla, jag är i valet och kvalet, antingen Coop och Netto eller ICA och Lidl, vilket skall jag välja?*gah!* .

Är inte Willys att föredra?
Tycker deras grejer slår lidls och nettos för det mesta. Och coop är ju inte ens billigt. Inte i Malmö iaf.

Mantus
2007-02-05, 02:46
Är inte Willys att föredra?
Tycker deras grejer slår lidls och nettos för det mesta. Och coop är ju inte ens billigt. Inte i Malmö iaf.

Det kan stämma, Willys finns ju faktiskt på vägen till netto så det kanske blir Willys,netto och Coop om jag har lust. Coop nästan enbart för att man kan tjuvläsa alla tidningar utan att personalen märker. I´m evil you know:devil:

PowPow
2007-02-05, 02:48
Det kan stämma, Willys finns ju faktiskt på vägen till netto så det kanske blir Willys,netto och Coop om jag har lust. Coop nästan enbart för att man kan tjuvläsa alla tidningar utan att personalen märker. I´m evil you know:devil:

Sounds like a plan :thumbup:

tossefar
2007-02-05, 05:46
Blommor är av någon anledning livsviktigt har jag märkt, annars får man aldrig ligga. Jäkla stil.

Ett par paket nudlar som nödmat.
En verktygslåda från ikea á 29 kr.
Diskställ!

Vart flyttar du?

hahavaffan
2007-02-05, 05:52
Det viktigaste
1. tandborste och tandkräm
2. dasspapper
3. tv
4. hemmabio
5. soffa
6. säng
7. en flickvän/pojkvän
8. inget mer.Du glomde det kanske viktigaste: En dator! Vem har rad att kopa alla filmer, eller talamod att vanta pa nya, som man vill se?

Det viktigaste:
1. Sang - [www.ikea.se]
2. Dator - [www.datorbutiken.se]
3. Tv / stor datorskarm - [www.pricerunner.se]
4. Toalettartiklar - [ICA eller Ikea kanske?]
5. Connection @ Teh interwebb - [www.telia.se / www.bredband.com]
6. En kyl - [www.siba.se]
7. Stereo - [www.hembiobutiken.se (http://www.hembiobutiken.se/) / www.hifiklubben.se]


Lycka till :Virro

Jishuku
2007-02-05, 06:11
En frys är guld värd, så man kan köpa hem lite större mängder mat. Så har du inte det redan: skaffa! Jag använder min som tv-bänk också då min lya inte är så stor. (en sån med en dörr man öppnar alltså, inte lucka. Åsså tv'n ovanpå.)

Toxic
2007-02-05, 22:45
Blommor är av någon anledning livsviktigt har jag märkt, annars får man aldrig ligga. Jäkla stil.

Ett par paket nudlar som nödmat.
En verktygslåda från ikea á 29 kr.
Diskställ!

Vart flyttar du?

Pettersberg:em:

:D

tossefar
2007-02-06, 05:01
Var ligger Pettersberg? Är det ut mot Råby? Då får du hålla hårt i cykeln ;)

Toxic
2007-02-06, 13:57
njae inte direkt...
Efter djäkneberget kommer jacobsberg sen pettersberg men det är rätt ghetto ändå..:P
Men nu ska jag åka o handla på ÖB :D

Toxic
2007-02-06, 22:21
Golvet comming along!http://tony.civilpolis.se/06022007.jpg

Badrummet:http://tony.civilpolis.se/06022007(003).jpg

Mina föredetta golvlister...http://tony.civilpolis.se/06022007(002).jpg