handdator

Visa fullständig version : Få ut det mesta av skivstångsshrugs


Depzon
2007-02-01, 03:53
Jag har lite svårt för att bestämma mig hur jag ska göra då jag kör skivstångsshrugs för trapezius. Jag kan göra en 6:a på ca 75-80 kg med fin rörelselängd. Men å andra sidan en 6:a på 110 kg med inte fullt så lång rörelselängd. Hittills har jag resonerat så att den stora viktskillnaden kanske är skäl nog att offra rörelse. Men det kanske ändå är bäst att se till att rörelsen blir jättebra? För jag tycker sällan jag känner något särskilt i trapsen efter att jag tränat dem. Har svårt att veta hur det är "meningen att de ska se ut" om man har lyckats träna dem bra. Har varken tyckt de varit särskilt små eller särskilt stora.
Det känns som att jag bara kör på i blindo, kör en 6:a på 110, kändes bra, kör en 6:a på 112,5, kändes precis likadant, 6:a på 115, ingen större skillnad där. Tar i så mycket det känns som att jag kan, men kan ändå öka vikten lite till nästa set. Så ska det ju inte vara. Vill känna att jag gör rätt och att jag kör slut på trapsen! Bör jag satsa fullt ut på höjd?

schabo-labo
2007-02-01, 17:31
men kan ändå öka vikten lite till nästa set. Så ska det ju inte vara.
Gissningsvis är du starkare än vad du tror. Öka vikten tills du får det motstånd du önksar få, dvs att du orkar göra det antal reps du har tänkt dig.

Sniggel
2007-02-01, 17:59
Tycker också att man kan lägga på rätt mycket vikt, men man tappar i rörelse ju mer vikt man lägger på (sen kan man ju använda sig av cheating i mer eller mindre grad också, men det är en annan diskussion). Så frågan är hur man ska kompromissa. Själv hade jag nog kört så mycket vikt som möjligt utan att ROM tappar allt för mycket.

Sheogorath
2007-02-01, 18:06
Det enda sättet att veta om du blir starkare i en övning är att jämföra sina set under identiska förhållanden. Hitta ett sätt att kolla din rang-of-motion (ROM) och öka bara när du kan göra rätt antal reps i rätt antal set. Precis som i bänkpress eller vad som helst. Det finns sätt att kontrollera ROM i alla övningar. Man får vara lite finurlig bara. Kör du den i smith kanske stången ska passera en viss stoppinne för att en repetition ska vara godkänd, eller vad som helst. Det är bara att experimentera.

L-Sami
2007-02-01, 18:22
Om dina traps växer så har du gjort det bra och rätt.

Sheogorath
2007-02-01, 18:23
Om dina traps växer så har du gjort det bra och rätt.

Finns väl iofs inget som säger att det är korrekta shrugs som gjort att hans traps växt, eller hur?

Zakath
2007-02-01, 18:33
Jag tycker inte att rörelseläng i shrugs är viktigt alls, finns det någonting man har nytta av att träna full rörelselängd för trapsen egentligen? Trapsen växer ju lika bra, om inte bättre med kort rörelselängd, dessutom får man starkare grepp och blir lite stabilare. :) FUll rörelselängd kan man köra under uppvärmningen isåfall, sen fortsätter man att höja tills man inte kan göra några reps alls.

Timme
2007-02-01, 19:03
Jag tror att så tung vikt som möjligt får dem att växa bäst. I fall du tycker att du får för kort rörelse bana så fuska upp axlarna! Trapsen växer rejält bra genom att bara hålla övertunga vikter i händerna! Rå tunga marklyft är allt ett par trapz behöver enligt mig :)

Timme
2007-02-01, 19:04
Jag tycker inte att rörelseläng i shrugs är viktigt alls, finns det någonting man har nytta av att träna full rörelselängd för trapsen egentligen? Trapsen växer ju lika bra, om inte bättre med kort rörelselängd, dessutom får man starkare grepp och blir lite stabilare. :) FUll rörelselängd kan man köra under uppvärmningen isåfall, sen fortsätter man att höja tills man inte kan göra några reps alls.

Där är bra shurgs tycker jag! Höj vikten tills du inte kan röra axlarna alls.

Sheogorath
2007-02-01, 19:09
...medan jag är mer inne på linjen: antingen kör jag holdbar, eller så kör jag shrugs. Det är möjligt att holdbar är minst lika "bra för trapsen" som shrugs, men har jag bestämt mig för att köra shrugs så är det shrugs jag ska göra. Inte holdbar.

ramagoen
2007-02-01, 19:46
Kan ju va rätt skadligt att stå å jucka med vikterna.

Själv kör jag strikt nu och drar mer med musklerna som jag tänkt dra med i alla övningar än att cheata upp vikten. Att ha axelont är inte kul bara för att kunna använda mer vikt. Eller för den delen ont i ryggen.

Zakath
2007-02-01, 19:59
...medan jag är mer inne på linjen: antingen kör jag holdbar, eller så kör jag shrugs. Det är möjligt att holdbar är minst lika "bra för trapsen" som shrugs, men har jag bestämt mig för att köra shrugs så är det shrugs jag ska göra. Inte holdbar.

Jag kombinerar shrugs med holdbar (ev. med hantlar istället), börja med shrugs och avsluta med holdbar.

Annars om man vill ha sjuk styrka i trapsen, kör enhandsmark med handtag, när jag var som starkast i den övningen kunde jag med enkelhet reppa shrugs på 110kg+ med en hand i taget. Vet dock inte hur det relaterar till vanliga skivstångs eller hantelshrugs.

Zakath
2007-02-01, 20:00
Kan ju va rätt skadligt att stå å jucka med vikterna.

Själv kör jag strikt nu och drar mer med musklerna som jag tänkt dra med i alla övningar än att cheata upp vikten. Att ha axelont är inte kul bara för att kunna använda mer vikt. Eller för den delen ont i ryggen.

Man behöver inte jucka med vikterna för att köra med kort rörelselängd.

pragmatist
2007-02-01, 21:37
För egen del tycker jag att vanliga shrugs är en helt värdelös övning. Däremot gillar jag Haney shrugs, power shrugs med hantlar eller drag till hakan med mycket brett grepp (man kommer bara halvvägs till hakan i praktiken, om man håller så brett som man ska). Testa någon av dem och se hur det funkar för dig!

Clyde
2007-02-01, 21:58
För egen del tycker jag att vanliga shrugs är en helt värdelös övning. Däremot gillar jag Haney shrugs, power shrugs med hantlar eller drag till hakan med mycket brett grepp (man kommer bara halvvägs till hakan i praktiken, om man håller så brett som man ska). Testa någon av dem och se hur det funkar för dig!

Samma här. Vanliga shrugs med helt utsträckta armar tycker jag inte ger så mkt. Shrugs är nog en övning som man får ut lite mer av med ett lösare utförande. Däremot tror jag inte på kortare rörelse som någon skrev, upp till öronen med axlarna!