handdator

Visa fullständig version : Radikal karriärsförändring - förvirringen är total


jontahontas
2007-01-31, 23:53
Hej! Innan allt tjafs börjar kan jag säga att det som kommer bli min fråga är; vart kan och bör jag vända mig/söka?

Nu är det snurr i skallen min. Jag har kommit att vilja "satsa" på det jag alltid gjort; teckna. Jag har inte annat än tecknat på fritiden så utbildningsstatus är på noll eller hur man nu ska säga. Lite trevande och tillvaron är väldigt osäker och öppen just nu.

Jag har hittils hållit på med blyerts, tuschpennor och sprayburkar och det jag vill lära mig är att teckna i dator samt använda olika grafiska program. Måleri med olja och alla andra färger de finns är jag sådär intresserad av att lära mig. Problemet som då dyker upp är att väldigt många bra skolor i Sverige försvinner från min intressekarta. Eller gör dom det? Jag vet inte hur valbart det är när man väl är inne?

Tankarna som går runt är;
Försöka ta mig in på tex Gärlesborgskolan och gå en 1-2 årig grundutbildning. Dörren därefter är solklart vidöppen för nya, andra vägar men nu är det åt hållet grafisk design och formgivning. Och då dyker frågan upp - vad finns det för bra skolor då? Finns det ens några i Sverige? Vilket land kan man leta sig genom? Tyskland - Berlin? Denna senare frågan är mindre aktuell men ändå värdefull för mig att få lite inblick i.

Allt detta är väldigt rörigt, jag vet. Men jag skulle verkligen uppskatta någon form av vägledning.

Jag har visserligen både mor, far och syster som alla gått konstfack och arbetar som konstnärer men jag känner att jag går åt ett annat håll än vad dom vill tipsa om.

Okej, jag vet inte riktigt vad mer jag ska säga, jag blir jätteglad för all hjälp jag kan få. :)

Puss /Jonatan

kharon
2007-02-01, 06:35
Kul att du vet vad du vill hålla på med. En tanke som slog mej var att du nog lär dig bäst på egen hand, eller? Natuligtvis ska du också plugga i ämnet, det är aldrig fel med en utbildning då du ska söka jobb, om du inte tänker bli bohem... :) Visst är det ju också bra med vägledning och att komma i kontakt med andra som har ditt intresse. Vet inte hur gammal du är, men kanske har ni på skolan någon form av studiehandledare som kan hjälpa dig.

Angående skolor och så, så finns det säkert vägledning på nätet någonstans, dessutom kan du ju surfa upp alla skolor och kontakta dmo om du inte hittar den information som du vill ha. På universiteten finns ju t.ex. konstvetenskap, enda jag känner till i detta ämne, men kanske det är nåt för dig.

skaparn
2007-02-01, 09:22
Sök in på Beckmans. De skiljer sig visst lite från Konstfack och har några tunga namn i alumni.

wintersnowdrift
2007-02-01, 09:53
Är det grafisk design med ett mer "kommersiellt" syfte du är intresserad av finns ju Bergh's School of Communication (http://www.berghs.se/) i Stockholm (som även har bachelorutbildningar utomlands).

Lycka till!

//Kristin

jontahontas
2007-02-01, 10:05
Kul att du vet vad du vill hålla på med. En tanke som slog mej var att du nog lär dig bäst på egen hand, eller? Natuligtvis ska du också plugga i ämnet, det är aldrig fel med en utbildning då du ska söka jobb, om du inte tänker bli bohem... :) Visst är det ju också bra med vägledning och att komma i kontakt med andra som har ditt intresse. Vet inte hur gammal du är, men kanske har ni på skolan någon form av studiehandledare som kan hjälpa dig.

Angående skolor och så, så finns det säkert vägledning på nätet någonstans, dessutom kan du ju surfa upp alla skolor och kontakta dmo om du inte hittar den information som du vill ha. På universiteten finns ju t.ex. konstvetenskap, enda jag känner till i detta ämne, men kanske det är nåt för dig.

Om du med skolan menar gymnasiet så nej, jag är inte kvar där. Jag är 22 :D

Jag vill innan jag gör nån form av spetsutbildning, gå en grundläggande konstutbildning som helst inriktar sig mestadels på teckning och mindre färg och måleri.

jontahontas
2007-02-01, 10:06
Sök in på Beckmans. De skiljer sig visst lite från Konstfack och har några tunga namn i alumni.

Jo Beckmans är ett klart alternativ, fast kanske mer som en fortsättningsutbildning? Jag vill gärna göra något mer grundläggande först.

jontahontas
2007-02-01, 10:15
Är det grafisk design med ett mer "kommersiellt" syfte du är intresserad av finns ju Bergh's School of Communication (http://www.berghs.se/) i Stockholm (som även har bachelorutbildningar utomlands).

Lycka till!

//Kristin

Hej kristin :)

Det verkar vara en toppenskola! Stort tack för att du tipsade mig om att denna fanns!

Fast jag vill, som jag skrev i ett tidigare svar, för min egen del helst få gå på en grundläggande konstutbildning innan jag hoppar på något sånt här. Jag vill gärna ha en bredare grund innan jag börjar.

Konstutbildning med inriktning främst på teckning och mindre måleri, finns det ens?

Sen till er tre som skrivit; TACK :) och kul att ni engagerar er i mina dilemman!

wintersnowdrift
2007-02-01, 12:00
Hej kristin :)

Det verkar vara en toppenskola! Stort tack för att du tipsade mig om att denna fanns!

Fast jag vill, som jag skrev i ett tidigare svar, för min egen del helst få gå på en grundläggande konstutbildning innan jag hoppar på något sånt här. Jag vill gärna ha en bredare grund innan jag börjar.

Konstutbildning med inriktning främst på teckning och mindre måleri, finns det ens?

Sen till er tre som skrivit; TACK :) och kul att ni engagerar er i mina dilemman!

Det var så lite! :) Klart att man ska följa sitt hjärtas kall...

Mer rena teckningsutbildningar har jag ingen koll på; min mor är grafisk formgivare/originalare i reklambranschen så det är där jag har mest koll. Berghs är som jag har förstått det en välrenommerad skola med högt anseende bland byråer i alla fall; olika skolor har ju olika profilering så du bör kanske välja skola med utgångspunkt i yrkesområdet du vill fokusera på.

//Kristin

Cilia
2007-02-01, 13:39
Sök in på Beckmans. De skiljer sig visst lite från Konstfack och har några tunga namn i alumni.
typ hela min familj och släkt *L*
en annan inriktning helt klart

Mantus
2007-02-01, 13:44
Har en kompis som gick ett år i Skinnskateberg några mil från Västerås innan han började med någon sorts grafisk design i Nyköping tror jag det är, några mil ovanför Norrköping.

jontahontas
2007-02-01, 17:25
Jag letar mig runt lite under våren och kör mitt eget race så länge. Om någon annan har några bra erfarenheter eller bra koll på bra skolor i Sverige eller någon annanstans så hojta gärna till!

/Jonatan