handdator

Visa fullständig version : Vågar jag?


K.J
2007-01-31, 23:15
Tjena, har kommit igång med mitt ätande nu och psyket börjar bli bättre. Konstigt nog hann jag inte förlora så mycket styrka under min bortvaro från träningen, och att jag förlorade lite av ölkaggen gjorde ju ingenting!

MEN, nu är det såhär, att jag orkar inte alltid gå och köra 10-12 reps. Det ger mig ingenting just nu känns det som. Att periodisera är ju alltid bra. Nu kör jag tyngre, till och med på bicepscurl och liknande. Är det okej att köra 3-6 reps även på mindre muskelgrupper och köra så tungt man orkar? Jag vill inte variera mig varje pass. Vågar man brassa på tyngre och med färre reps ett bra tag för att få upp styrkan ordentligt och sedan köra lättare med fler reps?

Gpajpen
2007-01-31, 23:17
ja givetvis. ja på allt.

K.J
2007-01-31, 23:19
ja givetvis. ja på allt.

Gött! Jag NJUTER av att köra tungt och bara BRASSA upp vikterna fort och brutalt! Fan, ska man bli brutalt stark måste man köra brutalt tungt!

Grejen är då bara: Ska man köra tills man knappt orkar den sista repetionen även om det bara är fyra repetioner, eller är det bäst att strunta i den sista reppen+ Kanske bäst styrkeökningar då?

Köra SL-program för alla delar av kroppen :D

Nu gjorde du mig glad.

Handcuff
2007-01-31, 23:20
Härligt om du mår bättre KJ! :)

K.J
2007-01-31, 23:25
Härligt om du mår bättre KJ! :)

Tackar :) Känns som om allt är på väg uppåt. Okej, jag SVULLAR inte i mig mat, men jag käkar lagad mat och annan mat rätt mycket ändå! Så nu när det börjar vända blir man ju sugen på att brutalträna, vilket gör att man mår ÄNNU bättre! Inget blir bättre av att sitta hemma och bröla!

nutz
2007-01-31, 23:27
Överträna inte. Man får kass aptit då.

K.J
2007-01-31, 23:29
Överträna inte. Man får kass aptit då.

Skojar du eller? Jag brukar bli hungrig som en varg av hård träning :) Men okej, kan hålla med om att man inte behöver gå till fail hela tiden. Men nu när jag är tillbaks igen så tänker jag bli brutalstark. Ingen tvekan om saken!

gnagaren
2007-01-31, 23:47
När jag kör mina tunga veckor brukar jag köra 5x5, 3x3, 3x5, eller 5x3 beroende på övning och humör/ork. Försöker inte att köra till failure, vilket dock kan hända när man kör VÄLDIGT tungt eller kör sista setet. Det har iaf fungerat för mig och jag ökar på bra i styrka.

K.J
2007-01-31, 23:51
När jag kör mina tunga veckor brukar jag köra 5x5, 3x3, 3x5, eller 5x3 beroende på övning och humör/ork. Försöker inte att köra till failure, vilket dock kan hända när man kör VÄLDIGT tungt eller kör sista setet. Det har iaf fungerat för mig och jag ökar på bra i styrka.

Låter kanon, själv kan jag gå ner till tvåor och singlar med ibland. Dessutom ökar jag mer i massa har jag märkt om jag kör tyngre än högreppare.

Okej, så vi säger att jag ska köra fyra reppar för biceps, rak skivstångscurl. Och jag orkar 3 stycken men knappt den sista, då ska jag strunta i att göra den sista?

nutz
2007-01-31, 23:54
Skojar du eller? Jag brukar bli hungrig som en varg av hård träning :) Men okej, kan hålla med om att man inte behöver gå till fail hela tiden. Men nu när jag är tillbaks igen så tänker jag bli brutalstark. Ingen tvekan om saken!

Det är inte att överträna.

http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=85548&highlight=%F6vertr%E4ning

nutz
2007-01-31, 23:55
Okej, så vi säger att jag ska köra fyra reppar för biceps, rak skivstångscurl. Och jag orkar 3 stycken men knappt den sista, då ska jag strunta i att göra den sista?

Ingen kan säga åt dig hur du ska träna. Testa, du kanske fixar den fjärde ändå.

K.J
2007-02-01, 00:15
Det är inte att överträna.

http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=85548&highlight=%F6vertr%E4ning

Nä, det har du ju rätt i. Övertränar man blir man ju svagare.

K.J
2007-02-01, 00:16
Ingen kan säga åt dig hur du ska träna. Testa, du kanske fixar den fjärde ändå.

Jo visst kanske man fixar den fjärde, men kanske blir överbelastning på CNS då...Längre återhämtningstid och kanske hämmar styrkeökningarna.

Mr. Moose
2007-02-01, 04:48
Jo visst kanske man fixar den fjärde, men kanske blir överbelastning på CNS då...Längre återhämtningstid och kanske hämmar styrkeökningarna.

Så länge du kan köra med hyfsad teknik är det bara att köra på. När dina bicepscurl ser ut som frivändningar med omvänt grepp kanske det vore bäst att "sakta ner" o tänka mer på teknik. Lite fusk är OK så länge som det är kontrollerat, om passet blir en egotripp i att lyfta mer till varje pris kanske det är tid att tänka om.

Själv gillar jag att köra tungt, 3-5 reps (mark, böj o bänk) men i andra övningar ligger oftast repsen lite högre, upp till 8. Men det är vad som passar mig, vad som passar dig är det bara du som kan ta reda på.

FreCKo
2007-02-01, 10:26
Gött! Jag NJUTER av att köra tungt och bara BRASSA upp vikterna fort och brutalt! Fan, ska man bli brutalt stark måste man köra brutalt tungt!

Grejen är då bara: Ska man köra tills man knappt orkar den sista repetionen även om det bara är fyra repetioner, eller är det bäst att strunta i den sista reppen+ Kanske bäst styrkeökningar då?

Köra SL-program för alla delar av kroppen :D

Nu gjorde du mig glad.

Det låter som om du kör Max OT? Idéen med den träningen var ju att man skulle köra 4-6 reps per set för att det var maximalt osv osv... Har iofs slutat med det nu, men jag kommer ihåg att jag hellre satsade på att klara sex reps än fyra då jag tyckte att det gav mer... Att ta bort typ ett kilo från hantlarna kan göra underverk på det sättet och jag fick inte MINDRE träningsvärk av det direkt :D

K.J
2007-02-01, 10:40
Så länge du kan köra med hyfsad teknik är det bara att köra på. När dina bicepscurl ser ut som frivändningar med omvänt grepp kanske det vore bäst att "sakta ner" o tänka mer på teknik. Lite fusk är OK så länge som det är kontrollerat, om passet blir en egotripp i att lyfta mer till varje pris kanske det är tid att tänka om.

Själv gillar jag att köra tungt, 3-5 reps (mark, böj o bänk) men i andra övningar ligger oftast repsen lite högre, upp till 8. Men det är vad som passar mig, vad som passar dig är det bara du som kan ta reda på.

Lite ostrikt kan det bli i bicepscurl, jag står inte som en stel pinne och använder en stång på 12 kilo eftersom jag är rädd att råka röra ryggen lite. Men jag svingar absolut inte vikten heller. Utan försöker vara rätt mjuk i kroppen om du förstår. Men din variant vet jag vad du menar :) Man ser det ibland, folk som viker sig dubbla bakåt för att få upp stången, haha!

K.J
2007-02-01, 10:41
Det låter som om du kör Max OT? Idéen med den träningen var ju att man skulle köra 4-6 reps per set för att det var maximalt osv osv... Har iofs slutat med det nu, men jag kommer ihåg att jag hellre satsade på att klara sex reps än fyra då jag tyckte att det gav mer... Att ta bort typ ett kilo från hantlarna kan göra underverk på det sättet och jag fick inte MINDRE träningsvärk av det direkt :D

Okej :) Ja max-ot ja! Fast ibland är det gott att gå ner till singlar och tvåor med! Jag tycker inte man ska glömma av det heller.

nutz
2007-02-02, 11:39
Jo visst kanske man fixar den fjärde, men kanske blir överbelastning på CNS då...Längre återhämtningstid och kanske hämmar styrkeökningarna.

Det lär du märka snart.