handdator

Visa fullständig version : Maskin föll över kvinna på gymmet i Malmö


Pellefant
2007-01-31, 23:06
En ung kvinna skadades då en träningsmaskin välte på det nyöppnade gymmet Fitness 24 seven på Östra Tullgatan i Malmö på onsdagskvällen. Kvinnan stod med ryggen mot maskinen och drog i vikter som hänger i vajrar då den föll.

Hon såg inte vad som hände och kunde följaktligen inte hoppa undan.
- Maskinen var inte förankrad i golvet som den skulle

Den skadade kvinnan fördes med ambulans till sjukhuset

http://sydsvenskan.se/malmo/article214644.ece

Fartman
2007-01-31, 23:21
Oj oj oj, hoppas att det blir ordentliga påföljder för gymmet. Det är så inihelvete dumt av dom att inte förankra maskinerna ordentligt, och det är heller inte speciellt ovanligt. Var ju bara en tidsfråga innan nått sånt här skulle hända.

Tuniz
2007-02-01, 00:17
Hur är det med Smithmaskiner på era gym?

På vårat så är den inte förankrad i golvet och det känns lite småläskigt när man lägger på alla vikter + 10-20 kg extravikter från andra maskiner för att tex köra vadpress. Har ibland blivit lite smårädd att den ska välta :/.

btw, våran Smithmaskin är från Cybex om det skulle hjälpa. Klass C kanske?

PowPow
2007-02-01, 00:35
Gah, där har jag tränat.

Mart|n
2007-02-01, 07:29
Gah, där har jag tränat.

Afan, när då?

Inzza
2007-02-01, 08:05
Hur är det med Smithmaskiner på era gym?

På vårat så är den inte förankrad i golvet och det känns lite småläskigt när man lägger på alla vikter + 10-20 kg extravikter från andra maskiner för att tex köra vadpress. Har ibland blivit lite smårädd att den ska välta :/.

btw, våran Smithmaskin är från Cybex om det skulle hjälpa. Klass C kanske?

markering = haha va i helvete snackar du om?

Hur hade du tänkt att en smith skulle välta om du inte leker apa i den?

skrot
2007-02-01, 08:35
"leker apa i den"
hahaha , det är bra träning att leka apa, man får bra traps av det:D

Nina L
2007-02-01, 08:38
Inte så otippat att det var det gymmet. Jag minns att de hade problem med att få fast en maskin på det stället där jag tränade innan också. Saker och ting hände så sjukt långsamt där, men de hade visst alltid tid att öppna nya gym. *rolleyes*

Typiskt Malmö, förresten. Man blir överfallen till och med på gymmet.

FreCKo
2007-02-01, 10:12
Inte så otippat att det var det gymmet. Jag minns att de hade problem med att få fast en maskin på det stället där jag tränade innan också. Saker och ting hände så sjukt långsamt där, men de hade visst alltid tid att öppna nya gym. *rolleyes*

Typiskt Malmö, förresten. Man blir överfallen till och med på gymmet.

Ännu en anledning till att inte bo där då :smash:

TobiasNP
2007-02-01, 10:27
SMITH-maskiner som inte är förankrade i golvet kan vara livsfarliga.
Testade att köra benpress i smithen(alltså låg under stången på en bänk och pressade stången uppåt). Jag lade på runt 250kg och pressade sedan allt vad jag kunde och kände att ställningen lyfte ordentligt på ena sidan. Självklart blev man ju chockad och släppte ned vikterna chockartat (som tur var hade jag skyddstopp så att man inte blir mos under stången).
Aldrig mer benpress eller riktigt tunga vikter i smithen igen!

Hoppas att kvinnan inte fick några allvarliga skador och att gymmet åtgärdar dessa säkerhetsrisker samt att hon får ordentliga plåster på såren..

/Tobias

L-Sami
2007-02-01, 10:45
Farligt och förfärligt när det händer sånt

Inzza
2007-02-01, 10:46
SMITH-maskiner som inte är förankrade i golvet kan vara livsfarliga.
Testade att köra benpress i smithen(alltså låg under stången på en bänk och pressade stången uppåt). Jag lade på runt 250kg och pressade sedan allt vad jag kunde och kände att ställningen lyfte ordentligt på ena sidan. Självklart blev man ju chockad och släppte ned vikterna chockartat (som tur var hade jag skyddstopp så att man inte blir mos under stången).
Aldrig mer benpress eller riktigt tunga vikter i smithen igen!

Hoppas att kvinnan inte fick några allvarliga skador och att gymmet åtgärdar dessa säkerhetsrisker samt att hon får ordentliga plåster på såren..

/Tobias

Och jag har aldrig sett någon köra den övningen, och jag har inte heller sett en smith som pallar 250kg. kankse bara dålig utrustning på mitt gym.

Tuniz
2007-02-01, 12:22
markering = haha va i helvete snackar du om?

Hur hade du tänkt att en smith skulle välta om du inte leker apa i den?

Är du trög eller...? :P

Vad jag menar är att jag tar alla vikter från ställningen (som sitter vid sidorna av maskinen) som vanligtvis stabiliserar upp den och slänger upp dom på stången, vilket sitter längst fram av maskinen. Visst, det går ju en stålram bakom stången, men bara 1-1.5 meter, som desutom inte väger jättemycket om den inte är förankrad. Därför känns det lite obehagligt när all vikt ligger längst fram och endast en stålram på baksidan är det enda som förhindrar den från at välta frammåt.

Fattar du nu? ;o

PowPow
2007-02-01, 12:58
Afan, när då?

Det hade jag inte alls det. Såg att det var på Östra Tullgatan. Visste inte ens att där låg ett 24/7. men de andra 3 tränade jag på när jag bodde i malmö (typ.. lite mer än ett år sedan).

Edit: "Nyöppnade gymmet".
Det är bra att jag är uppmärksam
Men jam, jag har tränat i samma kedja, i samma stad. Tog fel på gymmet dock.

DavidN
2007-02-01, 17:09
hände för några år sen på Aktiverum i Helsingborg med. Killen som fick maskinen över sig fick den då över skallen.
Grov pöl med blod blev det.

Å andra sidan vet väl de flesta att ägare och ansvariga för Aktiverum är fullkomligt inkompetenta och störda

Pulsaxe
2007-02-01, 19:38
Typiskt Malmö, förresten. Man blir överfallen till och med på gymmet.


LOL:laugh: