handdator

Visa fullständig version : Vad är det för skillnad på allting?


FreCKo
2007-01-31, 22:29
Det finns ju tusentals olika gainers, tusentals olika whey-80 (även fast namnen inte alltid är just gainer och whey-80), men är det egentligen någon skillnad på dom? Om man kollar på två olika gainers så kan man ju se att mängden av kolhydrater, proteiner, fett och kalorier inte skiljer sig så fruktansvärt mycket (vi snackar typ 1-2% MAX)...

Så, är det bara för smaken man ska köpa en viss sorts gainer, eller är det "bevisat" att vissa är bättre än andra?

EiseltUK
2007-01-31, 22:59
Det finns ju tusentals olika gainers, tusentals olika whey-80 (även fast namnen inte alltid är just gainer och whey-80), men är det egentligen någon skillnad på dom? Om man kollar på två olika gainers så kan man ju se att mängden av kolhydrater, proteiner, fett och kalorier inte skiljer sig så fruktansvärt mycket (vi snackar typ 1-2% MAX)...

Så, är det bara för smaken man ska köpa en viss sorts gainer, eller är det "bevisat" att vissa är bättre än andra?

Proteiner och kolhydratrer är inte några magiska grejer. Det är ungefär som att jämföra falukorven från en leverantör till en annan. Smakerna varierar, konsistensen varierar lite och näringsvärden kan skilja sig en aning och givetvis kan priserna variera. Ett protein som heter "whey 80" ska rimligen innehålla 80% vassle men det kan vara bra att kolla procenthaltena innan du köper.

Effektmässigt märker du inte så stor skillnad om produkterna är likvärdiga innehållsmässigt, dvs någon procent hit eller dit påverkar inte dina resultat.

FreCKo
2007-01-31, 23:04
Proteiner och kolhydratrer är inte några magiska grejer. Det är ungefär som att jämföra falukorven från en leverantör till en annan. Smakerna varierar, konsistensen varierar lite och näringsvärden kan skilja sig en aning och givetvis kan priserna variera. Ett protein som heter "whey 80" ska rimligen innehålla 80% vassle men det kan vara bra att kolla procenthaltena innan du köper.

Effektmässigt märker du inte så stor skillnad om produkterna är likvärdiga innehållsmässigt, dvs någon procent hit eller dit påverkar inte dina resultat.

Det var exakt min tanke, så egentligen är det bara att hitta det billigaste av allt som innehåller ungefär lika mycket kalorier, kolhydrater, fett och protein som resten och som inte smakar anka?

ligne
2007-01-31, 23:35
Det var exakt min tanke, så egentligen är det bara att hitta det billigaste av allt som innehåller ungefär lika mycket kalorier, kolhydrater, fett och protein som resten och som inte smakar anka?

så kan man väl säga.
det är lite synd att företagen inte har fler smakprover på sina pulver.
hittar man ett man tycker om så ska man nog hålla sig till det:thumbup:

FreCKo
2007-02-01, 00:10
så kan man väl säga.
det är lite synd att företagen inte har fler smakprover på sina pulver.
hittar man ett man tycker om så ska man nog hålla sig till det:thumbup:

Hum... Får nog göra det, men samtidigt så vill man ju prova lite :D Funderar lite på Dalblads Jordgubb nästa gång...

LeftRight
2007-02-01, 01:48
Jag vet inte.

Min mage tål inte vissa tillverkares vassle. Vet inte riktigt varför eftersom jag inte är laktosintolerant. Kör därför på det jag provat på innan.

Vissa vassle och kasein smakar förjävligt dessutom.

If it ain't broke, don't fix it alltså ;)

FreCKo
2007-02-01, 10:30
Jag vet inte.

Min mage tål inte vissa tillverkares vassle. Vet inte riktigt varför eftersom jag inte är laktosintolerant. Kör därför på det jag provat på innan.

Vissa vassle och kasein smakar förjävligt dessutom.

If it ain't broke, don't fix it alltså ;)

Hum... Är det många som upplever såna resultat då? Att magen protesterar? Och gällde det bara vassle, eller gainers också?

Sen så har jag läst lite om folk som snackar om en sorts gainer och säger att smaken är gudomlig osv och då blir man ju lite nyfiken på att prova :D Dock så måste jag göra mig av med den whey-80 och malto jag har liggandes hemma nu.

L-Sami
2007-02-01, 10:56
Kolozzeum Pure Whey kokossmak är en av det godaste vassleproteinet jag har smakat.

FreCKo
2007-02-01, 11:03
Kolozzeum Pure Whey kokossmak är en av det godaste vassleproteinet jag har smakat.

Kokos?! :MrT: Så pigg på att prova nya idéer är jag inte :D

L-Sami
2007-02-01, 11:30
Kokos?! :MrT: Så pigg på att prova nya idéer är jag inte :D

Om du inte gillar kokos annars så är det inget att ha, men annars är en det en delikatess för att vara så billigt protte.

FreCKo
2007-02-01, 11:34
Om du inte gillar kokos annars så är det inget att ha, men annars är en det en delikatess för att vara så billigt protte.

Hehe, får kolla in det lite... Men det är så jääävla dyrt med vassle upptäckte jag *gah!* Får kolla vad kilopriset hamnar på när man blandar det med malto...

Gpajpen
2007-02-01, 11:36
Hehe, får kolla in det lite... Men det är så jääävla dyrt med vassle upptäckte jag *gah!* Får kolla vad kilopriset hamnar på när man blandar det med malto...

dyrt med vassle? :laugh:
i princip billigaste protein du kan få per gram.

FreCKo
2007-02-01, 11:49
dyrt med vassle? :laugh:
i princip billigaste protein du kan få per gram.

Okej, lite felformulerat :em: Det jag menade var att kilopriset för vassle är högre än för gainer, så jag var tvungen att räkna ut hur mycket ett kilo vassle + malto skulle kosta jämfört med ett kilo färdigköpt gainer.

Vassle + malto vann över Star Nutrition-Gainern jag kört på tidigare, men det var inte mycket skillnad :D 63.7kr/kg för 9kg vassle + malto jämfört med 68Kr/kg för 12kg gainer...

Gpajpen
2007-02-01, 11:52
Okej, lite felformulerat :em: Det jag menade var att kilopriset för vassle är högre än för gainer, så jag var tvungen att räkna ut hur mycket ett kilo vassle + malto skulle kosta jämfört med ett kilo färdigköpt gainer.

Vassle + malto vann över Star Nutrition-Gainern jag kört på tidigare, men det var inte mycket skillnad :D 63.7kr/kg för 9kg vassle + malto jämfört med 68Kr/kg för 12kg gainer...

aha . jag som var trög :D
dessutom vinner blanda själv ändå även om de varit lite dyrare, för då kan du ha vilken fördelning av protein/kolhydrater du vill. kan vara speciellt bra eftersom många gillar att ha annorlunda fördelat beroende på om det är bulk eller deff.

Duffman
2007-02-01, 13:35
alltså runt 100-149:- kilot för protein tycker jag är helt okej, visst det vore väl bra om det vore billigare men jag klagar inte

dock är det ju svårt att hitta nåt som är gott :)

Stab
2007-02-01, 14:15
Det är ju bara att jämföra ingredienserna kontra priserna.. Såklart det skiljer sig mellan vissa produkter? Finns tex vasslekoncentrat, vassleisolat, vasslehydroisolat. Först nämda är segast och är "whey80" sen om det är så stor verklig skillnad, maybe.. maybe not. Dock är isolat pulver ofta godare och mycket trevligare mot magen gällande gaser osv. Sedan kan man ju oxo slå upp ett öga för protein pulver som har en fördelning av vassleisolat/kasain/egg album, som jag tror utan tvekan gör en skillnad jämfört med ett tex. billigt koncentrat.