handdator

Visa fullständig version : Serious mass, bra eller mindre bra?


gurra162
2007-01-31, 22:06
Hejsan grabbar och flickor :)

Nu ere så att min kompis vill gå upp i vikt, han är ganska krallig osv men han har knappt något fett, han väger 70 kg och 182cm lång. Han vill nu bulka upp sig men har väldigt svårt att gå upp i fett och muskler, han äter 4-5 mål om dagen, stora sådana. Men ändå så går han inte upp speciellt mycker i vikt.

Nu till frågan, han ville ha den värsta gainern som fanns, och då undrar jag om Serious mass från ON skulle passa honom? Hur är smakerna och är det någon som testat den här, isåfall berätta gärna vad ni fick för resultat!

Tack för en väldigt bra forum!

paddanboy
2007-01-31, 22:23
Vadå för resultat? Antal kilon?

Du går inte upp av själva Serious Mass, du går upp i att äta mer än vad man behöver i kalorier. Du skulle till exempel lika gärna tipsa honom att äta mycket godis, läsk och liknande utöver alla "stora" måltider...

FreCKo
2007-01-31, 22:36
Det bästa du kan göra är väl att ta reda på vilken gainer som innehåller mest kalorier per 100gr och säga åt honom att köpa det? Alternativet är ju att han köper vassleprotein och kolhydrater separat och blandar själv, då kan han ju göra sig riktiga kaloribomber.

Handcuff
2007-01-31, 22:37
Det bästa du kan göra är väl att ta reda på vilken gainer som innehåller mest kalorier per 100gr och säga åt honom att köpa det? Alternativet är ju att han köper vassleprotein och kolhydrater separat och blandar själv, då kan han ju göra sig riktiga kaloribomber.

Nu gav ju både protein och kolhydrater ganska precis lika många kcal/g. Kaloribomb? Ät mer fett! Nötter, oljor osv

FreCKo
2007-01-31, 22:41
Nu gav ju både protein och kolhydrater ganska precis lika många kcal/g. Kaloribomb? Ät mer fett! Nötter, oljor osv

Just fan, har fortfarande inte lärt mig allting om kosttillskott än *whistle*

gurra162
2007-01-31, 23:22
Tack för svaren
Men är det nån som testat den som kan uttala sig om den?
Om man går upp mycket i fett och i muskler, eller mer muskler än fett?

BTW han tränar tungt 3ggr i veckan

Stab
2007-02-01, 07:40
Serious Mass är grymt och skulle fungera på det sättet du vill. En kalori bomb i samband med träning, 800-1200kcal före / efter borde ta honom till ett överskott samt väldigt bra att kalori bomba i samband med träning.

Stab
2007-02-01, 07:41
Vadå för resultat? Antal kilon?

Du går inte upp av själva Serious Mass, du går upp i att äta mer än vad man behöver i kalorier. Du skulle till exempel lika gärna tipsa honom att äta mycket godis, läsk och liknande utöver alla "stora" måltider...

haha, det ger inget att utöka sin kost med skit bara för att hamna på ett + förutom onödig fettinlagring.

xOr
2007-02-01, 15:02
Jag har precis börjat med Serious mass, än sålänge verkar det funka bra nu under min vinterbulk ;)

Sonny.
2007-02-03, 08:28
Serious mass är mäktig. Jag tyckte den var bra, även om jag blir lite illamående utav den. Jag menar, man skall ta två väldigt stora skopor varenda gång. Han kan ju köpa en förpackning och pröva, den tar slut ganska fort.

Handcuff
2007-02-03, 09:55
Eller köpa vilken gainer som helst (billig) och ta lika stora skopor :)

Mitt tips: Malto+vassle & blanda själv = billigt :thumbup:

Strandbyggarn
2007-03-12, 11:21
Lätt att man ska prova denna till nästa bulk , verkar ju va en stabil rackare ,, synd att den visst tar slut nästan direkt bara ...

Handcuff
2007-03-12, 11:35
Lätt att man ska prova denna till nästa bulk , verkar ju va en stabil rackare ,, synd att den visst tar slut nästan direkt bara ...

Vad är skillnaden mot en annan gainer?

Strandbyggarn
2007-03-12, 11:51
verkar vara en jävla massa kcal , kolhyderater osv om man jämför med andra gainers, har dock bara kollat snabbt så det kanske inte är 100% rätt .

z_bumbi
2007-03-12, 12:28
verkar vara en jävla massa kcal , kolhyderater osv om man jämför med andra gainers, har dock bara kollat snabbt så det kanske inte är 100% rätt .

Den innehåller mycket kalorier per portion men storleken på portionerna är ju något som man bestämmer helt själv, kolla per 100 g istället.

Den gainer som innehåller mest kalorier per 100 g bör vara Rapid Recovery eftersom den innehåller mct-fett, 442 kcal/100 g får man inte med en vanlig gainer som innehåller endast innehåller kolhydrater och protein.
Om det sen är så avgörande för resultatet jämfört med att stoppa i sig mer gainer av något annat märke så man når samma kalorinivå vet jag inte, särskilt inte om det gäller styrketräning. Vid idrott med uthållighetsträning och där ett snabbt upptag är viktigt så har den sina fördelar, den går ju t ex att använda som sportdryck under träningen om man spär den rätt.

FreCKo
2007-03-12, 12:32
verkar vara en jävla massa kcal , kolhyderater osv om man jämför med andra gainers, har dock bara kollat snabbt så det kanske inte är 100% rätt .

Stämmer bra det.

Men alltså, 337gr är fan mycket! Du kan nog blanda eget eller köpa annan färdig och ta 337gr av den (som då antagligen är billigare) och få i dig nästan lika mycket kalorier...

EDIT: Ta typ Star Nutritions Gainer Pro, där ska man ta 90gr/portion och den ligger på 348kcal på 90gr, så du hamnar fan på samma kalorimängd om du tar 340gr pulver...

Handcuff
2007-03-12, 12:37
Stämmer bra det.

Men alltså, 337gr är fan mycket! Du kan nog blanda eget eller köpa annan färdig och ta 337gr av den (som då antagligen är billigare) och få i dig nästan lika mycket kalorier...

EDIT: Ta typ Star Nutritions Gainer Pro, där ska man ta 90gr/portion och den ligger på 348kcal på 90gr, så du hamnar fan på samma kalorimängd om du tar 340gr pulver...

Givetvis kan man göra det! Man kan inte titta på innehåll/portion. Utan som Z-Bumbi säger: Titta på innehåll/100g!!! Du kan ta portioner på 500g eller 100g eller 7kg om du vill...

FreCKo
2007-03-12, 12:40
Givetvis kan man göra det! Man kan inte titta på innehåll/portion. Utan som Z-Bumbi säger: Titta på innehåll/100g!!! Du kan ta portioner på 500g eller 100g eller 7kg om du vill...

Det optimala är 337gr, annars skulle inte Serious Mass serveras i såna portioner *popcorn*











(ironi!)

Handcuff
2007-03-12, 12:49
Det optimala är 337gr, annars skulle inte Serious Mass serveras i såna portioner *popcorn*











(ironi!)

Haha :D

Strandbyggarn
2007-03-12, 15:15
men det verkar lite som om produkten lämpar sig för lata personer(som inte orkar
blanda massa själv), samt dem som har lite jobbigt att stoppa i sig tillräkligt med mat för att gå upp i vikt .. alltså borde detta va idealprodukten för miig .. synd att man är en fattig studerande bara.

Dominance
2007-03-12, 15:27
Seriousmass hjälpte mej spränga 100kgs vallen för 2år sedan.
Hade legat på 95kg länge.

nu däremot har man lärt sig lite mer om kost och har adderat 20kg med endast mat utan att bli allt för fet :D

z_bumbi
2007-03-12, 16:37
men det verkar lite som om produkten lämpar sig för lata personer(som inte orkar
blanda massa själv), samt dem som har lite jobbigt att stoppa i sig tillräkligt med mat för att gå upp i vikt .. alltså borde detta va idealprodukten för miig .. synd att man är en fattig studerande bara.

Det finns andra gainers som är billigare annars är det inte så jobbigt att blanda (i en hink med lock):
4 påsar maltodextrin och 1 påse protein => Ca 15% protein och 85% kolhydrater, en gainer för den som har svårt att få i sig kalorierna.

3 påsar maltodextrin och 1 påse protein => Ca 22 % protein och ca 78% kolhydrater, en ganska normal gainer för styrketräning.

2 påsar maltodextrin och 1 påse protein => Ca 29% protein och 71% kolhydrater, om man håller igen på kolhydraterna.

Siffrorna är inte exakta för jag orkade inte räkna på exakt vad proteinpulvret innehåller, skillnaden är dock marginell.

FreCKo
2007-03-12, 21:41
Det finns andra gainers som är billigare annars är det inte så jobbigt att blanda (i en hink med lock):
4 påsar maltodextrin och 1 påse protein => Ca 15% protein och 85% kolhydrater, en gainer för den som har svårt att få i sig kalorierna.

3 påsar maltodextrin och 1 påse protein => Ca 22 % protein och ca 78% kolhydrater, en ganska normal gainer för styrketräning.

2 påsar maltodextrin och 1 påse protein => Ca 29% protein och 71% kolhydrater, om man håller igen på kolhydraterna.

Siffrorna är inte exakta för jag orkade inte räkna på exakt vad proteinpulvret innehåller, skillnaden är dock marginell.

Man kanske ska prova det där, så slipper man blanda varje gång man ska träna *popcorn*

Hockeyplayer
2007-03-12, 22:10
Man kanske ska prova det där, så slipper man blanda varje gång man ska träna *popcorn*

Sant :D