handdator

Visa fullständig version : få kroppen i balans igen!


Mariie
2007-01-31, 21:04
Ok, saken är den att jag har på senaste tiden(fem månaderna) börjat må väldigt dåligt, med en hel del diffusa symptom. Jag genomförde en stor kostomläggning i slutet på sommaren, vilket inte alls var bra för mig då jag tappade många nödvändiga ämnen iom detta. Sen gick jag på antibiotika i en vecka för problem med min näsa. Blev ännu sjukare och fick jätteproblem med min mage dessutom. När jag sen efter kuren försökte äta speciellt proteiner så protesterade magen ganska rejält. Inte så konstigt förstår jag såhär i efterhand eftersom jag gick på en antibiotika som dels sätter ner magens saltsyraproduktion, och dels utplånar både de onda och de goda bakterierna i magen.
Nåväl, vad jag ville komma fram till är att enda sen både min kostomläggning och antibiotikan, så har jag bara ständigt mått sämre och sämre. Totalt utmattad, svettas som en tok(seciellt nätterna), kall i hela kroppen, tappat enormt mkt hår och ögonfransar, irriterade röda ögon och jättedålig syn, mörk runtom ögonen,näsblod, och senaste månaderna så har jag även fått mer feberkänsla och gulaktiga ögonvitor! Jag tycker jag har rätt bra koll på vad jag varit med om, och att levern sjävklart fått en del stryk av allt detta. Varit hos VC och tagit blodprover, men husläkaren säger bara att allt såg ganska ok ut(på blodproverna), förutom ngt förhöjda levervärden men sen sa hon inget mer. Jag försökte verkligen färklara för henne att jag har aldrig mått såhär dåligt i hela mitt liv och at det blir bara värre, men hon ville inte lyssna!
Eftersom det är rätt mkt i min kropp som hamnat i en obalans, både magen, saltsyraproduktionen, tarmfloran, levern, säkert hormonerna osv, så är det ju lite svårt att veta vad man kan göra för att få det bättre.
Men jg tänkte mest bara höra om det kanske finns ngn här som har varit med om ngt liknanade och vad han/hon gjorde då, eller om ngn vet om det finns något som man själv kan göra rent generellt för att återhämta lever osv? Tänker på att inte stoppa i mig tabletter och alvedon och sånt vilket jag inte gör... Få tillbaka håret och allt annat med för den delen...

Eh, jättekrånligt inlägg, men jag håller på att bli galen av detta. Vet inte vem det är som tittar tillbaks på mig i spegeln längre och blir skitskraj ju:(

Förösker äta så bra jag kan, men nästan all sorts föda gör mig väldigt sjuk nu. Av mer protein så blir jag bara mörkare och mörkare runt ögonen och liksom "infekterad" i också(!) av att äta mer av. Kolhydrater får min nu sunkiga mage att bli en gasballong, och jättemkt fett är kanske inte det bästa för levervärdena... Har varit hos dietist som bara säger att hon inte är ngn läkare och kan inte hjälpa mig så mkt vilket jag tyckte var lite konstigt, får inte även dietister lära sig om vad som är bra att äta och inte även när man får hälsoproblem? Hjälp.

/Marie

Klein
2007-01-31, 23:35
Testa rått kött eller råa ägg. Det kan din mage ta hand om utan problem och det ger dig de näringsämnen du behöver för att återställa kroppen.

Endura
2007-02-01, 00:32
Det känns lite som att du hamnat i en ond cirkel...

Du lägger om kosten, vilket verkar ha skapat en slags stressrelaterad reaktion i din kropp, som i sin tur satte något annat i obalans, och ekorrhjulet har därmed börjat snurra...
Ju fler ändringar och fel du ser, desto mer oroar du dig, desto mer stressad blir du och desto mer negativa hormoner bildas osv osv

Jag hamnade i en liknande situation för en tid sen, men min krop valde att reagera med en stark allergisk reaktion i form av vandrande nässelutslag, håravfall och acne.
Iom att hudläkaren kunde konstatera nässelutslagen fick jag kortisontabletter för det och krämer för huden. Med tiden gick besvären tillbaka, men som sagt, det krävde tabletter, tyvärr.

Finns det nåt sätt för dig att bryta det mönster du hamnat i? En annan arbetsuppgift, en ny hobby eller kanske en resa att se fram emot?
Vad jag är ute efter är att du måste psykiskt bryta den här nedåtgående spiralen. Hjärnan är en stark motor när det kommer till skapa inre stress och därmed påverka kroppen att bilda fler negativa hormoner... Du behöver något annat att fokusera på än dina problem, det blir en slags "placebo-effekt".
De säger ju till tjejer som vill bli gravida, men inte kan, att de ska sluta tänka på att de vill, så kommer det naturligt med tiden... Det kanske är samma för dig?

Jag vet inte om jag är rätt ute, men till att börja med måste du nog ta det hela en dag i taget. Just nu är detta ditt enda fokus och det upptar all din tanketid, eller hur? Låt din kropp och ditt huvud vila, tillåt dig att sova, tillåt dig att göra nåt du tycker är kul och framförallt (!) tillåt dig att se förbättringar... Kanske var det så att din kostomläggning bara var sista droppen? Kan det ha funnits något annat som också skapar stress i din kropp? Trivs du på jobbet/skolan, finns det människor i din närhet som suger kraften ur dig, är du övertränad? Finns det med andra ord något annat som du kan ändra i ditt liv, för att minska dess påverkan?

Jag vet inte om jag är rätt ute, men min första reaktion var hur du helt fokuserade dig på bara en grej och att den i sin tur orsakade resten... Bara du vet hur ditt liv ser ut, så genom att lyfta blicken över kanske du ser fler samband?
Hoppas min formulering varit till nån hjälp, om inte för dig, så kanske för nån annan... Önskar dig verkligen lycka till! Vet att din situation inte är rolig...

Mariie
2007-02-01, 11:18
KLein: Tack för ditt svar. Har testat med råa ägg faktiskt, men tycks ej tåla ägg längre, kanske av samma anledning som allt det andra? Ska dock testa med bara gulan, kanske går bättre?

Endura, tack för ditt kloka svar! ..Jag försöker verkligen att inte fastna i mina problem för jag vet att det bara gör saken värre, precis som du sa. Men det är såå svårt. Jag har spekulerat och funderat massor på om det finns andra orsaker till allt detta också, men kommer inte på ngt. Är inte missnöjd med mitt övriga liv, övertränad eller nånting sånt... Utan det var den stora kostomläggningen som startade det hela och satte min kropp (som faktiskt måste ha varit i en väldans bra balans innan för jag mådde och såg väldigt bra ut.) Men av detta blev jag ju jättesjuk och själva näringsbristen som blev och stressen på min kropp utgjorde ju liksom att typ inget i min kropp fungerade längre. Och när både matsmältning, mage, tarm, immunförsvar osv inte fungerar så är det väl upplagt för trubbel antar jag... Det svåra är ju bara att jag vet inte hur jag ska tackla det nu, försöker soms agt att äta mat som är näringsrikt och som ger min kropp dert den behöver nu för att häva sig ur näringsoblansen osv, men istället får jag då massa allergiska reaktioner på maten pga att matsmältning, immunförsvar sattes ner av själva kostomläggningen, antibiotikan, mediciner osv. Allt är uppochner och eftersom situationen är så komplicerad så förstår jag att det blir svårt att råda ngn såhär, men det kanske finns några små tips som kan hjälpa till att få alla pusselbitar på plats igen?
Vill inte ha detta över mig hela tiden, men när man blivit så sjuk att man inte ens orkar med ens vanliga liv(som faktiskt hjälper en till att fokusera på annat), vad gör man då? Jag är faktiskt duktig på att inte ta med mig problemen till sängen iaf och tänker inte på det hela dagarna heller, men jag sover knappt just för att jag fysikt är i sån obalans, med svettningarna, domnande kroppsdelar, svidande ögonen, infekterade blödande näsan osv. Men ska jag bara helt skita i det som blir när jag t.ex äter proteiner nu igen och blir ännu sjukare. Ska jag bara acceptera att ögonen blir mörkare och mörkare, mer näsblod, ögoninflammationer osv? Och att kroppen kommer vänja sig efter ett tag och tolerera maten jag äter så att det blir som förut? För det har ju helt klart med det som hänt att göra för innan allt detta gick det ju galant...

Tack för alla råd!
/Marie

Cilia
2007-02-01, 11:26
Är råa ägg verkligen hälsosamt att äta?
jag trodde man skulle undvika det?

L-Sami
2007-02-01, 11:35
Är råa ägg verkligen hälsosamt att äta?
jag trodde man skulle undvika det?

Ja, det har du rätt i. Finns risk för salmonella samt kroppen bara tar upp ~50% av proteinet från råa ägg.

Nilsjohan
2007-02-01, 11:37
Är råa ägg verkligen hälsosamt att äta?
jag trodde man skulle undvika det?
det är bättre med kokta (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1960676&postcount=8)

HerrArne
2007-02-01, 11:48
En stilla undran bara: Hur såg den kosthållning ut som skapade problemen?

Mariie
2007-02-01, 13:20
En stilla undran bara: Hur såg den kosthållning ut som skapade problemen?

Jaa, jag åt i princip bara frukt&grönt, nötter, olja och potatis..eh:smash:
Så mkt av det viktiga försvann ju och sen blev det ju som det blev med allt det andra också som sagt. Så det är inte så att jag fortsätter att bara äta så, utan problemet är ju snarare att när jag ska äta sånt jag åt förut så lyckas jag bara bli sjukare förmodligen pga allt det andra också.

rbn
2007-02-01, 13:51
Ja, det har du rätt i. Finns risk för salmonella samt kroppen bara tar upp ~50% av proteinet från råa ägg.

Den risken är närmare obefintlig. Proteinet, okej, vill man åt det så. Min mage har dock svårt med kokta/stekta ägg, råa går däremot utmärkt, därför äter jag det.

Äggtoddy på 2 gulor, en skvätt färsk apelsinjuice och 1 tsk lönnsirap :thumbup:

HerrArne
2007-02-01, 14:34
Jaa, jag åt i princip bara frukt&grönt, nötter, olja och potatis..eh:smash:
Så mkt av det viktiga försvann ju och sen blev det ju som det blev med allt det andra också som sagt. Så det är inte så att jag fortsätter att bara äta så, utan problemet är ju snarare att när jag ska äta sånt jag åt förut så lyckas jag bara bli sjukare förmodligen pga allt det andra också.

Jo, jag förstår. Jag frågade bara för att se om det var möjligt att detektera problemets art genom dess ursprung. Vilket det möjligen är, men jag lyckas desvärre inte.

Det vore enkelt att i det här läget rekommendera någonting som proviva för att försöka återställa en sund bakteriekultur i tarmen, men om jag ska vara ärlig är det nog en läkare jag måste rekommendera. Även om dina värden är 'bra' så har du ju ett problem du måste få hjälp att få bukt med.

Sverker
2007-02-01, 18:24
Mariie ! Ett forum är inte rätt väg. Sök läkarhjälp.



Klein ! Hur i h-e kan du ge någon med magproblem rådet att äta rått kött och råa ägg:confused:
En sund kropp kanske kan ta smällarna lite då och då men någon med nedsatt försvar utsätts för stora risker !

Mariie
2007-02-01, 18:39
Jag vet inte vilken läkare jag ska gå till då ärligt talat, eftersom jag verkligen har försökt både på VC och akuten. På akuten säger dom att dom bara gör livshotande ingrepp där det är fara för livet här och nu, och på VC...ptja, jag berättade ju vad husläkaren sa, så jag vet inte vad mer jag kan göra? Ska jag propsa mer, och isf vad ska jag propsa på? Det är just det, att eftersom jag inte vet vad jag ska säga när jag är där, så tolkar hon det som att jag inte har några problem, typ. Det är ju sjukt egentligen att man inte kan få hjälp. Finns det några prover man kan kräva att de ska bli tagna, nån som vet? Med mina symptom och sådär...
Tack för hjälp!

Cilia
2007-02-01, 19:58
Prova en privat vårdcentral/husläkare och se vad dom säger.

HerrArne
2007-02-01, 20:04
och på VC...ptja, jag berättade ju vad husläkaren sa, så jag vet inte vad mer jag kan göra?

Om du säger samma saket till din läkare som du har sagt i tråden och inte som så många skäms och bara tar upp en bråkdel av problemen med läkaren, så borde du verkligen ha fått hjälp.

Rådet att prova en annan läkare/VC är isåfall ypperligt.

Kobra73
2007-02-01, 20:53
Ska jag propsa mer, och isf vad ska jag propsa på? Det är just det, att eftersom jag inte vet vad jag ska säga när jag är där, så tolkar hon det som att jag inte har några problem, typ.

Ja, du ska propsa mer tills du får hjälp. Eftersom VC inte lyssnar, så gå till en privat.
Blodprover visar mycket, men långtifrån allt. Tyvärr är det allt för vanligt att det är det första dom tar och tycker att "det ser ju bra ut" när det i själva verket kanske är helt fel prov (eller behöver kompletteras).

Skriv gärna ner symptomen och hur saker har ändrats under tiden, för när man väl är där kan det vara knepigt att komma ihåg allt.

Mariie
2007-02-01, 21:17
Ok, ska pröva hos husläkaren igen, tror jag.. Vet att hon kollde både järn, B12(det där vanliga blodprovet), ämnesomsättning och sånt. Bad henne att just kolla ALLT iaf. Tog också urinprov minns jag. Men ska försöka att skriva ner då och se vad dom säger. Finns det mer prov som husläkaren kan ta och som man kan propsa på?

Jättetack!

Mariie
2007-02-01, 21:37
..sen så är det väl en hel del som man faktiskt inte kan se på läkares prover som jag förmodligen drabbats utav, såsom dålig tarmflora, sänkt saltsyraproduktion, dåligt immunförsvar osv?:(

Sverker
2007-02-02, 07:16
Proverna säger säkert ingenting här. Berätta om problemen och hur det påverkar din vardag. Samtala så kanske ni tillsammans kan hitta en bra lösning.

Endura
2007-02-02, 09:13
Du låter som en skärpt tjej som verkligen har analyserat läget och det är verkligen tråkigt att du hamnat i den här situationen.

Vet att det kan låta lite "hokuspokus"-aktigt... men har du provat med att dricka tex aloevera-juice? Jag vet flera som blivit hjälpta på olika sätt av det vad gäller taskig mag- och tarmflora... bara för att börja nånstans...

Har du förresten provat att börja med så "försiktiga" varor som möjligt och sen "jobba dig uppåt". Typ börja som en slags fastakur och sakta tillsätta nya varor... Kan tänka mig att detta är en väldigt lång och jobbig väg, men jag har för mig det är så man rekommenderar personer som söker efter just ev allergier ska gå till väga.

Angel
2007-02-02, 09:46
Alltså, bara vänd dig till en annan läkare istället. Du har ju helt klart någon slags infektion i kroppen. Du kan gå till en annan VC, eller be om en annan läkare på den du brukar gå till. Du kan ringa till infektionsmottagningen på närmaste sjukhus och prata. Du kan kontakta distriksköterska. Eller så kan du vända dig till en privatläkare.

Angel
2007-02-02, 09:55
Nu bara gör en egen ställd diagnos här. Men hepatit A..? Var det något ni pratade om?

Det är ett tarmvirus som angriper levern och sätter ner leverns funktion.
Nedsatt leverfunktion =gula ögonvitor.

Vanliga faser av hepatit A:

Man känner sig som om man har fått influensa med huvudvärk, feber, trötthet och allmän värk i kroppen. Denna period är kort och varar i mellan några dagar och upp till en vecka. Vanligtvis går febern över efter fyra-fem dagar.


I nästa steg kan man tappa aptiten och må illa, ibland kräks man. Denna fas kan pågå i några dygn upp till en vecka.


Under den sista fasen brukar huden bli gulaktig. Det ser ut ungefär som om man har en solbränna med röd underton. Gulfärgningen syns oftast tydligast i ögonvitorna. Urinen kan vara mörkfärgad och avföringen ljus och påminna om kitt i färgen. Samtidigt som den gula färgen ökar försvinner de tidiga symtomen, bortsett från tröttheten. Det är vanligt att man känner sig öm till höger i buken strax under revbensbågen, eftersom levern svullnar upp. Man kan också få ont i lederna och få klåda i huden. Denna fas kan pågå i ungefär en vecka.

Själva sjukdommen brukar gå över efter några veckor men det är inte ovanligt att man mår lite dåligt och känner stor trötthet ett tag efter. Nu kom jag inte ihåg hur länge du skrev att du hade gått med det här heller. Men som jag skrev i inlägget ovanför. Gå och prata med läkare igen.

Tolkia
2007-02-02, 09:55
Proverna säger säkert ingenting här. Berätta om problemen och hur det påverkar din vardag. Samtala så kanske ni tillsammans kan hitta en bra lösning.
Sverker är en klok man, lyssna på honom.

Jag tycker också att du bör söka läkare. Akuten är definitivt inte rätt ställe om du inte är extremdesperat för att alla läkare på vårdcentralien är kompletta idioter eller något; ditt problem är trots allt ett akutproblem (nu menar jag inte att det inte är ett stort problem, men ettt problem för akuten är mer typ en bruten fot och sådant; det enda du kommer att få göra där är förmodligen vänta, vänta och vänta igen). Men, som Sverker säger, försök undvika att det (både från din och läkarens sida) blir en fixering vid provtagning; blodprover säger långt ifrån alltid allt. Fokusera PROBLEMEN, hur de yttrar sig, hur du mår, hur din vardag påverkas/störs av hur du mår och hur det i sin tur får dig att må (=psykiskt dåligt, om du inte är typ Stålkvinnan?). Se till att du får hela historien berättad, d.v.s. från början tills nu, inte bara om hur problemen ser ut nu, och att du är detaljerad och ärlig, t.ex. när det gäller eventuella tidigare mindre smarta vanor/handlingar/kostregimer/whatever (jag vet av erfarenhet hur lätt det är att säga saker som "ja, och så har jag väl inte xyz som jag borde"). Du behöver inte vara rädd för att "dra till", jag upplever att många, när de väl sitter hos läkaren, är väldigt försiktiga i sin framställning, typ "ja, SÅ illa är det kanske inte, jag kan ju jobba ..." Men det är OK att må dåligt, och om man i stort sett måste uppbåda alla sina krafter för att alls orka fungera så mår man definitivt dåligt, oavsett om man sköter arbete, hem och andra åtaganden osv. minutiöst.

Till doktorn igen, alltså, och se till att du får snacka ordentligt med honom/henne (ibland kan man vara tvungen att deklarera det väldigt tydligt; "det här är en lång historia, jag tar det från början ...").

Stab
2007-02-02, 11:12
Fortsätt/Börja äta clean. Protein i form av kött, Kolhyderater typ ris,pasta,buglur,couscous. Fett i form av omättade rapsolja/jordnötter/olivolja m.m

Och uppsök läkare!

Mariie
2007-02-02, 12:00
Oj..tack för alla svar! Känns faktiskt sk*tskönt att få lite respons om jag ska vara ärlig!*cupid*
Ok, jag vet att jag sist jag var hos husläkaren verkligen propsade på hur dåligt jag mådde, först att jag la om kosten och tappade mkt näring med en rad symptom(augusti), sen att jag började typ tokäta kosttillskott i oktober istället för att kompensera(eftersom jag plötsligt inte tålde den maten jag åt förut när jag mådde bra, speciellt protiener), men det var ju inge bra det heller med massa extra tillskott som bara gjorde kroppen än skörare speciellt magen. Efter det vart det antibiotika i november av en väldigt trångsynt allmänläkare som bara gjorde mig ännu sjukare i mage, immunförsvar, brister osv(hit kom jag när jag berättade för husläkaren vad som har hänt), sen har jag varit hos när.terapeuter som inte gjort så mkt mer än ge mig mer tillskott, och sen i December försökte jag så sakta att lägga till mer proteiner, eftersom jag nu ätit rätt lite protein sen i Augusti då, så jag försökte med lite kyckling och så i nästan en månad, och fick istället bara mörkare och mörkare ögon(även lite gula vitor som sagt) och ögoninflammationer, näsblod och kände mig bara än mer "infekterad" liksom. Så då var det bara tillbaka till typ bönor och sånt istället, men pga dåliga tarmfloran som jag fick av antiobiotikan så funkar inte megamkt kolhydrater längre(även börnorna), och det var skönare att ta bort bönorna rent gasmässigt, men inte ur kännasigtotaltinfekterad-mässigt. Sen behöver jag mer proteiner för att få i mig mer utav de ämnen som jag tappade från början. Alltså reagerar min kropp efter allt som har hänt megaallergiskt på precis allt och jag känner så instinktivt att det blev ngn stor autoimmun grej i min kropp utav alla förändringar. Att typ infektionen(eller vad det nu är), i näsan som jag haft i ett år typ spred sig till kanske lever eller så iom att organens funktioner blev nedsatta dels av kostomläggningen, och sen med antibiotikan och extra kostillskotten som belastade lever och magen ännu mer och att jag sen har flippfloppat med maten hit och dit eftersom jag inte vet alls vad jag ska äta längre. Och de om som säger sig kunna det här gör ju ingeting heller...

Eh..ber om ursäkt för mina beklaganden, jag känner mig lite desperat bara.

När jag fö försöker att berätta för husläkaren vad som har hänt(vilket jag verkligen har gjort flertalet ggr) så börjar hon bara att "Jaa, mm, ahaaa, men det borde ju vara bra nu då ju eller hur", eller "men du har allt det där i din kropp som du ska ha" och jag säger det att nej jag mår apdåligt speciellt sista två månaderna då det eskalerat väldigt fort, och vet inte vart jag ska ta vägen, min familj klarar inte av att se mig såhär och dom ser ju hur jädra sjuk jag ser ut för dom vet ju hur jag ser ut när jag är frisk. Men hon tar mig bara som nån hypokondriker och rekommenderar mig antingen till att ta ögondroppar, uppsöka en optiker och börja med antidepprisivt.
Jag har aldirg känt mig så orättvist behandlad i hela mitt liv!
Frågan är om jag ska gå tillbaka till henne igen? Hon tog faktiskt ett blodprov för att kolla om jag hade ngn infektion i kroppen också(kan man se allt på ett sånt blodprov förressten?) men sa att hon inte såg ngt.
Är så säker på att det är mkt större än hon verkar fatta och att jag är ett sånt där fall i vården som man missar för att man inte tittar på hela biten.

Gah, jag låter verkligen hypokondrisk men jag är ju inte det! Jag säger inte att jag precis vet vad som har hänt mig, men däremot vet jag hur jag mår och att det bara blir värre och värre och försöker beskriva mitt mående.
Men verkligen, tack för alla råd!!

Tolkia
2007-02-02, 12:03
Jag tror att du kan be att få komma till en annan läkare om du vill, du är inte tvingad att för evigt hålla dig till din husläkare (man kan ju hamna i fejd eller vad som helst). Om inte annat kan du be att få komma till någon annan för second opinion.

Mariie
2007-02-02, 12:06
Nu bara gör en egen ställd diagnos här. Men hepatit A..? Var det något ni pratade om?

Det är ett tarmvirus som angriper levern och sätter ner leverns funktion.
Nedsatt leverfunktion =gula ögonvitor.



Själva sjukdommen brukar gå över efter några veckor men det är inte ovanligt att man mår lite dåligt och känner stor trötthet ett tag efter. Nu kom jag inte ihåg hur länge du skrev att du hade gått med det här heller. Men som jag skrev i inlägget ovanför. Gå och prata med läkare igen.

Jag har själv tänkt på det där. Och när.terapeuten som jag träffat sa direkt efter att hon testade mig med typ elektroder, att jag borde verkligen kolla upp just precis hepatit... Därför när jag har varit på akuten, och sist hos husläkaren så sa jag att jag vill kolla upp levern lite närmare, men husläkaren sa att det inte behövs, och på akuten(både kirurg och medicin), så mer eller mindre krävde jag det, och jag ska till en gastrospecialist nästa vecka. Men det blir alltid så i vården, att man skickas till olika specialområden där dom bara tittar upp en sak, och så blir allt det andra liksom åsidosatt(har ju en del olika problem), och då tänker jag att husläkaren ska väl vara mer allmän, liksom kolla upp allt och så.
Jaja, men gastrodoktorer, kan man be dom kolla upp levern lite närmare, typ biopsi(för det är väl det man måste ta för att veta om man har ngt leverinproblem?)

Mariie
2007-02-02, 12:09
Du låter som en skärpt tjej som verkligen har analyserat läget och det är verkligen tråkigt att du hamnat i den här situationen.

Vet att det kan låta lite "hokuspokus"-aktigt... men har du provat med att dricka tex aloevera-juice? Jag vet flera som blivit hjälpta på olika sätt av det vad gäller taskig mag- och tarmflora... bara för att börja nånstans...

Har du förresten provat att börja med så "försiktiga" varor som möjligt och sen "jobba dig uppåt". Typ börja som en slags fastakur och sakta tillsätta nya varor... Kan tänka mig att detta är en väldigt lång och jobbig väg, men jag har för mig det är så man rekommenderar personer som söker efter just ev allergier ska gå till väga.

:) Jag har faktiskt aldrig testat aloe vera, kanske ska ge det ett försök? Känns lite som att det är så mkt just nu så det kanske blir svårt att få nånting i balans överhuvudtaget. Sen så äter jag väl så skonsamt som möjligt. Bara animaliskt på lunchen iform av vild lax eller vilt kött och så... Skulle verkligen behöva mer proteiner som sagt, men allt reagerar så uppochner på det jag försöker, så då får jag väl acceptera mer bristnivåer på allt. Däremot ska väl äggula vara bra för lerveråterhämtning eller är det ngt jag drömt kanske...

Angel
2007-02-02, 12:30
Ja jag tror det är något med levern iallfall så jag tycker du skall proppsa på det lite. Hepatit tror jag man kan se med ett blodprov, men det är bra att du skall få göra en gastro. Hur är det med magen annars? Gaser, avföring osv? Det kanske du inte vill skriva om här iofs. Men lycka till, håll oss uppdaterade

Mariie
2007-02-02, 12:31
Jag tror att du kan be att få komma till en annan läkare om du vill, du är inte tvingad att för evigt hålla dig till din husläkare (man kan ju hamna i fejd eller vad som helst). Om inte annat kan du be att få komma till någon annan för second opinion.


Ah, ok. Kan man t.o.m fråga efter en annan läkare på samma VC? Inte för att jag tror att dom är mer än typ två stycken iofs... Känner mig lite dum och be om ngn annan samtidigt, men det är ju inget jag ska bry mig om, snarare stå på mig mer kanske.

Angel
2007-02-02, 12:32
Klart du får fråga efter vilken läkare du vill på VC. Absolut. Men jag tycker du skall vända dig till infektionsmottagningen. Ring dom!

Mariie
2007-02-02, 12:44
Ja jag tror det är något med levern iallfall så jag tycker du skall proppsa på det lite. Hepatit tror jag man kan se med ett blodprov, men det är bra att du skall få göra en gastro. Hur är det med magen annars? Gaser, avföring osv? Det kanske du inte vill skriva om här iofs. Men lycka till, håll oss uppdaterade


Blodprov har jag ju tagits flera ggr och där har dom inte sett ngt, skulle dm gjort det så borde dom ju sagt ngt... Men är levern f.ö inkluderat med gastron också? Kan inte så mkt om sånt där.
Hmm, ja magen är väl mer gasig och förstoppad. Så fort jag äter så liksom "fastnar" det i ett och samma ställe i magen och bildar en typ ballong av luft... Känner igen det alltför väl från när jag var liten och åt mest skräp och också hade dessa magproblem men magläkare inte hittade ngt. Idag har jag förstått mer eller mindre att det har med taskig tarmflora att göra(candida och sånt där.) För när jag började käka bättre så försvann det helt, för att nu iom allt som hänt komma tillbaka, speciellt då iom antibiotikakuren.

Det är det som är lite tröttnde, att det blir så mkt spring och att varje läkare bara koncentrerar sig på en sak. Ska också till ÖNH-läkare nästa vecka, och där blir det ju bara inriktning på näsan och har varit där förut, och det enda som konstateras där är förmodligen alergisk rinit och sånt(dom kollar inte upp varför jag blöder stup i kvarten hela tiden eller tar ett test för att kolla ev infektion), och så får man bara än mer mediciner som liksom inte direkt hjälper mitt egna supersvaga immunförsvar på traven... det är där som jag skulle önska att man kunde få träffa bara En läkare som kunde få hela bilden klar för sig, så att det inte blir så uppdelat och ingen vet vad den andra gör osv.

Angel
2007-02-02, 14:54
Så är det med specialistsjukvården, men du kan be att dom konsulterar andra och så.

Milia
2007-02-02, 16:17
Har du testat lite överkokt ris och kokt torsk/alaska pollok? Det kanske inte är speciellt gott men det är skonsamt för magen.
Jag lider med dig, för det måste ju också bli en ond cirkel med dina problem som knappast blir bättre av att du inte får i dig ordentligt med näring.:(

CoolHandLuke
2007-02-02, 19:00
I min tråd om 'stickningar' så drar jag lite samma tema. Kroppen känns som den spårat ur på något sätt. Dock inte lika illa som du beskriver.

Nu har jag försökt att acceptera att det är nog min livsstil och kostvanor som är huvudproblemet. Tyvärr är det ju inte helt glasklart ändå. Det är ganska många saker som hänt mig senaste året så rent teoretiskt 'skulle' det kunna vara något olycksbetonat. Men jag måste helt enkelt släppa det och gå vidare trots att jag mår sämre än jag gjorde förrut. Jag mår helt enkelt inte dåligt nog för att det ska vara mätbart.

Men i alla fall. När jag läser alla dina inlägg tänker jag faktiskt främst magproblem. Bråck, magsår, allvarlig katarr eller nått sånt.

Annars finns det många livsstilsförändringar som får rent ut sagt för***liga fysiska symptom. Abstinensbesvär pratar jag om. Det behöver inte handla om alkohol, tobak, socker eller något sådant. Kan vara en beteendeförändring också. Som att sluta köpa trisslotter, relationsförändringar eller nått sånt.

Sist men kanske störst, ett tips som funkar för mig: Tänk på att andas.

Mariie
2007-02-02, 21:22
Angel: aa, det är ju så det funkar,(tyvärr tycker jag!) väl mest jag som önskar efter ett mirakel nu eller så.. Man blir ju inte direkt friskare av att ränna runt på tusen ställen eftersom stress är en stor del av alltihop också som många här med säger.

Milia: Hmm, jo jag har nog testat det mesta nu faktiskt, och det som funkar bäst(iaf på lunchen) är faktiskt att separera väldigt kolhydratsrika saker och protein. Bara fisk och massa grönisar och fett typ. Men hatar att jag hela tiden får i mig för lite istället,(hjälper ju inte direkt mot håravfallet och sånt!) Och att jag är så överallerisk mot allt så det blir till att som jag sa tidigare, ligga för lågt på många viktiga ämnen(de saker som ju också faktiskt hjälper och behövs för att få mig till att kicka igång organen och immunförsvar igen.)Helsnurrigt alltihop. Det har gått så fort också så jag har inte hunnit med liksom. Ena dan var jag friskare än nånsin, har t.ex länge haft problem med min hy, svettningar och så, men sen jag började äta bättre för ett år sen ungefär så var det som bortblåst... För att nästa sekund känna, och se ut som man är dödssjuk och allt är bara tvärtom och värre än nånsin. Hu.

CoolHandLuke: det är ju bara att du börjat komma dina problem på spåret! Då är det ju mkt lättare(inte för att det är lätt), men iaf närrmare till att komma tillbaka igen:) Jag har löst mkt av fysiska problem som jag dragits med sen barnsben genom att bara börja äta vettigare och varit så glad över det också! Men nu går jag totalt bet, då inget av det jag försöker fungerar utan snarare gör det hela värre. Vill inte ha fokus på detta men att inte ens veta vad man ska äta, vad som funkar bäst, hur jag ska få i mig tillräckligt samtidigt, vad saknar jag som jag fick i mig förut då jag mådde så bra, hur läka tarmfloran, upptaget, matsmältning, lever, håravfall, immunförsvar osv.
Det blev bara för mkt för kroppen på en och samma gång(jag förstår att den protesterade!) Men att veta hur man kommer tillbaka när så mkt gått snett känns rätt övermäktigt just nu... Värst är det på kvällarna, efter em-mellis, då blir jag ännu svagare och liksom frossig i hela kroppen och alldeles övervarm(andra tider på dygnet så fryser jag ständigt istället), det är också nu jag får sådär päckliga ögon, lite gulaktiga och så, även röda och jättedålig syn och ständiga ögoninflammationer(har jag konstant nu), och ögonfransarna är torra som fnöske och alldeles mörk runtom, näsan igenkläckad av var eller vad det nu är för ngt, och när jag ska kissa så är urinet skumt mörkt och luktar illa (obs, ej uttorkad), andra tider på dan är det normalfärgat, man är liksom så jättesjuk, som värsta gradens influensa ungefär. Har ju berättat det för läkaren, men som sagt...
Tack för tipset om andningen iaf! Andas in-andas uuuut:cool:

Mariie
2007-02-02, 21:42
Förresten: är det någon som har tips på ett bra allsidigt kosttillskott som även passar känsliga personer(typ allergenfria)? Kanske ett som ni själva tar och som funkar bra:)
Just nu tar jag en slags näringsdrink som kosttillskott som heter Sustain, men som är jättedyr och som är lite halvknepig mot min nu uppjästa-gas-av-mkt-kolhydrater-mage eftersom den bara består av flytande kolhydrater och så. Och innan tog jag några hypoallergena vitaminer+mineraler, men som var så väldans svaga doser på, så det blev inte så mkt at hänga i granen iaf tyvärr... Ska ju ta så några få som möjligt med tanke på levervärdet så en En om dan skulle ju sitta fint nu.. tror jag...

Sverker
2007-02-03, 06:35
Allergenfria...hmm...


Första frågan är vad är dina kända allergener ?
Andra frågan är tål du gluten och laktos.

Barnmat som välling och gröt för de tidigaste åldrarna ( 7 - 12 månader ) är tillverkade under extrem övervakning och ofta mycket lättsmälta. Nästa steg är gröt och välling upp till 3 år med högre halt fibrer. Är gluten problem finns majsvälling.
Näringstäta och lättsmälta.


Nu är maten bara en del av problemet så sök hjälp.

Milia
2007-02-03, 08:50
Har du kollat så du inte är glutenintolerant då?

Mariie
2007-02-03, 09:26
Eftersom jag reagerar på både pasta, gröt, mjölk och sådant så tänkte jag om någon visste ett bra tillskott utan dessa då. Men majsvälling kanske funkar! Gastroläkaren lär väl kolla gluten och sådant sen, men jag vet ju att kroppen blivit typ autoimmun mot det nu som men allt annat efter det som hänt iaf, men det behöver ju inte betyda att jag är det i "normala" fall kan man ju tycka...Undrar bara hur man får upp immunförsvaret igen liksom...