handdator

Visa fullständig version : 3 frågor om mitt bänkpass på fredag


K.J
2007-01-31, 20:36
1. På fredag tänkte jag köra singlar i bänkpress med stången LÅNT ner på bröstet. Singlar är väl bra att varva med emellanåt för att få upp maxstyrkan eller?

2. Därefter tänkte jag sänka vikten lite och hålla stången längre UPP på bröstet för att stärka upp axlarna och övre bröstpartiet. Man behöver väl ingen lutbänk för det?

3. Min högra bröstmuskel svarar inte lika bra på träning som den vänstra. Den hänger med, men impulserna är inte lika bra. Är det okej att specialöva den lite så att man inte får så stor volymskillnad. Typ köra hantelsväng i maskin eller så 10 gånger 2 bara för den?

K.J
2007-02-02, 13:20
Idag kör jag på det då...

Timme
2007-02-02, 13:27
Jag tycker inte att du ska ändra tekniken i din vanliga bänk. Om du vill träna bröstet och axlarna mera så är träna antingen lutandebänkpress eller bänkpress med din vanliga teknik fast med fötterna uppe i luften med bene i kors.

Du bör heller inte specielträna din ena bröstmuskel. det komemr att balansera sig med tiden. Ingen är helt och hållet symmetrisk.

Singlar är inte så jätte bra för att ÖKA styrkan. 2-5 reps är bättre för det. Singlar börjar man göra när det är dags att börja toppa inför en maxning. Då gör man singalr på en viss vikt och sedan så höjer man varje vecka tills man når sitt max typ.

Tunga 3or är populära för styrkeökningar.

K.J
2007-02-02, 13:58
Jag tycker inte att du ska ändra tekniken i din vanliga bänk. Om du vill träna bröstet och axlarna mera så är träna antingen lutandebänkpress eller bänkpress med din vanliga teknik fast med fötterna uppe i luften med bene i kors.

Du bör heller inte specielträna din ena bröstmuskel. det komemr att balansera sig med tiden. Ingen är helt och hållet symmetrisk.

Singlar är inte så jätte bra för att ÖKA styrkan. 2-5 reps är bättre för det. Singlar börjar man göra när det är dags att börja toppa inför en maxning. Då gör man singalr på en viss vikt och sedan så höjer man varje vecka tills man når sitt max typ.

Tunga 3or är populära för styrkeökningar.

Ja precis. Man kör med stången längre upp liksom för att stärka övre bröst och framsida axlar. Med fötterna i luften, det hade jag glömt :)

Fast ett tag så struntade jag i att specialöva höger bröst och det blev helt skit av det. JÄTTEosymetrisk OCH sämre impulser vid lyft. Det här har hjälpt upp mig lite i alla fall.

Ajaj, då gäller det att lämna viktkåtheten hemma. Ska jag köra tunga treor så får det bli strax under kroppsvikt...:em: Jag trodde singlar byggre bättre styrka, men okej, jag ska köra tunga treor.

Kan man öka tio kilo i bänk på en månad?

Tummen upp för dina svar!

Timme
2007-02-02, 14:09
Ja precis. Man kör med stången längre upp liksom för att stärka övre bröst och framsida axlar. Med fötterna i luften, det hade jag glömt :)


Kör inte med stången längre upp när du kör fötterna uppe. Kör aldrig med stången längre upp. Du bör träna bänken på så likt sätt som möjligt.


Fast ett tag så struntade jag i att specialöva höger bröst och det blev helt skit av det. JÄTTEosymetrisk OCH sämre impulser vid lyft. Det här har hjälpt upp mig lite i alla fall.

Ajaj, då gäller det att lämna viktkåtheten hemma. Ska jag köra tunga treor så får det bli strax under kroppsvikt...:em: Jag trodde singlar byggre bättre styrka, men okej, jag ska köra tunga treor.

Kan man öka tio kilo i bänk på en månad?

Tummen upp för dina svar!


Det kan gå att öka 10kg på en månad om man är totalt nybörjare och precis har börjat. Sällan ökar en som har tränat länge och tungt så mycket på så kort tid. Man kan endast göra en sådan ökning ifall man fixat något eventuellt teknikproblem eller börjar med aas (anabola androgena steroider).

ja just det, du hade ju skadat en axeln och det var det som gjorde att ena bröstet blev sämre tränat? du måste vekrligen få den där operatioenen!

K.J
2007-02-02, 14:12
Okej...Hmmm, jaja jag får köra på strax under kroppsvikt för att få mian treor då. Hoppas ingen ser.