handdator

Visa fullständig version : Alla muskelgrupper 2ggr i veckan?


Henkan
2007-01-31, 16:52
Funderar nu på att istället för att köra 1 muskelgrupp 1 gång i veckan splittat på 5 dagar eller 4, börja köra mer splittat då jag hört att många kör detta.

Kan någon hjälpa mig lägga upp ett program för räknat på en vecka. MAX 5 träningstillfällen.

Det jag inte riktigt förstår är tex. idag kör jag 5 övningar rygg som exempel.
2 dragövningar, 2 rodd och 1 mindre övningar..typ ryggresningar.
För man kan väl omöjligt orka att köra t,ex 5 övningar rygg åt gången 2 ggr i veckan.....Behöver en förklaring....och tips på upplägg.

Henkan
2007-01-31, 17:05
Vill bara tillägga efter att ha läst några kroppssplittar. Antalet set blir ju lika mkt, alltså träningsdosen med antal set på en vecka blir lika mkt bara att när man splittar så kör man det på 2 ggr istället. Rygg som exempel:
Tränar rygg en dag..måndagen..kör 4-5övningar..sen klar för veckan, eller om jag kör 2-3 övningar ena dagen och 2 andra dagen. Frekvensen blir densamma bara att du delar upp träningen?

Arnoldski
2007-01-31, 20:01
Jag är också nyfiken på detta...

Hoppas några proffs svarar snart.. (-:

z_bumbi
2007-01-31, 20:31
Jag tror du blandar ihop lite begrepp.

Att köra mer splittat än på fem dagar innebär att man delar upp kroppen på sex eller fler dagar, du vill köra mindre splittat dvs en större del av kroppen per pass men träna varje muskel oftare.

Frekvens är hur många gånger man kör en muskel över en given period, i ditt fall hur ofta du kör den varje vecka. I ditt exempel får du alltså en högre frekvens om du kör muskeln två gånger per vecka än om du kör den en gång. Volymen per vecka blir däremot den samma om du kör 5 set per vecka eller delar upp det på ett pass med 3 set och ett med 2 set.

Du vill vad jag kan förstå ha en uppdelning där kroppen körs två gånger i veckan fördelat på max 5 träningsdagar. Om du söker på halvkroppspass så hittar du ganska många förslag på hur ett upplägg där man tränar 4 dagar i veckan ingår

torregen
2007-01-31, 20:55
tänk på att vila är minst lika viktigt som själva träningen.

Vilar häldre längre så kör man 110% på gymmet istället för 80% =S

cozemo
2007-01-31, 22:16
ja tränade förut för runt ett år sen med 2 pass per muskelgrupp i veckan men gick över till 1 lite längre och snäppet hårdare pass per muskelgrupp i veckan och har fått bättre resultat med det. e la beroende lite på vilket kroppstyp man har osv men de funkar iaf bättre för mig.

kör just nu ABCDE metoden..

Henkan
2007-02-01, 10:29
ja tränade förut för runt ett år sen med 2 pass per muskelgrupp i veckan men gick över till 1 lite längre och snäppet hårdare pass per muskelgrupp i veckan och har fått bättre resultat med det. e la beroende lite på vilket kroppstyp man har osv men de funkar iaf bättre för mig.

kör just nu ABCDE metoden..


Med ABCDE-metoden menar du då det med 2 veckors hård styrketräning och därefter 2 veckors lite lugnare med mer cardio etc?

Eller menar du en muskelgrupp per dag splittat på t,ex må-fre?

norsk_gadd
2007-02-01, 12:25
Om du vill se vad en högre träningsfrekvens kan åstadkomma så föreslår jag att du tittar in min diet när den är slut, jämför sen med mina bilder från förra året. Som du förstår tycker jag att det är ett utomordentligt sätt att träna, inget sätt är väl egentligen bättre än det andra, det handlar om dina individuella förutsättningar och preferenser.

I love it though... :D

major Pectoralis
2007-02-01, 12:35
Funderar nu på att istället för att köra 1 muskelgrupp 1 gång i veckan splittat på 5 dagar eller 4, börja köra mer splittat då jag hört att många kör detta.

Kan någon hjälpa mig lägga upp ett program för räknat på en vecka. MAX 5 träningstillfällen.

Det jag inte riktigt förstår är tex. idag kör jag 5 övningar rygg som exempel.
2 dragövningar, 2 rodd och 1 mindre övningar..typ ryggresningar.
För man kan väl omöjligt orka att köra t,ex 5 övningar rygg åt gången 2 ggr i veckan.....Behöver en förklaring....och tips på upplägg.


Från tidigare tråd. Detta är ett exempel på en 5-split med flera träningstillfällen/muskelgrupp i veckan.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2060297&postcount=38

man kan även köra t.ex.

2 split: 1
mån: överkropp
tis: underkopp
onsd: vila
tord: Överkropp
fred: underkropp
lör
sön

2 split: 2

dag 1: tryck
dag 2:
dag 3: drag
dag 4:

Man kan även köra helkroppspass 2-4ggr/vecka (48-72h vila mellan träningstillfällena).

gondie
2007-02-01, 16:21
Om du vill se vad en högre träningsfrekvens kan åstadkomma så föreslår jag att du tittar in min diet när den är slut, jämför sen med mina bilder från förra året. Som du förstår tycker jag att det är ett utomordentligt sätt att träna, inget sätt är väl egentligen bättre än det andra, det handlar om dina individuella förutsättningar och preferenser.

I love it though... :D

Hur ser din split ut då?