handdator

Visa fullständig version : Stockholm marathon 2007 - är du anmäld?


Sidor : [1] 2

machine gun
2007-01-31, 16:48
Nu är det färre än 3000 startplatser kvar till årets omgång av Stockholm marathon 2007, vilket innebär att anmälan troligtvis stänger inom 2 veckor då 17 500 anmälningar håvats in, vilket är maxgränsen.

Vilka härifrån kolo är anmälda? Skulle vara kul att höra hur ni lägger upp er träning kring loppet, om ni sprungit maror förut osv.

Själv planerar jag min marathondebut till Stockholm marathon i år. Jag har pga en hel del skadetjaffs inte kunnat löpträna fullt ut under vintern, men jag har alternativtränat en hel del så konditionen är på topp iaf :) Nu börjar jag komma igång med löpningen igen och tanken är att succesivt gå över till mer grenspecifik träning och dra ner på alternativträningen ju mer loppet närmar sig. Ska försöka få till ordentliga långpass på uppåt 25-30 km framåt april-maj är tanken.

Eddie Vedder
2007-01-31, 19:03
Vilket datum är själva loppet? Anmälan inom två veckor säger du, vore ju suveränt att ha nåt att verkligen träna inför.

Anova
2007-01-31, 19:21
Vilket datum är själva loppet? Anmälan inom två veckor säger du, vore ju suveränt att ha nåt att verkligen träna inför.

9 juni kl 14 är det start..

Anova
2007-01-31, 19:41
Nu är det färre än 3000 startplatser kvar till årets omgång av Stockholm marathon 2007, vilket innebär att anmälan troligtvis stänger inom 2 veckor då 17 500 anmälningar håvats in, vilket är maxgränsen.

Vilka härifrån kolo är anmälda? Skulle vara kul att höra hur ni lägger upp er träning kring loppet, om ni sprungit maror förut osv.

Själv planerar jag min marathondebut till Stockholm marathon i år. Jag har pga en hel del skadetjaffs inte kunnat löpträna fullt ut under vintern, men jag har alternativtränat en hel del så konditionen är på topp iaf :) Nu börjar jag komma igång med löpningen igen och tanken är att succesivt gå över till mer grenspecifik träning och dra ner på alternativträningen ju mer loppet närmar sig. Ska försöka få till ordentliga långpass på uppåt 25-30 km framåt april-maj är tanken.

Kul att det finns några som är långdistansare här :)
Kommer själv inte springa Sthlm maraton i år (känner på mig att jag får en start i 30 års present 2008 :) )
Däremot tränar jag mycket löpning eftersom jag är triathlet..

Vad kör du med för alternativträning?
Låter som ett bra upplägg att köra långpass i april.. :)

machine gun
2007-01-31, 21:09
Vilket datum är själva loppet? Anmälan inom två veckor säger du, vore ju suveränt att ha nåt att verkligen träna inför.

www.stockholmmarathon.se Anmälan går att göra via hemsidan. Två veckor är bara uppskattningsvis, de har hittills fått in ca 1500 anmälningar per vecka. Så skynda på om du vill ha en plats i ledet ;)

Tips på träningsprogram: http://www4.marathon.se/traningsprogram/index.cfm?Ph_ID=1&Rac_ID=91

machine gun
2007-01-31, 21:20
Kul att det finns några som är långdistansare här :)
Kommer själv inte springa Sthlm maraton i år (känner på mig att jag får en start i 30 års present 2008 :) )
Däremot tränar jag mycket löpning eftersom jag är triathlet..

Vad kör du med för alternativträning?
Låter som ett bra upplägg att köra långpass i april.. :)

Aah, triathleter har jag alltid varit imponerad av. Tänkte faktiskt försöka mig på en sprintdistans senare i år om jag får ordning på mitt crawlande ;) antagligen Lidingö eller Djurgården. Vilken distans kör du på?

Det har blivit mycket spinning, motionscykel, crosstrainer, rodd, gruppträning av olika slag, simning, styrketräning och klättring när jag inte kunde springa så mkt. Även lite längdskidor när vädret tillåtit, men nu verkar snön vara på väg att försvinna igen.. Men nu är jag hel igen och håller så sakteliga på att trappa upp löpningen till normal volym. Kommer dock fortsätta med en del alternativträning även senare. Dels för att det känns som att jag blir mindre sliten när jag alternerar mellan olika träningsformer vilket gör att jag kan hålla en högre total träningsvolym och dels för att det är kul :)

Det kommer ju bli en del långpass tidigare än så, men de riktigt långa långpassen kommer först i april enligt mina beräkningar.

Carolinew
2007-01-31, 21:21
Hade det inte varit för dessa benproblem så... Åhh blir ju så fruktansvärt avundsjuk! Menmen, det kommer fler chanser. Jag kommer dock att heja på er kolomeldemmar som tänker ställa upp :D

Anova
2007-01-31, 21:43
Aah, triathleter har jag alltid varit imponerad av. Tänkte faktiskt försöka mig på en sprintdistans senare i år om jag får ordning på mitt crawlande ;) antagligen Lidingö eller Djurgården. Vilken distans kör du på?

Det har blivit mycket spinning, motionscykel, crosstrainer, rodd, gruppträning av olika slag, simning, styrketräning och klättring när jag inte kunde springa så mkt. Även lite längdskidor när vädret tillåtit, men nu verkar snön vara på väg att försvinna igen.. Men nu är jag hel igen och håller så sakteliga på att trappa upp löpningen till normal volym. Kommer dock fortsätta med en del alternativträning även senare. Dels för att det känns som att jag blir mindre sliten när jag alternerar mellan olika träningsformer vilket gör att jag kan hålla en högre total träningsvolym och dels för att det är kul :)

Det kommer ju bli en del långpass tidigare än så, men de riktigt långa långpassen kommer först i april enligt mina beräkningar.

Satsar än så länge bara på sprint och olympisk distans. Djurgården Sprint blir det förmodligen nästa sommar då jag hoppas kunna spränga 1,30-gränsen :)

Självklart ska man blanda träningsformerna och inte bara köra löpning även om man nu är långdistanslöpare.. Tycker att du verkar jobba på rätt bra.. Du kan få lite snö av mig så du kan fortsätta med längdskidorna, själv vill jag bara ha vår så man kan springa i skogen och slipper springa längs vägarna :)

Föresten.. Personligen tycker jag att Anders Szalkais träningsprogram är rätt mesiga ;)

Cilia
2007-01-31, 22:00
Va skönt då kan man snart säga.
Damn, jag va för sent ute.
Nu kan jag inte anmäla mig för det är redan fullt

Noodles
2007-02-01, 06:38
Att antalet anmälningar ökar så snabbt oroar mig och gör att jag måste bestämma mig snart. Om mina smalben sköter sig är det inte osannolikt att jag ställer upp. Det vore tråkigt att byta sviten nu.

Jax
2007-02-01, 09:13
Blir inget i år men antagligen nästa år.
Är sugen på att slå min gamla tid.

machine gun
2007-02-02, 10:56
Hade det inte varit för dessa benproblem så... Åhh blir ju så fruktansvärt avundsjuk! Menmen, det kommer fler chanser. Jag kommer dock att heja på er kolomeldemmar som tänker ställa upp :D

Vi är ett helt lag (modell mindre ;)) från halso.info som ställer upp, det borde ju rimligtvis gå att skrapa ihop ett litet lag härifrån med :D




idrottsmassage för benen... *whistle*

machine gun
2007-02-02, 11:06
Satsar än så länge bara på sprint och olympisk distans. Djurgården Sprint blir det förmodligen nästa sommar då jag hoppas kunna spränga 1,30-gränsen :)

Självklart ska man blanda träningsformerna och inte bara köra löpning även om man nu är långdistanslöpare.. Tycker att du verkar jobba på rätt bra.. Du kan få lite snö av mig så du kan fortsätta med längdskidorna, själv vill jag bara ha vår så man kan springa i skogen och slipper springa längs vägarna :)

Föresten.. Personligen tycker jag att Anders Szalkais träningsprogram är rätt mesiga ;)

Nästa sommar som i nu i sommar eller som i 2008? 1:30 är en bra tid, vad är ditt nuvarande pb? Inte sugen på en Ironman? :D

Springa i snön är härligt ju, ger lite extra bra träning sådär, hehe. Jag ska upp till Dalarna och åka lite sen, snön brukar ligga kvar lite bättre där än här i storstan..

Mesiga och mesiga, beror på vad man jämför med. Jämför man med valfri tävlande triathlets schema så är de nog ganska mesiga, ja ;) Men jag har hört flera som följt dem som kommit i mål på utsatt tid så de verkar ju funka iaf. Dock vänder de sig ju till motionärer och lite mer avancerade motionärer eftersom det hårdaste programmet siktar på en tid på 3 timmar. Jag tror dock inte på att följa programupplägg slaviskt, men det kan ju alltid vara bra att ha ett upplägg att inspireras av. Själv är jag glad om jag tar mig runt, så tiden är inte så viktig.

Noodles
2007-02-05, 12:42
Nu är jag anmäld.

skaparn
2007-02-05, 15:51
Benhinnorna säger nej.

Men ärligt talat tycker jag ni som är sugna på att göra något episkt borde hitta ett annat marathon eller motsvarande. Alla stora motionslopp har så äckligt många deltagare att man bara blir förbannad på alla som är i vägen.
I Stockholm finns ju till exempel den korta versionen av Ursvik Ultra. Där slipper man nog trängas. Jag själv är lite sugen faktiskt, men skulle behöva både träna lite mer, och ha tränat lite mer.

Yankeee
2007-02-05, 16:01
I Stockholm finns ju till exempel den korta versionen av Ursvik Ultra. Där slipper man nog trängas. Jag själv är lite sugen faktiskt, men skulle behöva både träna lite mer, och ha tränat lite mer.

Vi ska ju springa uu nästa år.

Noodles
2007-02-05, 16:06
Men ärligt talat tycker jag ni som är sugna på att göra något episkt borde hitta ett annat marathon eller motsvarande. Alla stora motionslopp har så äckligt många deltagare att man bara blir förbannad på alla som är i vägen.
I Stockholm finns ju till exempel den korta versionen av Ursvik Ultra. Där slipper man nog trängas. Jag själv är lite sugen faktiskt, men skulle behöva både träna lite mer, och ha tränat lite mer.

Iofs tycker jag inramningen är en stor del av tjusningen med Sthlm marathon. För mycket folk, knäppa seedningsregler och ett underdimensionerat arrangemang får man däremot i Göteborgsvarvet.

skaparn
2007-02-05, 16:06
Vi ska ju springa uu nästa år.

Jess bocks.

Sofia4_4
2007-02-05, 16:09
nej

Noodles
2007-02-05, 16:20
15813 anmälda den 5/2. Jag som trodde att det skulle bli fullt redan till idag. Det här innebär ju att jag hade kunnat vänta med att ta beslut och anmäla mig. Undrar om jag ska anmäla mig till Happy Mil i stället. Springa ett par hundra meter och få diplom, Happy meal och ansiktsmålning. Det hade varit något.

Jax
2007-02-05, 16:23
Benhinnorna säger nej.

Men ärligt talat tycker jag ni som är sugna på att göra något episkt borde hitta ett annat marathon eller motsvarande. Alla stora motionslopp har så äckligt många deltagare att man bara blir förbannad på alla som är i vägen.
I Stockholm finns ju till exempel den korta versionen av Ursvik Ultra. Där slipper man nog trängas. Jag själv är lite sugen faktiskt, men skulle behöva både träna lite mer, och ha tränat lite mer.
Hur tråkigt det än är att inte kunna springa ordentligt första kilometrarna så vägs det lätt upp mot allt folk som tittar och hejar längst vägarna. Skulle jag springa något med mindre folk hade jag valt något med lite mer naturupplevelse. Nog för att det är jobbigt att springa i berg, men det är underbart vackert. Ursvik har jag funderat på tidigare och det känns i och för sig som ett alternativt.

Jax
2007-02-05, 16:24
Vi ska ju springa uu nästa år.
8 mil eller hur långt är det?

Yankeee
2007-02-05, 16:43
8 mil eller hur långt är det?

Antar att vi kör fegisvarianten på 4,5 mil. 7,5 mil är det "riktiga" loppet.

Jax
2007-02-05, 17:34
Antar att vi kör fegisvarianten på 4,5 mil. 7,5 mil är det "riktiga" loppet.
Ganska kärv terräng har jag hört. Nog så tufft att springa "bara" 45 km. När är det?

Yankeee
2007-02-05, 17:35
Ganska kärv terräng har jag hört. Nog så tufft att springa "bara" 45 km. När är det?

http://www.sundbybergmultisport.se/uu/

Spåret är snuskigt jobbigt, när jag sprang där förra året var jag helt död efter ett varv och då var jag ändå i mitt livs form.

Jax
2007-02-05, 18:36
http://www.sundbybergmultisport.se/uu/

Spåret är snuskigt jobbigt, när jag sprang där förra året var jag helt död efter ett varv och då var jag ändå i mitt livs form.
Jag kanske joinar om ni springer 08.

Yankeee
2007-02-05, 21:06
Jag joinar om ni springer 08.

Grymve :thumbup:

Silvia
2007-02-05, 23:32
Hade egentligen tänkt springa men nu ska jag försöka köra lite multisport ocj vet inte om jag orkar och har råd med både och. Oroar mig lite att anmälningstiden snart går ut.. Vet ej hur jag ska göra....

Fredrik S
2007-02-06, 15:23
Då var man anmäld. Tack för varningen om att det håll på att bli fullt.

En fråga: Hur viktig är seedningen för oss som inte springer så fort? Jag siktar på runt fyra timmar, eller strax därunder. Jag har varit och tittat på loppet och det ser inte så trångt ut.

Postmannen
2007-02-06, 15:41
Jag skall springa Stockholm Marathon. Ska bli spännande att se vad det blir ;)

Ironwoman
2007-02-06, 15:43
Seedningen är inte så viktig. De räknar tiden från startskottet, men det tar bara några min över startlinjen (3 för mig oseedad), och de tar även tiden då man passerar startlinjen, den är dock inte den officiella. Sedan lägger man några min till på trängsel efter banan och vid vätskekontrollerna.

skaparn
2007-02-06, 16:42
Jag kanske joinar om ni springer 08.

Grymve :thumbup:

It's on!

Snabbast blir bjuden på ett Maxmål av förlorarna.

machine gun
2007-02-06, 16:43
Seedningen är inte så viktig. De räknar tiden från startskottet, men det tar bara några min över startlinjen (3 för mig oseedad), och de tar även tiden då man passerar startlinjen, den är dock inte den officiella. Sedan lägger man några min till på trängsel efter banan och vid vätskekontrollerna.

Är du säker på att inte tiden tas från startlinjen? Har för mig att mirrranda sa att klockan stod på över 4 timmar när hon kom in på stadion, men hennes sluttid blev ju 3:56 och enligt henne tog det ca 5 min att komma över startlinjen från det att startskottet gick.

Inte för att 5 min spelar nån större roll för oss icke-elit, men ändå :)

machine gun
2007-02-06, 16:47
Jag kanske joinar om ni springer 08.

+1

Ursvik ultra har man ju hört en del om, snacka om utmaning. Det lär ju inte vara helt lätt att hålla modet uppe när man mitt i natten springer en svintung terrängbana i beckmörker endast i sällskap av en pannlampa ;)

Noodles
2007-02-06, 16:56
Är du säker på att inte tiden tas från startlinjen? Har för mig att mirrranda sa att klockan stod på över 4 timmar när hon kom in på stadion, men hennes sluttid blev ju 3:56 och enligt henne tog det ca 5 min att komma över startlinjen från det att startskottet gick.

Inte för att 5 min spelar nån större roll för oss icke-elit, men ändå :)

Alla deltagare har ett chip som gör att din egen officiella tid räknas från att du passerar startlinjen. Däremot visar självklart de officiella tavlorna bruttotiden sedan startskottet.

Första året startade jag i grön grupp (näst längst bak) och riktigt trångt var det bara i början. Visst finns det en del som försöker trycka sig förbi i högt tempo men siktar du på 4h är det ingen fara. Det är dessutom rätt kul att se en del av de som rusade i början helt utslagna vid 30 km.

Förra året startade jag i gul grupp (framför grön grupp) och trängselmässigt var det ingen större skillnad. Däremot är det nog inte så kul att starta i svart grupp (längst bak) eftersom den är rätt stor. Min syrra gjorde det och tyckte det var jobbigt.

machine gun
2007-02-06, 17:00
Alla deltagare har ett chip som gör att din egen officiella tid räknas från att du passerar startlinjen. Däremot visar självklart de officiella tavlorna bruttotiden sedan startskottet.

Då var det som jag trodde alltså, jag blev förvirrad av det Ironwoman skrev.

Jag kommer hamna i svart grupp eftersom jag inte har några seedningsmeriter att leka med, men det känns inte så farligt. Jag kommer hålla ett långsamt tempo iaf. Målet är trots allt att ta mig runt :)

Noodles
2007-02-06, 17:10
Då var det som jag trodde alltså, jag blev förvirrad av det Ironwoman skrev.

Jag kommer hamna i svart grupp eftersom jag inte har några seedningsmeriter att leka med, men det känns inte så farligt. Jag kommer hålla ett långsamt tempo iaf. Målet är trots allt att ta mig runt :)

Har du inga lopp alls att använda som seedning? SM är rätt generösa (till skillnad mot "folkfesten" Göteborgsvarvet) och det krävs inte så mycket för att hoppa fram ett eller två steg. Det finns dessutom en chans att du ändå hamnar i grön grupp eftersom svart grupp kan bli fylld. När jag hamnade i grön grupp första året var det utan meriter. Andra året räckte min GV-tid för att i efterhand seeda upp mig till gul grupp.

machine gun
2007-02-06, 17:41
Har du inga lopp alls att använda som seedning? SM är rätt generösa (till skillnad mot "folkfesten" Göteborgsvarvet) och det krävs inte så mycket för att hoppa fram ett eller två steg. Det finns dessutom en chans att du ändå hamnar i grön grupp eftersom svart grupp kan bli fylld. När jag hamnade i grön grupp första året var det utan meriter. Andra året räckte min GV-tid för att i efterhand seeda upp mig till gul grupp.

Jag tänkte iofs springa Premiärmilen och Spring Cross (12 km) i år också, så jag får väl maila in mina resultat och se vad som händer. Har förstått att de accepterar alla lopp över 10 km från senaste året eller nåt sånt. Nån aning om vilka tidsgränser man snackar om?

Timme
2007-02-06, 18:02
Nej för tusan!

Jax
2007-02-06, 20:01
Yankeee, skaparn, machine gun:
Härligt! Då gäller det bara att träna upp sig ordentligt, ett maxmål är inte att förakta.

När det börjar närma sig skapar vi en tråd om att man måste anmäla sig snart så att vi även får med Noodles och andra svaga människor.

machine gun
2007-02-06, 20:22
Yankeee, skaparn, machine gun:
Härligt! Då gäller det bara att träna upp sig ordentligt, ett maxmål är inte att förakta.

När det börjar närma sig skapar vi en tråd om att man måste anmäla sig snart så att vi även får med Noodles och andra svaga människor.

Det låter som en plan.

Noodles
2007-02-07, 07:21
När det börjar närma sig skapar vi en tråd om att man måste anmäla sig snart så att vi även får med Noodles och andra svaga människor.

Som om det skulle fungera på mig.






Hmm. Vid närmare eftertanke är det ju så...

machine_gun: Antagligen kan en hyfsad tid i de loppen göra att du hoppar fram ett eller två steg.

skaparn
2007-02-07, 08:29
Yankeee, skaparn, machine gun:
Härligt! Då gäller det bara att träna upp sig ordentligt, ett maxmål är inte att förakta.

När det börjar närma sig skapar vi en tråd om att man måste anmäla sig snart så att vi även får med Noodles och andra svaga människor.

Och där tänker jag, min vana trogen, vara grymt kaxig. Ett otoligt bra sätt att hitta motivation att springa benen av sig är att innan högljutt lova bjuda alla andra på ryggtavla.

Som om det skulle fungera på mig.






Hmm. Vid närmare eftertanke är det ju så...



Du är härmed officiellt anmäld.

edvin
2007-02-07, 10:14
Jag ska springa! Eftersom snötillgången varit lite si och så här i Sthlm i år beslöt jag mig att sälja min plats i Vasan. Nu är det fokus på maran som gäller. Har dock tränat lite dåligt på sistonne, men det gör det hela bara mer motiverande :)

Ang UU så har jag också haft funderingar kring denna. Men jag håller med Yank, det är tufft med 5 varv på den där banan. Jag har tagit två i rad och det gör man inte utan att det känns i benen... Är en riktig utmaning med andra ord.

machine gun
2007-02-07, 12:10
Ang UU så har jag också haft funderingar kring denna. Men jag håller med Yank, det är tufft med 5 varv på den där banan. Jag har tagit två i rad och det gör man inte utan att det känns i benen... Är en riktig utmaning med andra ord.

Jag tror iofs att det snackas om "fegisvarianten" på 45 km, dvs "bara" 3 varv.

edvin
2007-02-07, 12:24
Jag tror iofs att det snackas om "fegisvarianten" på 45 km, dvs "bara" 3 varv.

Ähh det tycker jag vi ska ändra på. Man vill ju inte köra light versionen när det finns en riktig hardcore. :)

Helt appropå. Är det någon som vet när man blir tilldelad sitt startnummer i maran? Kollar startlistan lite. Vissa verkar fått men andra inte. Kan det bero på hur många gånger man ställt upp kanske? Ska bli min första iaf.

z_bumbi
2007-02-07, 12:26
Men ärligt talat tycker jag ni som är sugna på att göra något episkt borde hitta ett annat marathon eller motsvarande. Alla stora motionslopp har så äckligt många deltagare att man bara blir förbannad på alla som är i vägen.


http://www.transpolair.com/explorateurs/amundsen/amundsen_ski_1911.jpg


Min åsikt om saken går numera att läsa i maskingevärets signatur.

Edit: Sätt ihop ett inofficiellt "lag Kolozzeum" för en specifik större tävling så kanske det går att fixa någon sorts av uppmuntran.

edvin
2007-02-07, 12:28
http://www.transpolair.com/explorateurs/amundsen/amundsen_ski_1911.jpg


Min åsikt om saken går numera att läsa i maskingevärets signatur.


:laugh:

Den är skön!

JJ
2007-02-07, 12:29
Ähh det tycker jag vi ska ändra på. Man vill ju inte köra light versionen när det finns en riktig hardcore. :)

Helt appropå. Är det någon som vet när man blir tilldelad sitt startnummer i maran? Kollar startlistan lite. Vissa verkar fått men andra inte. Kan det bero på hur många gånger man ställt upp kanske? Ska bli min första iaf.

Ja, andra gången går de efter ditt förra resultat. Förövrigt tycker jag inte att Sthlm marathon är speciellt trångt, knappast något som påverkar sluttiden i någon större utsträckning.

Noodles
2007-02-07, 12:37
Och där tänker jag, min vana trogen, vara grymt kaxig. Ett otoligt bra sätt att hitta motivation att springa benen av sig är att innan högljutt lova bjuda alla andra på ryggtavla.



Du är härmed officiellt anmäld.

Jag blir faktiskt lite sugen. Det har alltid varit så mycket tjat om hur svårlöpt det är i Ursvik. Att utmana den legenden låter som en kul idé.

Helt appropå. Är det någon som vet när man blir tilldelad sitt startnummer i maran? Kollar startlistan lite. Vissa verkar fått men andra inte. Kan det bero på hur många gånger man ställt upp kanske? Ska bli min första iaf.

Jag har redan fått mitt startnummer (anmälde mig i söndags). Som JJ skriver så är det förra årets resultat. Första gången fick jag mitt nummer någon gång i april om jag inte minns helt fel. Kul att du ska springa förresten. Blir det första försöket på distansen?

edvin
2007-02-07, 12:58
Jag blir faktiskt lite sugen. Det har alltid varit så mycket tjat om hur svårlöpt det är i Ursvik. Att utmana den legenden låter som en kul idé.

Alltså Ursvik måste sättas i sitt sammanhang. 15 km är absolut ett tufft spår, speciellt i Stockholmstrakten. Men oavsett kupering och terräng så är det ju tufft att springa 45km eller för oss lite tüffare 75km :D


Jag har redan fått mitt startnummer (anmälde mig i söndags). Som JJ skriver så är det förra årets resultat. Första gången fick jag mitt nummer någon gång i april om jag inte minns helt fel. Kul att du ska springa förresten. Blir det första försöket på distansen?

Jupp det är min första mara. Har ju sprungit Lidingö några gånger, men det får vi ju se hur långt det räcker... Ska bli riktigt skoj att ställa upp. Jag hoppas det inte blir några skador eftersom det blir en hel del asfaltsträning. Har iofs aldrig haft problem med det tidigare.

Är ju jättekul att det verkar vara ett gäng som skall ställa upp härifrån. Kanon för motivationen om inte annat.

Yankeee
2007-02-07, 14:07
Om ni alla går upp till 90 kg så springer vi 5 varv :)

machine gun
2007-02-07, 18:56
Om ni alla går upp till 90 kg så springer vi 5 varv :)

Om jag går upp 31 kg kommer jag nog inte orka springa många meter ;)

Jax
2007-02-07, 21:54
Om ni alla går upp till 90 kg så springer vi 5 varv :)
Kan vi hjälpa att du är fet?

Noodles
2007-02-14, 17:40
I måndags var 17219 löpare anmälda. Det börjar alltså bli lite bråttom nu. Tänkte bara att Yankee, Jax och skaparn noterar det. Ni måste ju springa SM07 som en uppvärmning till Ursvik 2008. machine gun har redan visat tillräckligt med karaktär genom att anmäla sig.

Jax
2007-02-14, 19:20
Vi är inte lika svaga som dig Noodles, vi kan stå emot...hoppas jag.

skaparn
2007-02-14, 21:11
lål@attjagskullekunnapringaiår

Det ska bli så skönt att titta på. Ska nog ställa mig på Västerbron och minnas lite.

Jax
2007-02-14, 21:16
lål@attjagskullekunnapringaiår

Det ska bli så skönt att titta på. Ska nog ställa mig på Västerbron och minnas lite.

Hehe, hoppas att du står och skrockar högt för dig själv.

"Jaså, ni tycker inte att det är så farligt? Vänta tills andra varvet."

skaparn
2007-02-14, 21:28
Hehe, hoppas att du står och skrockar högt för dig själv.

"Jaså, ni tycker inte att det är så farligt? Vänta tills andra varvet."

Ahh, you bet. Tur att ingen hörde vad jag tänkte när jag sprang SM. Vadvardetjagsa:et hade aldrig suttit så bra. Det var ju vansinnigt lätt fram till någon km efter Västerbron andra gången. Asfalt gör en så bisarrt stel, jag tog inga vackra löpsteg mot slutet.

edvin
2007-02-14, 21:30
I måndags var 17219 löpare anmälda. Det börjar alltså bli lite bråttom nu. Tänkte bara att Yankee, Jax och skaparn noterar det. Ni måste ju springa SM07 som en uppvärmning till Ursvik 2008. machine gun har redan visat tillräckligt med karaktär genom att anmäla sig.


Jasså det börjar bli fullt nu.
Till er som redan är anmälda! :thumbup:

Yank tycker jag absolut både för vår och sin egen skull visa att knät håller. Det är bra för psyket och inför uu08.

Jax och skaparn, ni grabbar borde nog överväga en anmälan om ni skall kunna asperera på några maxmål våren 08. Om man för den delen skall klämma i sig dessa med gott samvete ser jag det som att allt annat än start i maran 07 inte är ett alternativ. :D

skaparn
2007-02-14, 21:36
Jasså det börjar bli fullt nu.
Till er som redan är anmälda! :thumbup:

Yank tycker jag absolut både för vår och sin egen skull visa att knät håller. Det är bra för psyket och inför uu08.

Jax och skaparn, ni grabbar borde nog överväga en anmälan om ni skall kunna asperera på några maxmål våren 08. Om man för den delen skall klämma i sig dessa med gott samvete ser jag det som att allt annat än start i maran 07 inte är ett alternativ. :D

Jag förstår dels inte vad det är vi ska klämma i oss, dels inte hur plågsam asfaltlöpning är nödvändigt för att klara ett terränglopp. Jelp!

Jax
2007-02-14, 21:37
Jax och skaparn, ni grabbar borde nog överväga en anmälan om ni skall kunna asperera på några maxmål våren 08. Om man för den delen skall klämma i sig dessa med gott samvete ser jag det som att allt annat än start i maran 07 inte är ett alternativ. :D
Men Anja stod ju över en tävling och se nu vad mycket hon vinner. Jag tänker också vila mig i form. Det är bekvämast så.

edvin
2007-02-14, 21:48
Jag förstår dels inte vad det är vi ska klämma i oss, dels inte hur plågsam asfaltlöpning är nödvändigt för att klara ett terränglopp. Jelp!

Var de inte maxmål till snabbast runt. Tyckte jag läste det någonstans.
Asfalt är fränt. Det gör att man känner sig lite som en etiopier. Denna bild kan fungera lite som draghjälp när terrängen är som besvärligast... :)

Men Anja stod ju över en tävling och se nu vad mycket hon vinner. Jag tänker också vila mig i form. Det är bekvämast så.

Haha, men hon smygtränade ju. Men det kanske är vad du menar med vila ;)

Jax
2007-02-14, 21:52
Haha, men hon smygtränade ju. Men det kanske är vad du menar med vila ;)
Hade jag sagt att jag skulle träna så hade det ju inte varit smygträning längre. Det gäller att göra allt för att vinna. Räcker det inte med att smygträna så får jag fuska. Ska bara lista ut hur.

skaparn
2007-02-14, 21:54
Var de inte maxmål till snabbast runt. Tyckte jag läste det någonstans.
Asfalt är fränt. Det gör att man känner sig lite som en etiopier. Denna bild kan fungera lite som draghjälp när terrängen är som besvärligast... :)



Haha, men hon smygtränade ju. Men det kanske är vad du menar med vila ;)

Ahh, nu fattar jag. Jag behöver inte träna, bara slänga tillräckligt mycket käft innan så ska du se att rädslan för att få äta upp mina egna ord istället för en god burgare sätter en ordentlig fart på benen.

Jag ska på tal om Anja redan nu öva lite på min segergest "sälen". Hittills oprövad i löparkretsar. Bröstvårtorna ska ju ändå blöda.

edvin
2007-02-14, 22:32
Jag gjorde en liten beräkning som ger belägg för mina antaganden. :)
Beräknat men en kroppsvikt @ 75 pannor. Nu har ni det svart på vitt. Lyckas vi bli fem deltagare uu 08 (fem maxmål med plusmeny) är det i princip nödvändigt att delta i maran för att neutralisera energiintaget... :cool:


Tiderna efter är totaltiden på loppen.

skaparn
2007-02-14, 22:47
Jag gjorde en liten beräkning som ger belägg för mina antaganden. :)
Beräknat men en kroppsvikt @ 75 pannor. Nu har ni det svart på vitt. Lyckas vi bli fem deltagare uu 08 (fem maxmål med plusmeny) är det i princip nödvändigt att delta i maran för att neutralisera energiintaget... :cool:


Tiderna efter är totaltiden på loppen.

Haha! Viktigt att mota bukfetman.

Men... Du räknar det totala energiintaget för fem personer, men individuell förbränning. Borde du inte vara konsekvent?

edit: ahh, du kanske räknar på att den som vinner får ett mål av alla andra, men om så, blir det bara fyra. Och ja, jag tänker äta dem allihop.

burre
2007-02-14, 22:50
Alla köper ett maxmål till vinnaren !

*duh*

skaparn
2007-02-14, 22:59
Alla köper ett maxmål till vinnaren !

*duh*

Läs min edit, och betänk att vinnaren efter att ha blivit bjuden på fyra maxmål, kanske inte får upp som första tanke att själv bekosta ett femte.

wintersnowdrift
2007-02-14, 23:08
It's on!

Snabbast blir bjuden på ett Maxmål av förlorarna.

Den här tråden var totalt ointressant till det här inlägget. Fast jag vill ha kycklingburgare!

Med Ursvik Ultra -08 som uppvärmning bör Team Kolozzeum vara redo för en Ironman senast -09.

//Kristin

Noodles
2007-02-15, 07:55
Den här tråden vaknade verkligen till liv av min lilla post.

Vi är inte lika svaga som dig Noodles, vi kan stå emot...hoppas jag.

Ok. Jax är på väg att ge med sig. Jag räknar in dig som anmäld nu.

lål@attjagskullekunnapringaiår

Det ska bli så skönt att titta på. Ska nog ställa mig på Västerbron och minnas lite.

Du kan ju stå med de öldrickande gubbarna som blåser cigarettrök på löparna. Det tycker jag vore trevligt.

Jasså det börjar bli fullt nu.
Jax och skaparn, ni grabbar borde nog överväga en anmälan om ni skall kunna asperera på några maxmål våren 08. Om man för den delen skall klämma i sig dessa med gott samvete ser jag det som att allt annat än start i maran 07 inte är ett alternativ. :D

Du har argumenten där. Tur att du hjälper till att styra upp det hela.

Jag förstår dels inte vad det är vi ska klämma i oss, dels inte hur plågsam asfaltlöpning är nödvändigt för att klara ett terränglopp. Jelp!

Asfaltslöpning är bara jobbigt om man är för tjock. Jag tycker du ska satsa på att komma ner till ett BMI liknande Paul Tergat (62 kg på 182 cm). Det handlar bara om inställning.

Jag gjorde en liten beräkning som ger belägg för mina antaganden. :)
Beräknat men en kroppsvikt @ 75 pannor. Nu har ni det svart på vitt. Lyckas vi bli fem deltagare uu 08 (fem maxmål med plusmeny) är det i princip nödvändigt att delta i maran för att neutralisera energiintaget... :cool:


Tiderna efter är totaltiden på loppen.

Tycker du vi ska sprinta runt? Jag räknar kallt med att glida in en minut under maxtiden.

Med Ursvik Ultra -08 som uppvärmning bör Team Kolozzeum vara redo för en Ironman senast -09.


Det låter som plan. SM07, UU08, Ironman 09. Efter det blir det pensionering med ölmage och hänvisning till grundkondition och gamla meriter.

Nu blev jag sugen på hamburgare av allt snack här. Multiquote är förresten en bra uppfinning.

machine gun
2007-02-15, 11:16
Alla som skyller på gamla skador har ingenting att säga förrän jag bussat min idrottsmassör på er. Det han inte kan fixa är troligtvis inte möjligt att fixa. Och kommer det ändå inte bli bra, tja.. då är det ju bara att springa ändå ;)

machine gun
2007-02-15, 11:17
Med Ursvik Ultra -08 som uppvärmning bör Team Kolozzeum vara redo för en Ironman senast -09.

God damnit, jag som hade tänkt vänta till 2010! Nu blir det till att sätta fart!

edvin
2007-02-15, 12:03
Jag gillar stämmningen i denna tråden. Man känner verkligen att det är något stort på gång. Vad är näst efter Ironman, Paris-Brest-Paris (http://en.wikipedia.org/wiki/Paris-Brest-Paris) kanske kan locka. Mycket cyckling blir det dock, men det är ju bara roligt.

Precis som skaparn säger är ju det bra om man jagar upp sig själv lite inför dylika kraftprov, så man inte får för sig att balla ur (till er som ännu inte är anmälda så har ju ni redan ballat ur...) :D

För övrigt så är det klart att man köper ett maxmål till sig själv också. Det tillhör god kutym.

Pellefant
2007-02-15, 12:14
Fullt i Stockholm Marathon. Det är tyvärr för sent för att anmäla sig till Stockholm Marathon 2007.

http://www.stockholmmarathon.se/start/content.cfm?Sec_ID=1124&Rac_ID=91&Lan_ID=1

Noodles
2007-02-15, 13:15
Alla som skyller på gamla skador har ingenting att säga förrän jag bussat min idrottsmassör på er. Det han inte kan fixa är troligtvis inte möjligt att fixa. Och kommer det ändå inte bli bra, tja.. då är det ju bara att springa ändå ;)

Du har så rätt så. Inga ursäkter är goda nog (förutom när de kommer från mig). Jag ska snart prova på massage och min massör har goda förhoppningar om att mina problem kan försvinna helt. :thumbup:

Jag gillar stämmningen i denna tråden. Man känner verkligen att det är något stort på gång. Vad är näst efter Ironman, Paris-Brest-Paris (http://en.wikipedia.org/wiki/Paris-Brest-Paris) kanske kan locka. Mycket cyckling blir det dock, men det är ju bara roligt.

Precis som skaparn säger är ju det bra om man jagar upp sig själv lite inför dylika kraftprov, så man inte får för sig att balla ur (till er som ännu inte är anmälda så har ju ni redan ballat ur...) :D


Ja. Det är kul att det finns några fler klena men sega människor på Kolo. Ska bli kul att se hur det går i Sthlm och hur många som kommer till UU.

http://www.stockholmmarathon.se/start/content.cfm?Sec_ID=1124&Rac_ID=91&Lan_ID=1

Typiskt. Jag hoppas alla här hann anmäla sig. Kan bli dyrt att ta över andras startplatser annars.

machine gun
2007-02-15, 15:26
Typiskt. Jag hoppas alla här hann anmäla sig. Kan bli dyrt att ta över andras startplatser annars.

Går det ens att ta över startplatser? Trodde de hade regler mot sånt.


Ni som inte hann anmäla er är härmed anmälda till Vällingby marathon 31/3. Färre deltagare, mindre publik, färre dagar att träna på. Så går det när man är seg i starten. Seså! Ut och spring!

Ironwoman
2007-02-15, 15:30
Med Ursvik Ultra -08 som uppvärmning bör Team Kolozzeum vara redo för en Ironman senast -09.

//Kristin

Du skulle klara in IM i sommar, om du valde att fokusera på det...

machine gun
2007-02-15, 15:31
Och alla som ska delta i UU08 kan ju nöta in banan genom att delta i Xtreme running-serien 2007. http://www.sik.org/xtreme.htm

Noodles
2007-02-15, 15:36
Går det ens att ta över startplatser? Trodde de hade regler mot sånt.


Det går väl att köpa startplatser men då får du springa i någon annans namn. Om personen är av samma kön och hyfsat nära i ålder är det nog svårt att avslöja.

machine gun
2007-02-15, 15:41
Det går väl att köpa startplatser men då får du springa i någon annans namn. Om personen är av samma kön och hyfsat nära i ålder är det nog svårt att avslöja.

Ger dock en tämligen värdelös merit eftersom det sedan finns noll bevis på att man faktiskt sprungit. De borde göra som i Vasaloppet där man kan köpa och sälja startplatser hejvilt och sen tar de ut 150 kr i avgift för namnbyte.

wintersnowdrift
2007-02-15, 15:52
Du skulle klara in IM i sommar, om du valde att fokusera på det...

:) Jag tränar med flertalet klubbkamrater som satsar på en IM i år, och det om något gör ju att man blir sugen.

Samtidigt är jag väldigt paranoid vad det gäller skador (jag är en klen stackare *cry*) och begränsar p.g.a. det min träningsmängd ganska rejält. Det är lååångsamma ökningar som gäller, den lilla erfarenhet som jag skrapat ihop hittills säger mig att min ambition vida överstiger min kropps hållbarhet. Följden blir att jag nog håller fast vid den ganska logiska distansordningsföljden sprint-olympisk-halv IM-IM. Om allting klaffar *peppar peppar REJÄL trädkramning* blir årets mål SM i Olympisk i Örserum, Gränna i augusti. [Edit: Jax, du är ju nästgårds för bövelen så jag förväntar mig åtminstone en kompanjon från inofficiella Team Kolo!]

Jag är full av beundran för "fullblodstriathleter" som du Ironwoman (när blir det Hawaii?), det är trots allt långdistans som är sportens själ och det är givetvis dit jag siktar!

//Kristin

Tolkia
2007-02-15, 15:57
Haha, jag blir för fan springsugen av den här tråden (kan iofs bero på att mina krigsskador effektivt eliminerar risken att jag skall behöva bevisa det ...). Kan inte machine gun skicka över sin massör i ett paket ... :D

Jax
2007-02-15, 22:29
Om allting klaffar *peppar peppar REJÄL trädkramning* blir årets mål SM i Olympisk i Örserum, Gränna i augusti. [Edit: Jax, du är ju nästgårds för bövelen så jag förväntar mig åtminstone en kompanjon från inofficiella Team Kolo!]

//Kristin
Vi får diskutera det där. Jag är ganska lättövertalad.

Ska nog ta och börja träna med IKHP igen. Ska det bli en triathlet av mig är det det inte läge att ligga på latsidan.

Sen får vi se vad som händer 2009, inte omöjligt att det blir en IM.

Ironwoman
2007-02-16, 10:12
:) Jag tränar med flertalet klubbkamrater som satsar på en IM i år, och det om något gör ju att man blir sugen.

Samtidigt är jag väldigt paranoid vad det gäller skador (jag är en klen stackare *cry*) och begränsar p.g.a. det min träningsmängd ganska rejält. Det är lååångsamma ökningar som gäller, den lilla erfarenhet som jag skrapat ihop hittills säger mig att min ambition vida överstiger min kropps hållbarhet. Följden blir att jag nog håller fast vid den ganska logiska distansordningsföljden sprint-olympisk-halv IM-IM. Om allting klaffar *peppar peppar REJÄL trädkramning* blir årets mål SM i Olympisk i Örserum, Gränna i augusti. [Edit: Jax, du är ju nästgårds för bövelen så jag förväntar mig åtminstone en kompanjon från inofficiella Team Kolo!]

Jag är full av beundran för "fullblodstriathleter" som du Ironwoman (när blir det Hawaii?), det är trots allt långdistans som är sportens själ och det är givetvis dit jag siktar!

//Kristin

Håller med om att det är en lite mer förståndig väg. Jag hade en motionssprint som längst innan Kalmar (IM distans). Vi skulle blanda oss, jag har en kropp som håller för många timmars träning, med saknar talang för tempo, jag tränar och tränar, men kommer inte alls upp i ett tempo som ligger i närheten av vad jag borde klara. *gah!*


Jag började träna för ev Hawaii november 05 utan att kunna crawla eller ha provar en racer. Sedan i somras i Kalmar kunde jag konstatera att jag har fysik och psyke att hålla en IM dvs jogga hela maran. Planerar att köra Kalmar varje år tills dess att jag har en chans att klara att kvala in, krävs lite under 11 timmar för det i damseniorklassen. I sommar gissar jag att med ett bra lopp kan jag klara ca 11,40, så 2009 eller 2010 kan jag kanske kvala in till Hawaii, om jag klarar mig från skador och annat oförutsett i livet. Har som mål att klara det innan jag fyller 30 (2012).

machine gun
2007-03-07, 11:27
Nu är det bara lite drygt 3 månader kvar till Den Stora Utmaningen. Hur lägger ni upp träningen nu sista månaderna? Hur många och hur långa långpass, när kör ni sista långpasset innan nedtrappningen inför loppet, kommer ni köra några andra lopp innan osv?

Postmannen
2007-03-07, 14:06
Nu är det bara lite drygt 3 månader kvar till Den Stora Utmaningen. Hur lägger ni upp träningen nu sista månaderna? Hur många och hur långa långpass, när kör ni sista långpasset innan nedtrappningen inför loppet, kommer ni köra några andra lopp innan osv?


Efter att ha varit skadad i snart tre veckor och inte kunnat löpa börjar jag snart bli lite orolig för hur det skall gå med hela marathon projektet :(

machine gun
2007-03-07, 14:59
Efter att ha varit skadad i snart tre veckor och inte kunnat löpa börjar jag snart bli lite orolig för hur det skall gå med hela marathon projektet :(

Tråkigt :( Vad är det för skada? Har man en bra grund att stå på och alternativtränar flitigt under uppehållet från löpningen, så borde det gå bra ändå. Förutsatt att skadan inte är så pass allvarlig att man inte kan komma igång med löpningen igen dvs.


Sprang mitt första lite längre pass idag sedan min skadecirkus började. Avverkade 15,3 km utan problem. Har dock bokat en ny tid hos idrottsmassören till nästa vecka, då jag haft lite känningar från och till sista tiden.

Noodles
2007-03-07, 15:28
Nu är det bara lite drygt 3 månader kvar till Den Stora Utmaningen. Hur lägger ni upp träningen nu sista månaderna? Hur många och hur långa långpass, när kör ni sista långpasset innan nedtrappningen inför loppet, kommer ni köra några andra lopp innan osv?

Min träning går mest ut på att försöka få upp distanserna igen och hoppas på det bästa. Förra året hade jag vid motsvarande tidpunkt inte sprungit speciellt mycket distans pga halt väglag. Om man ser det ur det perspektivet ligger jag bra till. I år har jag däremot mindre löpmängd i övrigt i kroppen.

Jag försöker ha ett långpass i veckan och nu blir det lite längre varje vecka. Jag hoppas landa på något långpass upp mot 30 km. Förra året avslutade jag långpassträningen med ett pass på 30 km två veckor innan loppet. Året dessförinnan körde jag också sista långpasset två veckor innan utan större problem. Förhoppningsvis ska jag få in flera pass på >20 km.

Tempot är knappt styrfart men jag kan inte hoppas på mycket annat efter skadeuppehåll. Lite intervall-, back- och tempoträning ska nog göra susen för att närma mig anständiga nivåer.

Sprang mitt första lite längre pass idag sedan min skadecirkus började. Avverkade 15,3 km utan problem. Har dock bokat en ny tid hos idrottsmassören till nästa vecka, då jag haft lite känningar från och till sista tiden.

Tråkigt. Jag trodde att massagen hade fått bort dina problem för gott. :(

machine gun
2007-03-08, 00:08
Tråkigt. Jag trodde att massagen hade fått bort dina problem för gott. :(

Idrottsmassage är helt klart lösningen på problemen i mitt fall. Nu har jag visserligen fått lite känningar igen, men det är inte alls är konstigt med tanke på att jag är igång och springer som vanligt igen. Det är en normal reaktion, musklerna har vant sig vid att vara förkortade och drar lätt ihop sig igen i början, så man måste underhålla behandlingen. Så småningom kommer ju musklerna anpassa sig till sin nya längd, men tills dess så kommer det troligtvis bli nån återbesöksbehandling med 1-2 månaders mellanrum. Det har jag inga som helst problem med, så länge jag fungerar normalt under tiden.

Postmannen
2007-03-08, 10:04
Tråkigt :( Vad är det för skada? Har man en bra grund att stå på och alternativtränar flitigt under uppehållet från löpningen, så borde det gå bra ändå. Förutsatt att skadan inte är så pass allvarlig att man inte kan komma igång med löpningen igen dvs.


Det är skivorna och nerverna i nedre ryggen som har krånglat så att ena benet inte fungerat som det skall, men nu har jag fått lov av kiropraktikern att börja löpa igen så vi skall se hur det går.. :)
Tänke börja försiktigt och sedan försöka komma upp till ordentliga veckodistanser igen. Men jag är nog rädd för att jag får glömma tidsmålena och satsa mera på att "klara" maran. Lite svårt att bedömma då jag inte sprungit marathon förut. Nå får se vad det blir :)

machine gun
2007-03-08, 10:09
Det är skivorna och nerverna i nedre ryggen som har krånglat så att ena benet inte fungerat som det skall, men nu har jag fått lov av kiropraktikern att börja löpa igen så vi skall se hur det går.. :)
Tänke börja försiktigt och sedan försöka komma upp till ordentliga veckodistanser igen. Men jag är nog rädd för att jag får glömma tidsmålena och satsa mera på att "klara" maran. Lite svårt att bedömma då jag inte sprungit marathon förut. Nå får se vad det blir :)

Aj, det låter jobbigt :( Men bra att du får springa igen! Se till att gå tillbaka till kiropraktorn regelbundet när du börjar löpa igen så att du inte får tillbaka samma problem igen.

Jag satsar också främst på att ta mig runt, jag tror att det är ett vettigt förstagångsmål, speciellt som jag också missat en del viktig grundträning pga skador. Maran börjar efter 30 km och ingen vet ju hur kroppen kommer reagera då om man inte sprungit 42,2 km förut. Jag tar mig hellre runt med knappt styrfart på sådär 5 timmar än springer snabbt och blir tvungen att bryta eller börja gå efter 25 km.

Noodles
2007-03-08, 13:14
Jag satsar också främst på att ta mig runt, jag tror att det är ett vettigt förstagångsmål, speciellt som jag också missat en del viktig grundträning pga skador. Maran börjar efter 30 km och ingen vet ju hur kroppen kommer reagera då om man inte sprungit 42,2 km förut. Jag tar mig hellre runt med knappt styrfart på sådär 5 timmar än springer snabbt och blir tvungen att bryta eller börja gå efter 25 km.

Det låter som en bra målsättning. Visst kan du ha ett tidsmål som riktmärke men se till att inte haka upp dig på det. Ställ redan innan in dig på att du ska vara nöjd även om du missar målet. Jag ångrar fortfarande min inställning inför första året då jag missade tidsmålet och besvikelsen översteg glädjen att öht ha klarat en mara. Det är ett antal löpare som inte fullföljer så om du går i mål är det alltid en prestation.

Jag har läst om löpare på Puls.se som siktar på tider runt 3:30 och på tre försök har de fortfarande inte fullföljt en mara. Jag är då mer imponerad av en som klarar på 5:59 eftersom den personen känner sin kropp och kapacitet betydligt bättre.

Eddie Vedder
2007-03-08, 14:11
Intressant läsning för en som precis har blivit frälst inom ämnet.



Men kostnörd som jag är så måste jag fråga hur ni lägger upp den delen inför ett marathon såhär? Både ur ett längre perspektiv (såsom från idag exempelvis) men även laddningen sista typ 10 dagarna.

Who knows, en vacker dag kanske jag genomför ett långlopp å om jag känner mej själv rätt kommer fokus ligga mer på näringsladdning än träning.;)

Postmannen
2007-03-08, 15:06
Jag satsar också främst på att ta mig runt, jag tror att det är ett vettigt förstagångsmål, speciellt som jag också missat en del viktig grundträning pga skador. Maran börjar efter 30 km och ingen vet ju hur kroppen kommer reagera då om man inte sprungit 42,2 km förut. Jag tar mig hellre runt med knappt styrfart på sådär 5 timmar än springer snabbt och blir tvungen att bryta eller börja gå efter 25 km.

Jo, nog är mitt huvudmål också bara att ta mig runt, men jag tyckte att det var mer motiverande att träna då jag hade ett tidsmål också. ´
Jag har också funderat på den där 30 km gränsen och som ett litet delmål har jag haft att jag inte skulle känna mig "helt död" utan eventuellt kunna njuta av löpningen då ännu. Får se nu vad det blir :em:

Yankeee
2007-03-08, 16:09
Who knows, en vacker dag kanske jag genomför ett långlopp å om jag känner mej själv rätt kommer fokus ligga mer på näringsladdning än träning.;)

Äh, är ju roligare att bara dra iväg utan att vara opti i en vecka innan. Impulskonditionsträning är den bästa :)

Eddie Vedder
2007-03-08, 16:13
Äh, är ju roligare att bara dra iväg utan att vara opti i en vecka innan. Impulskonditionsträning är den bästa :)

Haha, du menar typ vakna, kliva upp ur sängen, sträcka på sej å känna "Ida blir det fanimej ett marathon tror jag!"?:D

machine gun
2007-03-08, 16:13
Äh, är ju roligare att bara dra iväg utan att vara opti i en vecka innan. Impulskonditionsträning är den bästa :)

+1

Noodles
2007-03-08, 16:15
Men kostnörd som jag är så måste jag fråga hur ni lägger upp den delen inför ett marathon såhär? Både ur ett längre perspektiv (såsom från idag exempelvis) men även laddningen sista typ 10 dagarna.

Who knows, en vacker dag kanske jag genomför ett långlopp å om jag känner mej själv rätt kommer fokus ligga mer på näringsladdning än träning.;)

Jag äter som vanligt just nu. Jag försöker hålla igen lite på godsakerna för att få ner vikten något men i övrigt har jag ingen strikt diet. När loppet närmar sig kommer jag antagligen gå över på att äta lite extra kolhydrater. Tidigare har jag ätit mycket pasta sista veckan och det kändes bra då (lyckades undvika väggen). Som tur är gillar jag pasta så det är ingen större uppoffring. En del rekommendationer är att man ska ligga på lågt fettintag inför mara men min erfarenhet (även Jaxs och skaparns tror jag) är att det inte är helt nödvändigt. Efter experttips funderar jag i år på att prova den optimala kostladdningen chips.

Klart du ska springa en mara. Vi räknar med dig i SM08.


Jag har också funderat på den där 30 km gränsen och som ett litet delmål har jag haft att jag inte skulle känna mig "helt död" utan eventuellt kunna njuta av löpningen då ännu. Får se nu vad det blir :em:

Haha. Hade du tänkt njuta av löpningen efter 30 km? Lycka till säger jag då.


:D

Även om du tar det relativt lugnt kommer du nog märka av att sista milen är vääääldigt jobbig. Å andra sidan är det tjusningen och där i ligger ju utmaningen.

Yankeee
2007-03-08, 16:17
Haha, du menar typ vakna, kliva upp ur sängen, sträcka på sej å känna "Ida blir det fanimej ett marathon tror jag!"?:D

Ungefär så, fast mer "om 30 min blir det ett marathon" eller om du på kvällen känner dig lite sugen på att röra på dig "4 timmar promenad om 10 min" osv. Får man jobba lite med det mentala också, det är alltid kul :)

Noodles
2007-03-08, 16:18
Äh, är ju roligare att bara dra iväg utan att vara opti i en vecka innan. Impulskonditionsträning är den bästa :)

Jag håller med om att kosten inte behöver vara speciellt strikt sista veckan. Du kommer nog märka att det mesta ändå beror på hur du tränat månaderna innnan. Jag överlåter den extrema kostonanin till de som kommer stå och gråta med mördande kramp vid 30 km.


Lite pinsamt om jag själv får kramp i år...

machine gun
2007-03-08, 16:19
Meeen för att svara lite mer seriöst på EV's fråga så blir det väl lite av en kolhydratladdning innan själva maran, givetvis kommer allt sånt även testas innan ett par långpass innan så man vet hur kroppen reagerar. Samma sak med sportdrycken som serveras under loppet, den måste testas under långlopp så att inte magen slår bakut.

Just nu gör jag inga kostförändringar utan försöker bara få i mig tillräckligt med energi för att få ut så mkt som möjligt av träningen utan att gå ner i vikt.

Chips är Optimalt(tm)! Jag springer som bäst om jag satt i mig en chipspåse eller så kvällen innan :D


Och i SM08 räknar vi med både Eddie Vedder och Yankeee.

skaparn
2007-03-08, 16:25
Det viktigaste med kosten är att den är sådan som inte ger dig magproblem. Om det sen är smör eller tång spelar mindre roll. Jag har sett fler misslyckade än lyckade "kolhydratladdningar" då folk sitter och antingen glufsar pasta just innan, eller funderar på vilket för 99% av universum okänd mineral som ska tillsättas i den superoptimala sportdrycken som skvalpar i vätskebältet.

Jag har spioner ute som kollar att ni inte har ett vätskebälte förresten. De är utrustade med varsin Fiat för att köra över er ifall ni upptäcks med ett sådant.

Löpardevisen lyder: Träna mer. Ät mindre.

Noodles
2007-03-08, 16:26
Meeen för att svara lite mer seriöst på EV's fråga så blir det väl lite av en kolhydratladdning innan själva maran, givetvis kommer allt sånt även testas innan ett par långpass innan så man vet hur kroppen reagerar. Samma sak med sportdrycken som serveras under loppet, den måste testas under långlopp så att inte magen slår bakut.

Just nu gör jag inga kostförändringar utan försöker bara få i mig tillräckligt med energi för att få ut så mkt som möjligt av träningen utan att gå ner i vikt.

Chips är Optimalt(tm)! Jag springer som bäst om jag satt i mig en chipspåse eller så kvällen innan :D


Är jag den enda som inte gjort systematiska tester med chips inför löpning? Jag åt visserligen chips i lördags inför söndagens långpass men det var inte speciellt planerat. Gott var det däremot.

Stod det förresten inte i en artikel rätt nyligen att tömning inför ett lopp inte gjorde någon större skillnad för glykogendepåerna? Jag har ändå aldrig provat på det men det kan vara intressant att veta. Som du säger ska alla experiment med kosten göras i god tid innan och gärna testas på de längre långpassen. Sportdrycken är givet att man ska testa. Mitt råd är även att testa energigeler innan loppet. Jag tror att gel var det som räddade min mage senast. Snabb energi och mer substans i magen än bara vätska.

Eddie Vedder
2007-03-08, 16:26
Jag håller med om att kosten inte behöver vara speciellt strikt sista veckan. Du kommer nog märka att det mesta ändå beror på hur du tränat månaderna innnan.

Jovisst är det ju så, det förstår jag oxå. Det hade mest berott på rent intresse från min sida, lixom exprimentera å se om man kan ladda upp på ett riktigt bra sätt. Givetvis är det dock den långa träningsperioden innan som är mest väsentlig.


Personligen skulle jag faktiskt käka riktigt kolhydratrikt dagarna innan för att sen käka typ riktigt mycke fet fisk o.s.v. dagen innan samt till frukost samma dag för att kroppen skall va som mest inriktad på att använda fett som energikälla så länge som möjligt å sen börja ta mer å mer på glykogenet. Alltså ett sätt för att kroppen skall vänta sålänge som möjligt innan kolhydratdepåerna verkligen börjar användas.

Jag är inspirerad av Jonas Coltings upplägg nämligen, hur bra det är kan jag ju inte säga men han har ju iaf resultat att backa upp det med. Intressant är det iaf om man jämför med det gamla hederliga "Gunde Svan-upplägget".

Noodles
2007-03-08, 16:27
Jag har spioner ute som kollar att ni inte har ett vätskebälte förresten. De är utrustade med varsin Fiat för att köra över er ifall ni upptäcks med ett sådant.

Löpardevisen lyder: Träna mer. Ät mindre.

För det första är jag imponerad av att dina spioner vet hur jag ser ut. För det andra undrar jag om jag får ha vätskebälte på mina långpass. Det kan bli lite jobbigt annars om min omgivning inte ska agera vätskekontroller.

skaparn
2007-03-08, 16:28
Jovisst är det ju så, det förstår jag oxå. Det hade mest berott på rent intresse från min sida, lixom exprimentera å se om man kan ladda upp på ett riktigt bra sätt. Givetvis är det dock den långa träningsperioden innan som är mest väsentlig.


Personligen skulle jag faktiskt käka riktigt kolhydratrikt dagarna innan för att sen käka typ riktigt mycke fet fisk o.s.v. dagen innan samt till frukost samma dag för att kroppen skall va som mest inriktad på att använda fett som energikälla så länge som möjligt å sen börja ta mer å mer på glykogenet. Alltså ett sätt för att kroppen skall vänta sålänge som möjligt innan kolhydratdepåerna verkligen börjar användas.

Jag är inspirerad av Jonas Coltings upplägg nämligen, hur bra det är kan jag ju inte säga men han har ju iaf resultat att backa upp det med. Intressant är det iaf om man jämför med det gamla hederliga "Gunde Svan-upplägget".

Nu råkar Colting ligga på en träningsdos som faktiskt skulle tillåta honom att äta endast en vattenmelonskiva en vecka innan ett ultramarathon och ändå dominera oss alla.

machine gun
2007-03-08, 16:29
Läste om en löpare i Runner's world som hade kommit fram till att han sprungit sina bästa maror dagarna efter mat som skulle anses som allt annat än optimal i laddningssammanhang. Sill hade det varit en gång och nån annan gång smörgåstårta :)

Det viktigaste är ju att inte krångla till det för mkt och framförallt att inte börja mixtra med livsmedel och koststrategier som man aldrig testat förut.


Glömde inkludera skaparn i nästa års SM-trupp, han är givetvis inräknad. Och självklart blir uppladdning inför SM07 att springa Ursvik ultra. Ingenting annat vore godkänt.

skaparn
2007-03-08, 16:30
För det första är jag imponerad av att dina spioner vet hur jag ser ut. För det andra undrar jag om jag får ha vätskebälte på mina långpass. Det kan bli lite jobbigt annars om min omgivning inte ska agera vätskekontroller.

I Sverige är den övre tidsgränsen för träning satt till 3 timmar, och även om växthuseffekten är på tapeten lär det inte ändras än på ett tag. Allt under detta går utmärkt utan vätskebälte.

Nämnden som bestämmer detta sammanträder nämligen ytterst sällan. Senaste utsedda ledamot var Olof Skötkonung.

Eddie Vedder
2007-03-08, 16:31
Och i SM08 räknar vi med både Eddie Vedder och Yankeee.

Ja vem vet hur träningen utvecklar sej med rätt feedback i journalen.*whistle*

Än sålänge har ju iaf du å dom andra konditionsbrudarna ställt till en jävla massa oreda för gymråttan i mej.:D

machine gun
2007-03-08, 16:35
Är jag den enda som inte gjort systematiska tester med chips inför löpning? Jag åt visserligen chips i lördags inför söndagens långpass men det var inte speciellt planerat. Gott var det däremot.

Stod det förresten inte i en artikel rätt nyligen att tömning inför ett lopp inte gjorde någon större skillnad för glykogendepåerna? Jag har ändå aldrig provat på det men det kan vara intressant att veta. Som du säger ska alla experiment med kosten göras i god tid innan och gärna testas på de längre långpassen. Sportdrycken är givet att man ska testa. Mitt råd är även att testa energigeler innan loppet. Jag tror att gel var det som räddade min mage senast. Snabb energi och mer substans i magen än bara vätska.

Vilken jävla fart det blev på den här tråden helt plötsligt!

Inga systematiska tester, jag råkar bara vara en sucker för chips :D En påse av den varan gör ju att man hamnar på ett ganska rejält energiöverskott, vilket brukar bidra med överskottsenergi och fulladdade depåer.

Yep, enligt studier (sammanfattas bl a i senaste upplagan av Näringslära för högskolan) så gör inte tömning någon märkbar skillnad om man jämför med den modifierade uppladdningsvarianten där man endast ökar kolhydratintaget samtidigt som man minskar träningsdosen sista dagarna. Många gamla rävar fortsätter dock med sina tömningar, mest för att de gjort det i alla år och det blir ju en slags psykisk trygghet att veta att det är gammalt och beprövat.

Gel måste jag testa, tack för påminnelsen.

machine gun
2007-03-08, 16:38
Ja vem vet hur träningen utvecklar sej med rätt feedback i journalen.*whistle*

Än sålänge har ju iaf du å dom andra konditionsbrudarna ställt till en jävla massa oreda för gymråttan i mej.:D

Så ska det låta :thumbup:

Vi coachar fram dig till Lidingöloppet tills vidare :D

Noodles
2007-03-08, 16:41
I Sverige är den övre tidsgränsen för träning satt till 3 timmar, och även om växthuseffekten är på tapeten lär det inte ändras än på ett tag. Allt under detta går utmärkt utan vätskebälte.

Nämnden som bestämmer detta sammanträder nämligen ytterst sällan. Senaste utsedda ledamot var Olof Skötkonung.

Om man tränar på din intensitetsnivå förstår jag att tre timmar går bra utan vätska. Vi som inte rullar fram på en cykel har det däremot lite tuffare.

Inga systematiska tester, jag råkar bara vara en sucker för chips :D En påse av den varan gör ju att man hamnar på ett ganska rejält energiöverskott, vilket brukar bidra med överskottsenergi och fulladdade depåer.

Yep, enligt studier (sammanfattas bl a i senaste upplagan av Näringslära för högskolan) så gör inte tömning någon märkbar skillnad om man jämför med den modifierade uppladdningsvarianten där man endast ökar kolhydratintaget samtidigt som man minskar träningsdosen sista dagarna. Många gamla rävar fortsätter dock med sina tömningar, mest för att de gjort det i alla år och det blir ju en slags psykisk trygghet att veta att det är gammalt och beprövat.

Gel måste jag testa, tack för påminnelsen.

Nu glömde jag nämna den allra mest optimala laddningen. Inför både SM05 och 06 drack jag en öl dagen innan. Jag kunde ju inte låta bli efter att ha läst ett tips om att det kunde vara en del i kolhydratladdningen. Det må vara okonventionellt (knappast något Gunde skulle gjort) men gott och ett sätt att njuta inför plågan dagen efter. Se bara till att det stannar vid en öl. Hmm. Iofs sprang jag ett av mina bästa långpass dagen efter en riktigt rolig fest och minimalt med sömn.

Eddie Vedder
2007-03-08, 16:42
Inga systematiska tester, jag råkar bara vara en sucker för chips :D En påse av den varan gör ju att man hamnar på ett ganska rejält energiöverskott, vilket brukar bidra med överskottsenergi och fulladdade depåer.

Precis som ett besök över helgen hos föräldrarna även brukar resultera i.:eating: :eating:

skaparn
2007-03-08, 16:50
Om man tränar på din intensitetsnivå förstår jag att tre timmar går bra utan vätska. Vi som inte rullar fram på en cykel har det däremot lite tuffare

Nu börjar det likna något! Jag vill ha fram lite kaxighet i den här marathontråden.

Postmannen
2007-03-08, 17:10
Haha. Hade du tänkt njuta av löpningen efter 30 km? Lycka till säger jag då.


:D

Även om du tar det relativt lugnt kommer du nog märka av att sista milen är vääääldigt jobbig. Å andra sidan är det tjusningen och där i ligger ju utmaningen.

Nåjå, njuta kanske är "lite" fel ord :D

Det är klart att det är utmaningen och förmågan att pressa sina egna gränser som driver en frammåt när det blir tungt.... Om marathon inte var en utmaning skulle det ju bara vara trist, för inte kan man ju påstå att det är vidare spännande att bara löpa...

z_bumbi
2007-03-08, 17:20
Stod det förresten inte i en artikel rätt nyligen att tömning inför ett lopp inte gjorde någon större skillnad för glykogendepåerna? Jag har ändå aldrig provat på det men det kan vara intressant att veta.

Du överlagrar inga signifikanta mängder glykogen extra om du tömmer förråden jämfört med att äta "normalt" och sen maxa intaget, däremot mår du skit under tömningen vilket jag inte ser som något positivt.

Fett är något som allt fler kommit på är bra att också fylla på så chipsen kan ha en annan funktion än att bara vara kolhydratsparande och hålla vätska. Det är iofs depåerna i musklerna som behöver fyllas på och äter man för lite fett i kosten så får man inte samma återfyllnad, däremot fattar jag det som att man ska äta det fettet efter ett träningspass och inte senare men chips är gott. :D

machine gun
2007-03-08, 17:24
Fett är något som allt fler kommit på är bra att också fylla på så chipsen kan ha en annan funktion än att bara vara kolhydratsparande och hålla vätska. Det är iofs depåerna i musklerna som behöver fyllas på och äter man för lite fett i kosten så får man inte samma återfyllnad, däremot fattar jag det som att man ska äta det fettet efter ett träningspass och inte senare men chips är gott. :D

Chips är alltid gott och ett viktigt inslag i varje diet! :D

Bärs
2007-03-10, 13:00
Med min massiva erfarenhet av tre SM kan jag säga att det som gäller i träningsväg är många långa långpass. Med långa långpass menar jag ca 30-32 km. Det är helt klart bristen på sådana som ställer till problem för de flesta motionärer. De år jag har sprungit så har de första alarmerande känningarna av trötthet kommit på samma ställe, ungefär vid 27 km.

Anders Szalkais träningsprogram på marathon.se är bra, men jag tycker att han har för lite riktigt långa långpass i sina scheman. Inga kolhydratladdningar i världen kan kompensera för en misskött mängdträning.

Den officiella tiden tas när man passerar startlinjen. Startar man väldigt långt bak kan man förlora viktiga minuter (om man jagar en viss tid) pga trängseln den första milen. Då gäller det att ha is i magen och inte sätta i väg i ett för högt tempo när det väl börja glesna längs med banan. Det allra dummaste är att försöka spurta förbi folk i den inledande trängseln.

Ett tips är att till en början ha med sig en egen liten vätskeflaska i handen som räcker för att ta sig förbi de första vätskekontrollerna utan att stanna. I synnerhet den första vätskekontrollen är kaotisk. Spring förbi den på sidan av vägen och drick ur egen flaska.

Själv springer jag inte i år. Skall pröva en annan mara mot slutet av sommaren eller hösten. Ni som springer har i alla fall en fin upplevelse att se fram emot!

skaparn
2007-03-10, 13:44
Den officiella tiden tas när man passerar startlinjen. Startar man väldigt långt bak kan man förlora viktiga minuter (om man jagar en viss tid) pga trängseln den första milen. Då gäller det att ha is i magen och inte sätta i väg i ett för högt tempo när det väl börja glesna längs med banan. Det allra dummaste är att försöka spurta förbi folk i den inledande trängseln.

Bah! FÖRSTEN TILL KAKNÄS!!!!!!!!!

Ju mer jag läser i den här tråden desto mer sugen blir jag på att löpa igen.

Noodles
2007-03-10, 14:00
Det allra dummaste är att försöka spurta förbi folk i den inledande trängseln.



Det kan inte sägas för många gånger. Iofs är de personerna väldigt underhållande när de måste bryta.

Bra tips om vattenflaska förresten. Varför har jag inte tänkt på det tidigare? Det kan nog vara en bra idé att få en fin rytm genom att skippa första vätskekontrollen.

Bah! FÖRSTEN TILL KAKNÄS!!!!!!!!!

Ju mer jag läser i den här tråden desto mer sugen blir jag på att löpa igen.

Du kommer ju ändå fuska och ta cykeln dit. Hur svårt är det då?

Vilket/vilka år sprang du SM?

machine gun
2007-03-10, 14:02
Ju mer jag läser i den här tråden desto mer sugen blir jag på att löpa igen.

Nej nej, för allt i världen. Vi ser fram emot att se dig krypa de sista 2 varven av UU08.

skaparn
2007-03-10, 14:07
Du kommer ju ändå fuska och ta cykeln dit. Hur svårt är det då?

Vilket/vilka år sprang du SM?

Sprang 2005 på 3:34. Det är mitt enda bra löpår egentligen. Sprang då GB-varv, SM, FEM och BAMM. Sen kom problemen.

skaparn
2007-03-10, 14:08
Nej nej, för allt i världen. Vi ser fram emot att se dig krypa de sista 2 varven av UU08.

Ingen fara, det kommer nog att ske ändå.


Kanske man skulle testa Lidingöloppet i år? Mindre asfalt, och något måste jag ju bjuda på efter att ha glappat så mycket med käften i den här tråden.

Noodles
2007-03-10, 14:15
Sprang 2005 på 3:34. Det är mitt enda bra löpår egentligen. Sprang då GB-varv, SM, FEM och BAMM. Sen kom problemen.

Riktigt fin tid. Jag är glad om jag någon gång i livet kommer ner mot 3:30.

Kanske man skulle testa Lidingöloppet i år? Mindre asfalt, och något måste jag ju bjuda på efter att ha glappat så mycket med käften i den här tråden.

Klart du ska springa Lidingöloppet. Jag fick själv en inbjudan hemskickad i torsdags. Jag är sugen men frågan är hur mina ben mår av det. Dessutom blir det automatiskt ett stort projekt när man måste ta sig upp till den kungliga hufvudstaden.

machine gun
2007-03-10, 14:26
Riktigt fin tid. Jag är glad om jag någon gång i livet kommer ner mot 3:30.

+1

Att ens komma in under 4 timmar känns stort i dagsläget.

Klart du ska springa Lidingöloppet. Jag fick själv en inbjudan hemskickad i torsdags. Jag är sugen men frågan är hur mina ben mår av det. Dessutom blir det automatiskt ett stort projekt när man måste ta sig upp till den kungliga hufvudstaden.

Nu tycker jag att du kommer med en massa ursäkter igen.

Noodles
2007-03-10, 14:32
Nu tycker jag att du kommer med en massa ursäkter igen.

Hördu. Att jag ens tog beslutet att springa SM i år är en sensation. Egentligen borde jag tänka på min skada och låta min motion bestå av korpmatch i innebandy varannan vecka och i övrigt bara tjata om att jag minsann sprang flera (två) marathon innan ölmagen kom. Grundkondition är det begrepp som ska rädda äran när jag blir äldre.

machine gun
2007-03-10, 16:00
Lockande? :cool:
http://www.sundbybergmultisport.se/uu/

Att få pallplats som kvinna verkar inte så svårt, förutsatt att man kommer runt dvs.

machine gun
2007-03-12, 23:08
...och där skrämde jag bort alla från tråden... *whistle*

Noodles
2007-03-13, 07:37
...och där skrämde jag bort alla från tråden... *whistle*

Jag blev så skrämd att jag avanmält mig till maran och ska köra Lidingö stavgångslopp 5 km i stället.

Eddie Vedder
2007-03-13, 09:08
...och jag har bestämt mej för att hoppa av skolan, slänga dojjerna åt helvete, börja fetbulka och satsa på bodybuilding för resten av livet.:laugh:

Noodles
2007-03-13, 09:49
...och jag har bestämt mej för att hoppa av skolan, slänga dojjerna åt helvete, börja fetbulka och satsa på bodybuilding för resten av livet.:laugh:

machine gun vet verkligen hur man knäcker folk. Jag fattar inte att hon har samvetet till det.

Ironwoman
2007-03-13, 10:41
Klart man ska springa UU någongång i livet, men jag ska nog börja med ett 6-timmars under dagtid*whistle* hade tänkt att köra det nästa vecka, men sen kom föräldrarna på att de skulle springa Paris marathon så det fick bli det istället.

machine gun
2007-03-13, 11:29
Jag blev så skrämd att jag avanmält mig till maran och ska köra Lidingö stavgångslopp 5 km i stället.

:laugh:

machine gun
2007-03-13, 11:32
Klart man ska springa UU någongång i livet, men jag ska nog börja med ett 6-timmars under dagtid*whistle* hade tänkt att köra det nästa vecka, men sen kom föräldrarna på att de skulle springa Paris marathon så det fick bli det istället.

Man kan börja med UU light, dvs "bara" 3 varv och totalt 45 km. Det är ju där kampen om ett Maxmål går av stapeln för kolo-folket nästa år *whistle*

Fan, du får det att låta så enkelt.. Jag är väldigt avundsjuk på din träning, dina resultat och din målmedvetenhet :bow:

Ironwoman
2007-03-13, 13:47
Man kan börja med UU light, dvs "bara" 3 varv och totalt 45 km. Det är ju där kampen om ett Maxmål går av stapeln för kolo-folket nästa år *whistle*

Fan, du får det att låta så enkelt.. Jag är väldigt avundsjuk på din träning, dina resultat och din målmedvetenhet :bow:

Tacktack

Får se om jag får in UU fuskvarianten ;) nästa år då, jag vill tävla mer än jag får för mig själv. Vid varje tävling tappar man ju 2 veckors vettig träning.

Annars är det bara att bestämma sig. Inget mer fusk med att aldrig köra intervallpass för att de är jobbiga eller långpass för att man blir trött utan bara pumpa på det man behöver. Sedan har det underlättat mycket att ha en coach som varje månad ska få en rapport om man följt programet. När jag blir trött brukar jag fråga mig själv om jag vill skriva och rapportera att jag inte kört ett pass för att jag inte hade någon lust, :em:. På det sättet har jag inte missat ett enda pass på 2 år (om man bortser från 3 sjukveckor). Det är rätt lätt att hålla träningen när man är igång, men det är svårt att komma igång efter några dagars paus pga sjukdom eller tävling.

edvin
2007-03-28, 12:43
Ja jag tänkte bara meddela för all UU-fantaster att spåren i Ursvik nu börjar bli riktigt fina. Det mesta vattnet har torkat upp och milen är fin. Lyckades med andan i halsen hanka mig runt den på ~48 minuter idag. Har iofs varit ute och tittat till den några gånger tidigare men nu börjar det bli så pass att man nästan kan springa helt torr skodd.

Jag har dock inte vågat mig på 15km än men jag tror inte det borde vara några större bekymmer. Iofs är det en del åkermark man ska över och där kan det vara lite blött. F.ö. går den första extrem running eller vad dom kallar det av stapeln den 8 maj. Det kan ju vara lite tjuvsparring i för vad som komma skall...

Summa av kardemumman, ut å spring i Ursvik dessa härliga dagar.

machine gun
2007-03-28, 12:56
Ja jag tänkte bara meddela för all UU-fantaster att spåren i Ursvik nu börjar bli riktigt fina. Det mesta vattnet har torkat upp och milen är fin. Lyckades med andan i halsen hanka mig runt den på ~48 minuter idag. Har iofs varit ute och tittat till den några gånger tidigare men nu börjar det bli så pass att man nästan kan springa helt torr skodd.

Jag har dock inte vågat mig på 15km än men jag tror inte det borde vara några större bekymmer. Iofs är det en del åkermark man ska över och där kan det vara lite blött. F.ö. går den första extrem running eller vad dom kallar det av stapeln den 8 maj. Det kan ju vara lite tjuvsparring i för vad som komma skall...

Summa av kardemumman, ut å spring i Ursvik dessa härliga dagar.

Tack för tipset! Ska nog försöka ta mig dit i nästa vecka. Har funderat på Xtreme running 8/5, men jag ska springa Spring Cross 12 km 5/5, så frågan är hur benen kommer kännas då... Tre dagar borde iofs vara tillräckligt med återhämtning om man bara äter ordentligt. De nästkommande två deltävlingarna ligger lite väl nära SM tycker jag (29/5 & 19/6), sen är det ju ingen förrän 21/8. Någon annan som ska ställa upp?

http://www.sik.org/xtreme.htm

edvin
2007-03-28, 13:19
Jag är lite sugen på att ställa upp den 8/5 iaf. Får se lite hur det blir kring den 29/5, har tentapreiod då, beror alltså lite på hur jag ligger till med plugget...

19/6 borde man väl återhämtat sig tillräckligt efter maran, eller? :) M.a.o. har man säkert en fin chans på en bra tid, eftersom man har längden i kroppen.

Ironwoman
2007-03-28, 13:33
Jag sprang en mara, men började spy efter halva och gick/joggade lite försiktigt sista 17 km. Sedan blev jag lite sjuk, vilade 13 dagar och gav mig på en till mara i ett försök att få en revanch. Gick ut för att göra ett hyfsat lopp, men ingen maxning. Började känna av maran innan efter 10 km (ont på samma ställen), tappade 6 min första halvan, kunde fortsätta hyfsat till 30 km, sedan blev det inte kul mer..

13 dagar är lite för lite..., för mig iaf.

edvin
2007-03-28, 13:56
Jag sprang en mara, men började spy efter halva och gick/joggade lite försiktigt sista 17 km. Sedan blev jag lite sjuk, vilade 13 dagar och gav mig på en till mara i ett försök att få en revanch. Gick ut för att göra ett hyfsat lopp, men ingen maxning. Började känna av maran innan efter 10 km (ont på samma ställen), tappade 6 min första halvan, kunde fortsätta hyfsat till 30 km, sedan blev det inte kul mer..

13 dagar är lite för lite..., för mig iaf.

Jo det är ju lite svårt att sia i hurdant man kommer känna sig dagarna efter redan i dagsläget. :) Men uppladdningen med en keps och sedan ett h-vete sista biten in är ju knappast optimal. Känns ju även som någon form av reaktion när du blev sjuk. Härmed inte sagt att man inte kommer möta samma öde själv...

Sedan är det ju en markant skillnad att ge sig på 42,2 km gentemot 15 km terräng... Har jag möjlighet är det inte helt uteslutet att det blir ett försök, men det får tiden utvisa.

Ironwoman
2007-03-28, 14:35
Dessutom kunde ju jag springa 30 km i normalt långpasstempo på mara nr 2.

Försöka går alltid. Vad är det värsta som kan hända? Du blir trött... ( med tanke på att det är mjukt underlag borde ju inte skaderisken vara så stor).

machine gun
2007-03-28, 16:45
Jag tänkte mest på att många sagt att de inte kunnat träna normalt på 3-4 veckor efter en mara, så att springa tävling efter 10 dagar känns lite optimistiskt. Men det är klart, man kan ju alltid försöka :) Det återstår att se hur man känner sig med 42,2 sammanhängande km i benen.

Noodles
2007-03-28, 18:35
Efter ungefär fem dagar kunde jag gå normalt. Det var också då jag provade på första löppasset. Musklerna var hyfsat möra.

LarsK
2007-03-29, 05:08
Min fru ska springa. Det blir hennes andra marathon, tog Honolulu i december. Hon verkar helt galen på att springa marathon nu. Jag längtar tills hon ska springa Boston Marathon.
Kan man ta reda på hur många från Japan som ska springa någonstans?

LarsK
2007-03-29, 05:10
Det kunde man visst, 4 anmälda.

machine gun
2007-03-29, 12:48
Efter ungefär fem dagar kunde jag gå normalt. Det var också då jag provade på första löppasset. Musklerna var hyfsat möra.

Det är ungefär vad jag väntar mig. Jag planerar knappast in några stordåd den närmsta veckan efter. Har tagit ledigt från jobbet några dagar till och med (11-timmarspromenader känns nog inte så pepp just då).

machine gun
2007-04-04, 17:25
Ursvik ultra gick av stapeln natten mellan 1-2 april. Inga startande damer i UU light i år, förra året startade 3 damer, varav en bröt. Lyckas man ta sig runt under maxtiden har man alltså en god chans till pallplats. Kanske för att folk i allmänhet är smarta nog att låta bli...*whistle*


Helt sanslöst hur folk kan springa 7,5 mil i Ursvik på 7 timmar för övrigt. All ära och berömmelse till dem :bow: (vilket tyvärr är precis vad de aldrig kommer att få, eftersom ultralöpning inte verkar betraktas som en riktig sport av okänd anledning).

Lite kul för övrigt att ett av priserna är en startplats i Sörmland ultra, det lär ju vara precis vad man är sugen på när man kommer i mål ;)

Resultatlista:
http://www.sundbybergmultisport.se/uu/files/resultatlistauu2007.htm

machine gun
2007-04-08, 15:12
Jag vet vad jag ska göra torsdagen 17/5 (röd dag om någon undrar).
http://www.stockholmmarathon.se/start/content.cfm?Sec_ID=1062&Rac_ID=91&Lan_ID=1

Vilka hänger på?

Noodles
2007-04-08, 16:38
Jag vet vad jag ska göra torsdagen 17/5 (röd dag om någon undrar).
http://www.stockholmmarathon.se/start/content.cfm?Sec_ID=1062&Rac_ID=91&Lan_ID=1

Vilka hänger på?

Glöm inte att det kan vara mentalt knäckande om du blir trött och vet att du senare ska springa samma bana två gånger. ;)

machine gun
2007-04-08, 16:48
Glöm inte att det kan vara mentalt knäckande om du blir trött och vet att du senare ska springa samma bana två gånger. ;)

Jag får väl hålla mig till farthållaren för 6-timmarsgruppen då ;) Iofs skulle det nog vara ännu mer mentalt knäckande att springa 21 km på 3 timmar!

Jag ser det som en gratis halvmara och ett motiverande träningspass. Dessutom åker jag till NYC dagen efter, så jag får trösta mig med en Garmin Forerunner 305 *cupid*

maRRtin
2007-04-08, 18:58
... så jag får trösta mig med en Garmin Forerunner 305 *cupid*
*drool*

Stort habegär på en sådan, undra hur mycket snabbare man springer med en sån på armen?

machine gun
2007-04-08, 19:00
*drool*

Stort habegär på en sådan, undra hur mycket snabbare man springer med en sån på armen?

Fråga Noodles, sen han köpte sin verkar han nå framgång efter framgång. Även Jondahl går det sjukt bra för. Det MÅSTE vara klockan det beror på *drool*

maRRtin
2007-04-08, 19:12
Fråga Noodles, sen han köpte sin verkar han nå framgång efter framgång. Även Jondahl går det sjukt bra för. Det MÅSTE vara klockan det beror på *drool*
Och folk säger att löpning inte är en materialsport!

Noodles
2007-04-08, 19:59
Jag ser det som en gratis halvmara och ett motiverande träningspass. Dessutom åker jag till NYC dagen efter, så jag får trösta mig med en Garmin Forerunner 305 *cupid*

Det är iofs ingen dålig tröst.

Jag är nog för nojig för att kunna pröva banan i förväg. Hade jag gjort det inför min första mara skulle jag antagligen blivit knäckt. :)

*drool*

Stort habegär på en sådan, undra hur mycket snabbare man springer med en sån på armen?

Tyvärr springer man långsammare ibland eftersom en del gamla sträckor visar sig vara kortare än uppskattat. I övrigt är den underbar om man gillar att dokumentera sin träning.

Fråga Noodles, sen han köpte sin verkar han nå framgång efter framgång. Även Jondahl går det sjukt bra för. Det MÅSTE vara klockan det beror på *drool*

Det var snällt sagt. *cupid*

Jag kan också bara se klockan som förklaring till mina framsteg. Förhoppningsvis kan nästa generations Forerunner springa åt mig.

Och folk säger att löpning inte är en materialsport!

Allt är relativt. Jämför med skaparns och Masterchiefs lättviktsonani på sina cyklar så ligger vi i lä.

skaparn
2007-04-08, 20:12
Allt är relativt. Jämför med skaparns och Masterchiefs lättviktsonani på sina cyklar så ligger vi i lä.

Det var just på grund av detta som man började med tävlingar av typen FEM, BAMM och KIMM så att de löpande deltagarna behövde köpa lättviktsprylar för att stoppa i den ryggsäck de ska ha på ryggen i cirka 70 km fågelvägen.

Se bara: http://www.litepac.com/

maRRtin
2007-04-08, 21:16
Tyvärr springer man långsammare ibland eftersom en del gamla sträckor visar sig vara kortare än uppskattat.
Det är just den funktionen man mest av allt är ute efter, eller i alla fall jag. Det hade varit kul att veta hur långt man springer.

machine gun
2007-04-25, 16:37
En dryg månad kvar, 4 tillfällen kvar till långpass (beräknat på ett per vecka). Hur går det för alla? Vilka är fortfarande på och vilka har bangat? Hur lägger ni upp sista veckorna fram till Dagen D och hur många km har ni avverkat hittills i år, hur många och hur långa långpass osv. Ju mer statistik desto bättre :D


Jag har ärligt talat ingen som helst aning om hur jag ska lägga upp det framöver, så jag går lite på känsla och undviker att göra som samma misstag nästa år ;) Jag har lite saker som kommer i vägen, som t.ex. en resa till NY 3 veckor innan SM och en oväntad konferens i helgen som omöjliggör helgens planerade långpass. Oh well, det är sånt som händer.

Hittills i år har jag sprungit 307,8 km enligt mina noteringar (började extremt lugnt efter en skada i januari, därav den blygsamma volymen). Har hunnit med 4 långpass på 17,7 km, 21,4 km, 23,2 km samt 26,7 km samt ett gäng 15 km-pass lite nu och då (räknar pass på närmare 20 km som långpass). Nästa långpass är planerat att bli ca 30 km. Senaste veckorna har snittet legat på 40-48 km. Jag vet att jag sprungit relativt lite, men jag hoppas att det ska räcka för att ta mig runt iaf.

Så, hur ser det ut för er andra?

Noodles
2007-04-25, 18:22
Jag vet att jag sprungit relativt lite, men jag hoppas att det ska räcka för att ta mig runt iaf.

Så, hur ser det ut för er andra?

Du har ändå sprungit mer än jag gjort tidigare år och jag tog mig runt. :)

Mina skadeproblem gjorde att jag kom igång med löpningen i december men det var först i januari/februari passen över 5 km började bli annat än sporadiska. Ökningen av distansen har varit en chansning och mycket snabbare än jag lovade mig själv. Förutom några pass på ca 15 km har jag hunnit med långpass på 20, 21, 24 och 25 km. Total distans sedan 6/2 är ca 272 km med ett snittempo på 5:08 min/km. Min plan är att springa ytterligare fyra långpass. Det sista kommer vara två veckor innan SM. Praktiska omständigheter gör att två av långpassen kommer tätare än jag vill. Förhoppningsvis ska åtminstone två av passen vara över 30 km.

Jag lovar att gräva ner mig ytterligare i statistik "snart".

machine gun
2007-04-26, 09:14
Du har ändå sprungit mer än jag gjort tidigare år och jag tog mig runt. :)

Det låter bra. Då får vi hoppas att det räcker. Hur mycket har du sprungit tidigare år?

Ökningen av distansen har varit en chansning och mycket snabbare än jag lovade mig själv.

+1 :em:

Noodles
2007-04-26, 09:18
Det låter bra. Då får vi hoppas att det räcker. Hur mycket har du sprungit tidigare år?


Låt oss bara säga att det var betydligt mindre än du sprungit. :D

Fördelen jag hade då var däremot en längre kontinuitet i löpningen (jfr med skadeuppehållet den här gången).

machine gun
2007-04-26, 19:46
Vad är detta? Är det bara jag och Noodles kvar? :MrT:

Noodles
2007-04-26, 20:20
Vad är detta? Är det bara jag och Noodles kvar? :MrT:

Vi är den sista utposten. Tappra ska vi stå enade när alla andra viker sig.

Jag är nyfiken på hur det gått för tex Edvin.

Noodles
2007-04-27, 11:16
Idag kom startbeviset. Färgkoderna för startgrupperna är avskaffade och det blev startgrupp D för min del.

machine gun
2007-04-27, 11:34
Mitt startbevis kom också idag. Startgrupp F för mig, dvs fd svart grupp. Längst bak.

Noodles
2007-04-27, 14:04
Mitt startbevis kom också idag. Startgrupp F för mig, dvs fd svart grupp. Längst bak.

Det verkar vara lite lotteri det där med svart/grön (E/F) grupp. Jag hamnade i grön mitt första år trots att jag inte hade tidigare resultat. Min syrra hamnade då i svart grupp. Året efter hamnade min syrra åter i svart grupp trots ett tidigare resultat och min sambo som sprang för första gången hamnade i grön. Vi anmälde oss dessutom samtidigt. Om du blir trött kan du ju alltid använda min syrras ursäkt: "Vi som står så långt bak får ju springa mycket längre för att komma till startlinjen". :D

machine gun
2007-04-27, 22:08
"Vi som står så långt bak får ju springa mycket längre för att komma till startlinjen". :D

Det ska jag komma ihåg :D

Fredrik S
2007-04-27, 22:27
Vad är detta? Är det bara jag och Noodles kvar? :MrT:

Jag är anmäld och fick mitt startbevis idag. Har dock inte sprungit en meter på tre månader pga en överträning som jag drog på mig i januari. Funderar på att ställa mig på startlingen och hoppas på ett under.

skaparn
2007-04-28, 07:47
Jag är anmäld och fick mitt startbevis idag. Har dock inte sprungit en meter på tre månader pga en överträning som jag drog på mig i januari. Funderar på att ställa mig på startlingen och hoppas på ett under.

Klart du ska. Men tyvärr måste jag säga att en av de få erfarenheter jag fått av min tidigare löpning är att hasard och tur påverkar resultatet väldigt lite till olycka för den som chansar. Men vaddå, det är ju en dryg månad kvar, du hinner ju springa hur mycket som helst.

Noodles
2007-04-30, 06:34
Jag är anmäld och fick mitt startbevis idag. Har dock inte sprungit en meter på tre månader pga en överträning som jag drog på mig i januari. Funderar på att ställa mig på startlingen och hoppas på ett under.

Tråkigt att höra. Hur mycket hann du träna innan du gick över gränsen? Om du har en bra grund kan det kanske gå men det är defintivt en chansning.

Fredrik S
2007-04-30, 20:59
Klart du ska. Men tyvärr måste jag säga att en av de få erfarenheter jag fått av min tidigare löpning är att hasard och tur påverkar resultatet väldigt lite till olycka för den som chansar. Men vaddå, det är ju en dryg månad kvar, du hinner ju springa hur mycket som helst.

Japp, sex veckor är ju en ocean av tid när det gäller marathonträning, det vet ju alla som kan löpträning. ;)

Jag kommer nog försöka springa min vanliga 11 km runda ett par kvällar i veckan samt ett lite längre pass på helgerna. Bör bli drygt 230 km innan det är dax, om inte mina mattekunskaper sviker mig. Bättre än inget, antar jag.

Fredrik S
2007-04-30, 21:12
Tråkigt att höra. Hur mycket hann du träna innan du gick över gränsen? Om du har en bra grund kan det kanske gå men det är defintivt en chansning.

Hur mycket jag hann träna har jag ingen riktig koll på, då jag alltid har varit lite av en periodare när det gäller löpträningen. Det brukar kunna bli allt mellan 0 och 45 km per vecka, beroende på vad jag känner för eller om jag har några lopp som jag är anmäld till. Jag har inga speciella ambitioner när det gäller löpningen utan jag springer när jag känner för det och när mina övriga åtaganden medger.

I december 2006 bestämde jag mig för att köra ett lopp som heter "Hjorten". Det är en halv Ironman med simningen i bassäng, som går i Nyköping i slutet av maj. Jag började köra två löppass, två simmpass och två cykelpass per vecka, men det höll som sagt bara till slutet av januari då jag började känna överträningssymtom och sedan dess har jag bara suttit på röven.

Nog om mig, hur går det för er andra, ligger ni i fas? Hur kommer ni toppa? Vad siktar ni på för tid?

Slartibartfast
2007-05-01, 14:41
Min tjej ska springa. Hon fungerar också som tränare åt två killar som gör ett radioprogram om det hela och ska springa själva.

Noodles
2007-05-01, 15:46
Min tjej ska springa. Hon fungerar också som tränare åt två killar som gör ett radioprogram om det hela och ska springa själva.

Elitsatsar hon själv?

Fredrik S: Hittills ligger jag i fas. Toppningen kommer bestå i lättare träning sista två veckorna. Tidsmål är inte bestämt ännu.

Slartibartfast
2007-05-01, 15:48
Elitsatsar hon själv?


Nä, hon är nog bara vanlig motionär.

Killarna som hon tränar är helt n00bs och de är gamla studiebekanta.

machine gun
2007-05-01, 15:52
Jag börjar ärligt talat känna mig lite stressad. Insåg precis att det bara är en dryg månad kvar och jag har ingen aning om hur jag ska lägga upp det framöver. HJÄLP!

Satsar bara på att ta mig runt, helst utan att det resulterar i ett skadeuppheåll på flera månader. Krypande över mållinjen på 5.59 (med funktionärerna i bakhasorna) kanske vore nåt att satsa mot? ;)

Mirre
2007-05-01, 16:15
Uj, jag blev anfådd bara av att läsa de sista sidorna i denna tråd.:Virro Spring lite åt mig oxå för jag lovar att jag aldrig kommer att springa Marathon. Jag springer bara om jag skulle bli jagad. (Vill ju inte bli katabol :D )
Jag är impad av er som orkar och jag kommer stå vid kanten och hejja fram alla er galningar som spriger förbi.;)

Noodles
2007-05-01, 16:15
Jag börjar ärligt talat känna mig lite stressad. Insåg precis att det bara är en dryg månad kvar och jag har ingen aning om hur jag ska lägga upp det framöver. HJÄLP!

Satsar bara på att ta mig runt, helst utan att det resulterar i ett skadeuppheåll på flera månader. Krypande över mållinjen på 5.59 (med funktionärerna i bakhasorna) kanske vore nåt att satsa mot? ;)

Ta ett djupt andetag och räkna milen du sprungit hittills.

5.59 betyder åtminstone att du tagit dig runt en mara på godkänd tid och det är mer än många gör i sitt liv. Med din träning tror jag däremot att du kommer klara dig under 5h (minst).

Som jag skrev i din journal: Få inte någon panik där du ökar mängden ohälsosamt mycket. Det mesta är redan gjort nu och kan du få in ett par långpass till är det bara bra.

machine gun
2007-05-09, 14:22
Bumpar denna tråd nu när det idag är exakt EN månad kvar till start. Inte utan att man börjar bli lite nervös, men efter senaste långpasset känns det helt klart bättre än det gjorde innan. Nu vet jag att jag har kapacitet att ta mig runt iaf och det känns ju bra :thumbup:

Har ni några strategier för vätska/energi under loppet? Själv har jag testat Maxim sportdryck + gel under långpassen och det har gått bra, så jag planerar att köra på sportdryck/vatten vid vätskekontrollerna och boosta med lite gel nånstans under andra halvan av loppet. Får bra energi av den har jag märkt. Övrig kosthållning planerar jag att hålla så normal som möjligt dagarna innan loppet, dvs ingen direkt laddning utan bara vanlig mat. Jag kommer ändå hålla en ganska låg intensitet, så det borde räcka utan problem.

Ni som har sprungit tidigare, hur många dagars vila är lagom innan loppet? 3?

edvin
2007-05-09, 15:05
Bumpar denna tråd nu när det idag är exakt EN månad kvar till start. Inte utan att man börjar bli lite nervös, men efter senaste långpasset känns det helt klart bättre än det gjorde innan. Nu vet jag att jag har kapacitet att ta mig runt iaf och det känns ju bra :thumbup:

Har ni några strategier för vätska/energi under loppet? Själv har jag testat Maxim sportdryck + gel under långpassen och det har gått bra, så jag planerar att köra på sportdryck/vatten vid vätskekontrollerna och boosta med lite gel nånstans under andra halvan av loppet. Får bra energi av den har jag märkt. Övrig kosthållning planerar jag att hålla så normal som möjligt dagarna innan loppet, dvs ingen direkt laddning utan bara vanlig mat. Jag kommer ändå hålla en ganska låg intensitet, så det borde räcka utan problem.

Ni som har sprungit tidigare, hur många dagars vila är lagom innan loppet? 3?


Mycket välmotiverad bump tycker jag!

Känner också nervositeten komma krypandes. Hur hårt ska man gå ut? Kommer man att hålla hela vägen? Blir det varmt som f*n? Frågorna är många...

Hur har det funkat för er som testat gel + löpning?
Jag har aldrig gjort det eftersom gel brukar vara så ruskigt söt att man måste ha ett rejält vätskeintag i samband med denna. I alla fall har det varit så när jag tagit gel i samband med skidåkning eller cykel. Tror mig ha svårt att dricka den mängden utan att det ska bli trista konsekvenser för löpningen. Jag kör på sportdryck och hoppas att det håller... Eller är det värt att omvärdera?

För att få lite indikation om formen har jag idag anmält mig till Kungsholmen runt (http://www.kungsholmenrunt.se/), som går av stapeln den 19/5. Är det fler som tänkte springa? Bra att veta då, är att idag (9/5) är sista anmälningsdag för anmälan på nätet.

JJ
2007-05-09, 15:07
Har ni några strategier för vätska/energi under loppet? Själv har jag testat Maxim sportdryck + gel under långpassen och det har gått bra, så jag planerar att köra på sportdryck/vatten vid vätskekontrollerna och boosta med lite gel nånstans under andra halvan av loppet. Får bra energi av den har jag märkt.
Låter vettigt.

Ni som har sprungit tidigare, hur många dagars vila är lagom innan loppet? 3?
Ja, det är rätt lagom. Jag vilade nog minst 4 dagar. Det känns lite konstigt att vila så mycket, men formen är det den är sista veckan och det är bra att läka ut alla småskavanker. När sen loppet startar brukar jag känna mig tung i kroppen och lite däst. För mig är det rätt, efter ett tag lättar det i benen.

Ironwoman
2007-05-09, 15:19
När sen loppet startar brukar jag känna mig tung i kroppen och lite däst. För mig är det rätt, efter ett tag lättar det i benen.

Så brukar jag också känna. Är kroppen tung och seg från början är det ett tecken på att jag kommer att hålla hela vägen.

Annars finns det riktlinjer på 50% träning näst sista veckan och 25% av den normala träningsvolymen sista veckan.

Noodles
2007-05-09, 16:45
Har ni några strategier för vätska/energi under loppet? Själv har jag testat Maxim sportdryck + gel under långpassen och det har gått bra, så jag planerar att köra på sportdryck/vatten vid vätskekontrollerna och boosta med lite gel nånstans under andra halvan av loppet. Får bra energi av den har jag märkt. Övrig kosthållning planerar jag att hålla så normal som möjligt dagarna innan loppet, dvs ingen direkt laddning utan bara vanlig mat. Jag kommer ändå hålla en ganska låg intensitet, så det borde räcka utan problem.

Ni som har sprungit tidigare, hur många dagars vila är lagom innan loppet? 3?

Jag har testat både sportdryck och gel under mina senaste långpass. Den som läst min journal vet att jag avskyr den sliskiga gelen men den är trots allt väldigt effektiv. Under loppet kommer jag dricka lagom mycket vatten och sportdryck om vartannat. Första året gjorde jag misstaget att dricka för mycket vid varje kontroll och det var nog en av orsakerna till att min mage gick åt skogen. Förra året drack jag mindre, tom på gränsen till för lite, i år hoppas jag ha ett bra vätskeintag. Gelen kommer jag väl inte undan. Den är för värdefull energikick för att jag ska kunna avstå den. För min del är den dessutom bra omväxling från all vätska. Det ger lite mer substans och lugnar min mage som annars blir knäpp av att gå utan fast föda under flera timmar.

Matmässigt kommer jag äta som vanligt sista veckan. Goda pastarätter finns det gott om och det är något jag äter ofta så det är ingen större omställning. En öl kvällen innan är den enda egentliga kolhydratladdning du behöver.

Vad gäller vila kommer jag springa runt en mil (lugnt) helgen innan och sedan springa några km på tisdagen. På torsdagen blir det högst ett par km till i lätt tempo. Det har fungerat bra för mig förut. Jag blir så konstig om jag totalvilar flera dagar. På fredagen blir det däremot laddning i form av horisontalläge.

Mycket välmotiverad bump tycker jag!

Känner också nervositeten komma krypandes. Hur hårt ska man gå ut? Kommer man att hålla hela vägen? Blir det varmt som f*n? Frågorna är många...

Hur har det funkat för er som testat gel + löpning?
Jag har aldrig gjort det eftersom gel brukar vara så ruskigt söt att man måste ha ett rejält vätskeintag i samband med denna. I alla fall har det varit så när jag tagit gel i samband med skidåkning eller cykel. Tror mig ha svårt att dricka den mängden utan att det ska bli trista konsekvenser för löpningen. Jag kör på sportdryck och hoppas att det håller... Eller är det värt att omvärdera?


Du behöver nog inte vara orolig. Din träning verkar ju ha flutit på riktigt bra med långpass som nästan är maradistans.

Du behöver knappast gelen. Däremot kanske du vill ha den som en extra spark i baken när det går tungt. Sportdrycken är däremot viktigare pga kramprisken. Om du inte testat gel på långpass skulle jag inte råda dig att använda det under loppen. Du har iofs ett par pass kvar där du kan testa.

Låter vettigt.

Ja, det är rätt lagom. Jag vilade nog minst 4 dagar. Det känns lite konstigt att vila så mycket, men formen är det den är sista veckan och det är bra att läka ut alla småskavanker. När sen loppet startar brukar jag känna mig tung i kroppen och lite däst. För mig är det rätt, efter ett tag lättar det i benen.

För mig blir det för lång vila. Kroppen brukar ändå kännas tung och däst när jag börjar loppet. Det kan ju iofs orsakas av att jag faktiskt är tung och långsam. :D

Annars finns det riktlinjer på 50% träning näst sista veckan och 25% av den normala träningsvolymen sista veckan.

Det låter ungefär som det jag tänkt mig.

JJ
2007-05-10, 08:04
För mig blir det för lång vila. Kroppen brukar ändå kännas tung och däst när jag börjar loppet. Det kan ju iofs orsakas av att jag faktiskt är tung och långsam. :D


Proppar man kroppen med kolisar/vatten så känner man sig lite tung. Det släpper efter en mil eller två.

machine gun
2007-05-10, 12:30
Hur har det funkat för er som testat gel + löpning?
Jag har aldrig gjort det eftersom gel brukar vara så ruskigt söt att man måste ha ett rejält vätskeintag i samband med denna. I alla fall har det varit så när jag tagit gel i samband med skidåkning eller cykel. Tror mig ha svårt att dricka den mängden utan att det ska bli trista konsekvenser för löpningen. Jag kör på sportdryck och hoppas att det håller... Eller är det värt att omvärdera?

Det räcker med ett par munnar vatten om man sköljer runt vattnet i munnen innan man sväljer det, då blir man av med den sliskiga smaken rätt bra tycker jag.

Men som sagt, har du inte testat det på långpassen är det nog en dålig idé att använda det under loppet. Klarar du 36 km utan så klarar du säkert 42,2 km utan också :)

Jax
2007-05-10, 17:04
Hur har det funkat för er som testat gel + löpning?
Jag har aldrig gjort det eftersom gel brukar vara så ruskigt söt att man måste ha ett rejält vätskeintag i samband med denna. I alla fall har det varit så när jag tagit gel i samband med skidåkning eller cykel. Tror mig ha svårt att dricka den mängden utan att det ska bli trista konsekvenser för löpningen. Jag kör på sportdryck och hoppas att det håller... Eller är det värt att omvärdera?

Min personliga favorit är egentligen vanligt godis.
Saltlakris är fint så får man lite salt också.

Sprang F.E.M. med gel, men tröttnade första dan när jag knappt lyckades få i mig gelen och köpte kexchoklad och gott och blandat (saltsmak) till andra dagen. Fungerade mycket bättre. Plus energidryck också givetvis.

edvin
2007-05-10, 17:36
Jag ska nog ta och testa gel. Som sagt jag har tagit det i andra sammanhang och då har det gått bra. Lite fundersam hur det går ihop med löpningen bara. Är iofs ganska okänslig, har inga problem att käka ganska rejält och sedan ut å träna. Men det blir lite annorlunda när man tar ut sig ordentligt.

machine gun
2007-05-14, 12:18
Till alla er som sprungit distansen förut, har ni några praktiska tips att komma med? Sådant ni kommit på i efterhand att det varit bra eller dåligt, saker ni gjort helt fel eller helt rätt. Dvs allt från vaselin, nyklippta tånaglar, tejpade bröstvårtor till om man har nytta av den där svampen man får eller om man bör slänga den osv osv.

Bring it on!

Noodles
2007-05-14, 12:30
Till alla er som sprungit distansen förut, har ni några praktiska tips att komma med? Sådant ni kommit på i efterhand att det varit bra eller dåligt, saker ni gjort helt fel eller helt rätt. Dvs allt från vaselin, nyklippta tånaglar, tejpade bröstvårtor till om man har nytta av den där svampen man får eller om man bör slänga den osv osv.

Bring it on!

Klippa tånaglarna ordentligt kort är en klassiker. Tyvärr hjälpte det inte mig utan jag fick ändå ett antal blånaglar. Andra året var det dock lite bättre. Vaselin på fötterna är något som rekommenderas ibland. Jag har provat det båda åren men utan att ha det under långpassen. Följden har mest varit att jag halkat runt i strumporna. Om du har bra löparstrumpor och har klarat långpassen i dem tror jag inte du behöver vaselin på fötterna. Jag kommer pröva utan i år. Båda gångerna jag har sprungit har man fått speciella plåster för bröstvårtorna i den startpåse som ges vid nummerlappsutdelningen. Se annars till att ha med egna plåster/tejp för säkerehets skull. Även där ska vaselin kunna vara ett alternativ. Vad jag hört är problemen med bröstvårtorna som värst för dem som är dumma nog att springa i bomullskläder som blir blöta under loppet. Vaselin (vitt vaselin från apoteket) är annars bra att ha i armhålorna och i ljumskarna. En del kan även få problem med klädsömmar och då kan vaselin vara bra att förebygga med.

Det var väl det jag kunde komma på nu.

machine gun
2007-05-14, 12:36
Är vitt vaselin bättre än genomskinligt? Antar att det kanske sitter kvar lite bättre, det är väl mer som salva i konsistensen?

Vetefan om man behöver tejpa bröstvårtorna som tjej, sport-bh'n håller ju allt på plats och det blir ingen direkt friktion.

Ironwoman
2007-05-14, 12:48
Jag har aldrig tejpat, inte haft några problem med bröstvårtorna heller.

Vaselin har jag inte heller provat, trots att jag springer man vanliga strumpor av bommul, som på alla träningspass. Skavsår får jag ofta, men när jag är tävlingsinrikad så adrenalinet flödar känner jag knappt skavsåren. Jag brukar även få skavsår på halvmaror och 10 km lopp. men aldrig på 30 km träningspass. Tippar att det har med löpstilen att göra.

Du klarade väl ditt 30 km pass bra? Kör i så fall med ungefär samma kläder.

machine gun
2007-05-14, 12:53
Jag har aldrig tejpat, inte haft några problem med bröstvårtorna heller.

Vaselin har jag inte heller provat, trots att jag springer man vanliga strumpor av bommul, som på alla träningspass. Skavsår får jag ofta, men när jag är tävlingsinrikad så adrenalinet flödar känner jag knappt skavsåren. Jag brukar även få skavsår på halvmaror och 10 km lopp. men aldrig på 30 km träningspass. Tippar att det har med löpstilen att göra.

Du klarade väl ditt 30 km pass bra? Kör i så fall med ungefär samma kläder.

Du har aldrig funderat på löparstrumpor? Om du får mkt skavsår menar jag. Tycker själv att det är en enorm skillnad.

Yep, 30 km-passet gick bra. Klädsel får väl bli lite beroende på väder, men jag har ju använt alla mina löparkläder och aldrig fått problem med skav (förutom av en tröja på nyckelbensknölarna vid halsen, men det märkte jag först dagen efter, så det var nog inte så farligt ;)) Det är nog ganska sällan man får skavsår av tighta kläder i rätt storlek av mjuka funktionsmaterial.

Ironwoman
2007-05-14, 12:55
Nog har jag funderat på det, men jag får bara skavsår på tävlingar då det stör mig inte.

JJ
2007-05-14, 13:00
Tejpa bröstvårtorna, bra insprungna strumpor, klippta tånaglar (men inte dagen innan). Inga nya kläder. Svampen kan vara skön att svalka sig med, har dock ingen större betydelse. Jag föredrar själv att inte blöta ned mig för mycket.

machine gun
2007-05-14, 13:03
Tejpa bröstvårtorna, bra insprungna strumpor, klippta tånaglar (men inte dagen innan). Inga nya kläder. Svampen kan vara skön att svalka sig med, har dock ingen större betydelse. Jag föredrar själv att inte blöta ned mig för mycket.

Varför inte klippa tånaglarna dagen innan?

Jag tycker den där svampen verkar mest jobbig och omständig. Hur ska man lyckas släpa med sig den?

JJ
2007-05-14, 13:06
Varför inte klippa tånaglarna dagen innan?

Jag tycker den där svampen verkar mest jobbig och omständig. Hur ska man lyckas släpa med sig den?

Jag tycker det nyklippta området mår bäst av att härdas nån dag. Det är noga vet du.
Släpa med sig? Skit i den då, jag tror jag torkade pannan någon gång. Det rann så mycket svett ned i ögonen att de blev irriterade.

machine gun
2007-05-14, 13:11
Jag tycker det nyklippta området mår bäst av att härdas nån dag. Det är noga vet du.
Släpa med sig? Skit i den då, jag tror jag torkade pannan någon gång. Det rann så mycket svett ned i ögonen att de blev irriterade.

Enklare att bara ha ett svettband runt handleden att torka sig på isf, jag får alltid massa svett i ögonen - extremt irriterande när man knappt ser nåt emellanåt. Undrade mest var folk förvarar den där svampen när de springer?

Noodles
2007-05-14, 15:08
Jag tyckte svampen var bra just för att torka bort svett som sved i ögonen. Vilken taktik man väljer beror på vad man tycker är fulast: att springa med en svamp i handen eller med ett svettband runt handleden. Glöm aldrig vikten av att se bra ut under loppet.

machine gun
2007-05-14, 15:14
Jag tyckte svampen var bra just för att torka bort svett som sved i ögonen. Vilken taktik man väljer beror på vad man tycker är fulast: att springa med en svamp i handen eller med ett svettband runt handleden. Glöm aldrig vikten av att se bra ut under loppet.

Jag räknar med att vara bra mkt snyggare än de som springer i neonfärgsprakande träningsoveraller från 80-talet. Tyvärr lär de däremot springa snabbare än mig...

Jag tycker att det är jobbigt att hålla i saker när jag springer, tänkte om någon hade en smart lösning där.

machine gun
2007-05-14, 15:45
Just ja.. jag har hört att det brukar va fullt kaos vid första vätskekontrollen (låter logiskt) och fick tipset att ta med en egen flaska med dryck för att slippa fightas där, verkar det vettigt eller känns det onödigt?

mirrranda
2007-05-14, 16:46
Jovisst är det kaos, men om det inte är skållhett så tror jag inte att du behöver vatten så tidigt. Själv slängde jag mig ur vägen vid de första vätskekontrollerna förra året. Synd bara att folk inte tittar upp och liknande, vet inte hur många jag sprang in i :Virro

Men iaf, ofta har man ju laddat med vätska rejält det senaste dygnet, och någon energidryck är ju inte rekommenderat att häva i sig under första varvet ens. Mitt råd är iaf att försöka undvika de första vätskekontrollerna så mycket som möjligt. En extra vattenflaska känns bara onödigt om jag ska vara ärlig, drick hellre lite extra innan start. :)

machine gun
2007-05-14, 17:00
Jovisst är det kaos, men om det inte är skållhett så tror jag inte att du behöver vatten så tidigt. Själv slängde jag mig ur vägen vid de första vätskekontrollerna förra året. Synd bara att folk inte tittar upp och liknande, vet inte hur många jag sprang in i :Virro

Men iaf, ofta har man ju laddat med vätska rejält det senaste dygnet, och någon energidryck är ju inte rekommenderat att häva i sig under första varvet ens. Mitt råd är iaf att försöka undvika de första vätskekontrollerna så mycket som möjligt. En extra vattenflaska känns bara onödigt om jag ska vara ärlig, drick hellre lite extra innan start. :)

Av det jag hört från andra är det viktigt att fylla på med vätska redan från början, just för att undvika vätskebrist längre fram och då även med sportdryck. Varför ska man inte dricka sportdryck första 21 km? Tycker det låter konstigt. Om magen tål det kan det ju knappast vara negativt att tillföra lite kolhydrater (spara på glykogenlagren) samt elektrolyter (förebygger kramp). Under de längre långpassen har jag kört med sportdryck ungefär var 30:e min redan från början och det har funkat bra.

Och jag vet att du kan springa 3 mil utan vätska, men jag gör helst inte det ;)

Postmannen
2007-05-15, 06:38
Jahaja, var och sprang halvmarathon i helgen för att kolla om det finns möjligheter till Stockholm trots det långa träningsuppehållet i våras och tyvärr märkte jag att eftersom jag i princip inte har sprungit långlänkar sedan februari så går det inte, fötterna, vristerna och knäna håller inte, och springer man det med våld så går bara någo sönder igen och sen får jag hålla paus flera månader igen :(
Så för min del får det vara i år, får väl prova pånytt nästa år bara, perkele *mini*

Men någo bra kom det ut ur det här eländet iallfall, till nästa gång vet jag bättre hur jag måst lägga upp träningen för att inte överanstränga mig så att kroppen går sönder... "Kantapään kautta" som finnen säger!

Noodles
2007-05-15, 07:11
Jahaja, var och sprang halvmarathon i helgen för att kolla om det finns möjligheter till Stockholm trots det långa träningsuppehållet i våras och tyvärr märkte jag att eftersom jag i princip inte har sprungit långlänkar sedan februari så går det inte, fötterna, vristerna och knäna håller inte, och springer man det med våld så går bara någo sönder igen och sen får jag hålla paus flera månader igen :(
Så för min del får det vara i år, får väl prova pånytt nästa år bara, perkele *mini*

Men någo bra kom det ut ur det här eländet iallfall, till nästa gång vet jag bättre hur jag måst lägga upp träningen för att inte överanstränga mig så att kroppen går sönder... "Kantapään kautta" som finnen säger!

Det var tråkigt. Bra att du upptäckte det i tid så du inte drar på dig onödiga skador. Som du säger vet du nu hur du ska förbereda dig inför nästa år.

z_bumbi
2007-05-15, 07:45
Av det jag hört från andra är det viktigt att fylla på med vätska redan från början, just för att undvika vätskebrist längre fram och då även med sportdryck. Varför ska man inte dricka sportdryck första 21 km? Tycker det låter konstigt. Om magen tål det kan det ju knappast vara negativt att tillföra lite kolhydrater (spara på glykogenlagren) samt elektrolyter (förebygger kramp). Under de längre långpassen har jag kört med sportdryck ungefär var 30:e min redan från början och det har funkat bra.

Det där låter som en vettig planering.
Har man koffein i sin sportdryck så skulle jag kanske vänta med just den blandningen den till senare i loppet för att få en liten uppåtkick.

Ironwoman
2007-05-15, 10:56
När det gäller maror och längre distanser så ser jag till att dricka ordentligt. Stanna på en vätskekontroll gör att man tappar ca 15-30 sek i början när det är trångt och mindre mot slutet. Dvs lika mycket tid som att gå istället för att springa en km sett över hela loppet.

En kvinna på 60 kg som tappar 1,2 l vätska, vilket jag gör på 15 km i 15-20 graders värme är bara 85% av den fysiska prestationsförmågan kvar.

Noodles
2007-05-15, 12:43
Visserligen är behovet av vätska under ansträngning individuellt men jag skulle aldrig rekommendera en nybörjare att nonchalera vätskeintaget. I den frågan anser jag det bättre att vara på den säkra sidan. Speciellt när det gäller en så pass extrem distans som marathon. Jag kommer dricka vätska och sportdryck redan från början men jag ska prova varianten att ha en flaska med mig. Första (och ev andra) vätskekontrollen är bara jobbig och det ska bli skönt att kunna jogga förbi den. Förhoppningsvis har man tränat så pass mycket att man vet vad ens egen kropp mår bäst av. Försök att dricka lite mer vätska sista dygnet och fram till start men överdriv inte. Dricker du normalt kaffe ska du göra det på morgonen innan loppet. Försök ändra så få variabler som möjligt. Enda skillnaden mot en vanlig dag är att du ska tillryggalägga 42195 m.

Jag fick känna på hur vätskebrist kan kännas under min första mara och jag vill aldrig uppleva det igen. Det kan komma smygande och därför är det så viktigt att tänka långsiktigt. Jag mådde hur bra som helst fram till ca 25 km innan helvetet började.

machine gun
2007-05-29, 13:45
Temperaturen stiger inför Stockholm Marathon. Räkna med att det kan bli 20-25 grader och försommarvärme.
http://www.marathon.se/news/article.cfm?ThemeId=300

Låt oss hoppas att den där vädersnubben har fel :Virro

Men ok.. OM det nu blir lika varmt som förra året (28 grader, right?), så menar den här killen på att man ska dricka runt 2-3 l vätska under ett marathonlopp. Det är väl inte ens möjligt om man inte har egna vätskestationer utplacerade eller vätska med sig? De har ju bara vätska var 5:e km och ponera att man dricker 1-2 dl per gång, det blir ju bara 8-16 dl på hela loppet. Mer kan man ju inte gärna dricka på en gång heller om man inte vill att dte ska komma upp igen eller orsaka andra problem.

Läste iofs ett debattinlägg i senaste RW där en man vädjade till SM att anpassa vätskestationerna även efter de långsamma löparna som i nuläget får tillgång till vätska med alldeles för långa mellanrum. Han har en poäng, eftersom nuvarande system är utformat efter de som springer sub 3:30. I SM finns ju allt från elit till motionärer som tar sig runt på uppåt 6 timmar. För en 6-timmarslöpare blir det ju uppåt 45 min mellan vätskekontrollerna. Ganska intressant resonerat faktiskt, har inte tänkt på det tidigare.

Ironwoman
2007-05-29, 14:25
Annars kan man ta med sig en liten flaska (typ perfekta) och fylla den vid varje station där avståndet är lite längre.

jag tycker inte det är lika farligt som det låter att springa en mara i närmare 30 grader, har provat 2 st. Lite värre är det ju naturligtvis.

Noodles
2007-05-30, 08:33
Blir det för varmt kan jag lika gärna lägga ner hela projektet. Mina erfarenheter från förra årets lopp och långpass i värme säger att jag skulle prestera bättre om jag stod med en glass på Västerbron.

Vissa löpare gillar ju tom värmen. Mustafa Mohamed tyckte att hans marathondebut (Madrid) skedde under för dåliga förutsättningar för att ge en rättvis tid. Har för mig att det var runt 16 grader och för mig är det optimalt löparväder. Mustafa har sagt att han föredrar över 25 grader.

Spawn
2007-05-30, 08:35
Låter najs..synd att konditionen är så jävla kass får ta och träna till midnattsloppet istället :)

machine gun
2007-05-31, 16:18
Låter najs..synd att konditionen är så jävla kass får ta och träna till midnattsloppet istället :)

Inte helt fel det heller. Där kan man snacka om folkfest! Dessutom kan man ju ställa upp utklädd till en SL-buss tillsammans med kollegorna utan att behöva skämmas :D Jag kommer nog också springa det i år, har tänkt göra det ett par ggr, men det har alltid kommit nåt i vägen.

Stockholm marathon 2008?

Angående Stockholmsvädret så hoppas jag verkligen att det håller i sig till nästa lördag (mulet, regn i luften, 14-15 grader).

Fy satan vad nervös jag börjar bli :S

Noodles
2007-05-31, 17:14
Fy satan vad nervös jag börjar bli :S

Jag med. Ett av mina största problem och orosmoment är magen. Den blir ju knappast bättre av att jag oroar mig.

machine gun
2007-05-31, 17:35
Jag växlar mellan att se fram emot det och att ångra att jag nånsin fick för mig att anmäla mig :S Jag har nog fram tills nyligen inte riktigt fattat att jag faktiskt ska springa det där loppet, men nu börjar man fatta att det är på riktigt. Som när min mamma frågade var nånstans hon ska stå och heja.

Jag hoppas iaf att det blir kul (åtminstone första 30 km eller så ;)) och att det kommer vara en skön känsla att kräla in på Stadion nångång framåt kvällen. Om allt går väl tror jag att jag tar mig runt på sådär 4:30, men jag är nöjd med vilken tid som helst under maxtiden så länge jag tar mig runt.

Gawd.. jag önskar att jag var som Ironwoman som kan se en mara som ett träningslopp :bow:

machine gun
2007-06-04, 09:42
Skummade igenom PM:et och konstaterade att de har vätskekontroller var 3:e km, är det nytt för i år? Hade för mig att det var var 5:e km. Hursomhelst var det en trevlig överraskning. Hur brukar ni göra med vätskan under loppet? Dricker ni mest sportdryck eller kör ni mer på bara vatten eller lite om vartannat? Äter ni av alla knasigheter som delas ut i form av saltgurka och skumsvampar eller håller ni er till t.ex. gel?

Hur kommer sista dagarna se ut gällande förberedelser? Jag tänkte jogga några lätta km idag och på onsdag. Sen ska jag försöka tänka på annat i ett par dagar tills det är dags :) Även förra veckan var väldigt lugn träningsmässigt med bara 2 löppass på 9 respektive 6 km (inkl 3 km snabbdistans).

Och hur känns det nu sista veckan? Jag är sjukt nervös har jag insett. Vad jag är nervös för är däremot mindre specifikt. Finns inte så mkt att vara nervös för egentligen kan man ju tycka. Det är ju inte precis som att man är elit och har krav på sig att prestera.

Ironwoman
2007-06-04, 09:53
Jag dricker bara sportdryck, 1 mugg (1-1,5 dl) vid varje station, om jag skulle missa sportdrycken fungerar det med vatten också. Sedan om jag har möjlighet till langning brukar de få langa energidryck med koffein (med lite vatten tillsatt för att inte kolhydratkoncentrationen ska bli för hög och kolsyran urskakad). När jag inte får langning kan jag ta med mig koffeintabletter som ger 200 mg koffein och ta efter 25 km eller så. Någon gel har ju också fått slinka ned på hälften av marorna. Har aldrig tagit emot några konstigheter som delats ut.

Noodles
2007-06-04, 10:12
Skummade igenom PM:et och konstaterade att de har vätskekontroller var 3:e km, är det nytt för i år? Hade för mig att det var var 5:e km. Hursomhelst var det en trevlig överraskning. Hur brukar ni göra med vätskan under loppet? Dricker ni mest sportdryck eller kör ni mer på bara vatten eller lite om vartannat? Äter ni av alla knasigheter som delas ut i form av saltgurka och skumsvampar eller håller ni er till t.ex. gel?

Hur kommer sista dagarna se ut gällande förberedelser? Jag tänkte jogga några lätta km idag och på onsdag. Sen ska jag försöka tänka på annat i ett par dagar tills det är dags :) Även förra veckan var väldigt lugn träningsmässigt med bara 2 löppass på 9 respektive 6 km (inkl 3 km snabbdistans).

Och hur känns det nu sista veckan? Jag är sjukt nervös har jag insett. Vad jag är nervös för är däremot mindre specifikt. Finns inte så mkt att vara nervös för egentligen kan man ju tycka. Det är ju inte precis som att man är elit och har krav på sig att prestera.

Har för mig att de skrev att det skulle vara var 3:e km redan vid SM05 men det var snarare var 5:e. Den enda nyheten i år är väl att de lagt in en extra kontroll runt 40 km. Den tror jag kommer sitta fint. Jag som är lite törstig av mig hade problem från sista vätskekontrollen vid 37 km och fram mot mål.

Första året lydde jag något råd att dricka en mugg sportdryck och en mugg vatten vid varje kontroll. Det i kombination med avsaknad av fast föda gav mig intervallöpning mellan toaletterna sista 18 km. På slutet kunde jag inte dricka något utan att magen slog bakut och varje löpsteg fick magen i olag. Förra året såg jag till att äta tätare inpå loppet och dricka en mugg vid varje kontroll (sportdryck respektive vatten varannan gång). Då mådde magen bra ända in i mål. Efteråt kunde jag knappt äta men det kändes sekundärt så länge loppet var genomfört. Slutsatsen jag dragit är väl att jag ska dricka något mer än förra året men inte lika mycket som året dessförinnan. Jag kommer försöka ha langning på en eller två förpackningar gel (blä). Utöver det kommer jag nog ta en liten bit banan när det bjuds. Min mage mår som sagt dåligt om den går utan fast föda för länge. När jag använde gel förra året var det också bättre än bara vätska.

Sista veckan ska jag få in ett par lätta löppass och få lite fart i benen. I övrigt ska jag äta hyfsat normalt (lite mer pasta än vanligt) och försöka samla krafterna.

Känslan just nu är att jag är livrädd att bli förkyld och är nervös. Formen känns som om jag sprungit totalt 10 km senaste året och att valfri storrökare skulle prestera bättre än jag.

machine gun
2007-06-04, 10:33
Det är 8 kontroller och de flesta springer man ju förbi 2 ggr, så det blir ju närmare var 3:e än var 5:e iaf. Den nya kontrollen som bara serverar vatten passerar man ju även vid ca 19 km.

Jag har testat mig fram på långpassen och min mage verkar klara både Maxim sportdryck och gel utan problem. Man vet ju aldrig hur kroppen reagerar sista milen, men planen är iaf att köra på sportdryck vid de flesta kontrollerna. Kommer få en gel langad nånstans under andra varvet och då blir det väl gel + vatten ett par kontroller. Har inga planer på att äta mystiska saker under loppet iaf. Det skulle va om man får möta den omtalade Väggen och behöver mer ordentlig energi, men det får bli ett senare problem isf. Tänkte även ha med mig en liten flaska med vätska (som jag kan slänga sen) för att slippa slåss vid första vätskekontrollen.

Jag är också mest rädd för att bli förkyld (hade jag inte haft tenta imorgon skulle jag inte åka t-bana i första taget känner jag ;)) och formen känns ärligt talat sådär, men det går ju inte att göra något åt just nu.

Jag känner iaf att jag verkar vara bättre förberedd än den här killen och det är ju alltid nåt ;): http://www.marathon.se/blog/index.cfm?Blo_ID=13

Noodles
2007-06-04, 10:36
Jag känner iaf att jag verkar vara bättre förberedd än den här killen och det är ju alltid nåt ;): http://www.marathon.se/blog/index.cfm?Blo_ID=13

Nu fick jag genast lite bättre självförtroende. Fattas väl bara att han kommer i mål före mig.

Snapphanen
2007-06-04, 16:48
Hur måga minter per km satsar ni på?

machine gun
2007-06-04, 16:50
Hur måga minter per km satsar ni på?

6 min-tempo, långsam som jag är.

EDIT: Kan jag hålla det hela vägen är jag supernöjd. Misstänker dock att jag säkert kommer tappa ytterligare sista milen som brukligt är.

Snapphanen
2007-06-04, 16:51
6 min-tempo, långsam som jag är.

EDIT: Kan jag hålla det hela vägen är jag supernöjd. Misstänker dock att jag säkert kommer tappa ytterligare sista milen som brukligt är.

neh då, lycka till! någon gång ska jag också köra en mara =)

machine gun
2007-06-04, 16:54
neh då, lycka till! någon gång ska jag också köra en mara =)

Vi värvar folk för fullt till Team Kolo för SM08. Du är så välkommen :D


Vi andra lär väl ge upp allt vad löpning heter sådär runt 18-19-tiden på lördag ;)

Snapphanen
2007-06-04, 16:57
=) hehe går träningen framåt så är det ingen omöjlighet!;)

edvin
2007-06-04, 17:33
Hoppsan! Är det någon som har grävt fram den här gamla tråden igen. :) Känns ju mer aktuell än någonsin.

Blir bara nervös av att läsa massa optimala upplägg... Jag kommer dricka det jag känner för, det brukar funka. Men jag kommer att dricka så ofta jag kan, speciellt om det blir så varmt som det snackas om.

Noodles
2007-06-04, 17:36
Hur måga minter per km satsar ni på?

Vet inte ännu. 5:59 min/km blev det förra året. Jag blir väl kallad vek om jag satsar på långsammare än det.

Blir bara nervös av att läsa massa optimala upplägg... Jag kommer dricka det jag känner för, det brukar funka. Men jag kommer att dricka så ofta jag kan, speciellt om det blir så varmt som det snackas om.

Ta det lugnt. Du har ju rutin från LL. Jag tog till mig alldeles för mycket "viktig" information första året och det gjorde mig bara nervös. Många som snackar har inte mycket att backa upp sina fakta med. Det jag rekommenderar är vad som fungerar för mig. Har man vana som du vet man oftast vad som passar bäst.

machine gun
2007-06-04, 17:36
Hoppsan! Är det någon som har grävt fram den här gamla tråden igen. :) Känns ju mer aktuell än någonsin.

Blir bara nervös av att läsa massa optimala upplägg... Jag kommer dricka det jag känner för, det brukar funka. Men jag kommer att dricka så ofta jag kan, speciellt om det blir så varmt som det snackas om.

Att göra som man känner för är ju å andra sidan det mest optimala :)

Jag är alltid nyfiken på hur alla andra gör, sen planerar jag hur jag ska göra och så gör jag oftast på nåt helt annat sätt :D

Snapphanen
2007-06-04, 17:52
dum fråga kanske men är det tillåtet att springa med mp3-spelare? springer många med pulsmätare osv?

edvin
2007-06-04, 17:55
Jo visst är det kul att veta hur andra lägger upp det. Är ju det som gör att man spär på nervositeten lite extra också. Det kan ju vara någon som har ett mer än optimalt upplägg. :D Men jag kör nog på känslan ändå :)

Vilka är det nu som kommer att ställa upp på lördag.
Så vitt jag vet är det vi tre, men det måste ju finnas fler som lurar i vassen. Det är ju en mastig tråd så därför vore det ju kul om de som kommer att springa skriver en liten rad igen.

machine gun
2007-06-04, 17:59
dum fråga kanske men är det tillåtet att springa med mp3-spelare? springer många med pulsmätare osv?

Ja, det är tillåtet både med mp3-spelare och pulsklocka. Det mesta förutom fortskaffningsmedel verkar vara tillåtet :D Jag har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska ha pulsbandet på mig eller inte. Det skulle va för att få en riktigt tjusig pulskurva att visa upp efteråt då :D

Snapphanen
2007-06-04, 18:04
okej.. för man skulle kunna tänka sig att med mp3spelare så kan det bli ett jävla kaos och folk är kanske inte lika uppmärksamma och springer in i varandra osv..

pulsdiagram hade varit fett, risken är att bandet ger skav?

machine gun
2007-06-04, 18:07
okej.. för man skulle kunna tänka sig att med mp3spelare så kan det bli ett jävla kaos och folk är kanske inte lika uppmärksamma och springer in i varandra osv..

pulsdiagram hade varit fett, risken är att bandet ger skav?

Springer in i varandra verkar de göra så duktigt ändå. Du har absolut en poäng där. Jag springer aldrig med musik, så det skulle inte drabba mig personligen iaf.

Jo, det är ju det man är rädd för. Å andra sidan ligger det ganska bra fixerat med hjälp av sport-BHn.

Noodles
2007-06-04, 20:21
Det skulle va för att få en riktigt tjusig pulskurva att visa upp efteråt då :D

Det här kommer ju bli årets höjdpunkt för min pulsklocka. Det är en kurva jag väntat på att få importera till datorn.

pulsdiagram hade varit fett, risken är att bandet ger skav?

Jag har bara sprungit med pulsmätare sedan februari. Jag trodde pulsbandet skulle störa men det märks inte alls. Skavsår (av pulsbandet åtminstone) har jag inte ens varit nära att få på långpass upp till tre mil.

Springer in i varandra verkar de göra så duktigt ändå. Du har absolut en poäng där. Jag springer aldrig med musik, så det skulle inte drabba mig personligen iaf.


Jag springer aldrig med musik ute i trafiken. På långpassen brukar jag sätta igång mp3-spelare när jag är inne i ett spår. På maran skulle jag aldrig vilja ha en mp3-spelare. Det är tillräckligt kaotiskt och dessutom kommer jag behöva höra mina supporters jubel när jag är helt slut.

Yankeee
2007-06-04, 20:22
Startnummer folks, startnummer.

skaparn
2007-06-04, 20:30
Pulsbandet har jag aldrig upplevt som skavande, men se för bövelen till att tejpa bröstvårtorna. Antingen med speciella plåster som brukar finnas på apotek, eller så med vanlig hudtejp. Det är inte skönt alls att skava upp sina bröstvårtor. Det är rent av jätteoskönt.

Noodles
2007-06-04, 20:33
Startnummer folks, startnummer.

Menar du att du vill ha full tillgång till mitt resultat? Hur ska jag då kunna dölja det faktum att jag inte sprungit något lopp längre än Lilla Göteborgsvarvet?

Pulsbandet har jag aldrig upplevt som skavande, men se för bövelen till att tejpa bröstvårtorna. Antingen med speciella plåster som brukar finnas på apotek, eller så med vanlig hudtejp. Det är inte skönt alls att skava upp sina bröstvårtor. Det är rent av jätteoskönt.

Bröstvårteplåster brukar man få i den där lilla godispåsen som kommer med startlappen. Jag har aldrig upplevt problem med bröstvårtorna och vad jag förstått är det värst för de som (av någon anledning) springer i bomullskläder. Jag tänker iofs inte chansa.

Yankeee
2007-06-04, 20:34
Menar du att du vill ha full tillgång till mitt resultat? Hur ska jag då kunna dölja det faktum att jag inte sprungit något lopp längre än Lilla Göteborgsvarvet?


Jag måste veta vilka jag ska fota serru.

Nilsjohan
2007-06-04, 20:40
vart är bäst att stå och heja på de som springer? Vasaparken brukar vara bra, eller vid fridhemsplan och titta nedåt fleminggatan

skaparn
2007-06-04, 20:40
Bröstvårteplåster brukar man få i den där lilla godispåsen som kommer med startlappen. Jag har aldrig upplevt problem med bröstvårtorna och vad jag förstått är det värst för de som (av någon anledning) springer i bomullskläder. Jag tänker iofs inte chansa.

Det å andra sidan är Guds straff till dem som springer i bomull, så det tycker jag bara är i sin ordning. Jag får däremot skavsår om än jag skulle springa i bar överkropp.

skaparn
2007-06-04, 20:42
vart är bäst att stå och heja på de som springer? Vasaparken brukar vara bra, eller vid fridhemsplan och titta nedåt fleminggatan

Det beror lite på. Jag hade två kompisar som överraskade mig med att stå och tjoa på Västerbron andra varvet, och det var mer värt än all sportdryck i Stockholms län. så ska du peppa en vän tycker jag det stället är bra. Du kan ju söka dig in till stan sedan för att se de allra sista kilometerna ifall det är av smärta förvridna ansikten du tänder på.

machine gun
2007-06-04, 20:58
Startnummer folks, startnummer.

Eftersom jag ändå inte har några referenser att ljuga om, så... K3654

För övrigt den enda som heter Zandra som är anmäld, så jag är hyffsat lätt att hitta i startlistan :D

machine gun
2007-06-05, 10:05
Jag måste veta vilka jag ska fota serru.

Fast det blir nog ändå lite småjobbigt att stå och läsa allas nummerlappar, det är trots allt ett par stycken som startar. Bättre om Noodles skriver "Kolozzeum" i pannan kanske?

Yankeee
2007-06-05, 11:09
Fast det blir nog ändå lite småjobbigt att stå och läsa allas nummerlappar, det är trots allt ett par stycken som startar. Bättre om Noodles skriver "Kolozzeum" i pannan kanske?

Så klart, kan ju inte garantera något :) Men med tanke på att jag vet hur du ser ut iallafall och typ vilket tempo ni håller så finns det en liten chans iallafall.

Noodles
2007-06-05, 15:30
Bättre om Noodles skriver "Kolozzeum" i pannan kanske?

Du tror inte jag kommer se tillräckligt konstig ut när jag är trött och bara vill falla ihop?

Så klart, kan ju inte garantera något :) Men med tanke på att jag vet hur du ser ut iallafall och typ vilket tempo ni håller så finns det en liten chans iallafall.

Om du är snäll kan du precis som Edvin få mitt startnummer via PM. Var planerar du att stå?

machine gun
2007-06-06, 10:07
Du tror inte jag kommer se tillräckligt konstig ut när jag är trött och bara vill falla ihop?

Tror du att du kommer vara ensam om den looken på lördag, eller?



:D

Yankeee
2007-06-06, 10:35
Se för guds skull till att vara ute några timmar om dagen så att ni vänjer er lite med värmen om det är så här varmt på lördag. Beundrar verkligen er som ställer upp.

Yankeee
2007-06-06, 10:35
Om du är snäll kan du precis som Edvin få mitt startnummer via PM. Var planerar du att stå?

Hit me!

Vet inte riktigt vars vi kommer att stå tyvärr.

Yankeee
2007-06-06, 10:45
Idag:
"23
18
Klart till halvklart och uppehåll."

Lördag:
"24
17
Växlande molnighet och uppehåll."

Vatten anyone?

Noodles
2007-06-06, 10:47
Tror du att du kommer vara ensam om den looken på lördag, eller?



:D

Jag räknar med att du i all sympati delar looken med mig. :D

Se för guds skull till att vara ute några timmar om dagen så att ni vänjer er lite med värmen om det är så här varmt på lördag. Beundrar verkligen er som ställer upp.

Det verkar bli en varm dag i Sthlm idag. Enligt svt.se kommer det bli 24 grader men molnigt på lördag. Jag hoppas verkligen att molnen gör skillnad.

Hit me!

Vet inte riktigt vars vi kommer att stå tyvärr.

Jag får väl hålla utkik efter en osedvanligt grov löpare med kort hår. :D

Edit: Yankee får fram väderprognos i samma stund.

machine gun
2007-06-06, 14:24
Har varit ute med bågen och rekat banan tillsammans med sambon idag. Har pekat ut var han ska stå osv. Det är SJUKT VARMT!!! 27,5 grader nu när vi kom hem och då är ändå klockan över 15... Det kommer bli tuuuungt på lördag om det ska slås nya värmerekord dagen till ära *spy*

Har för övrigt shoppat solkräm, vaselin och gel. Ska snart ut på sista joggingrundan och emn.. värmeträna lite. 3 dagar kvar... :Virro