handdator

Visa fullständig version : Glutamin


Lindstein
2007-01-31, 16:23
Känner på mig att de här blir en kul tråd *whistle*

För bara några år sedan var Glutamin hypat som ett av de viktigaste tillskotten och något man i stort sett måste äta för att lyckas med träningen. Detta sades av i stort sett alla näringsfysiologer, som Paulun & Co.

Hänvisningar till studier hit och dit om bättre återhämtning, immunförsvar, muskeltillväxt, volym och tryck i musklerna...

Idag sägs det vara helt värdelöst :D

Så........någon som vet vem som startade ryktet om att Glutamin var bra?
Alla de studier och påståenden om att Glutamin var bra, var de bara påhittade?

Bara lite nyfiken *popcorn*

DavidN
2007-01-31, 16:29
Det är påhitt, iallafall att det är effektivt i myuskelbyggande syfte.

Det finns studier, på bl.a. sjuka, gamla och brandskadade människor där man t.ex. injicerat glutamin och fått den effekt man syftar på. Som oralt tillskott för oss - aldrig.

Dr Nick
2007-01-31, 16:38
Detta kan bli en intressant tråd,har också funderat över detta.

Det finns studier, på bl.a. sjuka, gamla och brandskadade människor där man t.ex. injicerat glutamin och fått den effekt man syftar på. Som oralt tillskott för oss - aldrig.

En extremt hårt tränande människa borde ju inte räknas som en "frisk" individ utan någon som ständigt är sliten med allt vad det innebär osv..?

Jag har också läst text av Fredrik.P där han pratar varmt om Glutamin,tror knappast att någon bara sitter och hittar på?
(sen vad det bygger det på har jag ingen aning om?)

Vore kul att se vad han skulle sagt idag?
Hur det kom sig att det var så hett förr?

z_bumbi
2007-01-31, 16:45
För bara några år sedan var Glutamin hypat som ett av de viktigaste tillskotten och något man i stort sett måste äta för att lyckas med träningen. Detta sades av i stort sett alla näringsfysiologer, som Paulun & Co.

Hänvisningar till studier hit och dit om bättre återhämtning, immunförsvar, muskeltillväxt, volym och tryck i musklerna...

Idag sägs det vara helt värdelöst :D

Så........någon som vet vem som startade ryktet om att Glutamin var bra?
Alla de studier och påståenden om att Glutamin var bra, var de bara påhittade?

Bara lite nyfiken *popcorn*

Läs studierna så ser du vad det hela handlar om, en ledtråd är att de använde studier utan relevans till användningsområdet..

Lindstein
2007-01-31, 17:05
Läs studierna så ser du vad det hela handlar om, en ledtråd är att de använde studier utan relevans till användningsområdet..

Ja, så kan det säkert vara...
Lite märkligt bara att alla "oberoende" framstående näringsfysiologer som det så fint heter, och typ hela världens tränande personer gick på dessa då värdelösa studier?

Nu har jag inte orkat sitta och leta studier, men det bör ju finnas en hel del studier för att få en sådan kraftig respons som det fick på sin storhetstid....?

Agro
2007-02-28, 08:19
Vad tycker ni här på kolo om Glutamin egentligen?
Läste i Fredrik Pau... bok om tillskott och blev intresserad av Glutamin pga att det hjälper immunförsvaret.

Är det nån här som testat och kände att ni inte blev förkylda lika lätt?
Eller är allt lögn? ************* säljer ju det, vilken av de olika glutaminen ska jag köpa?

MVH!

Agro
2007-02-28, 08:38
Oj oj, visste inte om att jag inte fick skriva företagsnamn, men iaf NÅN sida säljer det :)

Rahf
2007-02-28, 09:47
Glutamin går väl i princip att hitta på de flesta platser som säljer hälsoprodukter.
Sen om det funkar är ju som sagt diskutabelt. Jag kör då inte på det.

Agro
2007-02-28, 13:35
Vad är egentligen skillnaden mellan de olika Glutamin(erna)?
Är det olika bra, den ena nämner immunförsvaret vilket jag är ute efter den andra inte. Eller är det samma Glutamin fast olika sätt att dosera det och priser?
Vad tror ni?

Star Nutrition, L-Glutamin
Fairing, L-Glutamin
Dalblads, L-Glutamin

Tackar för svar

jedimind
2007-02-28, 13:36
Effect of glutamine supplementation of the diet on tissue protein synthesis rate of glucocorticoid-treated rats.



Although glutamine status in the critically ill patient can be improved by nutritional means, the most effective way of effecting such supplementation has received little attention. We evaluated two different ways of supplementing clinical nutrition products with glutamine, either with free glutamine or by providing a glutamine-rich protein source, in acute glucocorticoid-treated (intraperitoneal dexamethasone, 120 mg/kg) rats. During the recovery period, the animals received isonitrogenous and isoenergetic diets containing either casein, mixed whey proteins with or without glutamine, or carob protein plus essential amino acids. Plasma and tissue amino acids and glutathione as well as tissue protein synthesis were measured. Dexamethasone treatment lowered weight gain, muscle glutamine, and muscle and jejunal protein synthetic rate. Muscle protein synthesis was increased (from 15.9% to 24.2%/d) only when glutamine was included in the diet as a free amino acid. This increase paralleled a rise in plasma glutamine. We speculate that glutamine provided in dietary protein is extensively metabolized by the splanchnic tissues and does not influence peripheral glutamine status to the same extent as glutamine provided in a free amino acid form. However, both forms of glutamine supplementation were equally effective in increasing protein synthesis in the jejunum (by 25%). This is likely the main benefit of glutamine supplementation of enteral nutrition formulas.

Nutrition. 2001 Jan;17(1):35-40

King Grub
2007-02-28, 14:20
Hos friska människor har glutaminsupplementering exakt noll effekt på anabolism.

En viss immunomodulerande effekt kan ses.

The addition of glutamine to a CHO + EAA beverage had no effect on post-exercise muscle glycogen resynthesis or muscle protein synthesis.

Appl Physiol Nutr Metab. 2006 Oct;31(5):518-29.

In fact, intracellular glutamine concentration may not be compromised when plasma levels are decreased postexercise. In addition, a number of recent intervention studies with glutamine feeding demonstrate that, although the plasma concentration of glutamine is kept constant during and after acute, strenuous exercise, glutamine supplementation does not abolish the postexercise decrease in in vitro cellular immunity, including low lymphocyte number, impaired lymphocyte proliferation, impaired natural killer and lymphokine-activated killer cell activity, as well as low production rate and concentration of salivary IgA.

J Appl Physiol. 2002 Sep;93(3):813-22.

BCAA ingestion does not appear to affect fatigue during prolonged exercise, there is little support from controlled studies to recommend glutamine ingestion for enhanced immune function, and although glutamine stimulates muscle glycogen synthesis, its addition to carbohydrate supplements provides no additional benefit over ingestion of carbohydrate alone.

Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2001 Mar;11(1):133-45.

It is concluded that ingestion of a glutamine/carbohydrate mixture does not increase the rate of glycogen resynthesis in muscle. Glycogen resynthesis rates were higher, although not statistically significant, after ingestion of the drink containing the wheat and whey protein hydrolysate compared to ingestion of the control and free glutamine drinks.

Int J Sports Med. 2000 Jan;21(1):25-30.

The purpose of this study was to determine if high-dose glutamine ingestion affected weightlifting performance...

These data indicate that the short-term ingestion of glutamine does not enhance weightlifting performance in resistance-trained men.

J Strength Cond Res. 2002 Feb;16(1):157-60.

We conclude that glutamine supplementation during resistance training has no significant effect on muscle performance, body composition or muscle protein degradation in young healthy adults.

Eur J Appl Physiol. 2001 Dec;86(2):142-9.

In conclusion, our results show that decreased plasma and muscle glutamine levels have no effect on whole-body protein turnover or muscle protein kinetics. Therefore, it is unlikely that, in vivo, the intracellular muscle concentration of glutamine is a major regulating factor in muscle protein kinetics.

Clin Sci (Lond). 1999 Jun;96(6):639-46.

We conclude that intravenous infusion of amino acids increases the fractional rate of mixed muscle protein synthesis, but addition of glutamine to the amino acid mixture does not further stimulate muscle protein synthesis rate in healthy young men and women.

Metabolism. 2000 Dec;49(12):1555-60.

The purpose was to determine if glutamine supplementation would prevent a loss of lean mass in athletes during a 12-day weight reduction program. It was hypothesized that supplementation would spare lean body mass. Subjects (n=18) exercised and dieted to create a 4186kJ· day-1 energy deficit and a 8372 kJ· day-1 energy deficit on days 1-5, days 6-12, respectively. The glutamine (GLN) group (n=9) ingested 0.35 g· kg-1 body mass of glutamine while a placebo was administered to the remaining subjects. Body mass (BM), lean body mass (LBM) and fat mass (FM), were measured at days 0, 6, and 12. GLN and placebo groups both lost significant amounts of BM, LBM and FM. There were no significant differences between groups. The findings indicate little benefit for retention of lean mass with supplementation of glutamine during a short-term weight reduction program.

Journal of Sports Science and Medicine (2003) 2, 163-168

Kosttillskottsbranschens kanske största bluff och pengarna i sjön. "Funkar för mig" finns inte i det här fallet.

Trance
2007-02-28, 15:17
Det fanns väl rätt stora anledningar att tro att det skulle fungera i teorin, sedan kom vissa djurstudier och studier på väldigt sjuka människor som stödde dessa teser. Då körde kosttillskottsbolagen på för fullt.

Lite som Aftonbladet ibland kan blåsa på om nya mediciner som kan bota cancer för att de har visat sig effektiva i djurstudier. Men väldigt ofta så går det tyvärr inte att överföra de resultaten på människor.

ramagoen
2007-02-28, 15:54
Vad är immunomodulerande? Googlade på det men blev inge smartare. ^^

King Grub
2007-02-28, 16:03
Som påverkar immunförsvaret.

ramagoen
2007-02-28, 16:27
Som påverkar immunförsvaret.

Okey. Positiv påverkan alltså. Därför många som är sjuka ofta klarar sig bättre under tung träning när dom börjar ta glutamin, visserligen kan de va placebo men? Är det stor påverkan?

Tack för svaret grub! :thumbup:

King Grub
2007-02-28, 16:33
Risken för infektion i luftvägarna är förhöjd hos idrottare efter hård ansträngning. En del studier där ansträngningen varit extrem - marathonlopp - ser man en minskad frekvens av dessa infektioner vid glutaminintag.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=9839078&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?db=pubmed&cmd=Retrieve&dopt=AbstractPlus&list_uids=9263279&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

Tanner
2007-02-28, 16:37
ramagoen
Stor och stor, allt är relativt. De största åtgångarna är ca 1kg pe dag vid svåra bränskador och sepsis. Sen sjunker immunförsvarets behov ju mildare skada kroppen utsätts för.
Skulle jag råka ut för ett benbrott/muskelskada skulle jag supplementera rätt frisk med glutamin för att försöka optimera återhämtningen.

Men har man ett nedkört/svagt immunförsvar kanske ett supplement med glutamin kan ge ett par extra % skydd och man slipper bli sjuk stup i ett.

ramagoen
2007-02-28, 17:00
Okey, tack så mycket för svaren båda 2 :)

Fairing
2007-02-28, 17:36
[QUOTE=Tanner;2128352]ramagoen
Skulle jag råka ut för ett benbrott/muskelskada skulle jag supplementera rätt frisk med glutamin för att försöka optimera återhämtningen.
QUOTE]

Det rådet fick jag redan 1997 av min Läkare när jag bröt lårbenet och krossade hälbenet. Vid efterkontroll 3 månader efter benbrottet så hade Docent Acke Alberts På KS aldrig skådat ett ben som läkt så fort och med så liten muskelförlust. Faktum är att jag "överläkte" benbrottet och fick 1 år senare mejsla bort överflödigt material.

Har opererat mig ganska många gånger och äter alltid massor av extra L-Glutamin. Stygn tar dom alltid bort betydligt mycket tidigare på mig jämfört med ungefärlig läktid (trots att man inte är 20 längre)

Detta berodde säkerligen inte enbart på Glutamin men jag tror att det spelade en stor roll :D

biffn
2007-03-03, 11:26
Låter som att Glutamin är helt okej trots allt.. har innan uppfattat det som att en hyfsat normal o frisk tränande inte alls har nån nytta av de utan man måste i princip vara döende för att känna av glutaminets effekt. :Virro

Har några frågor angående de.. som passar i den här tråden. Jag är en sån som blir sjuk konstant.. är ofta mer sjuk än frisk känns de som, men nu på slutet har det inte varit lika risigt. Mitt immunförsvar måste vara riktigt kasst. O när jag går o är lite småsjuk fast inte orkar vänta längre med att dra igång pumpandet så blir jag såklart myycket sjukare. Kan vänta ett bra tag efter jag känner mej OK till jag tränar men då kommer smäller sjukdomen på igen, börjar bli förbannat störande.

Tror ni glutamin kan hjälpa mej att hålla mej lite friskare och kunna träna mer som ja vill? Tidigare var glutamin uteslutet för mej... men börjar kännas riktigt aktuellt nu.. eftersom ja e långt ifrån frisk både i skallen o kroppen. *drool*
Har ni några andra tips på hur man kan förstärka immunförsvaret? Käkar riktigt bra o så, som vanligt..

Vet att min sömn bla har ett finger med i spelet.. men inget ja kan göra nåt mer åt just nu tyvär..

L-Sami
2007-03-03, 12:27
Tror ni glutamin kan hjälpa mej att hålla mej lite friskare och kunna träna mer som ja vill? Tidigare var glutamin uteslutet för mej... men börjar kännas riktigt aktuellt nu.. eftersom ja e långt ifrån frisk både i skallen o kroppen. *drool*
Har ni några andra tips på hur man kan förstärka immunförsvaret? Käkar riktigt bra o så, som vanligt..

Vet att min sömn bla har ett finger med i spelet.. men inget ja kan göra nåt mer åt just nu tyvär..


Tror att mineral/vitamin/antioxidant tillskott förbrättrar ditt immunförsvar bättre än vad L-Glutamin gör. Prova de förstnämnda först innan du börjar med "mirakel" tillskottet glutamin. Trodde också att Glutamin höll mig frisk förut använde det under en längre tid och när jag slutade med det så har jag fortfarande hållt mig frisk.

Popeye
2007-03-03, 12:36
Hur är det med Glutamin? Det har väl inget insulinindex om jag kommer ihåg rätt, lite intressant faktiskt.
Protein utan insulin...

biffn
2007-03-03, 14:53
Tror att mineral/vitamin/antioxidant tillskott förbrättrar ditt immunförsvar bättre än vad L-Glutamin gör. Prova de förstnämnda först innan du börjar med "mirakel" tillskottet glutamin. Trodde också att Glutamin höll mig frisk förut använde det under en längre tid och när jag slutade med det så har jag fortfarande hållt mig frisk.

Jo, men såklart har jag provat allt, äter minst den andelen av mineraler..vitaminer o antioxidanter som jag behöver.. i och med att jag håller bra koll på min kost o inte bara äter protte o kolhydrater konstant.. som du verkar uppfattat det som.

Hoppas du inte försöker antyda att jag påstår att glutamin är nåt mirakeltillskott isf haru inte fattat min poäng alls. Förut orkade jag inte ens snegla på glutamin då man hört att det bara är ett påhitt.. men om det påverkar immunförsvaret postivit så är det förmodligen värt en försök..
Deprimerande att bli sjuk varje gång man ska börja träna alltså..
Så du tycker INTE det är värt ett försök? Alla är vi olika....

muffmuff
2008-09-13, 23:35
Låter som att Glutamin är helt okej trots allt.. har innan uppfattat det som att en hyfsat normal o frisk tränande inte alls har nån nytta av de utan man måste i princip vara döende för att känna av glutaminets effekt. :Virro

Har några frågor angående de.. som passar i den här tråden. Jag är en sån som blir sjuk konstant.. är ofta mer sjuk än frisk känns de som, men nu på slutet har det inte varit lika risigt. Mitt immunförsvar måste vara riktigt kasst. O när jag går o är lite småsjuk fast inte orkar vänta längre med att dra igång pumpandet så blir jag såklart myycket sjukare. Kan vänta ett bra tag efter jag känner mej OK till jag tränar men då kommer smäller sjukdomen på igen, börjar bli förbannat störande.

Tror ni glutamin kan hjälpa mej att hålla mej lite friskare och kunna träna mer som ja vill? Tidigare var glutamin uteslutet för mej... men börjar kännas riktigt aktuellt nu.. eftersom ja e långt ifrån frisk både i skallen o kroppen. *drool*
Har ni några andra tips på hur man kan förstärka immunförsvaret? Käkar riktigt bra o så, som vanligt..

Vet att min sömn bla har ett finger med i spelet.. men inget ja kan göra nåt mer åt just nu tyvär..

Jag hade exakt samma problem som dig att direkt när jag kommer igång med träningen blir jag sjuk direkt. Nu i sommar så fick jag av en slump en burk L-glutamin av en kompis och tänkte bara testa det... Har inte varit sjuk sedan dess! Har hållit mig frisk hela sommaren och kunnat träna hårt utan att behöva bekymra mig över sjukdom.

Jag rekommenderar dig att testa det!

dossok
2008-09-14, 09:17
Man får äckligt stora blodådror av glutamin annars kände jag ingen effekt av det!*flex*

Hermanssson
2008-09-14, 13:48
Man får äckligt stora blodådror av glutamin annars kände jag ingen effekt av det!*flex*

Känns som att jag behöver någon typ av stöd för ett sådant påstående, innan jag tror att det påverkar dina veners storlek.

King Grub
2008-09-14, 13:52
Nej, glutamin har ingen vasodilerande effekt. Tvärtom, tror jag; glutamin minskar tillgängligheten av arginin som NO-syntetiserande enzymer utnyttjar, har jag för mig.

Det där var nog en "funkar för mig"-observation där det egentligen handlar om "trots", inte "tack vare".

shape
2008-09-14, 15:22
Såhär skriver en väletablerad grossistkedja om glutaminet;

Nu till de spännande nyheterna! Forskning utförd nyligen av den väl ansedda American Journal of Clinical Nutrition, kom man fram till att bara 2 gram glutamin resulterar i att antalet cirkulerande tillväxthormoner ökar med mer än 430%! - Det stämmer 430% Tänk på vad det innebär för muskeltillväxten!

haha.

King Grub
2008-09-14, 15:41
Dels är det ingen nyhet, utan en gammal studie, dels är tillväxthormon inte muskeluppbyggande, dels är 430% inte mycket. Det låter mycket, men är det inte. Hur mycket ökar tillväxthormonfrisättningen om man låter bli att äta...?

Ondskapelsen
2010-06-18, 16:26
För att bumpa en intressant tråd om ett intressant kosttillskott.

Om man har en burk glutamin, är det ens värt att trycka i sig den?
Eller kan det till och med ha negativa effekter?

Köpte gainer + protein för en ganska hög summa och fick en stadig mängd glutamin på köpet. Vet inte om jag ska kasta den i sopnedkastet eller äta upp skiten.

Några idéer?

Eddie Vedder
2010-06-18, 16:28
Några idéer?

Känner du någon lättlurad så sälj.:D

King Grub
2010-06-18, 16:42
Inga negativa effekter.

Dreas
2010-06-18, 16:46
Känner du någon lättlurad så sälj.:DFinns ju de som faktiskt känner av ett bättre immunförsvar, placebo eller ej, det ger för dom en effekt :) Så man måste ju inte vara lättlurad för att köpa det.

Eddie Vedder
2010-06-18, 16:46
Finns ju de som faktiskt känner av ett bättre immunförsvar, placebo eller ej, det ger för dom en effekt :) Så man måste ju inte vara lättlurad för att köpa det.

Om man nu upplever placebo är man väl just lurad?

Dreas
2010-06-18, 16:49
Om man nu upplever placebo är man väl just lurad?Om det är placebo eller ej hos de som känner så vet jag inte. Skulle glutamin medföra att jag känner mig friskare/ har svårare att bli sjuk så hade jag också köpt det, inte direkt dyrt och frisk vill man ju vara :)

Glutamin har väl visats ha möjliga positiva effekter på immunförsvaret, eller kommer jag ihåg fel?

Eddie Vedder
2010-06-18, 16:52
Glutamin har väl visats ha möjliga positiva effekter på immunförsvaret, eller kommer jag ihåg fel?

Nej du kommer ihåg rätt. Däremot har du nog missuppfattat vilken typ av grupper det handlar om.;)

TehSaxo
2010-06-18, 16:54
Såg en räka på gymmet inta l-glutamin före/efter passet häromdan. Tydligen skulle det vara lika bra som mitt EAA. :D

Dreas
2010-06-18, 16:55
Nej du kommer ihåg rätt. Däremot har du nog missuppfattat vilken typ av grupper det handlar om.;)Ja, det har jag säkerligen. Men jag ser inget dumt i att de som tycker sig få en positiv effekt av glutamin köper det :)

Nu ska jag springa iväg en sväng så om du vill skriva mer så frågar/svarar jag senare.

BobaFett
2010-06-18, 16:55
hahah shit jag kommer ihåg hur dum man var 2010 och gick på EAA-hysterin :D Fan vad burkar man köpte :laugh:

BobaFett
2010-06-18, 16:58
Såg en räka på gymmet inta l-glutamin före/efter passet häromdan. Tydligen skulle det vara lika bra som mitt EAA. :D GG bjöd på ett halvt kilo glutamin när jag köpte kosttillskott där sist, åkte i papperskorgen :D

Eddie Vedder
2010-06-18, 16:58
Såg en räka på gymmet inta l-glutamin före/efter passet häromdan. Tydligen skulle det vara lika bra som mitt EAA. :D

Vad är kul med det? Den här typen av kommentarer tycker jag är trist att läsa. Herregud, hur mycket kunde du själv för t.ex. ett halvår sedan?

Om någon skulle ha frågat mig får 4-5 år sedan om jag tror att glutamin eller EAA är bäst skulle jag stå med käften som en fågelholk. Sannolikt skulle jag t.o.m svarat glutamin eftersom jag minns att jag såg enn BB propagera för glutamin på en dokumentär och EAA visste jag inte ens vad det var. Folk har olika kunskapsnivå helt enkelt.

TehSaxo
2010-06-18, 17:01
Vad är kul med det? Den här typen av kommentarer tycker jag är trist att läsa. Herregud, hur mycket kunde du själv för t.ex. ett halvår sedan?

Om någon skulle ha frågat mig får 4-5 år sedan om jag tror att glutamin eller EAA är bäst skulle jag stå med käften som en fågelholk. Sannolikt skulle jag t.o.m svarat glutamin eftersom jag minns att jag såg enn BB propagera för glutamin på en dokumentär och EAA visste jag inte ens vad det var. Folk har olika kunskapsnivå helt enkelt.

Vem sa något om kul? Jag sa bara vad jag såg/hörde. :D

Eddie Vedder
2010-06-18, 17:04
Vem sa något om kul? Jag sa bara vad jag såg/hörde. :D

Varför skulle du annars avsluta med en :D ? Givetvis uppfattas det som något du anser vara komiskt.

TehSaxo
2010-06-18, 17:06
Varför skulle du annars avsluta med en :D ? Givetvis uppfattas det som något du anser vara komiskt.

Jag använder alltid :D tycker det får mina inlägg att se bättre ut, gör inte du? :D

Ett stort leende på läpparna är nästan alltid positivt. :)

Ondskapelsen
2010-06-18, 19:49
Men hallå, säg att det är bra så jag iaf kan hoppas på placeboeffekt :). Nu vet jag inte vad jag ska ha de till. Ställer de i skåpet tills de kommer nya rön :D

Eddie Vedder
2010-06-18, 19:52
Jag använder alltid :D tycker det får mina inlägg att se bättre ut, gör inte du? :D

Ett stort leende på läpparna är nästan alltid positivt. :)

Då kan du räkna med att bli missförstådd också.

TehSaxo
2010-06-18, 19:57
Då kan du räkna med att bli missförstådd också.

Okej.