handdator

Visa fullständig version : Latsdrag


Carolinew
2007-01-31, 15:09
Jag måste verkligen jobba på ordentligt med latsen nu känner jag, men hur ska man egentligen göra i latsdragen för bästa resultat? Jag kör bara "vanligt", men har sett en del som kör bakom ryggen istället? Vad är det bra för? Och förresten hur brett är de lagom att man håller? Hur ofta kan jag träna lats? Hm mycket frågor nu men lika bra att få det klart för sig... ;)

Clyde
2007-01-31, 15:18
Jag måste verkligen jobba på ordentligt med latsen nu känner jag, men hur ska man egentligen göra i latsdragen för bästa resultat? Jag kör bara "vanligt", men har sett en del som kör bakom ryggen istället? Vad är det bra för? Och förresten hur brett är de lagom att man håller? Hur ofta kan jag träna lats? Hm mycket frågor nu men lika bra att få det klart för sig... ;)


Håll inte för brett grepp då du kör chins och latsdrag, kortar endast ner rörelseomfånget. En liten bit utanför axelbredd är bra. Det finns en myt som säger att en bred fattning tar mer på utsidan av latsen.

När det gäller roddövnignar föredrar jag att köra med en lite bredare greppvid, då detta udnerlättar för en bra kontraktion i ryggen. Att köra tex sittande rodd med smalt grepp tycker jag suger.

Träna alla klassiska massbyggarövningar som t-bar, chins, stångrodd, sittande rodd, latsdrag, pullovers mfl.

Du bör träna rygg iaf 2 gånger i veckan om du vill få maximala resultat. En roddövning och en vertikal dragövning per pass tycker jag fungerar utmärkt. Sedan tränar man naturligtvis även upp ländryggen ordentligt, fast det gör jag i samband med benpassen.

major Pectoralis
2007-01-31, 15:20
Jag måste verkligen jobba på ordentligt med latsen nu känner jag, men hur ska man egentligen göra i latsdragen för bästa resultat? Jag kör bara "vanligt", men har sett en del som kör bakom ryggen istället? Vad är det bra för? Och förresten hur brett är de lagom att man håller? Hur ofta kan jag träna lats? Hm mycket frågor nu men lika bra att få det klart för sig... ;)

I brett latsdrag ska du ha dryg axelbred fattning (ca 5-10cm bredare). Lyft bröstet under övningen och möt draget. Sträck ut i toppläget. Dra mot övre bröst. Kör även smalt latsdrag. Det aktiverar latsen annorlunda.
Chins är ett alternativ till latsdrag, som dock inte alls behöver vara bättre i muskeluppbyggnadssyfte.
Du bör även köra olika roddvarianter. Samma sak här: upp med bröstet och möt draget. Även här bör man variera bred och smal fattning. Likaså kan varieras vart man drar. Rodd med smalfattning körs med fördel mot magen medans bred fattning med fördel dras mot bröstet.

Du kan köra lats med 48h mellan passen.
Den här varianten är funktionell:

måndag:
latsdrag (bred + smal)

onsdag:
rodd (bred + smal)

fredag:
latsdrag (bred + smal)

söndag
rodd (bred + smal)

Här kan 72-96h långvila vara lämplig

Variera belastning, set, reps, rörelsetempo. Naturligtvis kan det även räcka med 2 pass "lats" i veckan.

z_bumbi
2007-01-31, 15:31
Latsdrag bakom nacken säger en del tar bättre medan andra inte alls gillar den, trivs du med att dra framför så kör det tills du känner att du måste variera dig för att inte tröttna och då kan du testa drag bakom.

Greppvidden kan antingen vara smal (Med omvänt grepp) eller något bredare än axelbrett

Hur ofta du kan köra beror på hur mycket du tränar varje gång.

Sen bör du köra minst en roddövning också.

Koncentrera dig på en greppvid i vardera övning och se till att bli starkare i just det läget, när du blivit stark eller känner att du inte ökar styrkan i en viss övning längre så kan du börja experimentera med greppvidder eller helt enkelt byta ut övningen mot någon annan.

Carolinew
2007-01-31, 15:48
Lyft bröstet under övningen och möt draget.

Hm, alltså jag har fått lära mig att innan jag drar ner stången skall jag trycka ner axlarna så mycket som möjligt... är det fel då eller?

Ang. rodden... har lite problem med den. Jag har använt en sån där med smalt grepp (http://http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/CBSeatedRow.html) men känner att jag inte kommer särskilt långt bak med armarna då och känner inte att det tar något i ryggen. Den övningen känns konstig helt enkelt. Har även testat liknande övning i maskin men även den känns mysko, då jag fått lära mig att den skall göras i "tre steg", dvs först bak med överkroppen, sen dra axlarna så långt bak som möjligt, sen drar man bak, sedan tillbaka och gör om samma sak igen. Har för övrigt fått lära mig det i den andra roddövningen också. Måste man verkligen göra så? Känns heldumt så därför har jag knappt kört rodd på senaste tiden...

Är det lätt att man använder fel teknik i stångrodd och att det då kanske lätt tar fel? (Är lite orolig för att det ska bli fel med ryggen...).

Chins har jag aldrig testat, men det är det dags för nu då. Finns ju en sån där maskin där man har hjälpvikter, antar att det är där jag får bosätta mig då;)

muffe85
2007-01-31, 15:54
Träna alla klassiska massbyggarövningar som t-bar, chins, stångrodd, sittande rodd, latsdrag, pullovers mfl.


Vad är pullover för övning?

z_bumbi
2007-01-31, 16:00
Hm, alltså jag har fått lära mig att innan jag drar ner stången skall jag trycka ner axlarna så mycket som möjligt... är det fel då eller?

Om du trycker upp bröstet något så åker axlarna ner och då har man axlarna nere i slutet av rörelsen, jag har aldrig förstått varför man ska dra ner axlarna i början av rörelsen då det innebär att man delar upp övningen i två delar.

Ang. rodden... har lite problem med den. Jag har använt en sån där med smalt grepp (http://http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/CBSeatedRow.html) men känner att jag inte kommer särskilt långt bak med armarna då och känner inte att det tar något i ryggen. Den övningen känns konstig helt enkelt. Har även testat liknande övning i maskin men även den känns mysko, då jag fått lära mig att den skall göras i "tre steg", dvs först bak med överkroppen, sen dra axlarna så långt bak som möjligt, sen drar man bak, sedan tillbaka och gör om samma sak igen. Har för övrigt fått lära mig det i den andra roddövningen också. Måste man verkligen göra så? Känns heldumt så därför har jag knappt kört rodd på senaste tiden...

Rodd kör man i en rörelse, för att få tillbaka axlarna måste du spänna musklerna mellan skulderbladen och är de redan fullt spända så involveras de inte i roddrörelsen vilket jag finner ganska meningslöst om det inte är någon särskild sorts rehab.

Du har troligtvis tränat med någon som är utbildad inom SAFE eller PT-school..

major Pectoralis
2007-01-31, 16:01
Hm, alltså jag har fått lära mig att innan jag drar ner stången skall jag trycka ner axlarna så mycket som möjligt... är det fel då eller?

Ang. rodden... har lite problem med den. Jag har använt en sån där med smalt grepp (http://http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/CBSeatedRow.html) men känner att jag inte kommer särskilt långt bak med armarna då och känner inte att det tar något i ryggen. Den övningen känns konstig helt enkelt. Har även testat liknande övning i maskin men även den känns mysko, då jag fått lära mig att den skall göras i "tre steg", dvs först bak med överkroppen, sen dra axlarna så långt bak som möjligt, sen drar man bak, sedan tillbaka och gör om samma sak igen. Har för övrigt fått lära mig det i den andra roddövningen också. Måste man verkligen göra så? Känns heldumt så därför har jag knappt kört rodd på senaste tiden...

Är det lätt att man använder fel teknik i stångrodd och att det då kanske lätt tar fel? (Är lite orolig för att det ska bli fel med ryggen...).

Chins har jag aldrig testat, men det är det dags för nu då. Finns ju en sån där maskin där man har hjälpvikter, antar att det är där jag får bosätta mig då;)

Man skall inte göra rörelsen stegvis utan i "ett flyt". Det är emellertid rätt att axlarna skall vara nere och inte "sitta i öronen" (Latsen drar även ner axlarna). Möter man med bröstet får man dock denna "axelsänkning" på köpet.
Man bör "bocka fram och bak" i roddövningar. Av den anledningen är inte låsta maskiner att föredra.
Skivstångsrodd kan utföras på många olika sätt. Jag tycker bäst om varianten där ryggen är parallell med golvet samt med draget till nedre bröst. T-bar row där man bockar fram och bak är även guld. Oavsett variant är det viktigaste dock att man har en "ergonomisk teknik". Denna grund är det första en nybörjare skall lära sig: att alltid arbeta ergonomiskt, med tyngdpunkten på rätt plats samt att man gör fulla rörelsebanor. Därutöver är andningsteknik viktigt att lära sig från början. Naturligtvis är även grundstyrkan i muskelkorsetten av yttersta vikt. Den skall alltid vara bättre än den vikt extremiteterna förmår lyfta.
Man skall i alla roddvarianter stå bredbent, stadigt och ha rak rygg. Tyngdpunkten skall ligga på mittfot/häl. Det skall även strama lätt i baksida lår. De fördelar man tyngdpunkten rätt.
Börja med sittande rodd, bred fattning och drag mot bröstet i kabel. Träna in teknik i T-bar och med skivstång. När tekniken sitter kan du avancera.

major Pectoralis
2007-01-31, 16:05
Vad är pullover för övning?

http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/BBPullover.html

Ligg dock "ordentligt" på bänken och inte på tvärsan.

Carolinew
2007-01-31, 16:19
Jo det var min PT som sade allt det där med att göra övningarna i flera steg. Fasen vad skönt att man inte behöver göra så, det kommer jag skita helt i nu, tack!!! :D

Sittande rodd med bred fattning, vad ska man då hålla i för "stång"? Helt vanlig rak eller? Den jag har använt funkar ju bara med smalt grepp...

major Pectoralis
2007-01-31, 16:23
Jo det var min PT som sade allt det där med att göra övningarna i flera steg. Fasen vad skönt att man inte behöver göra så, det kommer jag skita helt i nu, tack!!! :D

Sittande rodd med bred fattning, vad ska man då hålla i för "stång"? Helt vanlig rak eller? Den jag har använt funkar ju bara med smalt grepp...

ja, förslagsvis den du använder för breda latsdrag.

Clyde
2007-01-31, 16:37
http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/BBPullover.html

Ligg dock "ordentligt" på bänken och inte på tvärsan.

Jag ligger alltid på tvärsan för att komma djupare ned, dessutom kör jag på en ställbar bänk där jag höjer upp bänken 1-2 steg för att inte hanteln ska slå i golvet.

jonathan1989
2007-01-31, 17:08
sj tycker jag att latsdrag bakom nacken tar bättre.P men det är väl från person till person, många tkr att drag mot bröst tar mer:P

roller
2007-01-31, 17:13
sj tycker jag att latsdrag bakom nacken tar bättre.P men det är väl från person till person, många tkr att drag mot bröst tar mer:P

Latsdrag bakom nacken påfrestar många strukturer, bland annat:

Facettlederna ( art. zygoapofysialis )
Rotatorcuffens fästessenor
Ledbrosket i art. humeri

Clyde
2007-01-31, 17:17
Latsdrag bakom nacken påfrestar många strukturer, bland annat:

Facettlederna ( art. zygoapofysialis )
Rotatorcuffens fästessenor
Ledbrosket i art. humeri



Struntprat.

Arne Persson
2007-01-31, 17:22
Jo det var min PT som sade allt det där med att göra övningarna i flera steg. Fasen vad skönt att man inte behöver göra så, det kommer jag skita helt i nu, tack!!! :D

Sittande rodd med bred fattning, vad ska man då hålla i för "stång"? Helt vanlig rak eller? Den jag har använt funkar ju bara med smalt grepp...

Tyvärr sväljer många PT en massa egendomligheter utan att ifrågasätta. Synd att förstöra en så funktionell övning genom att hacka sönder den i en massa småkomponenter.

jonathan1989
2007-01-31, 17:23
finns många delade meningar om det, en del säger att det inte är bra medans andra säger att det är struntprat:) sj tycker jag det lutar mer mot struntprat:P

jonathan1989
2007-01-31, 17:24
vad säger du arne? latsdrag bakom nacken, bra eller dåligt? :)

LeftRight
2007-01-31, 17:27
vad säger du arne? latsdrag bakom nacken, bra eller dåligt? :)

Det har Arne redan svarat på riktigt genomgående i en annan tråd.:)

Clyde
2007-01-31, 17:27
vad säger du arne? latsdrag bakom nacken, bra eller dåligt? :)

Såhär:

http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=15890

jonathan1989
2007-01-31, 17:32
okey tackar tackar, ska se :)

Arnoldski
2007-01-31, 17:41
Alla tränar ju naturligtvis som de själva vill, men jag tycker personligen att det är fullständigt onödigt som vissa gör vid sittande latsdrag och häver sig bakåt såpass att överkroppen nästan blir horisontell.

Övningen blir mer någon slags form av sittande rodd då om man betraktar rörelseomfånget. Det känns som att folk mest gör så för att kunna skicka på mer vikt....

Angående det där med bakom huvudet tycker jag man kan stöta på liknande situationer vid viss axelträning.
Min uppfattning är att de möjligtvis isolerar lite mer, men att om man kör detta regelbunde bör man variera och ibland köra framför huvudet då påfrestningen är större bakom huvudet.

Anders The Peak
2007-01-31, 17:52
Om man nu vill bygga lite vid på ryggen så tror jag mer på enarmshantelrodd och komplettera med latsdragen istället.

roller
2007-01-31, 19:13
Såhär:

http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=15890

Ja, och han ger ju verkligen bra belägg för varför också...

Om jag har en avatar där jag står och flexar och har 8000+ post lyssnar du på mig om jag säger att det är bäst att köra latsdrag med tänderna då?

Arne Persson
2007-01-31, 19:26
Ja, och han ger ju verkligen bra belägg för varför också...

Om jag har en avatar där jag står och flexar och har 8000+ post lyssnar du på mig om jag säger att det är bäst att köra latsdrag med tänderna då?


Är det något belägg du saknar?

roller
2007-01-31, 19:28
Är det något belägg du saknar?

Förutom allt pubertalt ordbajs så ser jag endast att du säger att det är lättare att utföra övningen bkaom nacken. Det ser jag knappast som ett belägg.

Arne Persson
2007-01-31, 19:30
Förutom allt pubertalt ordbajs så ser jag endast att du säger att det är lättare att utföra övningen bkaom nacken. Det ser jag knappast som ett belägg.

Då har du inte förstått mitt puberala ordbajs märker jag. Lite synd.

Arne Persson
2007-01-31, 19:33
Förutom allt pubertalt ordbajs så ser jag endast att du säger att det är lättare att utföra övningen bkaom nacken. Det ser jag knappast som ett belägg.

Hmmm! Helanonym ser jag. He he! Föga förvånande.

roller
2007-01-31, 19:48
Hmmm! Helanonym ser jag. He he! Föga förvånande.


Ja det var ett fint svar, jag tror jag har bevisat min poäng nu.

Clyde
2007-01-31, 19:48
Ja, och han ger ju verkligen bra belägg för varför också...

Om jag har en avatar där jag står och flexar och har 8000+ post lyssnar du på mig om jag säger att det är bäst att köra latsdrag med tänderna då?


Du låter precis som en ny-utbildad PT-fantom som har börjat insett att du slösat bort x antal tusenlappar på en utbildning där det lärs ut en hel del felaktiga rörelseutföranden, utan någon som helst grund.

roller
2007-01-31, 19:50
Du låter precis som en ny-utbildad PT-fantom som har börjat insett att du slösat bort x antal tusenlappar på en utbildning där det lärs ut en hel del felaktiga rörelseutföranden, utan någon som helst grund.

Och du låter som en idiot som lyssnar blint på vad andra säger.

Lallle
2007-01-31, 19:54
Jag har alltid haft behov av att jobba med latsen och ryggen öht. Märkte dock en större förändring när jag la ner övningar såsom latsdrag och fokuserade mig helt på hantel- och stångrodd samt chins.

Arne Persson
2007-01-31, 19:55
Ja det var ett fint svar, jag tror jag har bevisat min poäng nu.

Läser du mitt svar till Börje H., på det där inlägget, så kanske det går upp ett litet ljus för dig. Jag tvivlar dock.

Clyde
2007-01-31, 19:56
Och du låter som en idiot som lyssnar blint på vad andra säger.

Okey, det förstår jag att du tycker. Men det struntar jag fullständigt i då jag VET vad som gäller i frågan. Du tror.

Kan du svara för mig hur det kan komma sig att en FD Styrkelyftare jag känner, som vid 75 års ålder (tränat sedan tidigt 50 tal) inte har sett någon och heller inte HÖRT någon som faktiskt skadat sig vid latsdrag bakom nacken ?

Hade övningen i sig bevisligen skördat offer hade jag kunna börja ifrågasätta den. Men eftersom den uppenbarligen inte har gjort det, och heller inte kommer att göra så är det rätt klart för mig vad som gäller.

Arne Persson
2007-01-31, 19:57
Och du låter som en idiot som lyssnar blint på vad andra säger.

He he he! Det verkade som Clyde avslöjade dig....:D

Arne Persson
2007-01-31, 19:59
Okey, det förstår jag att du tycker. Men det struntar jag fullständigt i då jag VET vad som gäller i frågan. Du tror.

Kan du svara för mig hur det kan komma sig att en FD Styrkelyftare jag känner, som vid 75 års ålder (tränat sedan tidigt 50 tal) inte har sett någon och heller inte HÖRT någon som faktiskt skadat sig vid latsdrag bakom nacken ?

Hade övningen i sig bevisligen skördat offer hade jag kunna börja ifrågasätta den. Men eftersom den uppenbarligen inte har gjort det, och heller inte kommer att göra så är det rätt klart för mig vad som gäller.

Syftar du på den högt eminente Tore Wikström?

Clyde
2007-01-31, 20:00
Syftar du på den högt eminente Tore Wikström?

Nej, Kalle Sjölin. Han vann veteran VM i mitten på 80 talet.

Arne Persson
2007-01-31, 20:01
Nej, Kalle Sjölin. Han vann veteran VM i mitten på 80 talet.

Han är också värd att lyfta på hatten åt. Tore är några år äldre.

roller
2007-01-31, 20:02
Läser du mitt svar till Börje H., på det där inlägget, så kanske det går upp ett litet ljus för dig. Jag tvivlar dock.

Jag såg inte det svaret förens nu och det sken lite mer ljus på området. Jag är ingen naprapat/sjukgymnast utan endast en knappt byxmyndig pöjk med rent allmänt intresse.

Tack för klargörandet.

Arne Persson
2007-01-31, 20:10
Jag såg inte det svaret förens nu och det sken lite mer ljus på området. Jag är ingen naprapat/sjukgymnast utan endast en knappt byxmyndig pöjk med rent allmänt intresse.

Tack för klargörandet.



Ingen orsak.:)

Kaboffastar
2007-01-31, 20:55
Jag såg inte det svaret förens nu och det sken lite mer ljus på området. Jag är ingen naprapat/sjukgymnast utan endast en knappt byxmyndig pöjk med rent allmänt intresse.

Tack för klargörandet.

En eloge till dig.

Snake
2007-01-31, 20:57
En eloge till dig.

+1

Inte ofta man ser det där scenariot. En styrka snarare än en svaghet; synd att inte fler förstår det...

Bondlurk
2007-01-31, 21:29
En eloge till dig.

+1, värt att uppmärksammas!

magnus_lo
2007-03-12, 14:51
Jag ligger alltid på tvärsan för att komma djupare ned, dessutom kör jag på en ställbar bänk där jag höjer upp bänken 1-2 steg för att inte hanteln ska slå i golvet.

Hur varierar man mellan att betona bröst och rygg när man gör pullovern?

Otto GROV
2007-03-12, 14:55
krumma inte ryggen i latsdrag, Håll en lätt svank hela tiden.
Tycker dom flesta gör detta i både chins å latsdrag, Tar enligt mig bort kontakten me latsen väldigt mycket.

RiXX
2007-03-16, 19:31
Gör det nåt att man fäller fram ryggen lite när man kör latsdrag bakom nacken eller måste man hålla svank hela tiden?

Arne Persson
2007-03-16, 22:41
Gör det nåt att man fäller fram ryggen lite när man kör latsdrag bakom nacken eller måste man hålla svank hela tiden?

Absolut ingen som helst fara! Kraften är ju som sagt uppåtriktad.