handdator

Visa fullständig version : Vet ni vilken typ av träning som funkar för er?


Slartibartfast
2007-01-31, 11:42
Personligen vet jag inte. Trots att jag tränat i över sex år. Jag vet inte om jag svarar bättre på låg- eller högvolym.

Hur är det med er? har ni kommit fram till att ni svarar bra på en typ av träning och dåligt på en annan?

flenders
2007-01-31, 11:49
Trivs bäst med tung träning då jag har lätt för att öka i vikt (som jag tar på gymmet). Dessutom så har jag svårt för att motivera mig när rep 8 är tung som fasiken och man satsar på att få in 3-4 rep till. När jag väl har motivationen dock så ökar jag bra i massa. Har tränat typ 3 år.

Englund
2007-01-31, 11:49
Jag iaf att jag svarar oerhört dåligt på endast ett pass per muskelgrupp per vecka.

Popeye
2007-01-31, 12:32
Vet vilken typ av träning jag tycker om och vad som känns tråkigare.
Jag gillar lågreppare men håller mig i regel mellan 6-8 reps. Bäst eller inte, det vet jag inget om men den bästa träningen brukar vara den långsiktiga och då är det viktigt att det är roligt.

Thewind
2007-01-31, 12:34
I bänk och chins ökar jag inte om jag kör övningarna mindre än två gånger i veckan. Vet itne om detta skulle kunna kompenseras med mer set på endast ett pass i veckan, men på den tiden som jag gymmade klarade jag inte av att köra mer än 5-6 set per övning, 5 övningar.

bertbert
2007-01-31, 12:43
Idealet för mig verkar (än så länge) vara 3-5 set om 5-8 reps per större övning.

Högre volym har (än så länge) inte gett mer och lägre volym är påtagligt sämre. Högre repsintervall fungerar som avlastning ibland men 5-8 verkar min kropp trivas bäst med.

Har testat för lite i intervallet 1-3 för att egentligen uttala mig (om det).

Att träna igenom kroppen mer än en gång per vecka verkar också vara bäst, men här är jag mer osäker.

/BB

Cerberus
2007-01-31, 12:53
1-8 reps för mig rent generellt, klarar ja mer än 8 så är de dags att öka viktbelastning :D fungerar uber på mig tycker jag plus att ja har lättare att motivera mig att lyfta tungt än många reps.

MilkmaN
2007-01-31, 12:59
Njae det kan jag inte direkt säga. Man har ju ett litet hum däremot, typ att helkropp is the shit.

Svårt att bedömma eftersom jag inte kan "experimentera" eftersom det finns för många kringliggande faktorer.

Snake
2007-01-31, 13:09
Ingen aning, och det stör mig något enormt. Men det lär ta många många fler år innan jag kan börja dra några generella slutsatser :(

jwzrd
2007-01-31, 13:12
Funkar bra att träna som jag gör nu. (Dvs med snake/päron/fikon som enda belastning).

The_blade
2007-01-31, 13:12
högvolym mkt reps mkt sett mkt dropsett och superset funkar bäst på mig :D

Snake
2007-01-31, 13:13
Funkar bra att träna som jag gör nu. (Dvs med snake/päron/fikon som enda belastning).

Att ha 100kg snake baki arslet är inte så dumt :love:

jwzrd
2007-01-31, 13:13
Att ha 100kg snake baki arslet är inte så dumt :love:

Jå :love:

blekfet2
2007-01-31, 14:18
tränat endast 3år men min träning har svarat bra på lågrepp/tungt så varför bryta ett vinnande koncept.

pragmatist
2007-01-31, 14:28
Jag svarar bäst på massor av träning. 30+ set per kroppsdel två gånger i veckan, failure, cheating och dropsets så det står härliga till. Tränar jag på det sättet? Nej, för då tar träningen över livet.

bubbe
2007-01-31, 14:35
Ja på ett ungefär iaf, men kan tänka mig det är betydligt lättare att testa olika program/modeller när man har konkreta vikter att jämföra med istället för att jämföra utveckling av muskelmassa.

DavidN
2007-01-31, 14:41
ryggen verkar gillar lågrep, benen högrep. Jag tränar bådeoch konstant men jag blir verkligen olika mör.
kör jag 6x8 i böj är det inte lika illa som 4x12

Jacksatan
2007-01-31, 15:23
Jag vet vilken typ av träning som INTE funkar.
Det jag kommit fram till funkar är väl egentligen nån sorts periodisering. Lägga in vila nån gång, ändra reps och variera lite. Sen är det ju en hel vetenskap att därifrån komma till det optimala träningsupplägget.

Liten Men Fet
2007-01-31, 16:47
Jag har märkt bäst resultat då jag kört tungt 4-6 reps med en del set med bara 2 reps. Gärna köra genom kroppen två gånger per vecka och inte så många set vid varje övning 3-4 sådär.
Men jag har ju inte testat alla varianter och typer av träning men än så länge så fungerar tungt och ofta bra för mig.
Speciellt bänkpressen fungerar bra så, tidigare hade jag väldigt svårt att öka men när jag kör tunga 5:or så går det fortare.
Nu är det enbart ur styrkeperspektiv för jag brukar inte mäta mig så ofta..

Mantus
2007-01-31, 17:08
Nej, det jag vet är att runt 3-6*3-5 passar mig bättre än 8-12*3-4

Mr. Moose
2007-01-31, 17:13
3-5 arbetsset @ 3-5 reps, 2 ggr i veckan.

Men det varierar, känns det riktigt bra kanske det blir 1 el 2 set extra. Känns det inte bra kanske man bara kör 1 set. Man måste lyssna på kroppen.

Cerberus
2007-01-31, 17:16
något jag upptäckt att oavsett hur jag tränar så händer det ingenting med vaderna! Inte för att jag e missnöjd med volymen men nån gång blir det inte proportionerligt när resten av kroppen växer ikapp.

z_bumbi
2007-01-31, 17:26
Jag hade en modell för hur jag kunde träna utan att köra mig i väggen, det var den totala volymen som avgjorde det mesta och inom de givna ramarna kunde jag variera mig ganska friskt.

Numera så är det andra saker som inverkar så pass mycket att jag har fått lämna ett fast upplägg samt får prioritera ryggen vid varje styrkepass.

torregen
2007-01-31, 17:35
håller på att testar mig fram.

just nu kör jag lågrep (3-5) i 3 veckor efter det så kör jag högrep (10-15).

sen testar jag nog stegövning:
15 rep lätt vikt
12 rep tyngre
10 rep tyngre.. osv

rono
2007-01-31, 17:37
Beror lite på hur man känner sig när man kommit in på gymmet.

Oftast 4 set 6-8 reps
3-4 övningar per muskelgrupp

Är jag allmänt trött och inte har träningslust så går jag hem eller kör väldigt lätta vikter och högreps.

Hur många skriver för övrigt ner allt dom lyfter reps/set/övningar osv ?

jonathan1989
2007-01-31, 17:38
för mig fungerar en typ av pyramid träning utmärkt:) vi kan ta tex hantelpressar som ett exempel, börjar där me 30 kg lätta 10 ggr, sen ökar jag till 32.5 i andra setet o pressar 8 ggr sen tar jag 40 kg o en 5a på det typ:P det funkar fint för mig iaf, varierar repsen ibland, jag har inga bestämmda antal reps som ska utföras:)

jonathan1989
2007-01-31, 17:39
på basövningarna brukar jag köra 5 set annars 3 set

Daniel_S
2007-01-31, 18:01
Ett pass/vecka/muskelgrupp med många set till fail är väl det enda jag vet* att inte funkar. Vad gäller hel-/halvkroppspass och hög-/lågvolym så kan jag inte säga vad som fungerar bäst.

Att följa detaljerade program har gett de kraftigaste ökningarna, medan de perioder där jag kör på känsla ger betydligt mindre ökningar. Trots den vetskapen orkar jag inte följa upp träningen speciellt noggrant. Drömmen vore att orka lägga upp varje pass i 6-10 veckors perioder, med riktgivande målvikter för alla pass. Sen bara gå till gymmet och riva av passet utan att behöva tänka vad man gjort tidigare. Att kunna ha sånt förtroende för upplägget att man vet att resultaten kommer bara man följer programmet, det skulle vara perfekt. Idag kan jag bara säga att jag är lite starkare i ryggen än i somras, mer kan jag inte säga.


* vet = det mesta tyder på att...

megadavor
2007-01-31, 18:14
Jag vet faktiskt inte.
6-8reps - 3 set per övning kanske.

Slartibartfast
2007-01-31, 21:43
Jag hade en modell för hur jag kunde träna utan att köra mig i väggen, det var den totala volymen som avgjorde det mesta och inom de givna ramarna kunde jag variera mig ganska friskt.


Så kör jag också för tillfället. 30-50 reps per muskelgrupp, allt från 3 till 9 set.

Om det funkar vete fan.

Gpajpen
2007-01-31, 21:52
ja alltså eftersom ingen egentligen vet så är enda slutsatsen att man får variera sig.

@slarti: jag skulle prova nått HELT nytt om jag vore i din sits. stagnerar gör alla, men efter tillräckligt lång tid är det onödigt å nöta kvar.

Halldin
2007-01-31, 21:58
Testade du aldrig DC, Slarti?

Sökte runt lite om DC och såg att du hade vart lite inne på det.
Isåfall; var det inte givande?

FreCKo
2007-01-31, 22:01
Jag leker fram på gymmet. Har provat ett gäng olika metoder som nautilusmetoden, Max OT, mångreppare, fåreppare, mångsetare och fåsetare...

Den metod jag prövar nu (som jag började med... I måndags :D ) verkar rätt sjysst, men det har gått för kort tid för att säga något... Den metoden går ut på att jag har en "större" övning per muskelgrupp (typ bänk, böj och mark) där jag har rätt många sets (6-8 iaf) där jag hela tiden ökar vikterna för att på sista bara ta en 2-3 reps... Sen komplettera med en eller två övningar till per muskelgrupp. Hitills har det funkat rätt sjysst men som sagt, jag har bara hunnit med två pass hitills *rolleyes*

Slartibartfast
2007-01-31, 22:05
Testade du aldrig DC, Slarti?

Sökte runt lite om DC och såg att du hade vart lite inne på det.
Isåfall; var det inte givande?

Nä inte ren DC med restpauses och skit.

efter tillräckligt lång tid är det onödigt å nöta kvar.

Nej, inte om man vill behålla de muskler man redan har.

Anders The Peak
2007-01-31, 22:05
Så kör jag också för tillfället. 30-50 reps per muskelgrupp, allt från 3 till 9 set.

Om det funkar vete fan.

Sluta upp och fundera på det så kanske det börjar funka.

Annars tycker jag att det här tipset var bra:
Bubbe: Jag kan tänka mig det är betydligt lättare att testa olika program/modeller när man har konkreta vikter att jämföra med istället för att jämföra utveckling av muskelmassa.

Konkret är det så att styrkeutveckling och muskelmassa går rätt mycket hand i hand, nu menar jag inte att du ska börja med SL utan kör traditionell styrketräning 6-12 reps 3-5 set och följ utvecklingen noggrant så ska du se att musklerna kommer, men som vi alla vet så tar det tid så var tålmodig.

Slartibartfast
2007-01-31, 22:31
Bara om nån undrar så har jag testat alla set/repkombinationer från ett set till tio och från 3 reps till 12 inom det tidsintervallet jag är villig att sätta på träningen, dvs ca 3 x 90 minuter. Om det skulle krävas att jag är i gymmet en och en halv timme fem dar i veckan för att öka, så då får ökningarna vara för min del. Jag har annat för mig.

Prio nummer ett är numera att försöka behålla så mycket muskler som möjligt.

Yes
2007-01-31, 22:32
Vad som funkar bäst vet jag inte, än, men jag börjar som smått lära mig förutse hur en del förändringar påverkar mig.

Dreas
2007-02-01, 17:41
Hej! Vet inte riktigt hur jag ligger gällande antalet reps men efter att ha kört 12-15 och sen gick tillbaka till 5-8 så gjorde jag snabbt ökningar! Ska se hur det går med det nu då jag prövar för andra gången:)

Andreas

L-Sami
2007-02-01, 18:19
Märker att jag växer bättre när jag kör tungt och mindre kontakt, än lätt och kontakt.

bertbert
2007-02-02, 10:04
Märker att jag växer bättre när jag kör tungt och mindre kontakt, än lätt och kontakt.

plusett

uf_74
2007-02-02, 10:08
För mig funkar ett mellanting typ max 8 reps i kombo med HIIT då jag måste bränna FET...

Stab
2007-02-02, 10:08
Vet vad som fungerar, dock inte vad som fungerar bäst. Man lär sig mer om sig själv konstant tycker jag..

Tolle
2007-02-02, 10:10
Fem till sex stycken helkroppspass per vecka går jag igång på *cupid* . Två pass per dag en gång per vecka.

Ett pass kan se ut så här
A1. Benböj
A2. Chins
B1. Bänk
B2. Stående vadpress
C1. Biceps
C2. Triceps

bra skit

Stab
2007-02-02, 10:39
Fem till sex stycken helkroppspass per vecka går jag igång på *cupid* . Två pass per dag en gång per vecka.

Ett pass kan se ut så här
A1. Benböj
A2. Chins
B1. Bänk
B2. Stående vadpress
C1. Biceps
C2. Triceps

bra skit

Du kör 5-6 helkropps pass? och 1 gång per vecka kör du 2 pass per dag? Går det bra eller*screwy*

jwzrd
2007-02-02, 10:41
Fem till sex stycken helkroppspass per vecka går jag igång på *cupid* . Två pass per dag en gång per vecka.

Ett pass kan se ut så här
A1. Benböj
A2. Chins
B1. Bänk
B2. Stående vadpress
C1. Biceps
C2. Triceps

bra skit

Vad betyder bokstäverna?

DavidN
2007-02-02, 10:44
Jag skulle satsat pengar på att Tolle inte är varken stor eller stark med det upplägget

jwzrd
2007-02-02, 10:45
Jag skulle satsat pengar på att Tolle inte är varken stor eller stark med det upplägget

Du som är stor och stark kunde kanske berätta lite om din träning?

DavidN
2007-02-02, 10:58
Du som är stor och stark kunde kanske berätta lite om din träning?

Nu menar jag givetvis att ett sånt upplägg ofta talar för en person som inte är särskilt vältränad och fått en fix idé.

Själv tränar jag helkroppspass fokuserat kring bänk, böj och mark. Snart tänker jag sluta upp med bubbes gäng på FKSK för att träna mer fokuserat, vill även träna jerk, cleans mm och lära mig olympiska lyft.

Stab
2007-02-02, 11:02
Vad betyder bokstäverna?

Tror han menar att bokstäverna körs som antagonist-träning 1 set triceps, 1 set biceps, 1 set triceps osv. sedan när A är klart gå över till B samma sak.

Om det inte är det så vettefan :Virro

bertbert
2007-02-02, 11:15
Vad betyder bokstäverna?

Jak trår A1 och A2 i superset etc. Men jak vet äntä.

Tolle
2007-02-02, 11:55
Bokstäverna står för vilken övningsgrupp de är i. A representerar då den övningsgrupp jag kör först. Den består av A1 och A2. Övningarna ska helst vara en över- och en underkroppsövning, eller så ska det vara antagonister. Övningsparet ska inte heller bestå av två tunga övningar utan en tung och en lättare.

Och ja, det går asbra!

varland
2007-02-02, 19:07
Feh, jag har ingen aning vad jag svarar på, och jag får ångest när jag läser sådant här på min vilovecka.

Jag vet vad jag tycker är roligt att träna dock, så jag kör på det och varierar mellan de olika.

Slartibartfast
2010-07-09, 17:09
Jag tycker det är oerhört frustrerande att man år för år blir mera smalfet och inte vet hur man ska stoppa det. Jag är 31 år nu, och vet ju att man kan bygga muskelmassa långt förbi den åldern. Likväl blir jag svagare och mindre för var år som går. Jag vet inte om jag tränar för lite eller för mycket, för hårt eller för slappt. För hög eller för låg intensitet eller volym. Jag har ingen aning. *gah!*

Jag har gått igenom min träningskarriär och journaler under dom senaste 10 åren och hittar ingen röd tråd nånstans. Efter 30 började allt bara gå åt helvete efter att det åtminstone hade stått still i många år. Just nu hatar jag verkligen träning.

joasimo
2010-07-09, 17:22
Du borde sluta nojja, träna och sluta fundera så mycket. Av bilderna jag har sett av dig kan man ju knappast påstå att du är smalfet, optifysik enligt mig!

Jag har iallafall hittat min "grej" högreps 8-12 och ibland 6-8reps, sedan håller jag mig hellre till färre övningar och fler set per övning, än att köra massor med olika övningar. Och helst försöka träna igenom kroppen två gånger i veckan.

ceejay
2010-07-09, 17:26
vet inte, det mesta har funkat sisådär. Har ju lyckats bli lite stark iaf.

Får se om högvolym, högintensiv och högfrekvent träning fungerar.

filmjölk
2010-07-09, 17:38
Kan ju vara för att du hatar träning som det går sämre:)

Skit helt i resultaten ett tag, och testa lite olika styrketräningsmetoder/ program/ olika upplägg som verkar roliga (helt egna ideer är precis lika bra som nån experts i det här fallet). Skit i att följa varje program mer än i någon vecka, byt hela tiden, håll inte reda på vad som funkar, eller om du ökar bara lyft vikter helt efter humör och känsla.

ena veckan kanske du kör tre helkroppspass med bara maskiner, nästa vecka kanske 20 set armar 3ggr den veckan och ett helkroppspass.

med en så slapp inställning och distans till din träning, så kommer jag nästan våga lova att du börjar tycka det är roligt igen, och när du börjar tycka det är roligt igen, kommer seriositeten tillbaks och du kommer att börja öka igen såsmåningom.

Danne2k
2010-07-09, 17:51
Ingen aning om vad som funkar för mig, och det märks väl på resultaten också.

Störande är det, men bara att fortsätta variera.

Mineur
2010-07-09, 18:18
Jag har åtminstone kommit på min nisch ;)

splitten såväl upplägget (mest 5-6 i 3-4set bla)

Danzig
2010-07-09, 23:34
Ja, efter 17 år av praktisk experimentering samt studerat träningsvetenskap i 12 år så vet jag i relativ stor detalj hur jag skall träna för bäst resultat med hänsyn till mina förutsättningar. Detta innebär:

3-split
Tre pass per vecka (sju dagar vila mellan träning av samma muskel)
2-4 set per muskel (fördelat över 1-4 olika övningar)
Jag noterar alltid hur många reps jag gör men hur lång tid ett set varar (Time Under Tension) är mycket mer relevant. Min TUT är anpassad efter muskelfibertypfördelningen i den aktuella muskeln enligt följande:
TUT för Ben: 75-120 sekunder
TUT för Mage: 30-60 sekunder
TUT för övriga muskler: 60-90 sekunder

mikaelj
2010-07-09, 23:45
uppvärmningsset samt 5x5 på arbetsvikten, 3-4 rörelser per pass, ett pass var fjärde-sjunde dag. Rörelserna är böj, mark, bänk, press, viktade räckhävningar (pronerat grepp, dvs pullups), viktade barrsänkningar (dips), viktade armhävningar/plankan. höja vikterna så ofta som möjligt. mycket vila. mycket mat. sedan ett tag med 3-5 set 5 rep stegrande från ungefär arbetsvikten och uppåt. repetera.

för mig som nybörjare har det fungerat bra.

Crocker
2010-07-09, 23:57
Jag växer bra av pressa kroppen till maximum 1-2reps 2-3 set.

Carcer
2010-07-10, 01:29
Lyfta tungt och med bra teknik. ta det lugnare (deload) vecka kanske var 6-7 vecka. Sen på det igen. Variera de mindre övningarna ibland, kör ganska få övningar per pass 3-4. Inget unikt eller så jag växer/blir starkare av att avancera och utmana mig själv.

JJOHANSSON
2010-07-10, 01:46
när ni skriver att ni kör igenom kroppen 2 gånger per vecka, kör ni 3split 2 gånger i veckan med en vilodag emellan det eller? Och är det verkligen bra o överbelasta musklerna så mke när man kör lågrep (4-6)?

Fordon
2010-07-10, 08:11
har bara tränat i 2,5 år inkl ett uppehåll men ca 4-6 rep till failure, 2ggr i veckan per muskelgrupp fungerar bäst för mig. Troligtvis mkt pga att motivationen sjunker radikalt när jag lägger mig på tunga tolvor och dylika upplägg. men som sagt, ge mig 5 år till så ger jag ett mer säkert svar.

Gurra med O
2010-07-10, 21:06
kör bas övningar rätt tungt beroende på schema. just nu bänk 2-3 reps 6set marklyft 2-3reps 6reps knäböj samma som de andra två några flera reps på den runt 4-5st sen kör jag kompliments övningar för lats,biceps,triceps axlar osv då kör jag 3set 6-10 reps.

SiSenior
2010-07-10, 22:15
Aldrig fastnat för högrep så aldrig testat det någon längre tid men 3-8 rep 3-4 set per övning kör jag nu för tiden och det funkar finfint så känner inget behov att testa något jag tycker är tråkigt.

mpersson
2010-07-11, 11:06
Kan ju icke påstå att man har haft den tid jag skulle behöva för att veta vad som är min brytpunkt.
Men sen jag gått över till styrka sen i mars ( Lägre volym, Högre frekvens ) Har jag sett nästan lika stora ökningar på volymen som hela förra året.

Men till detta hör nog till ett större protein intag, ändring av träningstyp mm. Men det funkar ;)

Kek
2010-07-11, 11:45
Brukar köra tunga basövningar och variera mellan 8-12 på övriga övningar och tycker det funkar fejjntt. Tränade i en vecka och blev Arnold.

Slartibartfast
2010-07-11, 11:54
Du borde sluta nojja, träna och sluta fundera så mycket. Av bilderna jag har sett av dig kan man ju knappast påstå att du är smalfet, optifysik enligt mig!


Bilderna du sett av mig har varit minst ett år gamla. Jag skrev jag blir mera smalfet, trots träning, inte att jag var smalfet på dom bilderna. Men det är kul om du gillade dem. :thumbup:

Jockefoten
2010-07-11, 12:32
Jag märkte skillnad i träningen både volymmässigt och styrkemässigt när jag började träna samma muskler två gånger i veckan.
Men i det stora hela så tror jag det mest essentiella för progression är kontinuerlig träning, vare sig det är högreps eller lågreps.
Att få träna skadefritt är också en viktig faktor.

Boston77
2010-07-11, 21:44
För mig passar låg reppare, jag gillar att göra tunga 1or i bas övningarna och lite fler på övriga, Jag ökar bäst om jag tycker det är roligt och detta är vad jag tycker är roligast och än så länge har det gått bra och jag har ökat mycket i vikter i allt.

Anton Fräs
2010-07-12, 06:27
Högvolym verkar vara rätt för mig.

Pinturicchio
2010-07-12, 09:49
Hmm >10reps 3 set, 2-3min vila har jag växt på, sen om d opti vetti fan :)

Turbo Rico
2010-07-12, 10:07
Det här året har utan tvekan varit mitt bästa träningsår och det som skiljer mot förut är att jag tränar med mycket större volym, framför allt på benen. I vintras valde jag att börja köra ben (frontböj fra) och rygg (ryckdrag/stötdrag) måndag, onsdag, fredag och lite mer päronövningar på tisdagar och torsdagar. Först en lång period enbart högreps (8-12) för att nu köra tungt (3-5) och det gav 20+ kg i böj och ca 20+ kg i mark, ca 10 kg i bänk på bara några månader. Min olympiska lyftning fick också direkt utdelning med enbart en vackas vila/formtopp, från 115 kg i frivänd till 130 kg i frivändning. Rycket blev det dock bara en ökning med 2.5 kg från 95-97.5 kg i styrkeryck. Där handlar det dock mer om teknik än styrka.
Kommer testa en ny sån här period med enbart högreps efter DM i höst för att låta leder, muskelfästen, ligament och skallen vila och återhämta sig från alla tunga belastningar som tung och excentrisk träning innnebär.

hugok
2010-07-12, 10:28
När jag körde tresplit 5 gånger i veckan med ca 8 reps, 6 övningar och 4 set per övning ökade jag kraftigt under en period. Kan ha att göra med att jag precis började med prottepulver då. Jag ökade också bra av olika program såsom mm2k och Sheiko. Superset har fungerat bra för mig det med.

Lovisa
2010-07-12, 11:28
Jag kör med periodisering. Om kroppen själv får välja blir det dock högreps, även om jag vet att det inte är optimalt för volymtillväxten. Men med högreps menar jag inte 15+, utan snarare 8-12 reps, dock med lite fler set, t ex 5-6 set per övning. Ibland cirkelträning, för att få köra slut på kroppen rejält.

Varvar med konditionsträning på roddmaskin / cykel. Löpning ligger på is ett tag, tills det blivit lite mindre varmt utomhus. Löpband går bort, trååååkigt !

Nu på sommaren tillbringar jag lite mer tid på gymmet än vanligt. Blir både mer tid och energi över när man inte jobbar. Möjligen tränar jag då mindre tidseffektivt, eftersom jag inte behöver stressa.