handdator

Visa fullständig version : Vattenmängd...


SummerS
2007-01-31, 11:36
Vet inte vilket forum den här passar men jag undrar hur man gör för att öka vattenmängden i kroppen? Jag dricker vatten hela tiden tycker jag men så köpte jag en våg där man ser vikt, fett% o vattenmängd. Jag skulle ha minst 48% och mest 65% vatten och har bara 49%. Äta mer salt eller?

Tolkia
2007-01-31, 11:37
Jag har en känsla av att den sortens vågar är bra för att visa vikten i kg, men inte för att visa något annat.

SummerS
2007-01-31, 11:47
Ok det kanske är sant.. Jag behövde ändå en ny våg o prisskillnaden var inte så stor så jag testade. Men alltså på mina kompisar är det bra vattenvärden..

Jag har för övrigt 27% fett, väger 59 kg o är 157 lång.. Skulle ha mellan 17-30%... En annan konstig sak var att en kille som väger 69kg till 179 cm (han är rätt smal) hade 17% fett o skulle ha mellan 8 - 20%. Man undrar ju var allt fett är? Men visst smal betyder ju inte att man är gjord av muskler heller :P

Tolkia
2007-01-31, 12:05
Vågen visar helt enkelt inte din fettprocent. Som en anekdot vid sidan av, så fick vi sådana vågar i julklapp av jobbet ett år, och min vi hade ganska roligt åt t.ex. hur min arbetskamrat tillika träningspolare som är i hyfsat god kondition och tämligen spinkig fick en fettprocent som nästan var utanför skalan, och en annan arbetskamrats smala sambo fick veta att han var "very overweight". :D

Cerberus
2007-01-31, 12:23
de är värdelösa på att mäta fett. Visa vikt i rena kg är min bra på dock.

men varför ska du öka vattenmängden? räcker med att dricka dig otörstig och extra mkt under träning.

Ganymedes
2007-01-31, 12:26
Låter som en sann TV-shop pryl. Ställ dina förväntningar därefter. :)

Endura
2007-01-31, 12:44
Sen kan man väl heller inte räkna med en "korrekt" avläsning så länge "avläsningskällan" bara är under fötterna. Kan inte finnas nån chans att den klarar att mäta över midjan...

Min gissning är att har man sina depåer på höfter och rumpa, får man en högre fettprocent än någon (med samma generella fettprocent) som har sina depåer på överkroppen.

Eller vad tror ni?

Edit: Vill bara tillägga att så länge vågen är konsekvent med sig själv kan man väl fortfarande ha nytta av den? Är den konsekvent med sin mätning måste man ju iaf kunna se om man öker resp minskar på olika områden?

skaparn
2007-01-31, 13:10
Vågen gör säkert en korrekt impedansmätning, men tyvärr endast för midjan och neråt. Jag har svårt se hur man skulle få den att korrekt kalkylera överkroppen, men att däremot följa sin förändring på underkroppen kan ju ge en signal om förändringar av helheten som torde korrelera sett relativt.

SummerS
2007-02-01, 21:53
Tack för svaren, oavsett så är det en smart affärsidé åtminstone*rolleyes* Men lite sanning hade jag ju hoppats på. (jag har inte tillräcklig kunskap att helt kunna dissa fröken Skippers kommentarer o läror men de använder en sån våg där, som en parents). Alltså jag ville bara öka vattenmängden eftersom det inte lät hälsosamt att ligga lägst på skalan, typ som att ha BMI 17 eller nåt. Jaja, jag kan åtminstone väga mig på den, det och hur kläderna sitter är väl det bästa måttet för mig ändå. Det andra var mer för skojs skull.

Evolus
2007-02-01, 22:37
Tack för svaren, oavsett så är det en smart affärsidé åtminstone*rolleyes* Men lite sanning hade jag ju hoppats på. (jag har inte tillräcklig kunskap att helt kunna dissa fröken Skippers kommentarer o läror men de använder en sån våg där, som en parents). Alltså jag ville bara öka vattenmängden eftersom det inte lät hälsosamt att ligga lägst på skalan, typ som att ha BMI 17 eller nåt. Jaja, jag kan åtminstone väga mig på den, det och hur kläderna sitter är väl det bästa måttet för mig ändå. Det andra var mer för skojs skull.

Det enda jag fått ut av att se två program med Skipper är att inse att hon får en jävla massa pengar för att vara så jävlig som möjlig samtidigt som hon sabbar för den hon nu är ute efter och gör om dom till vegetarianer (fullt möjligt att jag blandar ihop med nått annat skrot i samma kategori). Det enda jag kände mej säker på var att allt hon sa skulle tas med en skopa salt ;)

SummerS
2007-02-01, 22:44
Evolus - Ja det är väl så tyvärr, brukar inte kolla på det, såg idag att de hade en sån o tänkte då att majoriteten av de som svarat menar att det är skräp med sån våg. Ajja så kan det va. Som sagt, ingen pengarförlust o den visar vikten rätt så då är det helt ok, den är ju snygg iaf :)