handdator

Visa fullständig version : Bröst/rygg ratio


bengdoktor
2007-01-31, 09:43
Jag funderar på hur stora pecs man ska ha i relation till ryggen. Lite märkligt formulerat men min sjukgymnast tycker att jag har större pecs än vad jag borde ha, sett till hur tränad rygg jag har. Å då började jag fundera lite.. han menar att det är dumt att ha bra tryck i pecsen om man saknar en vältränad rygg som kan balansera det hela.. Alltså att man bör ha en vältränad rygg om man har vältränade pecs, vilket låter ganska rimligt.

Men hur mycket pecs kan man då ha till ens rygg? Kan bröstmusklerna vara rejält mycket större än ryggen eller bör de vara någorlunda lika stora?

Finns det några basmått eller styrkestats att gå efter för att se om man "släpar" på rygg eller bröst?



Anledningen till hela funderingen är att sjukgymnasten tycker att mina pecs är för stora i förhållande till ryggen, och det tvivlar jag på *whatever*

pragmatist
2007-01-31, 10:24
Vet inte om det har något med storleken att göra egentligen, däremot är det ju ett faktum att många tränar övre delen av ryggen på tok för lite i förhållande till bröstmusklerna och därmed får dålig hållning, problem med axlarna o.s.v. Skulle tro att det är det som din sjukgymnast menar. Så länge du är stark och vältränad i övre ryggen kan du ju se ut som Dolly Parton framtill utan några problem.

bengdoktor
2007-01-31, 10:33
Vet inte om det har något med storleken att göra egentligen, däremot är det ju ett faktum att många tränar övre delen av ryggen på tok för lite i förhållande till bröstmusklerna och därmed får dålig hållning, problem med axlarna o.s.v. Skulle tro att det är det som din sjukgymnast menar. Så länge du är stark och vältränad i övre ryggen kan du ju se ut som Dolly Parton framtill utan några problem.

Haha ok, tackar

mangs
2007-01-31, 11:16
Ett tips kan ju vara att träna ryggen lika hårt som brösten. Försök får med lika många set. Jag vet inte hur ditt upplägg ser ut men många kör alldeles för mycket bröst jämfört med ryggen.

Styrkemässigt så är det svårt att ge någon exakt siffra men man bör ju ligga på ungefär samma vikter i stående rodd som man ligger på i bänkpress. Dock kan ju detta skilja en del beroende på hur man är byggd mm men om du lyfter 100 kilo i bänk och bara 40 i stående rodd så är det kanske så att du bör prioritera ryggträningen.

Bra övningar för hållningen och undvikandet av framåtroterande axlar är:

Stående rodd
Chins
lats drag
Sittande rodd
Hantelrodd
Framåtlutade lateral raises.
¨
Tänk även på att stretcha bröstet.

Lycka till!

Frisk
2007-01-31, 12:06
Stående rodd hittade jag inte i övningsbanken..

Kan det vara stång rodd du menar?

MilkmaN
2007-01-31, 13:03
Antagligen :)

Ståeende rodd, dvs upright rows blir drag till hakan på svenska, vilket är en axelövning.

bengdoktor
2007-01-31, 13:37
Hmm programmet blir ungefär för rygg;

-Latsdrag eller chins med extravikt
-Smalt latsdrag
-Sittande rodd
-High Row/Liknande ryggmaskin
-Hyperextensions

å bröst;

-Plan bänkpress
-Lutande hantelpress
-Lutande bänkpress
-Peckdeck/Flyes


Grejen är att jag har skadat ryggen och klarar inte av stångrodd, T-bar och sånt. Trist som fasen, och det är svårt att hitta likvärdiga övningar.

Kurash
2007-01-31, 13:47
Styrkemässigt så är det svårt att ge någon exakt siffra men man bör ju ligga på ungefär samma vikter i stående rodd som man ligger på i bänkpress. Dock kan ju detta skilja en del beroende på hur man är byggd mm men om du lyfter 100 kilo i bänk och bara 40 i stående rodd så är det kanske så att du bör prioritera ryggträningen.
Lycka till!


Du menar inte stångrodd?