handdator

Visa fullständig version : Fråga till er sjukgymnaster ang. bålstabilitet!


Prowler
2007-01-31, 08:11
Har haft ryggproblem nu ett tag, har fått bort låsningar men värken är kvar ändå och ingen hittar något fel. Jag har en känsla av att vårdgivarna missar problemet hela tiden och står och stampar på fel ställe med fel idéer om vad som är orsaken. Så nu har jag lånat en bok om ryggen/ryggproblem. Där hittade jag en hel del som skulle kunna vara förklaringen till mina problem. Bland annat att låsningar under en lång tid kan orsaka att samspelet mellan inre och yttre muskler i bålen försämras och kan ge problem med stabilitet i ryggraden. Det var tydligen viktigt att vid aktivitet ska de inre musklerna stabilisera innan de yttre börjar arbeta. Jag har kollat på bålstabilitetsövningar och ska börja köra varje dag i två veckor utom de dagar jag simmar för att se vad som händer. Men jag har några funderingar:

Hur vet jag att jag stabiliserar enbart med de inre musklerna? Om man sätter händerna på höfterna med pekfingret in på magen, tummen bak mot ryggen och spänner de inre så känner man att magen dras inåt, medan den spänns utås om man spänner de yttre, rätt? Är det ett sätt att veta om de inre arbetar? Jag ska väl dra in magen under naveln in mot ryggraden, något uppåt för att aktivera rätt va?


Är det bra att arbeta med de inre musklerna andra tider på dagen också förutom då jag kör övningarna? Vid aktivitet som lyft och vridningar mm så ska jag väl stabilisera med inre muskulaturen, men om jag bara sitter på en stol, står eller kollar på Tv tex, ska jag spänna lite då också, eller kan det skapa onödiga spänningar?


Vore tacksam om någon kunnig kunde förklara detta för mig.
Tacksam för svar?

nyrjoh
2007-01-31, 09:04
"Om man sätter händerna på höfterna med pekfingret in på magen, tummen bak mot ryggen och spänner de inre så känner man att magen dras inåt, medan den spänns utås om man spänner de yttre, rätt?"
Jepp det stämmer...

"Jag ska väl dra in magen under naveln in mot ryggraden, något uppåt för att aktivera rätt va?"
Rätt igen, det du kan tänka på är att det är lätt att ta i för mycket och koppla in övriga magmuskler ( det är transversus abdominis du vill kontrahera, ej sneda eller raka bukmusklerna). En bra position för att "hitta" transversus är då du står på i på alla fyra. Försök att hålla ländryggen stilla då du kontraherar.

"ska jag spänna lite då också, eller kan det skapa onödiga spänningar?"
Ju mer du spänner en muskel desto lättare kommer du få att aktivera den, men det du skall vara noga med är att du spänner rätt muskel, det tar tid att lära om...

Lycka till!

Prowler
2007-01-31, 09:16
Tack för svaret!

Går det att göra något slags test efter en tids övande för att se om musklerna har stärkts och aktiveras rätt vid aktivitet? Eller kan jag bara gå på om värken minskar eller inte? Tänkte om det finns någon övning man kan testa det på, för att se om de inre musklerna aktiveras på rätt sätt utan att jag själv måste styra det. Man vill ju gärna ha ett svar på att nu funkar dom bra, då är det bara att underhålla tex. Lite svårt när det gäller inre muskler kanske...

Guddi
2007-01-31, 19:44
Är förstås bara sjukgymnaststudent men ska ge mig på att försöka svara på dina frågor ändå. Har haft ryggproblem nu ett tag, har fått bort låsningar men värken är kvar ändå och ingen hittar något fel. Jag har en känsla av att vårdgivarna missar problemet hela tiden och står och stampar på fel ställe med fel idéer om vad som är orsaken. Så nu har jag lånat en bok om ryggen/ryggproblem. Där hittade jag en hel del som skulle kunna vara förklaringen till mina problem. Bland annat att låsningar under en lång tid kan orsaka att samspelet mellan inre och yttre muskler i bålen försämras och kan ge problem med stabilitet i ryggraden. Det var tydligen viktigt att vid aktivitet ska de inre musklerna stabilisera innan de yttre börjar arbeta. Jag har kollat på bålstabilitetsövningar och ska börja köra varje dag i två veckor utom de dagar jag simmar för att se vad som händer. Men jag har några funderingar:
Har du verkligen inte träffat på någon sjukgymnast som har berättat detta för dig? Det är nämligen en väldigt modefluga inom sjukgymnastiken nu att man alltid ska träna bålstabilitet vid ryggsmärta och även forskningen som visar på felaktiva aktivitionsmönster efter ryggsmärta brukar dem vara snabba med att ta upp. (kan tillägga att det enligt mig är en modefluga med mycket forskning och bra tankar bakom, det har dock gått lite långt ibland då det verkar som att allting ska göras på bollar eller balansbrädor nuförtiden.)

Hur vet jag att jag stabiliserar enbart med de inre musklerna? Det gör du inte, det är heller inte möjligt att stabilisera endast med de yttre. Det som du ska eftersträva är att precis som du skrev innan att få de inre att aktiveras före de yttre och att dem på så sätt stabiliserar ryggraden inför rörelse.

Om man sätter händerna på höfterna med pekfingret in på magen, tummen bak mot ryggen och spänner de inre så känner man att magen dras inåt, medan den spänns utås om man spänner de yttre, rätt? Är det ett sätt att veta om de inre arbetar? Jag ska väl dra in magen under naveln in mot ryggraden, något uppåt för att aktivera rätt va?: Det är som nyrjoh skriver abdominis transversus (AT) som aktiveras om du gör så. AT är dock ingen supermuskel och för att få bra bålstabilitet så är det träning av alla bålens muskler som gäller. Det finns vad jag vet inte heller någon forskning som visar på att träning av AT eller någon annan enskild muskel kring buken skulle leda till att man tränar upp ett nytt aktiveringsmönster. Musklerna kring buken jobbar tillsammans för att skapa en stabil bål. Att bara träna AT är ingen bra idé om det är generellt starkare bål du vill ha.

Om du fortfarande är intresserad av AT så har jag skrivigt ett ganska långt inlägg om just den muskeln i somras här på forumet. Även om tråden behandlar AT specifikt så aktiverar de flesta övningarna hela alla musklerna kring bålen. Sidobrygga, vanlig brygga, bird dog, crunches är väl de mest använda övningarna för en allmän bålstabilitet.

Är det bra att arbeta med de inre musklerna andra tider på dagen också förutom då jag kör övningarna? Vid aktivitet som lyft och vridningar mm så ska jag väl stabilisera med inre muskulaturen, men om jag bara sitter på en stol, står eller kollar på Tv tex, ska jag spänna lite då också, eller kan det skapa onödiga spänningar?Det som är bra andra tider på dygnet är att tänka på sin ergonomi. Lyft saker på rätt sätt, sitt inte för långa stunder och när du sitter se till så att du har en bra avlastande ställning. Om du bär runt på en väska eller liknande se till så att du har den lika mycket i båda armar eller köp en ryggsäck.

Detta inlägget kanske verkar lite kritiskt mot dina ideér men det är jag inte. Träning är kanon mot ryggsmärta bara man utför den på ett säkert bra sätt. Statisk och uthållig träning kring bålen är en utmärkt sätt att komma igång.

Prowler
2007-02-01, 07:34
Tack för svaret! Jag tycker dock inte du verkar kritisk mot mina tankar om problemet. Jag läste din tråd och det stärker bara mina idéer om övningar ännu mer. Jag antar att min AT inte är riktigt "fit for fight" så jag kör flera övningar för att stärka den, bl a. flera av de övningar du nämnde. Men jag ville höra om jag var inne på rätt spår med hur jag "känner" muskeln, att jag aktiverar den rätt så att jag inte kör övningarna och aktiverar fel muskler. Utöver dessa stabilitetsövningar så kör jag träning för de yttre som vanligt. Har även börjat slå på min sandsäck. Har en känsla av att det borde vara bra för stabiliteten att fajtas med säcken eftersom det blir mycket bålrörelser från sida till sida och "rullningar" framåt/sida. Vid varje slag måste ju bålen spänna sig också, borde vara bra, eller?

Har varit hos sjukgymnast för ca ett år sedan. Han nämnde stabilitetsövningar, men det var vanliga crunches och andra övningar för de yttre musklerna. Dessutom var min rygg full av låsningar när jag var där, vilket han inte trodde på. Så de övningar han gav hjälpte mig inget och om jag hade en svag AT så stärktes den inte under den perioden. Det är inte förrän nu på sista tiden som jag fattat hur det funkar med inre/yttre muskler. Det var när jag började simma och kände att värken minskade av det som jag började fatta att det var en idé att kolla upp hur träning av de inre musklerna funkar.