handdator

Visa fullständig version : hälsorisker med att äta mycket kött varje dag?


Cerberus
2007-01-31, 01:33
rött kött alltså?

har läst lite varstans på forumet ett det e kasst pga nitrit-innehållet i chark-produkter att äta kött för ofta.

riktigt trist eftersom ja älskar kött :(


hur ligger det till? äter säkert minst 200g nötkött per dag i princip och oftast mer.

Eddie Vedder
2007-01-31, 05:39
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/53/5/1171?maxtoshow=&HITS=10&hits=10&RESULTFORMAT=&fulltext=red+meat&searchid=1&FIRSTINDEX=0&sortspec=relevance&resourcetype=HWCIT

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/83/5/1032?maxtoshow=&HITS=10&hits=10&RESULTFORMAT=&fulltext=red+meat&searchid=1&FIRSTINDEX=0&sortspec=relevance&resourcetype=HWCIT

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/78/3/526S?maxtoshow=&HITS=10&hits=10&RESULTFORMAT=&fulltext=red+meat&searchid=1&FIRSTINDEX=0&sortspec=relevance&resourcetype=HWCIT

Verkar ju finnas fördelar me att inte äta de jämt iaf, klart du inte ska utesluta kött men de e ju grymt gott me kyckling å fisk så de borde ju inte vara så svårt att alternera lite.

Shakemynuts
2007-01-31, 06:49
Det enda jag vet är att jag (precis som många andra) bara får ont i magen av för mycket rött kött. Ätit rött kött ungefär 3 gånger på ett halvår nu. Fisk, kyckling och kassler fungerar fint. :thumbup: Magen mår mycket bättre!

Sverker
2007-01-31, 07:20
Skilj på rent kött som köttfärs, filé, ytterlår, grytbiter med rimmat kött och charkprodukter. Det är i rimmade och blandade charkprodukterna det finns nitrit.

Cerberus
2007-01-31, 09:40
Skilj på rent kött som köttfärs, filé, ytterlår, grytbiter med rimmat kött och charkprodukter. Det är i rimmade och blandade charkprodukterna det finns nitrit.

hmm vad räknas till chark?


jag äter mest "rent" kött i så fall.

dr ozz
2007-01-31, 11:22
Rött kött i stora mängder har satts i samband med en ökad risk för colon-cancer. Dock tror jag denna risk går att minimera genom att äta mycket fiber i form av tex grönsaker till köttet.

Cerberus
2007-01-31, 11:27
får börja variera mer med kyckling och fisk. Tycker inte fisk e så gott bara :( tonfisk gillar jag men det kan ja max äta 1-2ggr per vecka pga tungmetallerna.

lax hatar jag, makrill e gott, rödspätta men sen har ja inte prövat ngt speciellt välsmakande fisk.

skaparn
2007-01-31, 11:29
Rött kött i stora mängder har satts i samband med en ökad risk för colon-cancer. Dock tror jag denna risk går att minimera genom att äta mycket fiber i form av tex grönsaker till köttet.

Det där berördes i tråden som Trance skapade, och jag hoppas verkligen att man kompenserat för eventuella skillnader i fiberintag mellan grönsaksätare och köttätare när man kopplar stort intag av rött kött till colon-cancer.
Med andra ord: att man inte gör misstaget att skylla cancern på kött, ifall det istället beror på att det stora köttintaget sker på bekostnad av grönsaksintag.

dr ozz
2007-01-31, 11:41
Nej, det finns flera teorier om varför men att det är kopplat till köttkonsumtion är visat i många studier. En teori är att ett högt innehåll av hemoglobin och myoglobin sätter igång bildandet av nitrosaminer i tarmen som i sin tur ger cancerogena ämnen med DNA-skada som resultat. Även ett högt järninnehåll har nämnts i sammanhangen men jag har inte sett några utvecklande studier på järn o cancer.

ozz

Tolkia
2007-01-31, 11:47
Det där berördes i tråden som Trance skapade, och jag hoppas verkligen att man kompenserat för eventuella skillnader i fiberintag mellan grönsaksätare och köttätare när man kopplar stort intag av rött kött till colon-cancer.
Jag tror att det finns studier där man gör det och ändå sett ett samband. Däremot har man väl hittat ökad risk för magcancer bland grönsaksätarna istället, har jag för mig. Varsågod och välj, lite högre upp eller lite längre ned, alltså.

Cerberus
2007-01-31, 11:52
har hört på forumet att mättat fett har dåligare rykte än det förtjänar, men en sökning på hubmed.org om mättade fetter så får jag inte fram nånting hälsofrämjande med det ?

har läst att kokosfett är undantaget dock. Men sen verkar det vara rejält kasst..hälsan e ju viktig den med, fler år o bygga på!

Tolkia
2007-01-31, 12:02
Jag tror att det handlar om att väga risker mot varandra. Det som är överdrivet är när mättat fett framställs som Djävulen som kommer att obönhörligen Döda dig om du så mycket som tittar på det. Det fett du använder/behöver/förbränner kommer inte att lägga sig som hjärtinfarktsframkallande plack i dina ådror, du har ju förbränt det. Mycket av diskussionerna kring fetts farlighet handlar som jag har förstått det om farligheten av att äta FÖR MYCKET av det. Och för mycket är som vanligt aldrig bra, inte av något.

skaparn
2007-01-31, 12:04
Jag tror att det finns studier där man gör det och ändå sett ett samband. Däremot har man väl hittat ökad risk för magcancer bland grönsaksätarna istället, har jag för mig. Varsågod och välj, lite högre upp eller lite längre ned, alltså.

För ovanlighetens skull klingar ordet "valfrihet" inte lika vackert i mina liberala öron.

Cerberus
2007-01-31, 12:06
har vi inte ätit rött kött i alla tider genom evolutionen? iof hade vi inte samma tillgång till föda som vi har nu och då åt vi nog mer sällan och mer när vi fick tillfälle.

och som tränande individ borde ju hälsoriskerna minska då man ökar blodflödet och förbränner en hel del fett?

Tolkia
2007-01-31, 12:07
För ovanlighetens skull klingar ordet "valfrihet" inte lika vackert i mina liberala öron.
Det var uppe på en föreläsning en gång; föreläsaren (ej överdrivet förtjust i grönsaker) berättade med illa dold förtjusning om hur han hade lagt fram det för sin vegetariankollega och -kompis som han ofta diskuterat ämnet med. :D

Eddie Vedder
2007-01-31, 14:31
har vi inte ätit rött kött i alla tider genom evolutionen? iof hade vi inte samma tillgång till föda som vi har nu och då åt vi nog mer sällan och mer när vi fick tillfälle.

och som tränande individ borde ju hälsoriskerna minska då man ökar blodflödet och förbränner en hel del fett?

Jo men knappast charkuteriprodukter, däremot åt vi rött kött i form av vilda och fritt betande djur.

HerrArne
2007-01-31, 14:35
...hur lång livslängd har vi haft 'i alla tider genom evolutionen'?
Tillräckligt kort för att cancer inte borde varit något jätteproblem, kanske?

Sverker
2007-01-31, 18:08
har vi inte ätit rött kött i alla tider genom evolutionen? iof hade vi inte samma tillgång till föda som vi har nu och då åt vi nog mer sällan och mer när vi fick tillfälle.


Till på köpet så fixade homo erectus elden för 150 000 år sedan och åt säkert grillat kött då:D

davhei
2007-02-01, 12:04
Till på köpet så fixade homo erectus elden för 150 000 år sedan och åt säkert grillat kött då:D

Mmmm...grillat... *drool*

zirak
2007-02-01, 13:04
...hur lång livslängd har vi haft 'i alla tider genom evolutionen'?
Tillräckligt kort för att cancer inte borde varit något jätteproblem, kanske?

Cancer får bara pensionärer? *screwy*

Dessutom så äter dagens ungdomar inte som våra 100 åringar gjorde kring förra sekelskiftet... hur många feta 15 åringar med begynande diabetes kunde man hitta i Stockholm 1907? :cool: